Mnkä ikäistä vauvaa voi alkaa pitämään mahallaan (lattialla)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja juff
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
vaikka päivän ikäsenä jos haluaa... ei sille mitään rajaa ole...

meillä on ehkä 2 viikon ikäsenä tutkailtu lattiiaa viltin päällä, selällään ja mahallaan.. lapsi kyllä ilmoittaa jos ei viihdy niin päin :)

heti kun lapsi on sen verran aikaa hereillä että tarvii se välillä laskea johonkin.. niin sen voi laskea peiton päälle. tai sängylle mahalleen. meillä esikoinen sai satikutia jo 4 viikon iässä neuvolasa että pitää pitää enemmän mahallaan kun sen jalat oli vielä niin kippurall :) mahallaan se lantio sitten ojentuu kai paremmin.. ei silti ihan hyvät jalat sille tuli :)

Meillä vauvaa ollaan pidetty heti alusta saakka mahallaankin, neuvolasta oli kyllä pakko kysyä että onko se ihan ok kun lapsi näyttää siltä että on menossa johonkin koko ajan, eli siis jalat menee kropan alle ja sitten suoristaa, eli ihan kuin ryömisi. Ja tottakai siis pääseekin eteenpäin aina välillä tuolla tapaa. Esikoisen kanssa ei tuollaista ollut. Mutta tuokin on kuulemma ihan ok eikä haittaa (itse ajattelin että tekisi hallaa lapselle jollain tapaa).

No silloin aloitettiin, kun sairaalasta kotiin päästiin. Aluksi totta kai ihan pieniä hetkiä ja katse koko ajan vauvassa.

Mä olen kait jotenkin vajaa mutta en ymmärrä miksi "tottakai ihan pieniä hetkiä ja katse koko ajan vauvassa"? Ja mikä on aluksi?

Meillä siis vauva viihtynyt tosi hyvin vatsallaan alusta saakka, saattaa olla puolisen tuntia ihan mielellään vatsallaan ja katselee ympärilleen päätä nostellen. Johtuuko se että pitää olla katse vauvassa että ei tukehtuisi? Eli jos ei osaa kääntää päätä? Vai onko joku muu syy?

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24690178:
meillä vauvat on olleet lattialla jo joskus reilun kuukauden ikäisenä eka kertoja. ja vatsallaan sitten kun ovat itse kääntyneet

"jo" kuukauden ikäisenä? missä sä olet siihen asti pitänyt? kyllä meillä vauvat ovat tykänneet olla leikkimatolla (sekä selällään että mahallaan) heti sairaalasta kotiuduttuamme

Mä olen yleensä laittanut lattialle 2-3-kuisena aikaisintaan. Sitä nuorempi on ollut sylissä/sängyllä/sohvalla/liinassa. Periaatteessa se liikunnallinen kehitys lähtee itsekseen käyntiin ja se tapahtuu, kun primääriheijasteet jää pois, eli 3-4kk mennessä. Siis lähinnä moron-heijaste ja asymmetrinen tooninen niskaheijaste.

Pampas: ei kait lasta lattialla pidetä sen takia että se liikkumaan lähtisi? meillä lapsi ainakin on lattialla koska tykkää ja siten on myös turvallisempaa kuin sohvalla tai sängyllä. t:nimim 3kk lapsen kanssa päivystyksessä käynyt kun lapsi päätti kammeta itsensä rattaista kivilattialle

Niin ja joo, mahalleen annan niiden kääntyä itse. Viihtyvät paremmin. Normaali lapsihan kääntyy mahalleen, eikä ole erityistä tarvetta kehittää. Mutta eipä haittaakaan ole, vaikka laittaisi vatsalleen aiemmin. Itse en vain jaksa katsoa sitä, kun vauvalla on epämukava olo esim. voimakkaan ryömimisrefleksin takia ja nenä ihan kynnetty punaiseksi.

Vieraalle: monet pitää lattialla juurikin siksi, kun pelkäävät ettei niska vahvistu muuten. Ja niskan pitää vahvistua, että lapsi lähtisi liikkeelle. Näin olen kuullut.

Omat vauvani eivät ole kammenneet minnekään kovin varhain, ei alle 4kk vanhana ainakaan.

Mulle sanoi perhetyöntekijä kun vauva oli 2 viikkoa, että kannattaa alkaa pitää mahallaan että oppii nostamaan päätä, kun vauva yritti jo selällään nostaa.

Me alettiin pitää oikeastaan heti kotiuduttua pieniä hetkiä mahallaan, ei kauheasti vieläkään viihdy vatsallaan. Meille ohjeistettiin neuvolassa, et lasta tulee pitää lattialla, jotta rupeaa liikkumaan, aluksi siis pidettiin vain pehmustetulla alustalla mahallaan.

Yhteistyössä