Mites tämä nyt menee? Hoitopäivistä.

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ensikertalainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ensikertalainen

Vieras
Lapseni aloittaa syyskuussa päiväkodissa. Meille on myönnetty kokopäivähoito (yli 5h päivässä).
Yli viisi tuntia tulee olemaankin, mutta vain 2-3 päivää viikossa. Saahan sen sovittua niin, vai täytyykö lapsen nyt sitten olla ma-pe hoidossa? :D
 
Otatte kokopäivähoidon mutta sellaiset ns. sopimuspäivät, eli normaalia vähemmän hoitopäiviä kuukaudessa. Silloin ette joudu maksamaan täysimittaisesta hoidosta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ensikertalainen myös:
Otatte kokopäivähoidon mutta sellaiset ns. sopimuspäivät, eli normaalia vähemmän hoitopäiviä kuukaudessa. Silloin ette joudu maksamaan täysimittaisesta hoidosta.

Meneekö laskutus sitten juuri tasan sen mukaan kuinka paljon lapsi on hoidossa?
 
No eihän sen lapsen TARVITSE siellä hoidossa olla yhtenäkään päivänä :D Mutta jos tiedätte jo etukäteen varmaksi, että lapsi on vain 2-3 /vko hoidossa, niin eikö teille ole kannattavampaa tehdä jokin osa-aikainen sopimus?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Katriina:
Alkuperäinen kirjoittaja ensikertalainen myös:
Otatte kokopäivähoidon mutta sellaiset ns. sopimuspäivät, eli normaalia vähemmän hoitopäiviä kuukaudessa. Silloin ette joudu maksamaan täysimittaisesta hoidosta.

Meneekö laskutus sitten juuri tasan sen mukaan kuinka paljon lapsi on hoidossa?

Mun käsittääkseni noi hoitopäivät pitää sopia ennakkoon, ei jälkikäteen sen mukaan miten paljon/vähän on ollut hoidossa. Esim. jos sovitaan vaikka 15päivää/kk ja lapsi on vaan 13 niin laskutus on edelleen se 15 päivää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja Katriina:
Alkuperäinen kirjoittaja ensikertalainen myös:
Otatte kokopäivähoidon mutta sellaiset ns. sopimuspäivät, eli normaalia vähemmän hoitopäiviä kuukaudessa. Silloin ette joudu maksamaan täysimittaisesta hoidosta.

Meneekö laskutus sitten juuri tasan sen mukaan kuinka paljon lapsi on hoidossa?

Mun käsittääkseni noi hoitopäivät pitää sopia ennakkoon, ei jälkikäteen sen mukaan miten paljon/vähän on ollut hoidossa. Esim. jos sovitaan vaikka 15päivää/kk ja lapsi on vaan 13 niin laskutus on edelleen se 15 päivää.


Ok, sitä tarkoitinkin. Eli jos haluan jatkossa, kun jään äitiyslomalle, pitää lapseni hoidossa kaksi päivää viikossa, niin maksan myös kaksi päivää viikossa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Blue:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
saa tietenkin..Osa-aika sopimus ni onnistuu oikein hyvin :)

Ei vaan mä ymmärrän että ap tarkoittaa että kaikkina päivinä on hoidossa mutta 2-3 päivänä vain yli 5h. Vai ymmärsinkö väärin?

Blue ymmärsi väärin.
Eli hoidon tarve 2-3 päivänä viikossa, koko päivän.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Katriina:
Ok, sitä tarkoitinkin. Eli jos haluan jatkossa, kun jään äitiyslomalle, pitää lapseni hoidossa kaksi päivää viikossa, niin maksan myös kaksi päivää viikossa?

Periaatteessa joo, mutta yleensä noissa on aina jotkut sellaiset valmiiksi annetut määrät, eli tehdään esim. 11 päivää/kk sopimuksia tai 18päivää/kk sopimuksia. (En nyt siis oikeasti muista mitä noi oli ja voivat olla kuntakohtaisia), mutta niitä sopimuspäiviä ei siis voi yleensä itse päättää tyyliin "haluan maksaa 8 päivää/kk:ssa"... Ymmärsiköhän tästä nyt mitään...
 
Tajusinko nyt oikein, pystyy siis tekemään sopimuksen että lapsi on vaikka sen 2 päivää viikossa hoidossa (vaikka on haettu ja myönnetty kokoaikainen hoitopaikka)? Ja maksaako se silloin 60% hoitomaksusta?
 
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja Katriina:
Ok, sitä tarkoitinkin. Eli jos haluan jatkossa, kun jään äitiyslomalle, pitää lapseni hoidossa kaksi päivää viikossa, niin maksan myös kaksi päivää viikossa?

Periaatteessa joo, mutta yleensä noissa on aina jotkut sellaiset valmiiksi annetut määrät, eli tehdään esim. 11 päivää/kk sopimuksia tai 18päivää/kk sopimuksia. (En nyt siis oikeasti muista mitä noi oli ja voivat olla kuntakohtaisia), mutta niitä sopimuspäiviä ei siis voi yleensä itse päättää tyyliin "haluan maksaa 8 päivää/kk:ssa"... Ymmärsiköhän tästä nyt mitään...

Ja jos siis valitsee vaikka tuon 18päivää/kk sopimuksen, niin maksaa sen mukaan, VAIKKA lapsi olisi vain 14 päivää/kk hoidossa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tajusinko nyt oikein, pystyy siis tekemään sopimuksen että lapsi on vaikka sen 2 päivää viikossa hoidossa (vaikka on haettu ja myönnetty kokoaikainen hoitopaikka)? Ja maksaako se silloin 60% hoitomaksusta?

No siis nämä sopimukset on kuntakohtaisia. Selvitä millaisia voi tehdä.
 
Täältä voi toki kysellä neuvoja, mutta muista, että nämä ovat kuntakohtaisia asioita. Esim. Vantaalla voit ilmoittaa säännööliseeen poissaoloon 4-12 päivää kuukaudessa ja jokainen vähentää 4 % laskua. Ei siis ihan suhteessa poissaolopäiviin, mutta melkein. Joissain pienissä kunnissa voita valita vain puolet hoidossa ja puolet poissa, kun puolikkaalle paikalle haetaan toinen puoliaikainen. Ja hoitopäivät sovitaan sitten sen toisen puolikkaan kanssa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tajusinko nyt oikein, pystyy siis tekemään sopimuksen että lapsi on vaikka sen 2 päivää viikossa hoidossa (vaikka on haettu ja myönnetty kokoaikainen hoitopaikka)? Ja maksaako se silloin 60% hoitomaksusta?

Turussa on ainakin tällainen vaihtoehto:

"Vähäinen päivähoidon tarve

* Jos lapsi on ennalta ilmoitetusti jatkuvasti ja säännönmukaisesti osan kalenterikuukaudesta pois päivähoidosta, maksu alenee."

Eli se menisi tohon teidän kategoriaan. MIKÄ kunta sulla on kyseessä?
 
Kokkolassa maksut menee ainakin niin että joko sen 10pvä/kk tai yli. Eli jos lapsi on aina 11pvä/kk hoidossa ni menee täys maksu! Joko tai! Tosi veemäistä kyllä, koska esim meidän lapset on toistuvasti hoidossa noin 15pvä/kk mutta maksetaan siis ihan täys maksu!! :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kokkolassa maksut menee ainakin niin että joko sen 10pvä/kk tai yli. Eli jos lapsi on aina 11pvä/kk hoidossa ni menee täys maksu! Joko tai! Tosi veemäistä kyllä, koska esim meidän lapset on toistuvasti hoidossa noin 15pvä/kk mutta maksetaan siis ihan täys maksu!! :(

Jep näin meilläkin.

Toukokuun lasku tuli just ja poju ollu 6 päivää pois hoidosta lomien ja sairastelun takia ja silti menee täys maksu!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kokkolassa maksut menee ainakin niin että joko sen 10pvä/kk tai yli. Eli jos lapsi on aina 11pvä/kk hoidossa ni menee täys maksu! Joko tai! Tosi veemäistä kyllä, koska esim meidän lapset on toistuvasti hoidossa noin 15pvä/kk mutta maksetaan siis ihan täys maksu!! :(

Jep näin meilläkin.

Toukokuun lasku tuli just ja poju ollu 6 päivää pois hoidosta lomien ja sairastelun takia ja silti menee täys maksu!

No tottakai menee täysi maksu, jos kerran on sovittu että on joka päivä hoidossa.
Maksuhyvitystä meillä jyväskylässä saa jos pystyy koulujen loma-aikoina eli syys ja talvilomalla hoitamaan muksun kotona.

Lisään vielä, että täällä meillä jos lapselle on sovittu hoitopäiviä esim 10/kk niin jos hoitopäiviä onkin vain 8 maksetaan silti tuo 10päivän hinta, mutta jos hoitopäiviä tuleekin 11 niin sitten maksetaan 15 päivän hinta. Ja jos on ilmoittanut, että lapsi tulee hoitoon esim. maanantaina mutta onkin silloin sairas lasketaan tuo maanantai silti hoitopäiväksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Lisään vielä, että täällä meillä jos lapselle on sovittu hoitopäiviä esim 10/kk niin jos hoitopäiviä onkin vain 8 maksetaan silti tuo 10päivän hinta, mutta jos hoitopäiviä tuleekin 11 niin sitten maksetaan 15 päivän hinta. Ja jos on ilmoittanut, että lapsi tulee hoitoon esim. maanantaina mutta onkin silloin sairas lasketaan tuo maanantai silti hoitopäiväksi.

Musta tää on ihan ymmärrettävää.
 

Similar threads

Yhteistyössä