miten voi olla?! sama työ, sama palkka mut toisella koulutus toisella ei

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tyllerö"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tyllerö"

Vieras
Niin.Tosiaan huomasin tänään että yhdellä ihmisellä on töissä sama kk palkka kun mulla mut miten sillä voi olla kun sillä ei ole koulutusta joka taas mulla on...Musta tää on ihan väärin.
Mulla on sopparissa kelpoisuuus 9 ja tällä toisella 0,vaikka en nyt tajua mitä toi kelpoisuus sinällään on ja noi asteet mut ajattelin sen juuri tarkoittavan sitä et kun mulla koulutus niin siksi suurempi kun toisella jolla on sit 0.

Eilen olin iloinen kun huomasin et palkka nousee kuun alusta mut ilo katkes tänää kun tajusin et sama palkka silti kummallakin.

Aika monella alalla on käytössä ikävuosilisät palveluvuosien mukaan. Voisko johtua siitä että on ollut niin paljon pitempään alalla? Itse oli muinoin vakuutusyhtiössä töissä, ja siellä muodollinen pätevyys olis tuonut huikeat 75 e /kk lisää palkkaan, eli ainakin siinä tapauksessa vaikutus oli kyllä tosi pieni.

[QUOTE="Nena";23845064]Aika monella alalla on käytössä ikävuosilisät palveluvuosien mukaan. Voisko johtua siitä että on ollut niin paljon pitempään alalla? Itse oli muinoin vakuutusyhtiössä töissä, ja siellä muodollinen pätevyys olis tuonut huikeat 75 e /kk lisää palkkaan, eli ainakin siinä tapauksessa vaikutus oli kyllä tosi pieni.[/QUOTE]

en usko johtuvan tuosta. Me ollaan kummatki sijaisia,mä tosin teen nyt pidempää määräaikaista.Tää toinen tekee kans eri pituisia sijaisuuksia.Kyllä mun mielestä sillä viime vuonna ainaki oli pienenpi palkka kun mulla.Voihan se johtua siitä et me ei olla vakituisia(vaikka melkeen ollaanki kun olllan jatkuvasti sijaistamassa) niin siksi meillä sama palkka.Tai itseasiassa mä en sijaista nyt ketään vaan olen ihan "oikeesti" töissä mut tää toinen sijaistaa.

Muutama vuosi sitten mä sain tunnissa 5 senttiä enemmän palkkaa kuin poika, jonka koulutin kesätöihin tekemään samaa hommaa kuin mitä itse tein. Ei noi mee aina ihan oikein, tai oikeudenmukaisesti noi palkkajutut.

No en tiedä millä alalla olette, mutta meillä ainakin TES määrää palkan, sillä koulutuksella sun muulla ei ole mitään merkitystä, vaan palveluvuosilla.

[QUOTE="shihtzu";23845146]No en tiedä millä alalla olette, mutta meillä ainakin TES määrää palkan, sillä koulutuksella sun muulla ei ole mitään merkitystä, vaan palveluvuosilla.[/QUOTE]

Niin meilläkin. Koulutuksesta on hyötyä silloin kun paikkaa haetaan. Tottakai koulutuksen omaava saa sen helpommin.

Niin meilläkin. Koulutuksesta on hyötyä silloin kun paikkaa haetaan. Tottakai koulutuksen omaava saa sen helpommin.

no ehkä se sit menee noin.Mun mielestä sillä kyllä on ollu pienenpi palkka ku mulla mut en sit tiedä....ja jos ikä tai palveluvuosilisät korottaa palkkaa ni miksi mä en sit saa pienempää palkkaa kun hän...Noh,ei voi mitään harmittaa vaan ja juurikin kun eilen iloitsin et palkka nousee ni nyt sit näin vaikka ei se meijän palkka mikään häävi ole joten sama kai se sit on.

Millä alalla työskentelet. Onko työssä pätevyysvaatimus. Jos pätevyysvaatimus on, niin silloin ilman koulutusta ja siis pätevyyttä olevalla pitäisi olla alempi palkka, eikä häntä voi palkata vakituiseksi.
Jos työssä ei ole pätevyysvaatimusta, on koulutuksella mahdollisesti palkkaa nostava vaikutus. Mutta pitkä työkokemus voi korvata koulutuksen. Ja suosittelisin kääntymään esimiehen puoleen ja pyytämään palkankorotusta tuon koulutuksen perusteella!

[QUOTE="tyllerö";23845222]no ehkä se sit menee noin.Mun mielestä sillä kyllä on ollu pienenpi palkka ku mulla mut en sit tiedä....ja jos ikä tai palveluvuosilisät korottaa palkkaa ni miksi mä en sit saa pienempää palkkaa kun hän...Noh,ei voi mitään harmittaa vaan ja juurikin kun eilen iloitsin et palkka nousee ni nyt sit näin vaikka ei se meijän palkka mikään häävi ole joten sama kai se sit on.[/QUOTE]

Saman verranhan SUN palkkasi nousee riippumatta toisen palkasta! Iloitse siitä!

[QUOTE="alma";23845287]Eipä se työkaverin palkka kai sun palkkaasi pienennä. Sitä paitsi hän voi olla sinua parempi työntekijä ilman koulutustakin.[/QUOTE]

tuskin on yhtään parempi kun minä,tätä työtä nyt tekis simpanssikin:D

[QUOTE="tyllerö";23845298]tuskin on yhtään parempi kun minä,tätä työtä nyt tekis simpanssikin:D[/QUOTE]

Sitä suuremmalla syyllä kai voisi kysyä, miksi sen koulutuksen pitäisi vaikuttaa palkkaan.

[QUOTE="alma";23845316]Sitä suuremmalla syyllä kai voisi kysyä, miksi sen koulutuksen pitäisi vaikuttaa palkkaan.[/QUOTE]

koska kerrankin minä olisin se koulutettu eikä päinvastoin:)

Minä olen kouluttamaton, mutta vuosia samaa työtä tehnyt ja hyvinkin erilaisissa työpaikoissa työskennellyt työntekijä. Ammattinimikettä en kerro. Sain toimen tässä hiljattain, palkkani on ollut sama lähes alusta asti. En muista, montako kuukautta oli hieman matalampi palkka, mutta ihan alkuun oli.

Teen tärkeää työtä ja en usko kenenkään edes tajuavan, että pääsin siihen ihan pystymetsästä. Eipä tuo minua haittaa. Ei se ole koulutetulta työkaveriltani pois, jos minä olen töissä. Enkä minä sinne itseäni valinnut, enkä koe minkään valtakunnan syyllisyyttä asiasta. Sitä paitsi tiedän, että pääsin töihin, koska olen hyvä siinä.

Sain toimen, koska minusta pidetään, koska minua ei haluta menettää, koska rakastan työtäni ja se näkyy. Samaa ei voi sanoa eräästä koulutetusta työkaveristani, joka vittuilee ja raivoaa koulutusasiasta. Se tuntuu olevan hälle iso ongelma. Olkoot. Sain kuulemma työn täysin ansiotta, olen ammattitaidoton ja epäpätevä. Hah. Sen päivän ku näkis, että se katkera eukko tekisi edes omat työnsä.=)

Mun mielestä samasta työtä tuleekin maksaa samaa palkkaa!

Mulla on palkkaneuvottelut menossa. Sain vähän niinku vahingossa tietää et saan 300 eur pienempää palkkaa kuin mun kans työskentelevät. Koulutus osalla parempi osalla samantasoinen kun mulla. Ennen olin tyytyväinen palkaani nyt en enää. Olen tuonut asian esiin ja nyt odottelen mitä tarjoavat...

[QUOTE="shihtzu";23845146]No en tiedä millä alalla olette, mutta meillä ainakin TES määrää palkan, sillä koulutuksella sun muulla ei ole mitään merkitystä, vaan palveluvuosilla.[/QUOTE]

kaupan alalla ainakin on mahdollista saada enemmän palkkaa,mitä tes "määrää"..itselläni ainakin sain joku vuosi sitten henkilökohtaisen palkankorotuksen,pyytämättä,syystä että esimieheni olivat erittäin tyytyväisiä työhöni :)

Yhteistyössä