miuta ahistaa älyttömästi tämä syömisjuttu.. siis että pitäisi syödä " aamupala lounas välipala"...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SyysYö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ravitsemusterapeutti kieltää lapsilta sen päivittäisen jogurtin syönnin. Niissä on ihan älytön määrä sokeria.
Suosittelee viiliä ja maustamatonta jogurttia marjoilla ja hedelmillä.

Jokainen tekee niin kuin itselle sopii. Mua on lapsesta asti ällöttänyt koko ajatus lounaasta. Tulee ihan liian aikaisin ja jos lounasaikaan syö, ei todellakaan tee mieli syödä enää loppupäivänä mitään. Ei mulla ole niin usein nälkä. En pysty syömään niin useasti, tulee paha olo!

Lapsille yritän tarjota jotain, koska lounasaikaan "kuuluu syödä". Ei nekään kyllä kovin nälkäisiä ole, sellaista närppimistä se syöminen on. Niin, ja paino-ongelmia ei meillä ole (jos jotain kiinostaa:).

Alkuperäinen kirjoittaja SyysYö;25520170:
lihapiirakka & kakku olivat vain esimerkki, ei meille tod. osteta lihiksiä joka pv ja kahvilassakin yleensä valitsen täytetyn patongin itselle & lihapasteijan/croisantin tytölle.. yleensä on siinä vaiheessa jo sellainen olo, ettei halua makeaa vaan ruokaisampaa. neiti ei edes saa pillimehua, koska ottaa enemmin vettä ! :D

No ei vanukas, croissantit ja pasteijat, kaakao aamupalaksi, murot, weetabix ole myöskään terveellisiä. Oikeastaan kaikki mitä luettelit on aika skeidaa, paitsi kanakastike ja riisi. Silloin tällöin noi on ok mut jos te syötte joka päivä about noin...

Alkuperäinen kirjoittaja Höm;25520163:
Ei meilläkään ole kahta lämmintä areriaa. Ei ollut edes lapsuudenkodissa. Miehen kotona oli ja siellä olikin sitten lapset läskejä.

Meillä taas sai välipaloja ottaa niin kuin halusi. Voita sai ottaa leivälle paljon halusi ja juustoa. Ja kaakaota sai laittaa kuinka monta lusikallista vain. Edelleen minä olen hoikka ja mies pullukka. Hän ei ole ikinä lapsena oppinut säännöstelemään ruokaansa, koska heidän kotona oli niin tarkat säännöt siihen.

ei ollut miunkaan lapsuuskodissa kahta lämmintä ateriaa, leipää tms sai tosiaan hakea kaapista, kun siltä tuntui. kiisseliä oli usein tarjolla ja monesti myös äiti leipoi jotain. ja normaalipainoisia ollaan, vanhemmat sekä minä

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="äiti";25520215]ravitsemusterapeutti kieltää lapsilta sen päivittäisen jogurtin syönnin. Niissä on ihan älytön määrä sokeria.
Suosittelee viiliä ja maustamatonta jogurttia marjoilla ja hedelmillä.[/QUOTE]
No eihän missään sanottu, että kyseessä on sokeripommi... Omalla ruokalistallani jugurtti on turkkilaista.

Omasta puolestani voisi kieltää nimittämästä jugurtiksi näitä makeita välipaloja. Jugurtti on hapanmaitotuote!

Mitä tuosta ottaa ressiä..Meillä syötiin ennen tosi säännöllisesti mut nyt kun noustaa ylös tyyliin 10 aikaan, ei ihan muuten tee mieli lounasta kellään 11 aikaan..Aamupalakin on sällillä nipinnapin se ruisleipä ja maitoa, sekään ei aina uppoa..

Koitan kyllä joka päivä syöttää pojalle ne kaksi lämmintä ateriaa, mut kellonajat vaihtelee ja usein esim. välipala jää kokonaan pois.

Alkuperäinen kirjoittaja SyysYö;25520170:
lihapiirakka & kakku olivat vain esimerkki, ei meille tod. osteta lihiksiä joka pv ja kahvilassakin yleensä valitsen täytetyn patongin itselle & lihapasteijan/croisantin tytölle.. yleensä on siinä vaiheessa jo sellainen olo, ettei halua makeaa vaan ruokaisampaa. neiti ei edes saa pillimehua, koska ottaa enemmin vettä ! :D

En tiedä mitä tarkoitat ruokaisalla, mutta lihapasteijat ja croissantit ovat yhtä epäterveellisiä kuin kakut.

[QUOTE="Abc";25520231]Jokainen tekee niin kuin itselle sopii. Mua on lapsesta asti ällöttänyt koko ajatus lounaasta. Tulee ihan liian aikaisin ja jos lounasaikaan syö, ei todellakaan tee mieli syödä enää loppupäivänä mitään. Ei mulla ole niin usein nälkä. En pysty syömään niin useasti, tulee paha olo!

Lapsille yritän tarjota jotain, koska lounasaikaan "kuuluu syödä". Ei nekään kyllä kovin nälkäisiä ole, sellaista närppimistä se syöminen on. Niin, ja paino-ongelmia ei meillä ole (jos jotain kiinostaa:).[/QUOTE]

Mä syön semmosia määriä että ne pitää nälkää sen muutaman tunnin :) Esim. Aamulla syön puuron ja lounaalla jonkun kevyen salaatin ja palan leipää,ei noi millään riittäis mulle loppupäiväks. Välipala on yleensä joku hedelmä tai jugurttia ja marjoja ja joku myslipatukka. Päivällinen on sit tuhdimpi ettei enää illalla tuu semmosta naposteluhimoa. Mä oon kokenu tän hyväks kun verensokeri pysyy kokojan tasasena eikä tuu semmosia notkahduksia tai ylilyöntejä. Esim. jos vetäisin jonkun hullun pekoni-nakki-muna-sämpyläaamiaisen niin ei varmaan olis lounaalla nälkä,mutta iltapäivällä sitäkin kovempi.

eli siis esimerkkinä

kahdeksan aikaan aamupala

klo: 11-12 olis lounas eli päivän ensimmäinen lämmin ruoka.

klo 14 suuripiirtein olis joku välipala, esim. hedelmä, leipä, jugurtti jne,,

sit klo: 16-17 olis päivällinen eli päivän toinen lämmin ruoka.

ja klo: 19-20 olis iltapala.

Tasaisilla ruokailuväleillä pyritään säännölliseen ruokailuun ja että verensokeri pysyis tasaisena ettei tulis sit ahmittua kun on kamala nälkä.

Tällaisella aikataululla myös meillä. Jos viikonloppuna on menoa, niin mieluummin jätän välipalan pois ja syömme aiemmin päivällisen, tai otan välipalan mukaan (syödään esim. autossa eväsleivät).

Lapsille on hyvä tarjota syömiset sopivan pienillä väliajoilla juuri tuon verensokerin tasaisuuden vuoksi. Välipalaksi riittää hedelmä tai leipä, jollei lapsella ole kasvuvaihe (jolloin yleensä maistuu enemmänkin). Eineksiä voi käyttää apuna, jos toistuva ruuanvalmistus tympii. (Meillä syödään usein seuraavan päivän lounaaksi edellisen päivän päivällisen tähteet, lisukkeita saatan tehdä uusia ja lisäksi tarjoan tuoreita kasvispaloja, näkkileipää.) Pakasteista löytyy myös hyviä, nopeita vaihtoehtoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravintosisältö ratkaisee;25520292:
En tiedä mitä tarkoitat ruokaisalla, mutta lihapasteijat ja croissantit ovat yhtä epäterveellisiä kuin kakut.

enemmin silti otan lapselle jonkin sellaisen, kuin esim. suklaakakkua !
itse rakastan vakiokahvilani täytettyjä patonkeja, mutta sellainen on liian iso kolmevuotiaalle joten otan neidille sitten jotain muuta... kurkulla täytetty "rinkelileipä" ( mikä bageli se nyt virallisesti on?) tai muheva croisantti, mitä nyt vitriinistä löytyy. ja juotavaksi saa tosiaan lasillisen vettä, koska ei innostu pillimehuista... yleensä vielä ryystää pohjat latestani :D

Meillä päivärytmi tällänen (minä+3lasta):
Herätään 9 aikoihin
10 aikaan aamupala
Aamupalan jälkeen ulos
Ulkoilun jälkeen n. klo 12-13 on lounas (yleensä eilisen jämiä tai jotain nopeeta)
Sitte päikkäreille
Päiväunilta herätään n. 15-16, jonka jälkeen välipalaa (yleensä hedelmä tai pieni jogurttijuoma)
Ulkoilua, kaupassa käyntiä tms
n.17.30-18 on päivällinen
Sisäleikkejä ja pikkukakkosta
20 aikoihin iltapala
21 viimestään sängyssä

Joskus käydään aamu-ulkoilu aikaan kaupungilla ja syödään siellä sitten lounas. Välipala jää myös joskus välistä..

No ei vanukas, croissantit ja pasteijat, kaakao aamupalaksi, murot, weetabix ole myöskään terveellisiä. Oikeastaan kaikki mitä luettelit on aika skeidaa, paitsi kanakastike ja riisi. Silloin tällöin noi on ok mut jos te syötte joka päivä about noin...

weetabixsit ovat vähäsokerisia, tyttö saa niitä silloin tällöin puuron asemasta. ja kyllä, keittelen täällä puurojakin vaikken joka aamu/ilta kuitenkaan

[QUOTE="vieras";25520370]Siis aivan kammottava ruokavalio :O. Veikkaan, että sinä olet ylipainoinen ja lapsi vähintään pullea.[/QUOTE]

pieleen meni :D tyttö on hoikka kuin mikä & ikäisiään pidempikin vielä, itse olen viime aikoina pullistunut mutta se nyt johtuu ihan raskaudesta

• Tykkää
Reactions: Wolt
Vaikka teillä ei olisi paino-ongelmia, ruokavalio on silti pielessä. Ruuan ja syömisen päätehtävä on antaa elimistölle tarvittavat ravintoaineet ja teidän syömisistä ne puuttuu.

Alkuperäinen kirjoittaja SyysYö;25520397:
pieleen meni :D tyttö on hoikka kuin mikä & ikäisiään pidempikin vielä, itse olen viime aikoina pullistunut mutta se nyt johtuu ihan raskaudesta
No eipä silti ole terveellinen ruokavalio. Ihmettelen, että eikö sinua itseäsi huolestuta yhtään.

[QUOTE="vieras";25520370]Siis aivan kammottava ruokavalio :O. Veikkaan, että sinä olet ylipainoinen ja lapsi vähintään pullea.[/QUOTE]

Tai sitten 'laihoja läskejä'. Normipainon rajoissa mutta löysää ja löllyvää koska urheilua ei harrasteta ja syödään moskaa.

Kyllä joskus voidaan poiketa ateriarytmistä, mutta en voisi useita päiviä olla "leivällä&paakkelsilla".
Opetan lapsille suunnilleen sen ateriarytmin mikä on sitten myös päiväkodissa, koulussa.
Itse en syö juurikaan välipaloja ja lounas voi olla kahvia+leipää.Kaupassa ei joka päivä käydä, max 2krt/vko.
Vapaapäivinä ruoka-ajat saattaa venyä, mutta 1v5kk ei jaksa niitäkään kovin muutella tai kaamea nälkäitkuraivari iskee ;)

Mua taas ahdistaa se että pitäis aina lääkkeiden oton yhteydessä syödä vähän jotain ja yleensä se lääkkeenottoaika on just sillon ku ei olla just syöty mitään, ei olis vielä nälkäkään jne...

Muuten meillä on kyllä totuttu aika pitkälti siihen että syödään aamiainen, lounas, välipala ja päivällinen... Iltapala saattaa meillä jäädä väliin jos päivällisaika venähtää myöhäselle. Lapset kun menevät nukkumaan jo siinä klo 19 aikoihin..

Meillä syödään vähän miten sattuu, koska menot päivittäin on niin eri aikaan. Usein ollaan juuri 15-19 välillä pois kotoa, joten mitään lämmintä ruokaa ei siihen aikaan syödä vaan, joko se jää kokonaan pois tai sitten se syödään vasta n. 20, ja sitten varsinainen iltapuuro jää pois. Tai sitten aamulla syödään aamupala ja sitten voikin olla menoa ajalla 9-14, että varsinainen ruoka syödään sitten vasta 15-17 välillä.

Meillä syödään noita sokeroituja jogurtteja jonkin verran tai sitten turkkilaista omatekoisen hilloin kera, joka on myös varsin sokerista. Esikoinen etenkään ei suostu mitään pakastemarjoja syömään, ei ole ikinä syönyt ei kiissellissä eikä muutenkaan. Kesäisin kyllä syö tuoreeltaan.

meillä välipala jää usein välistä...
lapset ovat olleet kotihoidossa ja pitkät aamut on tuoneet myöhäisen aamupalan.
kaks lämmintä ateriaa ja aamu ja iltapalat on yleiset,
nykyään on jo välipalakin lähes aina kuvioissa kun esikoinen on eskarissa ja herätään kaikki aikasin

Mua taas ahdistaa se että pitäis aina lääkkeiden oton yhteydessä syödä vähän jotain ja yleensä se lääkkeenottoaika on just sillon ku ei olla just syöty mitään, ei olis vielä nälkäkään jne...

Muuten meillä on kyllä totuttu aika pitkälti siihen että syödään aamiainen, lounas, välipala ja päivällinen... Iltapala saattaa meillä jäädä väliin jos päivällisaika venähtää myöhäselle. Lapset kun menevät nukkumaan jo siinä klo 19 aikoihin..

No juo vaikka maitoa tai syö joku hedelmä sen lääkkeen oton yhteydessä. Ruokaahan nekin on ;)

Yhteistyössä