Miten voikin olla aina näin vaikeaa (jouluaaton viettopaikka)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äähtaas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äähtaas

Vieras
Ollaan aikaisempina vuosina oltu jokatoinen vuosi ensin minun äidillä (jossa myös osa sisaruksistani) ja illasta ja yöstä anopilla ja jokatoinen vuosi pelkään anopilla. Näin siksi koska anoppi aina loukkaantuu/suuttuu jos emme sinne mene vaikka on sovittu, että ollaan jokatoinen vuosi toisen sukulaisten kanssa.

Tänä vuonna meillä on 6 kk ikäinen vauva ja autoa ei ole käytössä. Täällä toimii julkinenliikenne niin, että toimeen tulee arjessa hyvin ilman autoa ja kun auto kk sitten hajosi (ei kannata korjauttaa) päätettiin, että ostetaan uusi vasta sitten kun minä palaan hoitovapaalta töihin koska rahatilanne ei paras mahdollinen ole. Äitini muutti nyt vuodenaikana naapurikaupunkiin eli välimatkaa tulee enemmän ja muutenkin vauvan päiväunien yms. Kannalta helpompaa, että oltaisiin kotona tai ei ainakaan kahdessa paikassa ravata kylässä. Jouluaattona eivät bussit kulje kuin klo 13 asti ja anopille tulee meiltä matkaa 8 km/ suunta kävellen.

Niinpä sitten päätimme miehen kanssa, että kutsutaan minun äitini, täälläpäin asuvat sisarukseni (jotka olisivat äidilleni menossa), anoppi, mieheni sisko sekä anopin sisko (viettävät yhdessä joulua) meille. Minä ehdin tätä jo kysyä äidiltäni sekä sisaruksiltani ja he pitivät ajatusta erittäin hyvänä ja olivat iloisia kutsusta. Eilen kutsuttiin anoppi ja hän ei missään tapauksessa aio tulla meille jouluksi koska jouluruoka pitää ainakin syödä kotona ja hänen siskostaan tietää kuulemma kysymättäkin ettei halua vieraille ihmisille tulla kuokkimaan. Samalla räpätti, että kai tulemme heille heti kun vieraat ovat meiltä lähteneet ja mitä kaikkea minä voisin hänelle leipoa jouluksi. Heti kun oli asiansa sanonut sanoi " pitää nyt mennä" ja painoi puhelimen pois päältä. Nyt mieheni on mököttänyt minulle eilisestä kuinka pilaan joulun kun se vietetään vain minun sukulaisten kanssa koska en todellakaan halua hoputtaa meiltä jo kutsumisni ihmisiä pois, että ehdimme anopille. Lisäksi tuntuisi tyhmältä alkaa taxilla ajelemaan edestakaisin muutaman tunnin vierailuntakia. Vauva tuskin jaksaa kauaa kyläillä jos meillä on ollut vieraita jo aikaisemmin.

Onko muilla aina näin hankalaa tämä joulun järjestely? Tuntuu, että riitelemme aina jokatoinen vuosi kun pitäisi olla minun äidilläni ja jokatoinen vuosi kun ollaan oltu vain anopilla tulee taas ongelmia siitä mitä kaikkia ruokia minun pitäisi leipoa ja tehdä kun anoppi ostaa kaiken kaupasta valmiina niin tekee aina pitkät toivomuslistat mitä kaikkea minä teen ja minkälaisia niistä pitää tulla ja sitten esittää toiveitaan vielä muutama päivää ennen jouluaattoakin vaikka olen sanonut että esim. Laatikot teen mielellään jo etukäteen pakkaseen kun en ehdi kaikkea juuri ennen jouluaattoa tekemään.

Lisäyksenä vielä, että mielelläni teen anopille syömisiä kun sinne mennään. Mutta esim. Viime jouluna olin jo tehnyt/ ostanut tarvikkeet sovitusti peruna- porkkana- ja lanttulaatikot, rosolin, sienisalaattia, luumurahkan, leiponut joulutorttuja, karjalanpiirakoita ja tehnyt munavoita, ostanut juustoja ja keksejä. Niin anoppi ilmoitti pari päivää ennen jouluaattoa, että tee vielä joku jouluinen täytekakku ja joku hyvä kuivakakku kun on kiva saada kahvin kanssa muutakin kuin pipareita ja torttuja.

No meillä on ei onneksi noin vaikeaa ole, vaikka anoppi aina hieman mielensä pahoittaakin kun joka toinen vuosi matkaamme minun vanhemmilleni. Sinuna pitäisin pääni, ja sanoisin että anoppi siskoineen ja lapsineen on tervetullut vaikka söisivätkin jouluruuan kotona, mutta että te olette nyt omassa kodissanne ja that´s it. Juu-u, helppohan se on sanoa mutta vaikeaa jos toinen ei hyväksy ;) Omituista on mielestäni se(kin) että miehesi mielestä anopin tuittuilu on ihan normaalia ja mieskin kehtaa mököttää moisesta.

Meillä on aina vähintään yhtä vaikeaa. Mutta kurja tuo miehesikin. Ymmärtäisin jotenkin mökötyksen, jos anoppiasi ei olisi kutsuttu. Mutta jos kieltäytyy tulemasta, niin sehän on hänen asiansa. Ei teidän tarvitse anopin pillin mukaan tanssia.

Pidät pääsi, ja olette kotona. Miehelle sanoisin, että koska joka ikinen joulu on joustettu anopin (ja ilmeisesti myös miehen) toiveen mukaan, on kohtuullista, että välillä he joustavat. Pyytäisin, ettei pilaa joulua lapsellisella mökötyksellä. Jos mökötys jatkuisi, mulla varmaan menisi hermo ja sanoisin, etten suostu enää "omien vanhempien" jouluna menemään anopin luo, vaan tästä lähtien joulut menee ihan oikeasti tasan joka toinen vuosi sun ja joka toinen vuosi miehen sukulaisten kanssa, koska ei ole reilua, jos sun toiveita ei koskaan voida noudattaa, vaan aina hypätään miehen ja anopin pillin mukaan. Ja saisit itsekin joskus olla kokonaisen joulun vanhempiesi kanssa, mitä et ilmeisesti ole tähän asti teidän parisuhteen aikana saanut?

Meillä vauva 7kk ja päätettiin olla kotona. Siihen ei auta muiden loukkaantuminen.
Olet nyt tiukkana asian kanssa. Ja seuraavksi, kun sinne menet niin viet vain vähän omia leipomuksia (jos ollenkaan). Sanot, ettet ehdi/jaksa enenmpää tehdä. Tai kokatkoon mies äidilleen. Helpointa olisi nyt vauvan myötä aloittaa perinne, että olette omassa kodissanne aaton (ja vaikka ihan keskenänne ydinperheen kera) Muina joulupäivinä voit kutsua sukulaisia kahville. Näin olen itse kaavaillut homman menevän :)

Ai sä oot tää sama.. juhlikaa niin kuin itse haluatte, eli omassa kodissa ja sinne saa tulla ketkä haluavat. Älkää missään tapauksessa TAAS antako sille anopille periksi! Jos ei ymmärrä teidän syita niin sitten ei.

Meillä on nyt ensimmäistä kertaa myös vääntöä joulunviettopaikasta. Tähän asti tosin ollaan vietetty jouluaatto erikseen miehen kans, mies omilla vanhemmillaan ja mä omillani lasten kans (ei yhteisiä). Viime vuonna päätin, että nyt riittää, yhtään aattoa en enää vietä erikseen (vaikka samassa kaupungissa ja aattoiltana molemmat lopulta yhdessä kotona), koska haluan olla joulun oikeasti yhdessä ja rauhoittua, luoda omat jouluperinteet jotka on vuosia olleet kadoksissa tässä "uusioperheessä". No, me puhuttiin asia selväksi ja koska meillä on uusi koiranpentukin, niin on hyvä "syy" olla ihan kotosalla, avoimella kutsulla kaikille tulla meille käymään jos haluaa. Mä kerroin suunnitelman omille vanhemmilleni, jotka ymmärsivät hyvin tämän. Mutta mies ei saa kerrottua omilleen sitä kuten yhdessä sovittiin ja puhuttiin. Viimeisin versio on ollut se, kun mies on luvannut, että "katotaan jos me tullaan vaikka käväsemään siinä illalla". Minähän en ole nimenomaan lähdössä käväsemään aattoiltana yhtään mihinkään, koska se ei todellakaan vastaa mun käsitystä tästä rauhallisesta aatosta ilman häsellystä ja eestaas ajamista ja aikatauluja.
Kai se vaan on niin, että joidenkin miesten on vaan vaikeampi "tuottaa pettymystä", on se sitten todellinen uhka tai ei. Seuraa mökötystä tai kuten mun mies, tekee turhia lupauksia.

Miehesi mököttää, vaikka olette sopineet vuorojouluista ja silti menneet aina myös anopille. Kuulostaa aika epäreilulta sinua kohtaan. Anoppi vaatii, kun on oppinut siihen, että aina suostutte kuitenkin.

Meillä on sellainen tilanne, että molempien vanhemmat (minulla vain äiti elossa, eikä terve) asuvat lähellä. Miehen vanhemmat vaativat joka joulu, että lähdemme heidän kanssaan maalle, kun siellä on kuulemma niin orpoa ilman lapsia. Viis minun sairaasta äidistäni, joka joutuisi siis olemaan yksin. Jos miehen vanhemmat voisivat olla joulun kotonaan, voisimme vaikka olla kaikki samassa paikassa tai me voisimme vierailla kahdessa paikassa. Mutta ei. Me emme tanssi heidän mielihalujensa mukaan. Mutta mehän tietysti heidän joulunsa pilaamme.

Teillä on hyvä syy viettää nyt omaa joulua omassa kodissanne koska teillä on lapsi! Jos anopille ei passaa nuo järjestelyt niin sanot ettei voi mitään,teillä on tästä lähtien oma joulu ja piste. Miksette mene käymään vaikka välipäivinä anopin luona? ja mikä leipuri/kokki se sinä olet?? eikö se ole sen homma tehdä suurinosa kenellä joulua vietetään? toki jotain pientä purtavaa voi viedä itsekkin,mutta kuullostaa että anoppisi odottaa kuola valuen sun tekemiä herkkuja!!! Ja sille sun miehelle terveisiä että joskus voi tehdä niinkuin itse haluaa eikä niinku äiti määrää!!! :)

Haistattaisin tuossa vaiheessa paskat sekä anopille että jätkälle, ja saisivat viettää joulun keskenään anopin luona. Itse jäisin kotiin lapsen ja omien sukulaisten kanssa. Asiat on vaikeita, jos ne sellaiseksi tekee/päästää. Susta on ap tullut kynnysmatto.

Pidät pääsi, ja olette kotona. Miehelle sanoisin, että koska joka ikinen joulu on joustettu anopin (ja ilmeisesti myös miehen) toiveen mukaan, on kohtuullista, että välillä he joustavat. Pyytäisin, ettei pilaa joulua lapsellisella mökötyksellä. Jos mökötys jatkuisi, mulla varmaan menisi hermo ja sanoisin, etten suostu enää "omien vanhempien" jouluna menemään anopin luo, vaan tästä lähtien joulut menee ihan oikeasti tasan joka toinen vuosi sun ja joka toinen vuosi miehen sukulaisten kanssa, koska ei ole reilua, jos sun toiveita ei koskaan voida noudattaa, vaan aina hypätään miehen ja anopin pillin mukaan. Ja saisit itsekin joskus olla kokonaisen joulun vanhempiesi kanssa, mitä et ilmeisesti ole tähän asti teidän parisuhteen aikana saanut?

Juuri näin! Puheen paikka miehelle. Hemmettiäkö rupeaa mököttämään jos aina olet joustanut sinnepäin. Nyt lopetat, hyvä syy on uusi vauva ja voitte alkaa viettää jouluja ihan tasan niin kuin itse haluatte. Onneksi mun vanhemmat ja miehen vanhemmat molemmat ymmärtää, eikä suutu, että ollaan vuoroin toisessa paikassa.

Jouluna(kin) mennään ja ollaan vauvan etu edellä, silloin kun perheessä on vauvavuosi menossa. Ilmoita miehelle että tämä voi mennä joulupäivänä taksilla minne tykkää jos haluaa ja jos saa taksin, ja tehdä myös tarvittavat sapuskat äidilleen, jos ei äidin kerran sovi tulla teille.

Meillä oli samoja ongelmia monena jouluna ja vaikka kuinka yritti järjestellä, niin joku suuttuu aina. Nyt tehdään niin, että lähdetään karkuun ja mennään jouluksi laivalle. Siinäpähän valittavat sitten keskenään vanhemmat ja appivanhemmat kun jälkikasvu lähtee muualle.

Teillä on nyt vauva. Te olette oma perheenne. Hienosti ajateltu, kun olette kutsuneet ihmisiä kotiinne ja mikäli anoppi jää tulematta niin omapa on häpeänsä. Mielestäni olette tehneet kaikkenne joulun eteen ja enempään ei kannata lähteä venymään. Elämä menee turhan hankalaksi jos yrittää kaikkia mielyttää.

Et sinä pilannut miehesi joulua vaan hänen äitinsä. Sano miehellesi, että puhukoon äitinsä ympäri tulemaan teille, jos välttämättä haluaa viettää joulua äitinsä kanssa.

Meillä vietetään joulu minun sukulaisteni kanssa, koska asuvat kaukana ja nähdään harvemmin. Mieskin aina ehdottomasti haluaa viettää sen niimenomaan heidän kanssa, ei omien sukulaistensa.

Tuollaisessa tilanteessa sekä miehesi että anoppisi on kohtuuton. Jos kerran heidät (anoppi ja miehen sisarukset) on kutsuttu teille joulunviettoon, niin voivat tulla tai olla tulematta. Eihän miehesi sinulle voi olla vihainen, uskoisin että lähinnä vihainen ja pettynyt äitiinsä.
Miksi teidän pitäisi sinne mennä, jos he eivät missää tapauksessa voi tulla teille?

Itse pysyisin kotona kuten suunniteltu. Aattona ottaisi ne vieraat vastaan, ketkä haluavat tulla ja viettäisin mukavan joulun :)

Ihanko tosissasi meinaat ensin kokata ruoat omalle suvullesi ja sitten vielä anopin kotiin viemisiksi...?? Ja teillä on vauva talossa... Ei tulisi kuuloonkaan, että suostuisin moiseen. Ja minkälainen ihminen kutsuu lapsensa perheen kylään ja jakelee käskyjä, mitä ruokia pitää mukanaan tuoda!! En menisi tuollaisen anopin luo ensinkään. Yksin saisi joulunsa viettää ja mies, jos kerran hänenkin mielestään tuo anopin käytös on ok, saisi mennä äitiään viihdyttämään, ihan sama.

Me ollaan siitä asti kun yhteen mentiin vietetty joulu omassa kodissa. Vaikka alkuun oltiinkin kahdestaan. En ymmärrä mikä siinä aatossa on niin tärkeää. Kyllä meillä isovanhemmille on riittäny että pyhien aikana käyty siellä. vaikka lapset protestoi sitäkin kun kaikki uudet lelut ym jää kotiin ja niitä olis kiva esitellä mummoille ja papoille.

Kysypä mieheltä, että miten sinä muka pilaat sen joulun. Kyllähän se anoppi itse pilaa sen, kun kerta kieltäytyy tulemasta. Kysy myös aikooko koko loppuelämänsä roikkua anopin napanuorassa kiinni.

Mies mököttää sinulle, koska joutuu viettämään koko joulun sinun sukulaistesi kanssa? Vaikka sinä olet kutsunut hänen sukunsa paikalle, mutta eivät halua tulla. :O Mököttäisi äidilleen, joka ei voi joustaa. Teillä ei ole autoa, teillä on vauva, teidän pitäisi tehdä kaikki ruoat ja kuljettaa ne paikalle. Tässä on tarpeeksi syitä, että anoppi joustaa. Jos haluaa välttämättä olla kotona, se ei ole teidän syy. Tekin voitte haluat olle omassa kodissanne yhtä lailla.

Etteköhän te ole anoppia tarpeeksi hyysänneet, minusta kutsu valmiiseen pöytään (tuskin anoppi teille mitään toisi?) on todella hyvä.

Aikuiset ihmiset ja joulu, ne ei oikein sovi yhteen :( Voi miksi niin moni pilaa joulunsa tuollaisilla pompottamisilla, suostuu kaikenmaailman orjuuttamiseen. Maailmassa riittää aina tyhmiä anoppeja jotka eivät näe napaansa pidemmälle eivätkä halua katkaista napanuoraa sekä vässykkämiehiä jotka puolustelee mammaparkojaan eivätkä myöskään halua katkaista napanuoraa vaikka olisi jo oma perillinen talossa.
Minä en ikinä, ensimmäistäkään kertaa olisi suostunut tuohon rumbaan. Joulu on mulle aikaa jolloin pitää saada rauhoittua ja tehdä niinkuin hyvältä tuntuu, ja jos on oma perhe, luojan kiitos meillä suvun kesken on ihan normaalia että ainakin aaton saa jokainen viettää just siellä missä hyvältä tuntuu eli yleensä oman perheen kera kotona.

Vai vielä ruoat pitäs tuoda mukana ja on sentään pieni vauvakin talossa. Jokainen saa yrittää miellyttää kaikkia vaikka hautaan asti mutta ehkä se ei kuitenkaan kannata jos joskus haluaa viettää juhlansa rennosti ilman stressiä.

Se on nyt tai ei koskaan, ap, laitettava rajat kun teillä lapsikin on. Vai meinaatko vielä montakin vuotta jaksaa tuota härdelliä??

Yhteistyössä