Mitkä jouluruoat teet alusta asti itse ja missä voit "oikaista"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nipsukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Nipsukka

Aktiivinen jäsen
29.04.2005
6 356
0
36
Minä teen graavilohen itse, kinkku paistetaan itse, Porkkanalaatikon teen itse, mutta oikaisen siinä, että en tee itse porkkanoista vaan käytän sitä porkkansosetta, Kalat pyrin tekemään itse jos aikaa on, jos ei, niin ostan valmiina, koska nykyään saa aivan loistavia kalatuotteita kalatiskiltä, rosolli on aina itse tehtyä, jälkiruoka tehdään myös itse....Nämä näin alkuun tuli mieleen
Osan tekee äitini, koska haluaa kun tulevat meille syömään ja äiti yleensä tekee alusta asti itse kaikki

Juu, ei meilläkään mitään valmiiksi paistettua kinkkua osteta, mutta kaikkea ei tehdä itse, tarkoittaen, että kaloja ei kalasteta itse, eikä porsasta kasvateta,lihoteta ja laiteta uuniin :D

Mutta siis, kaikki tehdään itse, limput,pasteijat,tortut,kakut,tarvittavat laatikot,kinkun paistaminen,karjalanpiirakoiden teko,karjalanpaisti,rosollin teko, sienisalaatin teko....

Graavilohi ostettaan valmiina, pieni pakkaus siis, koska sitä ei mene niin paljon, että kannattaa ostaa isompi satsi.

Meillä ei kalaa ole koskaan pöydässä joten siihen ei voi vastata,tortut tehdään itse samaten joulukakut,kinkku paistetaan itse,laatikot teen itse alusta loppuun asti,kiisseli ja puuro tehdään itse,rosollia tehdään joskus itse ja joskus ostetaan kaupasta.

hmm.... ostan valmiit taikinalevyt torttuihin, tänä vuonna olen ekan kerran tehnyt itse piparitaikinan. Kalat (kylmäsavulohi, graavi siika, silli) on ostettu valmiina. Meillä noita oikaisumahdollisuuksia vähentää keliakia ja allergiat, joten siksi teen itse vaikka maun puolesta mulle esmes maistuis kaupan lanttulaatikko paremmin kuin itse tehty :-)

Jos oltas nyt jouluna kotona niin ite tekisin graavin, lihapullat, kastike, salaatit, limput, laatikot(mutta valmiista soseesta porkkana ja lanttu) ja kinkun paistaisin. Valmiina ostettas sillit ja savustettu kala.

Lihapullat, piimäjuuston, savulohen, piparkakut ja muut leivonnaiset teen itse, samoin laatikot, ihan alusta alkaen. Myös kinkku paistetaan itse.

Ainoastaan rosollin ja italiansalaatin ostan valmiina. Rosollinkin tekisin itse, jos sitä söisi muut kuin minä. Yhdelle en viitsi niin pientä määrää alkaa laittamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja terapian tarpeessa:
Juu, ei meilläkään mitään valmiiksi paistettua kinkkua osteta, mutta kaikkea ei tehdä itse, tarkoittaen, että kaloja ei kalasteta itse, eikä porsasta kasvateta,lihoteta ja laiteta uuniin :D

Mutta siis, kaikki tehdään itse, limput,pasteijat,tortut,kakut,tarvittavat laatikot,kinkun paistaminen,karjalanpiirakoiden teko,karjalanpaisti,rosollin teko, sienisalaatin teko....

Graavilohi ostettaan valmiina, pieni pakkaus siis, koska sitä ei mene niin paljon, että kannattaa ostaa isompi satsi.

Näin menee meilläkin =)

Pääsääntöisesti itse kaikki. Leivinuunissa, kinkku, lohi ja karjalanpaisti, sekä karjalanpiirakat. Kylmäsavulohi ostetaan valmiina. Laatikoita ei meillä syödä, mun äiti tuo tullessaan itse tekemänsä laatikot, kun tulevat meille jouluksi. Kotikalja tehdään itse, salaatit ja perunamuussit, piparit, tortut, puurot yms tehdään itse.

Oikaisen kaiken.
Piparit ja tortut paistetaan kotona, mutta valmistaikinoista. minä olen sitten se outolintu joka ostaa kinkunkin valmiina. Meillä menee sitä noin 500g, joten en näe mitään syytä ostaa puolta sikaa.

Riisipuuro korvataan meillä mannapuurolla, sen toki keitän itse.
:D

Itse tehdään kinkku ja rosolli. Laatikot voisin ostaa valmiinakin; viime vuodet on tehty itse, kuten taas tänä vuonnakin. Tortut ja piparit tulee tehtyä yleensä valmistaikinoista. Kalat ja leivät voin tehdä itse tai ostaa valmiina; ei väliä. Aika surutta voin siis ostaa valmista. Joku herkku ja jotain erikoisempaa pateeta tms. tehdään yleensä itse. Tämän vuoden erikoisuutta ei ole vielä valittukaan :D

rosollin ostan, kun sitä ei syö kun minä. Joulutortut levystä, en ala kaulimaan ja kääntämään.
Kylmäsavulohi kaupasta ja mäti. Muu kaikki paistan ja valmistan itse. Tämä joulu poikkeus, kun loppuraskaus, en ihan normaalivedossa ole, enkä halua ehdointahdoin rasittaa itseäni.

no nyt on just lanttu lootat uunissa jouluksi tulossa, ite tehtynä....tarkotus olisi vielä porkkanalodju, piparit, tähtitortut ja leipää tehä.. tortuissa voi olla että lankean pakastetaikinaan.muita meillä menee sen verta vähemmän, että varmaan ihan valmiina tai puolvalmiina ostetaan.

Valmiina: laatikot
joululimppu
torttutaikina
silli
maksapatee

Itse teen piparitaikinan
rosollin
kinkun paiston
sekahedelmäkiisselin, hillakiiisselin
rieskan
kotikaljan tai siman
lohi suolataan itse
muut joululeivonnaiset
tietysti riisipuuron öööö.....olikohan tässä nyt kaikki?