Mitenkähän tähän suhtautuisin? Kaverista asiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoja?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvoja?

Vieras
Kaveri on siis bipolaarihäiriöinen, hänellä on siihen lääkitys joka on toiminut melko hyvin. Tosin, hän on välillä käynyt vähän ylikierroksilla siitä huolimatta, välillä puhellut ihan masentuneita juttuja muttei mitään kummempaa.
Mutta olen huomannut että lääkitys toimii vaan ihan optimaalisissa olosuhteissa, heti jos jotakin tapahtuu se alkaa ikäänkuin lipsumaan.
Nyt ei ole ollut ihan optimaaliset olosuhteet, kaveri oli ollut takaajana jossakin lainassa vuosia sitten ja sille tuli pankilta lappu, että joutuu maksamaan tämän 20 tuhannen lainan. Ei mitenkään pysty, se on nykyään työkyvyttömyyseläkkeellä. Saa vaan vähän yli tonnin käteen. Lisäksi, kaverini koira kuoli pari kk sitten.

No, se soitti mulle eilen todella peloissaan, että hän oli herännyt yöllä siihen kun hänen asunnostaan oli kuulunut ääniä.
Sanoin, ettei asunnossasi voi olla mitään, mistä kuuluu ääniä, jos et ollut unohtanut radiota, telkkaria päälle. Hän väitti, että kyllä kuului. Ihmisääniä, puheensorinaa,
jotkut niistä äänistä kutsuivat häntä nimeltä.
Hän sai ne äänet loppumaan, kun laittoi musiikin täysille ja valot päälle.

Yritin sanoa, että ne äänet eivät ole todellisia. Ne johtuvat siitä, kun hän on ollut niin kovassa stressissä, että pitäisi ehkä tarkistaa myös lääkitystä.
Ei suostu menemään lääkäriin, ei millään.
Suuttui mulle, kun ehdotin lääkäriin menoa. Mä en nyt tiedä, miten saisin sen sinne väkisinkään, jos sekoilee?

Tänään soitin sille, vaikutti ihan normaalilta ja täysjärkiseltä. Paitsi, kun kysyin niistä äänistä. Oli sitä mieltä, että ne olivat ihan todellisia, eikä kyllä uskalla nukkua muuta kuin valot päällä.

[QUOTE="Nana";24909067]Väärä diagnoosi? Alkaa kuulostaa skitsofrenialle ja harhoille...
Yritä saada hoitoon, puhu muille läheisille.[/QUOTE]

Tai oikea, mutta joku alkava psykoosi?

Minäkin veikkaisin psykoosin oireita. Toinen olisi delirium, mutta ilmeisesti hän ei juo. Eli lääkäriin pitäisi saada. Psykoosissa hänet viedään sinne omasta tahdosta riippumatta.

Yhteistyössä