Moneltako lapsenne menee nukkumaan ja herää aamulla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pompula
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä 7 kk vanha nukkuu n.20.30-10.00 (joskus herää myöhemminkin). En missään nimessä rupea herättelemään yöuniltaan, rytmi pysyy ihan hyvänä ja päikkäritkin maistuvat. Kyllä sitä joutuu sitten isona heräilemään aikaisin, että antaa nyt nauttia unista.

Vuoden ikäinen ipana menee nukkumaan 20-20.30 ja heräilee siinä 8:n maissa. Nukkumaan on menty jokseenkin aina samaan aikaan, viim. 21.00 ja aamuheräilyt on sitten menneet vauva-vaiheen mukaisesti. Piiiiiiiiiiiiitkiin aikoihin ei ole enään syönyt yöllä tai muutenkaan heräillyt.

"poika 1v 9kk ja nukkumaan mennään 21-22 aamulla herätään klo 9-10. Miksi ihmeessä lapsi, joka on kotihoidossa tarvitsee herättää aamulla? Meillä on kyllä ihan hyvä päivärytmi, vaikka aamulla nukutaankin. Ellei hoitoon ja töihin ole menoa en ymmärrä noita, jotka jo kuudelta heräävät, varsinkaan jos lapsi laitetaan nukkumaan puoli kuusi juuri lastenohjelmien alkaessa."

ei mun mielipide ole "kiskoa" lapsi sängystä... eikä maatalousvaltausta käsitystä... on vaan "normaalia" (mikä nyt on normaalia?) mun mielestä (!) että aamulla noustaan ylös ja illalla mennään sänkyyn. eikä kahdeksan aikaan kamalan aikaista ole, enkä tosiaan kisko lastani sängystä (ymmärrättekö tahallaan väärin?), avataan ovea ja verhoja ja jutellaan hiljalleen. poika on muuten itse aurinkoinen ja iloinen ja on myönnettävä että helppo tapaus...
älkää stressatko, kaikki tavallaan!

onpas myöhään nukkuvia lapsia tähän keskusteluun osallistujilla! omani (1v8kk) on jo vuoden ajan mennyt nukkumaan klo 19.30-20 ja herää klo 6-7 aamulla. tuttavapiirissäni suurimmalla osalla samanikäisistä lapsista on suurinpiirtein samanlainen rytmi.

Alkuperäinen kirjoittaja yösyöppö:
Alkuperäinen kirjoittaja smn:
tyttö pian 4kk, mennään nukkuu 22-22.30 herätys aamulla 8-9. Välissä ei yhtään syöttöä.

Miten saat nukkumaan koko yön? Imetätkö vai syökö vauvasi kiinteitä? Meillä 4kk tyttö syö yöllä vaihtelevasti 2-6 kertaa (siis 23-09 välillä). Vinkkejä kaivataan...

Minäkin olen ehkä hippusen kateellinen. En imetä ja neiti syö jo aikalailla kiinteitäkin, mutta silti pari kertaa yöllä herätään tankkaamaan. Toki olen ihan tyytyväinen tähänkin tilanteeseen, sillä tytteli nukahtaa yöllä heti syötyään, mutta ajatus kokonaan nukutusta yöstä kieltämättä kiehtoo..
Voisiko syy yötankkaamiseen olla siinä, että neitokaisemme on suht hintelä tapaus ja painaa vain hippusen yli viisikiloa, joten ei hänen mahaansakaan kamalan paljoa tavaraa mahdu. 160ml maitoa on ihan maksimi ja jos illalla syödään esim. vähän riisipuuroa, niin maitoa uppoaa sen lisäksi vain n. 50ml, eihän sillä nyt montaa tuntia kerrallaan jaksa.. kai?

edelliselle: Toinen kaksosista, pienempi, on nukkunut yönsä jo 2kk ikäisestä. On nyt 3,5kk ja painaa ehkä 5,5kg. Jaksoi nukkua yönsä (11-12h) 1,5dl pelkkää maitoa, nyt juo sen 2dl velliä.
Toinen kaksosista on taasen "jo" n. 6,5 kg ja alkoi nukkua yönsä vasta 3kk iässä vaikka söi enemmän.
Se nukkuminen taitaa olla vaan lapsesta kiinni.

Alkuperäinen kirjoittaja hthv:
"poika 1v 9kk ja nukkumaan mennään 21-22 aamulla herätään klo 9-10. Miksi ihmeessä lapsi, joka on kotihoidossa tarvitsee herättää aamulla? Meillä on kyllä ihan hyvä päivärytmi, vaikka aamulla nukutaankin. Ellei hoitoon ja töihin ole menoa en ymmärrä noita, jotka jo kuudelta heräävät, varsinkaan jos lapsi laitetaan nukkumaan puoli kuusi juuri lastenohjelmien alkaessa."

ei mun mielipide ole "kiskoa" lapsi sängystä... eikä maatalousvaltausta käsitystä... on vaan "normaalia" (mikä nyt on normaalia?) mun mielestä (!) että aamulla noustaan ylös ja illalla mennään sänkyyn. eikä kahdeksan aikaan kamalan aikaista ole, enkä tosiaan kisko lastani sängystä (ymmärrättekö tahallaan väärin?), avataan ovea ja verhoja ja jutellaan hiljalleen. poika on muuten itse aurinkoinen ja iloinen ja on myönnettävä että helppo tapaus...

Musta sä nyt itse vähän stressaat. Kaikki tosiaankin tavallaan, mäkin jo pointtasin, että erilaiset tavat on vaan kiinnostavia. Se "kiskoa" oli vain ilmaus, en viitannut kiskomiseen konkreettisesti vaan siihen, että lapsi herätetään väkisin. Ja nimenomaan se, että normaali = väistämättä aikainen oli mun mielestä sitä vanhasta periytyvää meininkiä. Ei mitään sen vakavampaa.

yösyöppö:
smn:tyttö pian 4kk, mennään nukkuu 22-22.30 herätys aamulla 8-9. Välissä ei yhtään syöttöä.

Miten saat nukkumaan koko yön? Imetätkö vai syökö vauvasi kiinteitä? Meillä 4kk tyttö syö yöllä vaihtelevasti 2-6 kertaa (siis 23-09 välillä). Vinkkejä kaivataan...

Minä vain imetän, eli ei olla kiinteitä tai korviketta vielä maisteltukaan. Tyttö alkoi nukkua tuolla rytmillä vähän vajaan 2kk iässä. Siihen saakka söi 2krt/yö. Illalla tyttö selvästikin tankkaa syömällä klo 17-21 n. 1-1,5tunnin välein. Sitten alkaa käydä uniseksi ja tuo klo 21-22 onkin meillä nukutustaistelua, kun ei haluaisi nukahtaa mutta on väsynyt. Sitten kun nukahtaa niin nukkuu tosiaankin koko yön ilman inahdustakaan ja aamulla herätessä on oikea päivänsäde, eikä esim. itke nälkäänsä. Minulla vaan on rinnat niin täynnä, että on pakko imettää heti!

Ei meidän tyttö mikään hirmu "jytky" pakkaus ole. 3kk neuvolan mitat 63cm ja 5700g.

En tiedä saiko tästä vinkkejä, mutta näin meillä on menty n. 2kk:ta.

Meillä poika on nyt 2,5kk. ja nukahtaa n. klo 22.30-23.30 ja herää aamulla 9.00-10.00 on nyt ruvennut nukkumaan ensin yhden seitsemän tunnin pätkän ja sitten yhden komen tunnin pätkän. Yöt ovat kyllä tuntuneet ihan ruhtinaallisilta myöhäisestä nukkumaan menosta huolimatta. Päiväunet jäävät kyllä usein vähän lyhyiksi mutta eiköhän nekin siitä vielä ala sujumaan. Pelkällä rinnalla ollaan selvitty tähän asti, eikä iltaisin ole mitään ihmeempää tankkaustakaan.

meillä 9 ja puoli kk menee nukkumaan n. 22 ja herää noin 9 maissa. yöllä ei syödä kertaakaan eikä heräilläkään. jos sattuu heräämään nukahtaa ihan itse 10 minuutin sisään ja jatkaa unia. nukahtaakin itse omaan sänkyyn kun sinne illalla laitan väsyneenä. unikoulun ansiota tämä kaikki.

Esikoinen 1 v 9 kk:
nukahtaa klo 19.30-20, herää klo 7-8. Nukkuu päivällä 1,5-3 h. Lomalla rytmi saattaa mennä myöhäisemmäksi. Päiväkotiin klo 9. Vielä muutama kk sitten tyttö meni nukkumaan jo klo 19. Olen itse pienenä ollut aamuvirkku ja nukkunut klo 18-06.

Kuopus 2 kk:
nukahtaa klo 20.30-21.30. Herätys vaihtelee, herää yleensä itkemään ilmavaivoja klo 6-8 ja menee ekoille päiväunille klo 9-10. Syö yöllä 1-3 krt rintamaitoa, illalla usein myös korviketankkaus.

Tarha-aamuina herättelen esikoista viimeistään klo 8.20 ettei myöhästytä, mutta viikonloppuisin ja vapaapäivinä nautitaan myöhäisistä aamuista. Tosin yleensä silloin neiti juoksee virkeänä vanhempia herättämään jo klo 7...

Minäkään en kannata väkisin "kiskomista" ;), mutta jos lapsi herää helposti ja hyväntuulisena pienellä herättämisellä niin mikä ettei. Minusta ainakin tuntuu että päivä menee "hukkaan" jos nukutaan liian myöhään: ollaan väsyneitä koko päivän ja aina myöhässä joka paikasta. =D

Meillä poika nukahtaa n.23 ja herää aamulla n.9.00 ja yöllä syö 3-5 kertaa! Velliä annan "iltapalaksi" ja yöllä vielä kun herää. Max 3,5h tuntia nukkuu putkeen. Kiinteät olen aloittanut pari viikkoa sitten kun täytti 4kk, vellin aloitin vähän aiemmin.

Meillä poika 1v2kk menee nukkumaan illalla 20.30-21.00. Herää aamulla milloin mitenkin.
Nyt on jo useamman viikon ajan ollut hirveää häslinkiä aamuyöstä, viereen olen sitten poitsun ottanut, että hän jatkaisi uniaan... muuten huutaa kuin palosireeni ja on hereillä.

Hyvänä yönä riittää pari kolme käyntiä (tutitusta) pojan luona ja hän nukkuu sitten klo 8-9.

Niin ja meillä poika on nukkunut tasan 3 yötä elämässään heräämättä, joten kyllä kun lukee miten muiden vauvelit nukkuu yönsä sikeästi heräämättä, niin sitä vain toivoo, että kumpa meilläkin...

Niin minäkin luen vähän kateellisena muiden täysiä öitä ja vähiä herätyksiä. Muistelen kuitenkin, että meilläkin oli tuossa 3-4 kk iässä aika hyvät yöt... ei ihan täydet mutta kuitenkin.

t: Toinen vähän vanhemman äiti

Yllä oleville.

No nää yöunet on mun mielestäni vaan kuitenkin yksi pieni osa sitä vauvan elämää. Toki aika merkittävä kun se vaikuttaa äidinkin jaksamiseen. Itselläni on sellainen olo, että hyvä että tyttö nukkuu edes yönsä kunnolla. Eli osaan/olen osannut edes yhden asian tehdä oikein (toki kiitos kuuluu myös hyvät unenlahjat omaavalle lapselleni!!!), kun paljon on sellaistakin jota en ole osannut/älynnyt alusta asti tehdä "oikein" vauvan kanssa.

meillä myös nautitaan pitkistä ja hyvistä yöunista, mutta sepäs sitten "kostautuu" päikkäreillä. kateellisena kuuntelen toisten puheita siitä miten lapsi nukkuu 2h päikkäreitä, kun meillä ne on aina surkean lyhyitä.

Alkuperäinen kirjoittaja hthv:

En ole puhunut mistään maatalousvaltaisesta käsityksestä, eipä panna muide sanoja suuuhuni! Etkö osaa lukea? Puhuinkin siitä, ettei klo kuusi ole mikään aika herätä, varsinkaan jos illalla laitetaan ennen kuutta nukkumaan. Meillä on vauvasta asti ohjattu lasta nukkumaan aamulla, ylösnousu klo viisi tai kuusi ei ole normaalia eli syötön jälkeen on uudellen laitettu nukkumaan, ei noustu ylös.

Olen Aiolin kanssa samaa mieltä. Minustakin on ihana nukkua pitkään ja onneksi lapsi on tullut vanhempiinsa :) Kyllä sitä ehtii suorittamaan, kun väsynyttä lasta joutuu joskus aamulla hoitoon roudaamaan.

Sitä muuten sanotaan, että "herätä nukkuva lapsi ja tee hänestä häirikkö." Meillä ainakin saa nukkua niin pitkään, kun haluaa, en todellakaan edes "hienovaraisesti" ala herättämään ellei ole ihan pakko.

Itse stressaat turhaan! Hellitä sitä pipoa hieman :)

Täällä myös yksi hyvin nukkuva ja siitä onnellinen äitee =). Meillä nukutaan hyvin sekä yöllä että päivällä. Aina ei kuitenkaan ole ollut näin. Ensimmäisen vuoden sain herätä monta kertaa yössä, ainoastaan kaksi kertaa nukkui koko yön. Lapsen ollessa 1-vuotias päätettiin että nyt saa loppua, pidettiin pieni unikoulu ja siinä se, alkoi nukkua 12 tuntia putkeen. Jos olisin tiennyt että käy niin helposti olisimme tehneet sen jo paljon aikaisemmin!!

Nykyään on siis 1,5v ja puoli vuotta ollaan saatu nukkua ;) Se voi kuitenkin muuttua ihan milloin tahansa...

Tuosta herättämisestä tuli vielä mieleen että minun on välillä pakko mennä herättelemään tyttöä päiväunilta kun nukkuu ja nukkuu vaan.. Ensin on yöllä nukkunut 12 tuntia ja sitten päivällä menee jo yli kolmea tuntia.. Tuntuu että nämä pimeät ja kalseat ilmat vaikuttaa kun ei ennen nukkunut päivällä kuin max 2 tuntia.

tahallaanko ymmärrätte väärin kirjoituksiani ja lietsotte piruja. vaikka olen täysin stressitön, alkaa nyt kiehuttaa! sekoitatte jopa vastauksiani toisten vastaukseen !

joten "repiä sängystä" on sinällään hyvin negatiivinen ilmaisu, en koskaan tekisi niin lapselleni. hellllä herättely on muuta. miettikääpä itseksenne mitä unikoulu on; eikö siinä just ohjata vauvaa oikeaan uneen lempeän herättelyn ja (hermostuttavankin) nukuttelun aihein...

häirikkökö tulee jos lasta herätellään; mieti vähän!! omasta nyt 2-vuotiaasta lapsesta voin ihan päinvastaista sanoa. enpä ole missään tuollaiseen käsitykseen törmännyt (olen ammatiltani lastenlääkäri!)

siis alkoi minullakin keittää: miettikää vähän mitä pienissä aivoissanne kirjoitatte ja nukkukaa yöllä, herätkää aamulla. (jos vauva antaa nukkua)

KIITOS KIVOISTA KIRJOITUKSISTA MUILLE KUIN aioli ja näin meillä!

Meillä poika 11 kk meneee nukkumaan 19.30-20.00 ja herää aamulla 8.00-8.30.

Kuulin tuttavaltani, että heillä oli ollut tuttavapariskunta käymässä joilla oli n. 1 v lapsi. Lapsi oli illalla mennyt unilleen n. 20.00 mutta vanhemmat herättivät hänet siinä kymmenen aikoihin pariksi tunniksi että sitten lapsi nukkuu aamulla pidempään ja saavat vanhemmatkin sitten nukkua. Oli ilmeisesti tässä perheessä ihan normaali käytäntö. No sääliksihän oli tuttavillani sitä lasta käynyt kun ei meinannut herätä ja sitten väkisin unenpöpperöistä lasta pidettiin hereillä, että vanhempien ei tarvi herätä niin aikaisin. Mitä ihmettä ihmiset oikein ajattelee tälläistä tehdessään???? Täytyy kyllä sanoa, että jos olisin ollut itse paikalla niin en olisi voinut pitää suutani kiinni!

Yhteistyössä