Mitö mieltä tuparien lahjalistasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Saimme kutsun ystävien tupareihin ja mukana oli lahjalista... Siis kuin häissä.
Itse ainaki aina kutsuessa illanistujaisiin nimen omaan laitan että ei tarvitse tuoda mitään, tärkeintä on nähdä ystäviä. Useimmat tuovat silti jotain, esim syötävää, viiniä, jotain käytännöllistä. Mitään krääsää tavaraa ei tarvita lisää.

Tämän lahjalistan tavarat oli vielä kalliita, esim design lamppuja (250-350 e), villeroy bosch astioita, joitain design naulakoita... Musta sopiva vieminen on 10-20
e hintainen. Meidän tupareihin samat ystävät toivat muistaakseni matsipaanirasian tai kukkakimpun.

Jotenkin outoa. Ymmärrän että heidän talo oli kallis eikä ehkä rahaa sisustaa sitä, mutta onko se kaverien velvollisuus sitten...

Lisäksi kun meillä pieniä lapsia, ei olla varmoja päästäänkö tulemaan, ei voi lähteä ex tempore ja ottaa kaapista viemiseksi suklaarasiaa/viinipulloa/jotain pientä vaan pitäisi etukäteen käydä erikoisliikkeistä ostamassa/tilata tuliainen ja jos meno peruuntuu, ei sille ole muuta käyttöä/ ei voi spontaanisti ottaa omaan käyttöön tai viedä jollekin toiselle kun toiveet on noin spesifisiä.

Enpä ole kuullutkaan moisesta. Aika tökeröä. Ei kai niitä tupareita nyt lahjojen takia järkätä... en menisi sitten ollenkaan. Kutsuisin itseni joskus myöhemmin kahville ja veisin sitten sen viinipullon, jotain syötävää tai muuta pientä.

[QUOTE="vieras";27090358]Jaa, meillä oli tuparikutsussa tilinro mihin voi laittaa rahaa, kun meiltä löytyy jo kaikkea tarpeellista.[/QUOTE]

Miksi tilinumero, miksei voi tuoda käteistä mukanaan?

Ristus sanon mä =/ ei toimi, ei. Ajatelkaa jos kaikki vieraat valitsis listasta vaikka villeroy&bosch astioita jotka on tod.näk sieltä edullisemmasta päästä ja huomaisit et sulla on tupareiden jälkee munakuppeja 24kpl:tta tai pelkkiä pullalautasia ja tuoko kaikki edes samaa sarjaa (kai kutsussa oli maininta).

Tietysti jos viitsii nähdä vaivaa ja kasata porukkaa ja hommata kimpassa mut siltikin menee kastiin ruinaaminen...

Ei lahjalista tarkoita, että lahjan täytyy olla sieltä valittu, tai että lahjaa tarvitsee ylipäätänsäkään tuoda. Sinun olisi silti korrektia hoitaa lastenvahtiasiasi hyvissä ajoin ennen juhlia ja ilmoittaa tulostasi. Se kuuluu hyviin tapoihin. Teininä juhliin tultiin ex-tempore. Aikuiset yleensä varaavat ruokaa ja juomaa, minkä vuoksi on toivottavaa ja hyvien tapojen mukaista ilmoittaa tulostaan vp:hen mennessä, tai ainakin vähintään viikkoa ennen ajankohtaa.

Todella tökeröä mielestäni. Hääkutsussa ymmärrän lahjalistan, koska usein häihin tulee myös niitä ihmisiä joita harvemmin tapaa ja vieraillekin voi olla helpompaa jos ei tarvi hirveästi pähkäillä lahjan kanssa.

Itse vein juuri tuparilahjaksi juustoveitsen, tarjottimen ja paria erilaista juustoa, hinta oli yhteensä parikymppiä, mutta samalla juhlittiinkin myös synttäreitä. Omat tuparit on edessä jossain vaiheessa ja jos joku tuo vaikka viinipullon niin olen tosi otettu, ilmankin on hyvä :)

Niin justiinsa...joka asiassa nykyään ajatellaan vain et saisi paljon kaikenlaista itselleen. Rahaa tai tavaraa. Ajattelivat varmaan etteivät halua kalliiseen taloon mitään halpaa.
Miksei ihmisiä voi nykyään tavata ihan muuten vaan ja viedä korkeintaan kahvipaketin mennessään?
Kaikki menee niin hulluksi jo suomessakin. Lastenkutsuilla kilpaillaan kenellä on mahtavimmat ja kalleimmat synttärit ja parhaat vieraslahjat. Häälahjat pitää olla vähintään sen arvoisia mitä hääparilla on mennyt ruokaan per naama tai se koko perhe. Ei ymmärrä ei ymmärrä.

[QUOTE="vieras";27090435]Niin justiinsa...joka asiassa nykyään ajatellaan vain et saisi paljon kaikenlaista itselleen. Rahaa tai tavaraa. Ajattelivat varmaan etteivät halua kalliiseen taloon mitään halpaa.
Miksei ihmisiä voi nykyään tavata ihan muuten vaan ja viedä korkeintaan kahvipaketin mennessään?
Kaikki menee niin hulluksi jo suomessakin. Lastenkutsuilla kilpaillaan kenellä on mahtavimmat ja kalleimmat synttärit ja parhaat vieraslahjat. Häälahjat pitää olla vähintään sen arvoisia mitä hääparilla on mennyt ruokaan per naama tai se koko perhe. Ei ymmärrä ei ymmärrä.[/QUOTE]

Onko lasten synttäreillä vieraslahjoja??! Minkä ikäisillä?

Kaupungissa varmaan, ei meillä maalla...

no HUHHUH!!! mitä touhuuu?!?! meil oli just tuparit enkä olettanutkaan että joku meille jotain tois.. kaverit toi sit mariskoolin ni oli ihan et (ette kait luullu et pyysin sen takii et tuotte jtn) :) ei käyny mielessäkään et kaikkiki tois jtoai.. tilinumero tai lahjalista?½== ??!!? en ymmärrä.. kerjuuta! eihän sinne kukaan sit kehtaa edes tulla ilman että olis laittanu rahaa..

Erikoista!
Itse en veisi tupareihin välttämättä MITÄÄN lahjaa, paitsi ehkä kukkia/viinipullon/jotain nyyttärihenkistä syötävää, jos tulisi ajoissa mieleen.
Klassikko on leipää ja suolaa, niitä on joskus vitsinä viety.

Itse olen saanut joskus jotain tosi pientä, kynttiläkippoja yms. Ei tulisi mieleenkään tehdä lahjalistaa!

Kuuluuko tupareihin perinteisesti viedä erikseen joku ihan lahja vai ihan vaan perus vierasviemisiä?

Kyllä on röyhkeetä oikeesti. Menee maku, tupaantuliaiset ei ole tollainen juhla mihin voisi musta vaatia kalliita lahjoja. Todella noloa on.. siis todella mautonta antaa lahja lista tupareihin / kaverisynttäreille ...

En tod menisi tuonne. Ja jos olisi kaverisynttäreille lahjalista, niin sanoisin lapselle, et ei sen oo mikään pakko mennä ja ajattelisin mielessäni et on pöpiä porukkaa siellä, kun laittavat lahjalistan.

Kyllä meillä on lasten synttäreille lahjalistat Stockmannilla. Sieltä sitten kaikki näkee mitkä lahjat on jo ostettu, niin ei tule kymmentä samaa lahjaa. Toimii varmaan tupareissa myös.

Käytöskulttuuri jatkaa murenemistaan, valitettavasti. En edelleenkään voi ymmärtä näitä "lahjalista-loukkaantujia". Iskeekö siinä joku kateus, vai mistä on oikeasti kysymys? Kun sehän on vain ja ainoastaan rationaalista kertoa, että millaisesta tykkää ja millaisesta ei. Itse olen heittänyt säkkikaupalla ei-sopivia kippoja, kuppeja ja jopa tauluja roskiin, koska ne eivät sovi meille. En ole diiva tai ylimielinen, mutta kyllä jokaisella pitää olla valta päättää siitä, että miltä se oma koti näyttää. Enkä ala varastoimaan mitään varastoimisen ilosta. Ei - kyllä ne roskiin lentävät, korrektin varastointiajan jälkeen.

Lahjalista ei ole vaatimuslista, miksi se pitää niin lukea? Jokainen saa vapaasti valita mitä edelleenkin tuo, tai tuoko yhtään mitään. Minä en loukkaannu yhtään siitä, vaikka vieraani tulisivat ilman lahjoja. Mutta ajatuksena toisen lahjan heittäminen roskiin tuntuu ikävältä.

Toinen käytöskulttuuriin liittyvä asia on tuo, mistä nimim. vieras jo kirjoittikin. Eikö ihmiset ymmärrä enää tänä päivänä mitä VP tarkoittaa?! Juhliin PITÄÄ ilmoittautua etukäteen, ei pelkästään kohteliaisuudesta, vaan myös käytännön järjestelyjen takia.

Pidin syntymäpäiväjuhlat kesällä ja ystäväni jätti ilmoittautumatta FB:n kutsuun. Soitin oikein perään ja sanoinkin, että ei tässä minun tehtäväni olisi itseasiassa edes soitella ja kysyä - mutta kysyn nyt kuitenkin: oletteko tulossa, vai ette? Ystävä hyppi melkein seinille "ihan idioottia pitää kutsuissa jotain vp:tä" ja "ei me tiedetä lapsenvahdista vielä". Niin siis kutsu lähti 1,5kk ennen ajankohtaa. Ettekö OIKEASTI ole saaneet lapsenvahtia, vai ettekö ole edes yrittäneet? Ja jos sitä on yrittänyt aktiivisesti yli kuukauden, eikä viikkoa ennen vielä tiedä lapsenvahdista, niin millä todennäköisyydellä sen uskot löytäväsi? Etkö voi vain ilmoittaa esteestäsi?

"No jos me tullaan, niin tullaan sit ex tempore" ystävä selitti. Jaa, no jos minä ostan ruokaa ja viiniä liikaa (mm. teidän tuloa ajatellen) niin saanko lähettää laskun, jos teette oharit? "No ei se voi olla VAIN meistä kiinni" hän puolustautui. Ei se olekaan, mutta oletteko TE niin erikoisasemassa, että vain teillä ei ole ilmoitusvelvollisuutta ja että muilla on? Eikö vieraat ole kaikki samassa asemassa?

Riitely jatkui siihen pisteeseen, että sanoin tälle "ystävälle" aika suorat sanat: VP:n laiminlyönti tulkitaan yleensä ei-kiitos ilmoitukseksi. Te ette ole tulossa näihin juhliin, kiitos hei.

Käytöskulttuuri jatkaa murenemistaan, valitettavasti. En edelleenkään voi ymmärtä näitä "lahjalista-loukkaantujia". Iskeekö siinä joku kateus, vai mistä on oikeasti kysymys? Kun sehän on vain ja ainoastaan rationaalista kertoa, että millaisesta tykkää ja millaisesta ei. Itse olen heittänyt säkkikaupalla ei-sopivia kippoja, kuppeja ja jopa tauluja roskiin, koska ne eivät sovi meille. En ole diiva tai ylimielinen, mutta kyllä jokaisella pitää olla valta päättää siitä, että miltä se oma koti näyttää. Enkä ala varastoimaan mitään varastoimisen ilosta. Ei - kyllä ne roskiin lentävät, korrektin varastointiajan jälkeen.

Lahjalista ei ole vaatimuslista, miksi se pitää niin lukea? Jokainen saa vapaasti valita mitä edelleenkin tuo, tai tuoko yhtään mitään. Minä en loukkaannu yhtään siitä, vaikka vieraani tulisivat ilman lahjoja. Mutta ajatuksena toisen lahjan heittäminen roskiin tuntuu ikävältä.

Toinen käytöskulttuuriin liittyvä asia on tuo, mistä nimim. vieras jo kirjoittikin. Eikö ihmiset ymmärrä enää tänä päivänä mitä VP tarkoittaa?! Juhliin PITÄÄ ilmoittautua etukäteen, ei pelkästään kohteliaisuudesta, vaan myös käytännön järjestelyjen takia.

Pidin syntymäpäiväjuhlat kesällä ja ystäväni jätti ilmoittautumatta FB:n kutsuun. Soitin oikein perään ja sanoinkin, että ei tässä minun tehtäväni olisi itseasiassa edes soitella ja kysyä - mutta kysyn nyt kuitenkin: oletteko tulossa, vai ette? Ystävä hyppi melkein seinille "ihan idioottia pitää kutsuissa jotain vp:tä" ja "ei me tiedetä lapsenvahdista vielä". Niin siis kutsu lähti 1,5kk ennen ajankohtaa. Ettekö OIKEASTI ole saaneet lapsenvahtia, vai ettekö ole edes yrittäneet? Ja jos sitä on yrittänyt aktiivisesti yli kuukauden, eikä viikkoa ennen vielä tiedä lapsenvahdista, niin millä todennäköisyydellä sen uskot löytäväsi? Etkö voi vain ilmoittaa esteestäsi?

"No jos me tullaan, niin tullaan sit ex tempore" ystävä selitti. Jaa, no jos minä ostan ruokaa ja viiniä liikaa (mm. teidän tuloa ajatellen) niin saanko lähettää laskun, jos teette oharit? "No ei se voi olla VAIN meistä kiinni" hän puolustautui. Ei se olekaan, mutta oletteko TE niin erikoisasemassa, että vain teillä ei ole ilmoitusvelvollisuutta ja että muilla on? Eikö vieraat ole kaikki samassa asemassa?

Riitely jatkui siihen pisteeseen, että sanoin tälle "ystävälle" aika suorat sanat: VP:n laiminlyönti tulkitaan yleensä ei-kiitos ilmoitukseksi. Te ette ole tulossa näihin juhliin, kiitos hei.

Onneksi et kuulu minun tuttavapiiriini.

Minulla on varaa ostaa se yksi ylimääräinen viinipullo ja varaa tehdä ruokaa vähän reilummin, jääpähän rääppeitä itselle seuraavaksikin päiväksi.
Epämuodollisissa juhlissa on ihan sama, onko porukkaa viisi vai kymmenen vai jopa samana iltana yllärinä tulleet yksitoista.

Jokainen tavallaan, minä tykkään näin.

Häihin ja muihin isompiin tilaisuuksiin haluan minäkin sitten ilmoittautumisen, koska pitopalvelu ja paikkajärjestys sitä vaativat, mutta koti-illallisella aivan sama. Aina voidaan kantaa pöytään yksi tuoli lisää.

Yhteistyössä