Monelta teidän n. vuoden ikäiset menee nukkumaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mitä tehdä...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mitä tehdä...

Vieras
eilen tuli vaan juttua sukulaiseni kanssa, että heidän lapset menee klo 21.00 nukkumaan ja heräävät vasta klo 9 aamulla.

Sain neuvon tältä sitten, että mun pitäisi myöhemmin laittaa meidän reilu vuoden ikäinen nukkumaan, sillä nyt hän menee jo n. 19.30-20.00 nukkumaan ja herää joka aamu n. klo 6!!!!

klo 19.30-20.30 ja herää siinä 6-7.30 välillä päivästä riippuen :) ekat päikkärit nukkuu tosin jo n. tunti heräämisen jälkeen ja silloin nukkuu parisen tuntia.

muoks: jos sua häiritsee noin aikasin nouseminen niin voithan koittaa siirtää yöunille menoa esim yhdeksään ja katsoa nukkuuko pidempään :)

Meidän tenava on aina nukahtanut noin klo 21 yöunille. Herännyt vaihtelevasti klo 6-9 (ja yöllä heräillyt pienenä lisäksi). Noin vuoden vanhana heräsi yleensä klo 7-8. Nyt puoltoistavuotias ja kevään myötä on alkanut herätä klo 6-7...

Onko miten pimeä huone? Meillä ainakin kevään valo näyttää aikaistavan heräämisiä, vaikka yritetään pimentää huonetta.

Itse olen vähän sitä mieltä, että jokainen lapsi on yksilö eikä välttämättä aamuheräämiseen pysty vaikuttamaan. Voihan sitä yrittää tietenkin. Itsellä ei ole kunnon kokemusta, mitä se vaikuttaisi. Ainakin satunnaisesti kun tenava on mennyt myöhemmin nukkumaan, ei se aamuheräämiseen ole vaikuttanut.

Meillä on nyt reilun viikon verran mennyt 19.00-19.30 nukkumaan ja herää aamulla siinä 7.00-8.00. Aikasemmin meijän tyttö meni kanssa yheksän aikoihin illalla nukkumaan ja nukkui aamulla yhdeksään, mutta joitakin viikkoja sitten se rupes vaan heräämään aiemmin ja aiemmin, lopulta jo 6.15, jonka jälkeen kokeiltiin, että nukusko paremmin jos menee aiemmin nukkumaan ja kyllähän tuo nyt nukkuu sen kaksitoista tuntia.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Joo, ja kun tämä mun sukulainen oli juuri sitä mieltä että kun menee jo niin aikaisin nukkumaan, niin sen takia herääkin niin aikaisin!!! :(

Joo, ei se nukkumaanmenoaika välttämättä korreloi tuon heräämisajan kanssa. Kaikkihan me ihmiset sitä eri tavalla nukutaan. Älä välitä sukulaisesi mielipiteestä, ei hän voi tietää. Jos tuo on ok teille, niin älä lähde muuttamaan.

Meillä 10kk menee nukkumaan siinä 20:30-21:00 välillä, olen kyllä ajatellut aikaistaa nyt kun tahtoo nuo toiset päikkärit jäädä pois, pojan omasta toimesta. Nukkuu n. 8:30-9:00. Odotan toista lasta, ja olen ollut aika väsynyt, niin tuo pitkään nukkuminen on sopinut meille oikein hyvin, nyt kun ei ole mitään pakottavaa tarvetta lähteä mihinkään heti aamusta =)

Meillä (1v3kk) menee nukkumaan n.20 yleensä nukahtaa viimeistään 20.30 aikaan, ja herätään 7.15- 8.15 välillä. Olen samaa mieltä kuin monet, että älä lähde muuttamaan, jos teille ok rytmi ja lapsi tyytyväinen, kaikille perheille/lapsille ei sovi sama rytmi. Ja itse ainakin olen tyytyväinen kun laitan pojan viimeistään 20 aikoihin sänkyyn, niin jää sitä omaa aikaakin hommailla kotitöitä, tai vaikka töllätä telkkua :D

Meillä menee nukkumaan klo 19.30 ja herätetään 6.45 tarhaan. Tarttis kyllä enemmän unta. Viikonloppusin herää sitten kahdeksan aikoihin. Pari tuntia päikkäreitä. Ja ikää siis 1 v kohta 4 kk.

Meillä 1v4kk menee yleensä klo 21 sänkyyn, nukahtaa siinä sitte heti tai tunnin päästä. Ja harvemmin vaikuttaa aamuheräämiseen vaikka valvoisikin pidempään tai menis aiemmin nukkumaan. Siinä 6.30-8.30 on meidän aamut alkaneet.

meillä oli ennen rytminä että pojat 1v. ja 3v. meni illalla klo 21-22 nukkuu ja nukku aamulla 9-10 asti. oli ihanaa kun sai itekkin aamulla nukkua. mutta illalla ei koskaan ollut omaa aikaa/ miehen kanssa kahden kesken aikaa ja sitten jos jonnekkin oli seuraavana pvnä meno ni inhottava herättää muksut ja yö unet jäi lyhyeks ja sit kiukuttiin koko päivä. tai jos annettiin aamulla nukkua ja lähdettiin asioille, kyläilee tms. niin kyllähän se puolipäivä melkein oli ennenkö liikkeelle päästiin ja muutenkin päivät meni sit ihan sekavaks. vaihdettiin sitten rytmit siten että illalla kasin pintaan nukkumaan ja aamulla 6.30-7.30 herätään. vaikka nyt ei aamulla äiti ja iskä saakkaan nukkua pitkään ni jotenkin muitten seikkojen takia ollaan koettu paremmaksi rytmiksi. ja kun meillä vanhempia on kaksi niin vuoro aamuisin toinen nousee poikien kanssa ja toinen useimmiten nukkuu vielä yhdeksään asti. niin ja päikkäreitä meillä pienempi nukkuu 2-3 tuntia ja isompi 1-2 tuntia.

Alkuperäinen kirjoittaja Meillä myös:
Joo, ja kun tämä mun sukulainen oli juuri sitä mieltä että kun menee jo niin aikaisin nukkumaan, niin sen takia herääkin niin aikaisin!!! :(

Joo, ei se nukkumaanmenoaika välttämättä korreloi tuon heräämisajan kanssa. Kaikkihan me ihmiset sitä eri tavalla nukutaan. Älä välitä sukulaisesi mielipiteestä, ei hän voi tietää. Jos tuo on ok teille, niin älä lähde muuttamaan.

Ihan oikeassahan toi sukulainen mielestäni on. Unentarve ratkaisee heräämisajan, eli jos 10 tuntia on lapsen tarve, herää hän se kuluttua oli sitten mennyt nukkumaan seitsemältä tai kymmeneltä. Voihan kai joillain olla niin vahva sisäinen kello, että se herättää kuudelta vaikka olisi vielä väsynytkin?

Mä vedän tän ketjun pohjat: 11-kuinen menee nukkumaan aikaisintaan kymmeneltä, usein vasta yhdentoista jälkeen. Viime yönä nukahti puolilta öin, kun virkistyi iltakylvystä vähän liikaa:D Aamulla kuorsataan sitten kymmeneen. Tarkoitus on kyllä aikaistaa nukahtamista puoli kymmeneen, kunhan miehen loma loppuu:)

Alkuperäinen kirjoittaja johanna:
Alkuperäinen kirjoittaja Meillä myös:

Ihan oikeassahan toi sukulainen mielestäni on. Unentarve ratkaisee heräämisajan, eli jos 10 tuntia on lapsen tarve, herää hän se kuluttua oli sitten mennyt nukkumaan seitsemältä tai kymmeneltä. Voihan kai joillain olla niin vahva sisäinen kello, että se herättää kuudelta vaikka olisi vielä väsynytkin?

Mä vedän tän ketjun pohjat: 11-kuinen menee nukkumaan aikaisintaan kymmeneltä, usein vasta yhdentoista jälkeen. Viime yönä nukahti puolilta öin, kun virkistyi iltakylvystä vähän liikaa:D Aamulla kuorsataan sitten kymmeneen. Tarkoitus on kyllä aikaistaa nukahtamista puoli kymmeneen, kunhan miehen loma loppuu:)

Me yritetään peittää ensi yöksi ikkuna täysin, ettei katotaan johtuuko herääminen siitä, että alkaa jo kuuden aikaan olla valoisaa. Olisi vaan ihanaa saada nukkua tällaisina pyhäpäivinä edes klo 7.00!!! =)

Yhteistyössä