Miten voi olla tohtori 20v?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maisteri28v?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Maisteri28v?

Vieras
Tosta Himasesta kun on ollut juttua, niin jossain mainittiin että oli Suomen nuorin tohtori. Että 20v jo oli tohtorin paperit. Ja samassa mainittiin, että muitakin vastaavia tai lähes vastaavia tapauksia olisi.

Miten ihmeessä nää ihmiset ovat pystyneet tähän? Siis ovatko he hyppineet luokkia peruskoulussa ja lukiossa ja menneet yliopistoon 16-17v ja sielläkin hurjastelleet?

Voisko joku selittää mulle, en löytänyt helposti mitään tietoa. Itse opiskelen yliopistossa ja ihan aidosti ihmettelen, että miten tommoseen voi pystyä. Siis ihan teknisestikkin, ei auta vaikka olis millainen nero. Mutta kenties filosofia on sitten vähän toinen juttu???

Kun on nero niin tietää noi asiat niinku itsestään. Sitten lukee vaan lisää kirjoja jokka suunnilleen muistaa heti ulkoo ja käy vaan tenteissä. Ja siinähän se menee. Se on tommosille neroille sama kun tavallinen aikuinen menis ala-asteelle. Vois samantien sanoo, että ruvetaas laskee noita kutosluokan juttuja. Ja sitten yläastekkin menis viikossa.

[QUOTE="vieras";28117085]Himasen tapa käyttää professori-titteliä ilman että hänellä on koskaan ollut professuuria missään yliopistossa on kyllä kieltämättä outoa.[/QUOTE]

No mutta nyt puhunkin siitä, että oli tohtori n. 20-vuotiaana. Ja neroilla olkoon nerojen oikut.

Lääketieteessä oli ainakin joskus mahdollista väitellä käsittääkseni ennen kuin oli perustutkinto valmis - tutkijakoulu ja perustutkinto olivat siinä määrin erillään. Joku niin tekikin.

Himasen konstit ovat jääneet minulle hämäriksi. Mikäs siinä, jos tekee väitöskirjan samaan aikaan kuin gradunkin, tai siis aloittaa heti sisään tultuaan. Tai miksei ennenkin. Ehkei hän ole filosofiaan tutustumistaan aloittanut vasta pääsykoekirjasta.

[QUOTE="vieras";28117107]Lukion ohessa voi suorittaa yliopiston kursseja.[/QUOTE]

Mistäs nää Lukka ja Himanen on kotoisin? Ja onko muita erität. nuoria tohtoreita? Luulis ainakin, että on kotoisin yliopistokaupungista, koska muuten tuskin tulee mieleen opiskella lukion ohessa yliopistossa. Ja toisekseen varmaan vain kunnon yliopistokaupungeissa (en tarkoita semmosia etäpesäkkeitä vaan tyyliin Hki, Turku, JKL jne.) on ainakin yksi eliittilukio ja sitäkautta mahdollisuus älyllisempään ilmapiiriin.

Perus-junttilassa nuo älykkäät survotaan massaan ja seurauksena on ihmisraunioita tai sitten kenties joku sieltä luikahtaa tuurilla...

[QUOTE="ap";28117094]No mutta nyt puhunkin siitä, että oli tohtori n. 20-vuotiaana. Ja neroilla olkoon nerojen oikut.[/QUOTE]

Ei tuo nyt mitään erikoista ole. Jos se sitten joskus valmistuisi Professoriksi.

[QUOTE="vieras";28117144]Ei tuo nyt mitään erikoista ole. Jos se sitten joskus valmistuisi Professoriksi.[/QUOTE]

Ai ei ole erikoista? No eipä vaan noita tunnu olevan pilvin pimein? Mun mielestä se, että on tohtori alle 25-vuotiaana on kyllä suhteellisen erikoista. Vaikka noita nykyisin liukuhihnalta tuotetaankin.

Mutta joillakin on ilmeisesti tarkoitus vähätellä ihan kaikkia.

[QUOTE="ap";28117163]Ai ei ole erikoista? No eipä vaan noita tunnu olevan pilvin pimein? Mun mielestä se, että on tohtori alle 25-vuotiaana on kyllä suhteellisen erikoista. Vaikka noita nykyisin liukuhihnalta tuotetaankin.

Mutta joillakin on ilmeisesti tarkoitus vähätellä ihan kaikkia.[/QUOTE]

Joo, kun ei ole minun mielestä mikään erikoinen suoritus eikä harvinainen. Toisille ne on kaikki niin ihmeellisiä asioita että pitää oikein ihmetellä ;)

[QUOTE="vieras";28117172]Joo, kun ei ole minun mielestä mikään erikoinen suoritus eikä harvinainen. Toisille ne on kaikki niin ihmeellisiä asioita että pitää oikein ihmetellä ;)[/QUOTE]

Et tiedä miestä puhut.

Kyllä itsekin ihmettelen. Aloilla jossa vaaditaan pitkiä läsnäolojaksojaa (puheviestintä, kasvatus, kielitieteet) ei noin nuorena suoritettu tohtorin tutkinto liene mitenkään mahdollista.

Omassa tiedekunnassa ainakin väitöskirjaa tekemään pääsevät valitaan gradujen perusteella. Todella lahjakas ja pitkää päivää opiskeleva voisi omien kokemusten mukaan valmistua maisteriksi noin kolmessa vuodessa. Tämäkään ei kyllä vielä selitä 20-vuotiaana tohtoriksi valmistumista. Kyllä itse pidän alle 25-vuotiasta maisteriakin elämässään nappivalintoja tehneenä henkilönä.

Itsellänikin oli kasassa jo 15ov yliopisto-opintoja ennen kuin valmistuin lukiosta.
Ihmettelen tosiaan itsekin, miten 20v voi valmistua tohtoriksi, koska yleensä tohtoriksi pääseminen vaatii sen ainakin 7v minimissään mun alalla.

http://www.helsinki.fi/humanistilehti/arkisto/lehti10/himanen2.htm:
"Teoreettisen filosofian opinnot Himanen aloitti syksyllä 1992, maisteriksi hän valmistui vuonna 1993 ja tohtoriksi vuotta myöhemmin aiheella Bertrand Russellin haaste: Russellilainen uskontokritiikki esimerkkinä aikalaiskriittisestä filosofiasta. Himanen opiskeli humanistisessa tiedekunnassa muun muassa Georg Henrik von Wrightin, Ilkka Niiniluodon ja Esa Saarisen ohjauksessa. Väiteltyään 20-vuotiaana hänestä tuli Suomen nuorin filosofian tohtori."

Eli yhdessä vuodessa siis Himanen on vetäissyt maisterin opinnot eli 160ov. HY:n sivuilla:
"Filosofian opintokokonaisuudet suoritetaan joko luento- tai kirjallisuuskuulusteluina tai seminaarityöskentelynä."

Omalla alalla ei olisi mahdollista. Väitöskirjan artikkelit tulee julkaista vertaisarvioiduissa kansaenvälisissä lehdissä, joiden julkaisuprosessitkin ovat aika hitaita. Lisäksi tietenkin itse väitöskirja, minkä kirjoittaa parissa kuukaudessa jos on tehnyt artikkelien suhteen työt kunnolla. Mutten omalla alalla tiedä ketään, joka olisi väitellyt alle 4 vuoden vaikka olisi valmiit aineistot.

Niin ja professoriksi ei valmistuta.

[QUOTE="nainen";28117320]http://www.helsinki.fi/humanistilehti/arkisto/lehti10/himanen2.htm:
"Teoreettisen filosofian opinnot Himanen aloitti syksyllä 1992, maisteriksi hän valmistui vuonna 1993 ja tohtoriksi vuotta myöhemmin aiheella Bertrand Russellin haaste: Russellilainen uskontokritiikki esimerkkinä aikalaiskriittisestä filosofiasta. Himanen opiskeli humanistisessa tiedekunnassa muun muassa Georg Henrik von Wrightin, Ilkka Niiniluodon ja Esa Saarisen ohjauksessa. Väiteltyään 20-vuotiaana hänestä tuli Suomen nuorin filosofian tohtori."

Eli yhdessä vuodessa siis Himanen on vetäissyt maisterin opinnot eli 160ov. HY:n sivuilla:
"Filosofian opintokokonaisuudet suoritetaan joko luento- tai kirjallisuuskuulusteluina tai seminaarityöskentelynä."[/QUOTE]

En halua ivata tiettyjä opintokokonaisuuksia, mutta tuntuu todella oudolta että opinnot voi suorittaa vuodessa. Ainakin omalla alalla tietyille kursseille pääsee vasta kun toiset on suoritettu, joten vuodessa ei onnistu mitenkään.

Minä olen opiskellut humanistista alaa eikä minun yliopistossani ole mitenkään mahdollista millään humanistisella alalla valmistua maisteriksi vuodessa, vaikka olisi jo aiemmin perehtynyt kaikkiin opiskeltaviin materiaaleihin ja aineisiin. Mutta eiköhän yliopistomaailma ole tosin 20 vuodessa ehtinyt aika paljon muuttua. Ilmeisesti tämä oli mahdollista joskus muinoin, mutta ei enää.

Himasen huima opiskelumenestys oli muistaakseni Esa Saarisen älynväläys, jolla äijä pönkitti omaa uraansa. Siinä on kaksi aikamme humpuukimaakaria, joita saamme elättää verovaroista. Kumpainenkaan ei ole saanut elämässään mitään hyödyllistä aikaan. Veronmaksajat maksavat satusetien laskut.

Samalla ihmeteltiin hänen itsensä käyttämää professuuri-titteliä josta ei ole mitään näyttöä missään. Eikö se ole sama asia kuin hoitaja sanoo itseään lääkäriksi, eli valelääkäri. Valeprofessori.

Kyllä itse pidän alle 25-vuotiasta maisteriakin elämässään nappivalintoja tehneenä henkilönä.

Kaikilla aloilla tuo alle 25-vuotiaana maisteriksi valmistuminen ei ole valitettavasti kiinni mistään nappivalinnoista (ellei nappivalinnaksi lasketa jo sitä, mitä alaa lähtee opiskelemaan). Tosin jos pääsee suoraan lukiosta yliopistoon, on maisteriksi valmistuminen alle 25-vuotiaana ihan tavallista.

Yhteistyössä