Mites ton lapsukaisen sais nukkumaan ilman tunnin nukuttamista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rebekka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
Ja poika siis valvoo vieläkin, nukkumaan laitettiin klo 21 aikaan, kyllä huomaa että ollut taas hoitopäivä.

Meillä nukahti pari minuuttia vailla 10 ja kiskotaan ylös 6.10.

Ei taida olla teilläkään pirteää ja hyvin levännyttä lasta huomenna aamulla...

ihan kuin mun aloitus. meil 2v11kk ei nuku päiväunia, nukkuu 21-22 illasta aamu 08-09 ja illalla ei meinaa saada unen päästä kiinni höselykseltään. makaan parisängyssä ja lapsen sänky on muutaman metrin päässä ja omaan sänkyyn nukutetaan. tänäänkin lauleskeli ja potki seinää vaan eikä antanu ittensä nukahtaa. meil on tarkka rutiini kyllä miten illalla toimitaan ja iltarukous, satua ei lueta ku ei se ole jaksanut viel oikeen muutenkaan kuunnella.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ja meillä taas nukahtaa yliväsyneenä kahessa minuutissa. Päikkyjen kanssa aikasintaan kympiltä.

Joo, meilläkin nukahtaa väsyneenä alle minuutissa ja ei-niin-väsyneenäkin alle vartissa. Oli päikkärit nukuttu tai ei.

Mutta jos joku on vieressä nukuttamassa, niin ei taatusti nukahda.

miettikääpä ite jos ei yhtään nukuttaisi ja silti pistettäs 20.00 sänkyyn. Siinä sitten lauleskelisitte 2h ja nukkuisitte...Mahtaisi ottaa kupoliin. Mä en varmaan veetutukseltani nukkuisi koko yönä. Ei kannata laittaa niitä lapsukaisia sänkyyn ennen kuin oikeesti nukuttaa. Oma kokemus on, että jos 3v on nukkunu 2h päikyt niin nukahtaa illalla noin 22.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
miettikääpä ite jos ei yhtään nukuttaisi ja silti pistettäs 20.00 sänkyyn. Siinä sitten lauleskelisitte 2h ja nukkuisitte...Mahtaisi ottaa kupoliin. Mä en varmaan veetutukseltani nukkuisi koko yönä. Ei kannata laittaa niitä lapsukaisia sänkyyn ennen kuin oikeesti nukuttaa. Oma kokemus on, että jos 3v on nukkunu 2h päikyt niin nukahtaa illalla noin 22.

:ashamed: Tämä kyllä kolahtaa. Luultavasti ongelma onkin siinä, että minua väsyttää ja tahtoisin itse rauhoittua, en katsella ja kuunnella kohellusta. Kun en pääse nukkumaan klo 22 tai ennen, minulla menee unen aika ohi ja notkun koneella vaikka pitäisi olla nukkumassa.

meillä sama tilanne, siis siinä määrin, että tyttöä ei vaan illalla väsytä tarpeeksi. Ja tyttö on vasta 1v8kk. Päivällä annetaan nukkua tunnin päikkärit ja aamuisin herätetään puoli kahdeksan. Eilenkin illalla nukahti vasta yhdeltätoista ja tänään nukahti juuri äsken. Päivällä on tarpeeksi ulkoilua ja leikkiä ja muutenkin tyttö on aika eläväinen, eli ei paikallaan hetkeäkään. Meillä ei nukuteta, viedään sänkyyn minne nukahtaa jos on tarpeeksi väsynyt, mutta jos ei väsytä huutelee siellä vaan "haluu pois, haluu pois" ja riehuu. En kyllä haluaisi vielä noin pieneltä jättää päikkäreitä pois (välillä on ollut päiviä kun ei ole suostunut niitäkään nukkumaan, eikä illalla nukkumaan meno ole ollut vältäämättä yhtään sen helpompaa), mutta en kyllä tiedä yhtään mitä pitäisi tehdä! Vinkkejä kiitos! Niin ja aamulla tosiaan meilläkin tyttö nukkuisi ties kuinka pitkään. Voiko oikeasti vaan olla, että hän on luonteeltaan iltavirkku?? On siis ollut näin ihan vastasyntyneestä lähtien.

Enpä 3v ottais vielä päiväunia pois, on kuitenkin tärkeää aivojen kehitykselle ja kasvulle ne päiväunet. Eihän ne tarvi niin hirmu pitkät olla, sellaiset että saa levättyä ja katkaisee päivän askareet.
Meillä 2,5v :herää aamulla 9, päikyt 14.30-16, nukahtaa 22.

Alkuperäinen kirjoittaja rapu:
Enpä 3v ottais vielä päiväunia pois, on kuitenkin tärkeää aivojen kehitykselle ja kasvulle ne päiväunet. Eihän ne tarvi niin hirmu pitkät olla, sellaiset että saa levättyä ja katkaisee päivän askareet.
Meillä 2,5v :herää aamulla 9, päikyt 14.30-16, nukahtaa 22.

Mutta jos päikkärit siirtää nukahtamista illalla jopa 2-3h, siinä voi jo alkaa miettiä kannattaako niitä päikkäreitä "antaa" nukkua.
Meillä esim. niin jos poika herätetään aamulla klo 8 ja hän nukkuu hoidossa päikkärit, nukahtaa hän iltasin vasta n. klo 23. Aamulla sitten klo 8 herätyksen aikaan poika on todella väsynyt.

Viikonloppuisin taas kun päikkäretä ei nukuta, nukahtaa poika jo klo 20-20.30, ja nukkuu kellon ympäri tai enemmän ja herää pirteänä ja iloisena aamulla.
Enemmän hän unta saa vuorokaudessa ilman päikkäreitä.

Yhteistyössä