miuta ahistaa älyttömästi tämä syömisjuttu.. siis että pitäisi syödä " aamupala lounas välipala"...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SyysYö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

SyysYö

Aktiivinen jäsen
28.08.2010
2 496
1
36
hornantuutti
varsinkin nyt, kun on lapsi & toinen tulossa mietin, että onko meijän systeemissä jotain vikaa.... :snotty:
heräillään siinä kahdeksan pintaan & syödään aamupala ( muroja, leipää tms),
muutaman tunnin päästä lapsi saa jugurtin tai vaikka lihapiirakan, mitä nyt kaapista löytyy välipalaksi & jossain vaiheessa ( yleensä siinä neljän ja viiden välillä) on sitten vuorossa päivällinen. silloin tällöin käymme koko perheen voimin päiväkahvilla jossain, usein olen myös muksun kanssa kahdestaan keskustassa kuluttamassa aikaa ja silloinkin kuvioon kuuluu tottakai kahvilareissu. mies ottaa harvemmin muuta kuin kahvin, mutta myö tytön kanssa kyllä syödäänkin jotain ( joskus kakkua, joskus pasteijaa). iltapalan sitten muksu saa seitsemän, kahdeksan pintaan mutta ei se ole niin kellon tarkkaa. voisi sanoa, että meillä syödään kun on nälkä! :xmas:

[QUOTE="tintti";25520038]Miksi ette syö lounasta?[/QUOTE]

Miksi pitäisi syödä lounas ? mikä ehdoton pakko pakko?
Jos kasvaa ns käyrien mukaan terve hyvinvoiva muksu niin ei siinä mitään pakkoa ole.
Ei meilläkään syödä viikonloppusin ku 1 lämmin ateria (iltapala tosin voi olla puuroa) ..herätään yleensä vähän myöhempään ja heti ei maistu aamupala ja sekin on yleensä ihmisten "lounas" aikaan ..Hyvin toi poika pärjää ja kasvaa silti

• Tykkää
Reactions: moona81
Me ei jossain vaiheessa millään ehditty syödä sitä suositeltua 5 kertaa päivässä. Syötiin sitten aamupala, lounas, päivällinen ja iltapala. Mieluummin jätin välipalan pois, että lapset saa 2 ketaa päivässä "kunnon ruokaa".

Lounas syödään "oikeaoppisesti" muutaman tunnin päästä aamupalasta :)

eli siis esimerkkinä

kahdeksan aikaan aamupala

klo: 11-12 olis lounas eli päivän ensimmäinen lämmin ruoka.

klo 14 suuripiirtein olis joku välipala, esim. hedelmä, leipä, jugurtti jne,,

sit klo: 16-17 olis päivällinen eli päivän toinen lämmin ruoka.

ja klo: 19-20 olis iltapala.

Tasaisilla ruokailuväleillä pyritään säännölliseen ruokailuun ja että verensokeri pysyis tasaisena ettei tulis sit ahmittua kun on kamala nälkä.

[QUOTE="äiti";25520070]11-12.00 olisi ihanne aika[/QUOTE]

No ei se noinkaan tarkkaa ole, lounaan voi syödä (lapsen) rytmeistä riippuen vaikka 10.30- 13. Toki tuo 11-12 on yleinen aika lounaalle. Meillä lapsi syö lounaan ennen päiväunia, jos on odotettavissa että nukahtaa vasta 12 tai sen jälkeen. Jos lapsi menee päikkäreille jo reilusti aamupäivän puolella, syödään lounas heräämisen jälkeen esim. klo 13.

mie voisin nyt pistää esimerkiksi miun & muksun tämän päivän syömisiä.. jos se nyt valottaisi tätä asiaa vähän paremmin! siispä:
tyttö heräsi kahdeksalta, sai weetabixsejä & kaakaota kun itse join frezzan & söin ruisleipää.
noin klo 12.00 sitten otettiin eilistä kanakastiketta & riisiä + soijasuklaa-vanukkaat,
kohta kauppaan ostamaan tämän päivän päivällistarpeet

No tuosta ei todellakaan tarvi stressata! Mulla kesti vuosia tottua tähän lounas-systeemin mitä suomessa on (en siis ole suomalainen), ajatuskin ruoasta klo 11-12 tuntu ihan käsittämättömältä :O En tajua mikä elinehto se muka on. Lapsi pärjää kyllä.

• Tykkää
Reactions: SyysYö
eli siis esimerkkinä

kahdeksan aikaan aamupala

klo: 11-12 olis lounas eli päivän ensimmäinen lämmin ruoka.

klo 14 suuripiirtein olis joku välipala, esim. hedelmä, leipä, jugurtti jne,,

sit klo: 16-17 olis päivällinen eli päivän toinen lämmin ruoka.

ja klo: 19-20 olis iltapala.

Tasaisilla ruokailuväleillä pyritään säännölliseen ruokailuun ja että verensokeri pysyis tasaisena ettei tulis sit ahmittua kun on kamala nälkä.

Meilläkin 1,5 v lapsi syö suunnilleen tuon rytmin mukaan, paitsi että monesti aamupuuron jälkeen otetaan välipalaa n. klo 10 ja lounas syödään hiukan myöhemmin ja päivällinen sitten 17-17.30. Ja tietenkin ensin karsitaan välipalat, jos näyttää siltä että päivän ruokailurytmi menee liiaan tiheäksi.

Ei meilläkään ole kahta lämmintä areriaa. Ei ollut edes lapsuudenkodissa. Miehen kotona oli ja siellä olikin sitten lapset läskejä.

Meillä taas sai välipaloja ottaa niin kuin halusi. Voita sai ottaa leivälle paljon halusi ja juustoa. Ja kaakaota sai laittaa kuinka monta lusikallista vain. Edelleen minä olen hoikka ja mies pullukka. Hän ei ole ikinä lapsena oppinut säännöstelemään ruokaansa, koska heidän kotona oli niin tarkat säännöt siihen.

Miu lopettaa nyt vain ahdistumisen aterioiden lukumäärästä ihan rauhassa.

Sen sijaan kiinnität huomiosi siihen, että syötte terveellisempää ruokaa ja jätätte lihapiirakat ja kakut vähemmälle.

Ja kaapista löytyy yleensä sitä, mitä sinne on ihan itse hankittu, eikö?

lihapiirakka & kakku olivat vain esimerkki, ei meille tod. osteta lihiksiä joka pv ja kahvilassakin yleensä valitsen täytetyn patongin itselle & lihapasteijan/croisantin tytölle.. yleensä on siinä vaiheessa jo sellainen olo, ettei halua makeaa vaan ruokaisampaa. neiti ei edes saa pillimehua, koska ottaa enemmin vettä ! :D

Viimeksi muokattu:
Miksi pitäisi syödä lounas ? mikä ehdoton pakko pakko?
Jos kasvaa ns käyrien mukaan terve hyvinvoiva muksu niin ei siinä mitään pakkoa ole.
Ei meilläkään syödä viikonloppusin ku 1 lämmin ateria (iltapala tosin voi olla puuroa) ..herätään yleensä vähän myöhempään ja heti ei maistu aamupala ja sekin on yleensä ihmisten "lounas" aikaan ..Hyvin toi poika pärjää ja kasvaa silti

No ei toki mikään pakko ole lounasta syödä, mut ihan vaan kysäisin et onko joku syy miksi eivät lounasta syö. Meillä ruokarytmi oli aamupala,lounas, päivällinen ja iltapala. Eli välipala jäi välistä.

Mut ehkä mä kuitenkin mieluummin tarjoaisin kunnon lounaan, kuin sen sijaan jukurttia, lihapiirakkaa tms. Mut tämä on vain mun mielipide

Ei kai niillä ajoilla ole niin väliä kunhan syödään tasaisesti.

Minusta taas ahdistaa eniten se että aamusta pitäisi ahtaa itsensä täyteen. Meille lapsen kanssa ei vaan mene aamulla alas hirveeesti ruokaa.

Me syödään siinä 7-9 aamupala, 11-13 ruoka, 14-16 välipala, 17-19 ruoka ja sit iltapala onkin jo siinä 18.30-20.00. Ihan riippuu miten ollaan herätty. Mutta aika lailla syödään tasaisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja Höm;25520163:
Ei meilläkään ole kahta lämmintä areriaa. Ei ollut edes lapsuudenkodissa. Miehen kotona oli ja siellä olikin sitten lapset läskejä.

Meillä taas sai välipaloja ottaa niin kuin halusi. Voita sai ottaa leivälle paljon halusi ja juustoa. Ja kaakaota sai laittaa kuinka monta lusikallista vain. Edelleen minä olen hoikka ja mies pullukka. Hän ei ole ikinä lapsena oppinut säännöstelemään ruokaansa, koska heidän kotona oli niin tarkat säännöt siihen.

Kaikkialla painokeskusteluissa painotetaan säännöllistä ruokailua. Pitäisi syödä usein mutta vähän. Lihomiseen toki riippuu sitten se et mitä syö ja kuinka paljon.

Tavallinen kotiruoka säännöllisesti ei varmastikkaan lihota ketään.

Toki toiset lihoo herkästi ja toiset saa syödä vaikka hevosia päivittäin eikä tapahdu mitään.

[QUOTE="tintti";25520038]Miksi ette syö lounasta?[/QUOTE]

Käsitin että se eineslihis on se lounas..tai jugurtti. Nii,en tiiä muista,mutta jos lapset on syöny aamupuuron vaikka kahdeksalta,niin kyllä puolilta päivin maistuu ihan kunnon ruoka jo. Yleensä ovat jopa nälkäisiä tuohon mennessä. Sit joskus kolmelta on välipala ja viiden hujakoilla päiväruoka. Mut kai sen nälän voi pitää kurissa niinkin että syö lihiksen sillon ja jugurtin tällön. Ja vähän pullaa päälle että verensokeri ei laske.

Alkuperäinen kirjoittaja SyysYö;25520123:
mie voisin nyt pistää esimerkiksi miun & muksun tämän päivän syömisiä.. jos se nyt valottaisi tätä asiaa vähän paremmin! siispä:
tyttö heräsi kahdeksalta, sai weetabixsejä & kaakaota kun itse join frezzan & söin ruisleipää.
noin klo 12.00 sitten otettiin eilistä kanakastiketta & riisiä + soijasuklaa-vanukkaat,
kohta kauppaan ostamaan tämän päivän päivällistarpeet

No niin, eli tänäänkin olette syöneet lounaan

Yhteistyössä