Moni aina sanoo,että ennen lasten tekoa olisi hyvä olla vakituinen työpaikka,mutta entäs jos ei ole?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Heidi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Heidi"

Vieras
Tätä olen kuullut niin monesti.
Vakituista työpaikkaa ei ole.On ollut,mutta se meni pari vuotta sitten yt-neuvottelun seurauksena :(

Koska on oikea aika tehdä lapsia?
Olisihan se tietysti taloudellisti järkevämpää jos olisi vakituinen työpaikka,mutta eipä ole näkynyt vaikka hakenut olen niin monesti.
Ei ole miehelläkään vakituista työpaikkaa.

Näinköhän jää perheen perustaminen meidän osalta.. :( huoh.

No mulla ei olis sitte missään vaiheessa ollu mahollista tehdä lapsia. Mä kun olen koko ajan määräaikaisella enkä tule ikinä vakituista saamaankaan jos näitä hommia jatkan. Mun mielestä se oli ihan kannattavaa kun ei ollu työpaikkaa minne jäädä niin sain olla kotona pidempään ansiosidonnaisen turvin.

Vakituinen työpaikka tuo turvaa, mutta toisaalta mikään vakituinen työpaikka ei ole ikuinen. Koskaan ei tiedä meneekö työ alta, mutta ei sellaista etukäteen voi surra. Itse olen saanut kolme lasta ennen kuin minulla oli edes ammattia. Elämä mallillaan nyt ja kuopus esikoulussa ja mulla ammatti ja vakituinen työpaikka.

Mulla taas on vakituinen työpaikka, josta jään äitiyslomalle marraskuussa, ainut asia mikä tulee mieleen niin tuohan se tavallaan turvallisuuden tunnetta kun on joku paikka mihin mennä takas, eli sit aikanaan kun äitiysloma tai hoitovapaa loppuu niin onhan se taloudellisestikin turvallisempaa kun menee takas entiseen työhön verrattuna esim. työttömäksii jäämisen sijaan.

Mut ei kai sitä lapsentekoa kannata sen takia loputtomiin lykätä, koska aina voi keksiä miljoona syytä miks ei just nyt oo oikea aika tehä lapsia. Ja itse en oo kylläkään palaamassa kyseiseen työhön takaisin mistä lähen, vaan tarkoitus olis äitiysloman jälkeen vaihtaa töpaikkaa :)

mutta meni konkurssiin mun hoitovapaan aikana.Joten vakituinen ei paljon vakuuta.
Mutta äitiyspäiväraha määräytyy tulojen perusteella,että ennen raskautta kannattaa olla töissä...

Työelämä on muuttunut eikä kaikilla välttämättä ole koskaan vakituista työpaikkaa. Ainakaan ennen keski-ikää. Minusta tuo "ensin vakituinen työpaikka ja sitten vasta lapset" on ajalta, jolloin valmistumisen jälkeen todellakin oli mahdollista saada vakituinen työpaikka. Ajalta, jolloin vakituinen useimmiten myös tarkoitti vakituista. Työelämä on epävarmempaa nykyisin ja sitäpaitsi joskus voi olla pelkästään hyvä työpaikan saamisen suhteen, että lapset on jo hankittu. Kolmekymppisen lapsettoman naistyönhakijan otsassa kun suurinpiirtein lukee: hankkiudun raskaaksi heti, kun koeaika on päättynyt.

koskaan ei taida olla täydellinen hetki lapsille, aina voisi joku asia olla vähän paremmin. Joten älä ap huoli siitä työpaikasta, ei mullakaan ollut vakituinen ja jäänkin ä-loman jälkeen työttömäksi. Mutta ajattelen että kyllä tekevällä työtä löytyy, ja jos ei löydy niin onpahan sitten kotona muutamiksi vuosiksi kuitenkin hyödyllistä "työtä".

Alkuperäinen kirjoittaja älä välitä;24576124:
koskaan ei taida olla täydellinen hetki lapsille, aina voisi joku asia olla vähän paremmin. Joten älä ap huoli siitä työpaikasta, ei mullakaan ollut vakituinen ja jäänkin ä-loman jälkeen työttömäksi. Mutta ajattelen että kyllä tekevällä työtä löytyy, ja jos ei löydy niin onpahan sitten kotona muutamiksi vuosiksi kuitenkin hyödyllistä "työtä".

Onhan se noinkin.
Toisaalta takaraivossa jyskyttää kustannukset.....vaunut.pinnis yms
On tämä elämä niin vaikeata toisinaan...

Mulla lapsi muttei ammattia.. lukio vain käytynä. Olen kotona 3v ja sitten haen opsikelemaan. Tiukkaa rahallisesti, mutta pärjäähän sitä. Olishan se kiva jos olis vakityö jo ennen lasta, mutta on niitä muitakin kriteereitä. Itse esim. haluan olla nuori äiti.

Onhan se noinkin.

joo, mutta voithan tehdä töitä vaikkei vakipaikka olekkaan ennen vauvan syntymää ja jo nyt aloittaa säästämisen tulevaa varten. Toki pienellä pärjää takoitan rahasummilla, jos on valmis hankkimaan käytettyjä, muuten saakin sitten olla lompsa levällään. Tosin taas kaikella puolensa..

Mutta miettikää onko kuitenkin mahdollista hankkia lapsia ilman vakipaikkaa, sehän ei tosiaan ole minkään tae, työtä voi hakea sitten uutta kun palaa taas työelämään ja vaikka sitten saada sen vakipaikan.

Onhan se noinkin.

Aaa... minä en ajattele sitä ollenkaan tolta kannalta. Päin vastoin, sinähän saat sentään kotihoidon tuen ja lapsilisän kotona ollessasi. Ei sillä huimia ostella, mutta jos puoliso on töissä, pärjäätte varmasti.

Lähinnä vakityöpaikka kannattaisi olla siksi, että jos vasta lasten jälkeen alkaa töitä etsiä, voi niitä olla hyvin vaikea saada. Jos sitä ei ole nytkään, on aivan hyvä hetki "hankkia" lapsia. :)

Höpö höpö, vakituisen työpaikankin voi irtisanoa. Ja äitiyspväraha määräytyy edellisen vahvistetun verotuksen mukaan.

Tärkeintä olis mun mielestä, että on joku suunnitelma ja suunta elämässä kun saa niitä lapsia, koska siinä arjen pyorityksessä se jää helposti taka-alalle, ja ei tule kovin helposti esim. hakeuduttua uuteen koulutukseen.

Itse olen tehnyt kaksi lasta kesken opintojen, ja olen nyt valmistumassa ja menossa töihin. Tietenkin (taloudellisesti) tärkeää tässä tilanteessa on, että toisella vanhemmalla on koko ajan ollut työpaikka, meidän tapauksessa miehellä.

Minä koen, että tämä on mukava aika mennä töihin, kun saan kunnolla keskittyä siihen, ei enää ole vauvamahaa, vauva-ajatuksia, tai äitiyslomaa.

Niin ja itse en oikein ymmärrä, miksi vakityöpaikka olisi vaikeampi saada lasten jälkeen. Luulis, että on työnantajallekin mukavampi, että työntekijä ei jää heti äitiyslomalle.

eipä ollu vakituista paikkaa kun esikoinen ilmoitti tulostaan ja samaan kasaan tehtiin toinen. nyt sitten olen ollut 4v kotona, osan ajasta työttömänä, liitonpäivät loppu ja kellekään en kelpaa töihin kun on kaksi pientä lasta. rahaa en saa mistään ku miehellä paperilla hyvät tulot, mutta kun velkaa on niin rahat aina loppu

Mulla ei ollut ammattia eikä työpaikkaa ennen lapsia.Kymmenen vuotta olin kotiäitinä, ja mies ihan tavallinen duunari eli ei mikään isotuloinen. Opiskelin 30v:na kolmen lapsen äitinä ammatin, valmistuin enkä ole ollut työttömänä päivääkään sen jälkeen.

Mulla oli vakityö ennen kuin tehtiin noi kaksi vanhempaa lasta. Pari vuotta kerkesin lasten jälkeen olla töissä kunnes supistusten myötä jouduin lähtemään. Sijaisuuksia ja keikkatöitä on ollut silti kokoajan. Halutrtiin vielä kolmas lapsi ja ikääkin alkaa tulla, joten tehtiin se tähän väliin vaikkei vakityötä vielä olekaan. Sain silti ihan hyvät äitiyspäivärahat ja nyt kun kahta jään hoitovapaalle on keikkatöitä tiedossa niin että saadaan hoidettua nuorin kotona 3v asti.

Sitten onkin lapset tehty meidän osalta ja voin keskittyä siihen vakityön hakemiseen taas. Kivempihan se olisi ollut jos olisi turvallinen ja hyvä työ odottamassa, mutta menee näinkin.

Määräaikainen työpaikkakin auttaa saamaan kunnolliset äitiyspäivärahat. Määräaikaisessa työssä on se etu, että on helpompi jäädä kotiin vanhempainloman jälkeen. On mahdollisuus jäädä kotiin ansiosidonnaisella päivärahalla toisin kuin niillä, joilla on työpaikka odottamassa.

Tuohan se turvaa tosiaan, mutta ei se mikään välttämättömyys ole.
Esikoista odottaessa mulla oli vakityöpaikka, sitten äitiysloman aikana tuli mutto toiselle paikkakunnalle ja työpaikka jäi vanhalle.

Loppujen lopuksi irtisanouduin työpaikasta. Siinä vaiheessa lapsia oli 2. Kävin tekemässä yhden äitiyslomasijaisuuden, päättyi siihen kun jäin äitiyslomalle joten nyt ei ole työpaikkaa minne palata kun se aika tulee, lapsia on 4.

Jos rupee oikein miettimään sitä milloin on hyvä aika tehdä lapset, niin saattaa käydä niin että sitä ei tule koskaan. Kannattaa lapset tehdä siis silloin kun sitä itse (ja mahdollinen kumppani) haluaa.

Kyllä niitä tavaroita voi ostaa muutenkin kuin uutena.. ei ne kustannukset älyttömiksi nouse. (ja onhan sulla 9kk aikaa säästää!)
Meille tulee esikoinen 12/11 ja nyt on lähes kaikki hankittu (vaatteita, vaunut, pinnis, turvakaukalo) ja rahaa on mennyt 320e
Ja joo mitään paskaa ei olla ostettu vaan vertailtu harkinnalla ja sitten ostettu kun oikeanlaisia tuotteita on tullut eteen.
MM. vaunut ovat uudenveroiset!

Määräaikaiset työsuhteet alkaa olla sen verta yleisiä nykyään että voi mennä pitkään että tosiaan saa vakituisen paikan. Eriasia on jos on alalla jolta löytyy "aina töitä" esim sairaanhoito-ala.

Itse kuuluin myös näihin että lapsia hankitaan kun on vakityö. No sain vakityön joka on kolmivuoroa, mutta nyt oon siihen niin väsynyt että haluaisin pois.
Aika varmaa on, että kun joskus raskaudun ja äitiyslomalle jään, siirretään mut vapaiden jälkeen toisiin tehtäviin.

Pitää myös muistaa se, että jos esim mun vanhempainvapailla tulee yt:t niin mut voidaan irtisanoa.

Tärkeämpänä ehkä vakituista työpaikkaa pitäisin sitä, että sua kiinnostaa töihin paluu vapaiden jälkeen.
Ja jos on ollut vaan määräaikaisia töitä, on ne hoitanut huolelella ja on saanut hyvät työtodistukset.

En usko että se kovinkaan helppoa on jos on kouluttamaton eikä oo työkokemusta, mutta mikäli koulut on käyty/työkokemusta on reippaasti niin en usko että se kovinkaan suuri ongelma on, että on lapsia :)

Jos ei oo vakityöpaikkaa niin sitten ei ole. Lasten saannin kannalta se ei ole mikään oleellisin asia.

Mitä tulee vauvan tavaroihin, jos lähtee kulutushysteriaan mukaanniin taatusti jo ennen vauvan syntymää saa palamaan tuhansia euroja "kaikkeen tarpeelliseen mitä tuleva perheenjäsen tarvitsee". Vaunuja saa huokeaan hintaan käytettynä jos nyt ei väenvängällä halua uusinta mallia. Pinnasänky ei edes ole pakollinen, vauva voi nukkua muualakin jos niikseen tulee ja pinnasänkyjäkin saa käytettynä. Ja käytetyt vauvanvaatteet on yleensä hyvä kuntoisia ja niiden käyttöikä on niin lyhyt että oikeastaan hassua ostaa kaikki vaatteet uutena.