Moneltako lapsenne menee nukkumaan ja herää aamulla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pompula
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
xava: no aika hullua puuhaa herättää lapsi kesken unien valvomaan! Mutta meitähän on joka junaan jne.

Meillä poika pian 1v 5kk on noin kuukauden verran nukkunut n. klo 21 - 8.30. Sitä aiemmin nukkui klo 20 - 8.
Ai niin, päiväunet nukkuu klo 12 jälkeen ja ne kestää 1 - 1,5 tuntia.

Alkuperäinen kirjoittaja hthv:
tahallaanko ymmärrätte väärin kirjoituksiani ja lietsotte piruja. vaikka olen täysin stressitön, alkaa nyt kiehuttaa! sekoitatte jopa vastauksiani toisten vastaukseen !

joten "repiä sängystä" on sinällään hyvin negatiivinen ilmaisu, en koskaan tekisi niin lapselleni. hellllä herättely on muuta. miettikääpä itseksenne mitä unikoulu on; eikö siinä just ohjata vauvaa oikeaan uneen lempeän herättelyn ja (hermostuttavankin) nukuttelun aihein...

häirikkökö tulee jos lasta herätellään; mieti vähän!! omasta nyt 2-vuotiaasta lapsesta voin ihan päinvastaista sanoa. enpä ole missään tuollaiseen käsitykseen törmännyt (olen ammatiltani lastenlääkäri!)

siis alkoi minullakin keittää: miettikää vähän mitä pienissä aivoissanne kirjoitatte ja nukkukaa yöllä, herätkää aamulla. (jos vauva antaa nukkua)

KIITOS KIVOISTA KIRJOITUKSISTA MUILLE KUIN aioli ja näin meillä!

Kiitos sulle myös tosi kivoista kirjoituksista.. Jos noin keittää yli, niin suosittelen lukemaan uudelleen, mitä esim. minä olen tähän ketjuun kirjoittanut. Että tulikohan reagoitua vähän yli? Miten voi olla niin vaikea sietää erilaisia ihmisiä ja erilaisia näkemyksiä? En minäkään ketään rupea suoraan haukkumaan, vaikka aihetta saattaisi joskus ollakin.

Tekstisi perusteella en olisi heti arvannut, että olet tosiaan lastenlääkärin pätevyydellä liikenteessä. Toisaalta täällähän voi sanoa olevansa vaikka astrologian professori.

tahallaanko ymmärrätte väärin kirjoituksiani ja lietsotte piruja. vaikka olen täysin stressitön, alkaa nyt kiehuttaa! sekoitatte jopa vastauksiani toisten vastaukseen !

joten "repiä sängystä" on sinällään hyvin negatiivinen ilmaisu, en koskaan tekisi niin lapselleni. hellllä herättely on muuta. miettikääpä itseksenne mitä unikoulu on; eikö siinä just ohjata vauvaa oikeaan uneen lempeän herättelyn ja (hermostuttavankin) nukuttelun aihein...

häirikkökö tulee jos lasta herätellään; mieti vähän!! omasta nyt 2-vuotiaasta lapsesta voin ihan päinvastaista sanoa. enpä ole missään tuollaiseen käsitykseen törmännyt (olen ammatiltani lastenlääkäri!)

siis alkoi minullakin keittää: miettikää vähän mitä pienissä aivoissanne kirjoitatte ja nukkukaa yöllä, herätkää aamulla. (jos vauva antaa nukkua)

KIITOS KIVOISTA KIRJOITUKSISTA MUILLE KUIN aioli ja näin meillä!

Huh, huh. Nyt tuli hyvät naurut ;) Nainenhan käy ihan ylikieroksilla ja kaiken lisäksi tarttui aiheiseen, joka ei häntä edes koskettanut!

Aiolin tapaan en kyllä kyllä kirjoistustyylistäsi, kieliopista ym. voisi kuvitellakaan sinua akateemiseksi, jota tuskin olet. Tai kyllähän sinne lääkikseen valitettavasti aika tonttuja pääsee, sinne kun ei ole mitään psykologisia ja sosiaalisia testejä. Kuitenkin lääkärin luulisi osaavan käyttää lauseen alussa suuria kirjaimia ja kirjoittaa erisnimet suurella alkukirjaimeella, välimerkkien käytöstä puhumattakaan :) Lääkärit ovat usein vain oman alansa tuntijoita, esim. nuorisopsykiatrisella osastolla harjoittelevat yhden päivän eli melko suppeaa on heidän tietämyksensä niinkin tärkeässä asiassa. Harva lääkäri onkaan ihmisläheinen :(

Sanoit olevasi lastenlääkäri, mutta en näe metsää puilta. Toivottavasti en koskaan omaa lastani tarvitse kaltaisesi lääkärin luo tuoda. Joko olet aivan väärällä alalla tai sitten muuten epätasapainossa, että kuvittelet olevasi lääkäri :(

Niin, siitä vielä, ettei lääkäritkään kaikkea tiedä. tuo termi "herätä nukkuva lapsi ja tee hänestä häirikkö", on kasvatuspsykologi Erkki Tiusasen lanseerama (tuttu, jos olisit kasvatuspsykologiaa lukenut) ja kun sitä tarkemiin ajattelee pitää se paikkansa, eihän kenellekään ole hyväksi tulla alinomaa herätetyksi kesken unien, kyllähän se vihaksi pistää ;) Sinunkin kanattaa varmaa löysätä pipoa, jättää työ vähemmälle ja nukkua aamulla pitempään. Palataan sitten asiaan!

Niin, unikoulusta ei ole mulla kokemusta, kun emme ole sitä tarvinneet. Meillä lapsi on aina syntymästä asti nukkunut yön yhdellä syötöllä ja 5 kk iässä nukkui läpi yön :) Eli yöt on kyllä nukuttu.

Meidän kirjoitukset oli aivan kivoja ja ystävällisiä, jos ne toisin ymmärsit on vika sinussa, ei meissä!

Meillä ei "revitä" lasta ylös kuudelta, vaan herää itse siihen aikaan. Onhan tuo aika negatiivinen ilmaus tuo repiä, vai mitä?

Alkuperäinen kirjoittaja Nonne:
Poika 9 kk nukkumaan 20.30 ja herätys kuuden ja kahdeksan välillä. Useimmiten ehkä kuudelta.

Esikko 2v menee nukkumaan noin 17-18.00 ja herää 05-06.00. Yritämme kovasti muuttaa rytmiä että menisi nukkumaan vasta aikaisintaan seitsemältä ja viimeistään kahdeksalta jotta nukkusii aamulla edes seitsemään.
Kuopus 6kk menee nukkumaan noin 22.00 ja herää 08-09.00. Syö yöllä muutman kerran, nyt on rytmi hiukan hukkunut kun tulee hampaita ja yöt on todella repaleisia.

Alkuperäinen kirjoittaja sipuliz:
Juuri luin jostain (muualta kuin keskustelupalstalta..) että lapsen uniin kajoaminen voi altistaa mielenterveyshäiriöille.

(LASTENLÄÄKÄRI!!!! HAH HAA!!! =)

Niinpä ja saattaa vaikuttaa myös tulevaisuudessa lapseenkin ;)

Meillä ei "revitä" lasta ylös kuudelta, vaan herää itse siihen aikaan. Onhan tuo aika negatiivinen ilmaus tuo repiä, vai mitä?

Poika 9 kk nukkumaan 20.30 ja herätys kuuden ja kahdeksan välillä. Useimmiten ehkä kuudelta.

Piti ihan lukea uudelleen omat kirjoitukseni ja Aiolin, kun väitetään, että ollaan puhuttu repimisestä. Eipä olla, kyllä se on tämän "lastenlääkärin" keksimä ilmaus. Aioli puhui kiskomisesta ja itse kyllä ymmärsin mitä hän sillä tarkoitti, siis "kiskomista", vitsi. Täytyy olla huono luetunymmärtäminen, jos tahallaan haluaa asian ymmärtää vääriin. Tai sitten muuten vaan pipo tiukalla.

Mutta tämähän on tätä, jos joillakin tehdään eri lailla tai jos voi olla kateellinen toisten hyvin putkeen menevistä asioista täytyyhän sitä tehdä kärpäsestä härkänen :)

Nonnelle sen verran, että kyllä meilläkin lapsi pienenä heräsi kuuden aikaan aamumaidolle, mutta sen jälkeen laitettiin takaisin nukkumaan, eikä noustu ylös. Tosin toiset ovat aamuvirkkuja, itsekin olen kuulemma lapsena noussut ylös kuuden maissa, mutta jatkanu unia tunnin päästä ;) Siihen se aamuvirkkuus osaltani jäikin.

meillä 2v joka menee nukkumaan aika tarkkaan klo 20.30 ja herää 7.30. alusta asti ilman yösyöttöjä ja heräilyjä. unikoulua ei onneksi ole tarvittu vaan kaikki on mennyt tosi hyvin luonnostaan.
tsemppiä kaikille, joilla on vielä etsimistä esim unien kanssa!

Alkuperäinen kirjoittaja Miellä näin:
Alkuperäinen kirjoittaja sipuliz:
Juuri luin jostain (muualta kuin keskustelupalstalta..) että lapsen uniin kajoaminen voi altistaa mielenterveyshäiriöille.

(LASTENLÄÄKÄRI!!!! HAH HAA!!! =)

Niinpä ja saattaa vaikuttaa myös tulevaisuudessa lapseenkin ;)

Aika moni päiväkoti-/pph lapsi on sitten isompana hullu, Voi voi. Joo ja mut on kanssa herätetty kersana aamuisin, apuaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

just.
ihan tuli mulle samat fiilikset:aaapuuaaa!
tuli siis selvyys, miksi olen niin hullu, vanhemmat on käyneet töissä ja ovat joutuneet herättämään mua uniltani, samoin on tehnyt hoitotätini. jota muuten pidin mukavana tätinä tähän asti.

=> kyllä viitsitte tapella asiasta!

heh heh
itselläsi keittää pahasti yli (=lue mitä MINÄ olen kirjoittanut!)
lue aihe ja alkuperäisen kysymys kiitos!

No niin... Tämä "kiva keskustelu" alkaa nyt mennä sen verran sekavaksi, että lupaan omalta osaltani jättää sinun postauksesi jatkossa kommentoimatta hthv. Säilyy zen sekä siellä että täällä. Lukaisin vielä sekä omat että sinun viestisi uudelleen enkä voi muuta kuin ihmetellä näitä purkauksia. Rauhallista illanjatkoa ja reipasta aamuherätystä!

Jos meillä poika joskus nukkuu aamulla 10.00, niin se vaikuttaa kyllä koko päivään. Poika on silloin jotenkin kärttyisempi ja esim. päikkäreille saaminen on paljon vaikeampaa.
Siksipä olenkin aamuisin viim. 9.30 alkanut kolistelemaan ja pitämään ääntä normaalia enemmän, jotta poika itsekseen havahtuu heräämään.

Mut noita aamuja on harvoin, jolloin poika nukkuu noin myöhään...

Alkuperäinen kirjoittaja Aq:
Täällä myös yksi hyvin nukkuva ja siitä onnellinen äitee =). Meillä nukutaan hyvin sekä yöllä että päivällä. Aina ei kuitenkaan ole ollut näin. Ensimmäisen vuoden sain herätä monta kertaa yössä, ainoastaan kaksi kertaa nukkui koko yön. Lapsen ollessa 1-vuotias päätettiin että nyt saa loppua, pidettiin pieni unikoulu ja siinä se, alkoi nukkua 12 tuntia putkeen. Jos olisin tiennyt että käy niin helposti olisimme tehneet sen jo paljon aikaisemmin!!

Nykyään on siis 1,5v ja puoli vuotta ollaan saatu nukkua ;) Se voi kuitenkin muuttua ihan milloin tahansa...

Millaisen unikoulun te piditte? Meillä poika kohta 1,3 v. ja herää välillä öisin todella usein. Joinakin öinä saattaa myös valvoa pitkiä aikoja, ei saa millään unta. Päivällä nukkuu reilua kolmea tuntia, melkein joka päivä on herätettävä, etteivät unet veny liian pitkiksi. Meillä ei ole nukuttu vielä yhtään yötä putkeen. =( Jotain vinkkejä olisi kiva saada. Välillä nukkuu aika hyvin, heräilee vain muutaman kerran ja jatkaa samantien uniaan. Olisi kiva, jos jaksaisit kirjoitella teidän perheen unikoulusta!

No niin... eiköhän se asia ole niin, että lapsi häiriintyy, jos hänet herätetään AINA ja HETI kun saa unen päästä kiinni. Ja tämä toistuu joka ilta ja päivä. Asiastahan on tehty tutkimuksia ja joskus aikoinaan pidetty kidutuskeinonakin.

Eli ei syytä huoleen. Mikäli hyvin nukutun yön jälkeen herätät lapsesi aamulla hellästi, ei satavarmasti tule minkäännäköisiä mielenterveyshäiriöitä!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja katju.:
Jos meillä poika joskus nukkuu aamulla 10.00, niin se vaikuttaa kyllä koko päivään. Poika on silloin jotenkin kärttyisempi ja esim. päikkäreille saaminen on paljon vaikeampaa.
Siksipä olenkin aamuisin viim. 9.30 alkanut kolistelemaan ja pitämään ääntä normaalia enemmän, jotta poika itsekseen havahtuu heräämään.

Mut noita aamuja on harvoin, jolloin poika nukkuu noin myöhään...

Meillä ei kyllä vaikuta mitenkään, jos poika nukkuu kymmeneen. Päiväunet nukkuu silti hyvin, tosin menee päikkäreille myöhemmin eli n. klo 14. Sitä vastoin, silloin kun heräili jo klo 8, oli tosi väsynyt. No, me ollaan kotona. Tilanne on täysin eri, kun joskus hoitoon täytyy viedä.

[quote= Kuitenkin lääkärin luulisi osaavan käyttää lauseen alussa suuria kirjaimia ja kirjoittaa erisnimet suurella alkukirjaimeella, välimerkkien käytöstä puhumattakaan :)

ei kiinnosta muuten osallistua teidän kolmen käsittämättömään kinasteluun, mut haluaisin vain huomauttaa, että epämuodollinen kirjoitustyyli (ei isoja alkukirjaimia, pilkkuja jne.) on ihan normaalia keskustelupalstoilla eikä välttämättä kerro mitään keskustelijan koulutustaustasta. terv. filosofian maisteri

joillakin on koira, kun eivät nukkuvaa koiraa halua herättää...

piruilu kirjoitustyylinä vetää näköjään mukaansa. en tosiaan ole sen hthv:n kanssa sama henkilö tai sukua, vaikka sen mielipiteet joskus ei niin kovin sevoilta vaikutakkaan.

kirjoitustyyliä (pienet alkukirjaimet ym) on monilla ilmeisesti samaa...

hyvää kevättä kaikille!

ps. meillä paistaa kivasti aurinko

Yhteistyössä