Mulla on vähän eri taustat, mutta sen olen ymmärtänyt, että kun oman elämän hyväksyy sellaisena kun se on ollut syntymästä tähän hetkeen asti, olo helpottuu. Siis jos menneisyyttä mietiskelee ja pohtii, siitä on tavallaan vaikeampi irrottautua menneestä. Mutta kun ne kaikki hyväksyy kolhuineen, niin se anteeksiantokin on helpompaa.
Katkeroituminen on helppoa, mutta sitä vastaan taisteleminen kannattaa
Mulla kesti usemman vuoden ymmärtää tämä, mutta sen avulla olen päässyt elämässä eteenpäin. Ja tuolla menneisyydessä on todellakin ikäviä asioita, mutta en ole mistään enää katkera enkä vatvo niitä, vaan ne ovat minun elämää ja niiden avulla minusta on tullut minä.
Uskon, että ei löydy semmoista ihmistä, jolle ei olisi ikinä mitään kolhuja sattunut matkan varrella, mutta se miten niihin suhtautuu, ratkaisee.
Nytkin oma elämä on yhtä myllerrystä (mies ollut sairaalahoidossa, lapsi sai vakavan sairaskohtauksen ja menetti osan toimintakyvystään jne), niin silti ne asiat on vaan hyväksyttävä elämän karikoiksi, joista vaan pitää taivaltaa yli. Se, että alkaisi miettiä, että miksi näin kävi, olisiko voinut tehdä jotain toisin, ne ei muuta tosiasioita mihinkään eikä niistä ole hyötyä. Mutta se, että ne hyväksyy meidän elämäksi ja alkaa tehdä semmoisia asioita, johon voi vaikuttaa auttaakseen läheisiään.
En tiiä, oliko tässä mitään tolkkua

Mutta itellä nämä asiat on auttanut ja olen oman elämäni kanssa sujut.
Ehkä sinuakin auttaisi se, ettet tavallaan yritä saada äitiäsi myöntämään virheitään/pyytämään anteeksi vaan suhtautuisit äitiisi ihmisenä, joka on henkisesti ailahteleva. Ajattelet niin, että tuskin äitisi on tahallaan yrittänyt nujertaa sinua lapsuudessasi, hänen henkinen tasapaino on liian horjuvaa, ettei hän ole pystynyt olemaan hyvä äiti sinulle. Hyväksyt sen, että asia vaan nyt on niin ja pidät huolen, ettet tee ite samoja virheita vanhempana