Moni "kustantaa" elämäänsä isovanhemmilla.En tajua tai ei ole kokemusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kadekko vai..?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja se toinen täti:
No jos mulle joskus lastenlapsia tulee ja varaa löytyy, niin varmasti voinkin antaa rahaa lastenlapsieni tarpeisiin. Miksi en niin tekisi :o . Ennemmin mua ihmetyttää ne isovanhemmat jotka ei auta jälkikasvuaan mitenkään, vaikka varaa olisi ja jälikikasvulla olisi tarvetta apuun.

Vanhemmillani olisi varaa vaikka mihin,mutta eläköön he varojensa mukaan, eihän ne minun rahoja ole.Sitten kun aika koittaa saan osani varmasti.Minusta yhdessä olo ja tapaamiset on paljon tärkeimpiä isovanhemman rooleja kuin hoitoapu,rahavastaava tms ns. "hyväksi käyttö"

Alkuperäinen kirjoittaja Meillä:
Meillä isovanhemmat syytää rahaa vaikka väkisin. Ovat kyllä aika varakkaita (miehen vanhemmat siis) ja antavat sitä rahaa ja rahallista tukea ikään kuin "ennakkoperintönä".

Näin meilläkin. Katsovat että parempi antaa pikkuhiljaa kuin että sitten kuoltua verottaja veisi ison kakun perintöverona.

Koska ihmiset elävät yli varojen ja haluavat säilyttää tai saada elintason johon ei olisi oikeasti varaa (esim. pitää saada reimatecit muttei ole varaa niin laitetaan mummo maksamaan)

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Meillä isovanhemmat syytää rahaa vaikka väkisin. Ovat kyllä aika varakkaita (miehen vanhemmat siis) ja antavat sitä rahaa ja rahallista tukea ikään kuin "ennakkoperintönä".

Näin meilläkin. Katsovat että parempi antaa pikkuhiljaa kuin että sitten kuoltua verottaja veisi ison kakun perintöverona.

Niinpä, meillä oli sama juttu.
Eikä meillä kukaan mitään pyydellyt.. vanhemmat antoivat.
Luultavasti jos minulta tulevaisuudessa lapset "vinkuisivat" jatkuvasti rahaa tms. en sitä tulisi antamaan ylenmäärin, mutta meidän perheessä ei sellaista ainakaan tapahtunut.

Alkuperäinen kirjoittaja Kadekko vai...?:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Ehkä isovanhemmat haluavat näin osallistua?

Mitä perheiden sitten pitäisi tehdä, kieltäytyä? ISOVANHEMMAT ANTAVAT RAHAA PYYDETTÄESSÄ JA MAKSAVAT LASKUT PYYDETTÄESSÄ EIVÄT OMAEHTOISESTI TARJOA.Laittaa ehkä alle vuoden ikäinen lapsi päiväkotiin hoitoon vaikka mummo olisi haluakas tulemaan kotiin tätä hoitamaan. LAPSET 2,5V JA 8V.JA MUMMO TULEE TURUSTA ASTI AINA VKOKSI NÄILLE JA PALAA PE ILTA TURKUUN.Viettää lomansa muualla vaikka isovanhemmat toivovat perhettä mukaan mökille.EIVÄT KÄY MÖKILLÄ,KUN EI OLE MÖKKIÄ VAAN MAAILMALLA. Tiukassa taloudellisessa tilanteessa kieltäytyä vastaanottamasta vanhempien lapsenlapsille tarjoamia toppahaalareita tai harrastusvälineitä...EIVÄT TUO HAALAREITA VAAN VIEVÄT ISOVANHEMMAT KAUPPAAN JA OSTATTAVAT HAALARIT YM KAUPASSA.

Ei minullakaan ole kokemusta mutta jos vanhemmillani olisi varaa ja halua tuollaisia tarjota niin kyllä ottaisin vastaan ja kiittäisin kauniisti.

He siis ovat itse kertoneet toimivansa näin? Että pyytävät/vaativat isovanhempia kustantamaan asioita, ilman että nämä ovat itse siihen halukkaita. Silloin vähän ihmettelen itsekin, myös näitä isovanhempia jotka eivät "osaa" kieltäytyä. :/

Tunnen itsekin jokusen perheen joissa on vähän tuollainen meininki, oletetaan että isovanhemmat osallistuu kaikkiin isompiin kuluihin ja suututaan jos ei saada rahaa niin paljoa kuin haluttaisiin.

Kuitenkin haluan uskoa että valtaosalla kysymys on siitä että isovanhemmat itse haluavat auttaa lapsensa perhettä. =) Ja siitä avusta en näe mitään syytä kieltäytyä. ja kuten Rukoilijasirkka(?) taisi mainita ei tuon avun tarvitse olla yksipuolista. Myös lapsen perhe voi auttaa isovanhempia tarvittaessa eikä raha ole ainoa auttamisen muoto.

Alkuperäinen kirjoittaja Kadekko vai...?:
Ehkä isovanhemmat haluavat näin osallistua?

Mitä perheiden sitten pitäisi tehdä, kieltäytyä? ISOVANHEMMAT ANTAVAT RAHAA PYYDETTÄESSÄ JA MAKSAVAT LASKUT PYYDETTÄESSÄ EIVÄT OMAEHTOISESTI TARJOA.Laittaa ehkä alle vuoden ikäinen lapsi päiväkotiin hoitoon vaikka mummo olisi haluakas tulemaan kotiin tätä hoitamaan. LAPSET 2,5V JA 8V.JA MUMMO TULEE TURUSTA ASTI AINA VKOKSI NÄILLE JA PALAA PE ILTA TURKUUN.Viettää lomansa muualla vaikka isovanhemmat toivovat perhettä mukaan mökille.EIVÄT KÄY MÖKILLÄ,KUN EI OLE MÖKKIÄ VAAN MAAILMALLA. Tiukassa taloudellisessa tilanteessa kieltäytyä vastaanottamasta vanhempien lapsenlapsille tarjoamia toppahaalareita tai harrastusvälineitä...EIVÄT TUO HAALAREITA VAAN VIEVÄT ISOVANHEMMAT KAUPPAAN JA OSTATTAVAT HAALARIT YM KAUPASSA.

Ei minullakaan ole kokemusta mutta jos vanhemmillani olisi varaa ja halua tuollaisia tarjota niin kyllä ottaisin vastaan ja kiittäisin kauniisti.

He siis ovat itse kertoneet toimivansa näin? Että pyytävät/vaativat isovanhempia kustantamaan asioita, ilman että nämä ovat itse siihen halukkaita. Silloin vähän ihmettelen itsekin, myös näitä isovanhempia jotka eivät "osaa" kieltäytyä. :/

Tunnen itsekin jokusen perheen joissa on vähän tuollainen meininki, oletetaan että isovanhemmat osallistuu kaikkiin isompiin kuluihin ja suututaan jos ei saada rahaa niin paljoa kuin haluttaisiin.

Kuitenkin haluan uskoa että valtaosalla kysymys on siitä että isovanhemmat itse haluavat auttaa lapsensa perhettä. =) Ja siitä avusta en näe mitään syytä kieltäytyä. ja kuten Rukoilijasirkka(?) taisi mainita ei tuon avun tarvitse olla yksipuolista. Myös lapsen perhe voi auttaa isovanhempia tarvittaessa eikä raha ole ainoa auttamisen muoto.

Kyllä itse kertoilevat näitä juttuja ja tuntuu olevan meininki et sen parempi mitä enempi saavat.....Sanovat myös että asuntolainan koroilla ym voi voivotella niin johan ne leppyy

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:

Jatkan. Meillä autetaan/autettiin vanhempia kyllä myös monin tavoin. Itse muun muassa hoidin ja saattohoidin äitiäni tämän sairastuttua. Mies hoitaa myös paljon asioista ikääntyneille vanhemmilleen.

Siis jos tälle linjalle lähdetään niin.... MONET MAKSATTAA ELÄMÄNSÄ MUIDEN VERONMAKSAJIEN RAHOILLA KUTEN esim. työttömät tai muuten vaan laiskat sossun rahoilla lorvailijat.
Miksi ei vanhemmat saisi auttaa omia lapsiaan ? Onko jotenkin hyväksyttävämpää hakea rahaa sitten soskusta ?

No jos nuo isovanhemmat tekee ihan mielellään ja omasta halustaan niin mikä ettei ....

Mutta tunnen kyllä tapauksen jossa isovanhemmat koittaneet sanoa etteivät jaksa toimia lasten vahtijoita jatkuvasti ja että itsellä on tiukkaa, eivät jaksaisi rahoittaa jatkuvasti toisen elämää .... Tätä en ymmärrä kun ei tunnu menevän ymmärrykseen vaikka ovat suoraan sanoneet ... :/

Tiedän yhden tapauksen joka kustannutti äidillään vaikka mitä lastensa menoja ,kunnes tuli pvä vastaan ja tämä tytär sai tietää että mummo oli kustantanut hyvää hyvyttään kaiken laina ja luotto rahoilla ja nyt makselee näitä velkoja pitkän tovin.Näillä suhde katkes tähän tyysti,koska tytär ei enää hyödy äidistään.

Alkuperäinen kirjoittaja mie :
Siis jos tälle linjalle lähdetään niin.... MONET MAKSATTAA ELÄMÄNSÄ MUIDEN VERONMAKSAJIEN RAHOILLA KUTEN esim. työttömät tai muuten vaan laiskat sossun rahoilla lorvailijat.
Miksi ei vanhemmat saisi auttaa omia lapsiaan ? Onko jotenkin hyväksyttävämpää hakea rahaa sitten soskusta ?

Kieltämättä yhteiskunnalle on edullisempaa että tiukilla oleva perhe saa taloudellisen avun vanhemmiltaan eikä sossulta...

Meillä myös "auttaminen" vastavuoroista.. vaikka rahallista apua emme voineetkaan, eikä ollut tarvettakaan antaa..
aika kriittistä porukkaa täällä.. kenelle sitä omaisuuttaan antaisi ellei OMILLE lapsileen.
Perintövero on aika kova suomessa.. miksi säästää valtiolle?

Entisaikoihin oltiin yhteisöllisempiä elämän osa-alueilla. Ei todellakaan ollut tavatonta, että isovanhemmat hoisivat pikkuisia. Nykyisin ollaan niin eristäydytty ydinperheyksiköihin, ettei moisesta tietoakaan. Kuitenkin monet isovanhemmat saattavat olla yksinäisiä ja pitävät itsensä nuorekkaina osallistumalla lastenhoitoon, ja miksei kustannuksiinkin, jos varaa on. Tuntuu hieman kateellisten panettelulta, etteikö voisi lapsenlapsia auttaa ja tukea.

Erittäin järkevää on ottaa omat rahat hautaan mukaan. Silloin ei edes tarvitse jälkipolvien maksaa perintoveroja...

Jos isovanhemmilla on halua ja kykyä osallistua lastenlastensa elämään, on se järkevintä tehdä heidän elinaikanaan (siis isovanhempien), ei sitten kun ollaan haudassa.

yhden perheen isovanhemmat hoitaa mukuloita kun vanhemmat töissä;koska saavat kotihoidontuet ja säästävät päivähoitomaksut.

jos mummu on vuorotteluvapaalla tai jo pois työelämästä, ja haluaa lapsia hoitaa, ja järjestely sopii vanhemmille, niin sehän on kiva että mummu saa hoitaa. ja kotihoidontuki on ihan lakisääteinen hommeli, sen saa kun lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa. No esim mulla on vielä yksi koulujuttu suorittamatta, ja kun sen suoritan, mummelit on hoitamassa poikaa sikäli kuin miehen työvuoroihin ei sovi. Ja kukaan mummoista ei tasan huoli rahaa poitsun hoidosta

Toinen perhe viettää lomansa isovanhempien kanssa koska isovanhemmat maksaa ruat,joskus matkat ja asumisenkin ja kaupan päälle vielä hoitavata lapset jotta aikuiset pääsevät rinteeseen jne.

Jos isovanhemmilla on jo omat kaikki maksettu ja silleen, niin hautaanko varten ne säästäis? Jos ne ei halua mitään hankkia ja rahaa on kuin roskaa. Ainakin minusta on ihan järkevää antaa niitä sitte vaikka sukulaisten hyväksi. Ja jos mummo ja pappa ei tahdo rinteeseen, saattavat olla iloisia kun saavat sillä aikaa kiskoa lapsia pulkassa?

Kolmannen perheen isovanhempien tulo tasosta ollaan riippuvaisia kun mietitään auto-remontti yms lainoja koska he takaavat ne.
Niistä kellä on lainaa ja takaajia, varmaan suurimmalla osalla takaajana on jommankumman vanhemmat

Neljäs perhe maksattaa lasten harrastukset isovanhemmilla sekä ulkovaate ja harrastekamat.

Mistä tiedät? Siis että "maksattaa"? Voihan olla että tyttö on alkanu harrastaa balettia ja kun mummo ei muuta ostettavaa keksi, hyvää hyvyyttään ostaa parhaat tossut mitä löytyy. Tai jos vanhemmilla on tiukkaa ja lapsi ois musikaalinen lahjakkuus, olisi surullista sen takia lopettaa pianotunnit. Ihan hyvä vaan jos isovanhemmilla ylimääräistä on, että ohjaavat sitä jälkeläisilleen

Ja korostan: Mitään en ole ikinä itse pyytänyt omilta tai miehen vanhemmilta lapselle hankkimaan. Mutta jos esim anoppi kysyy, mitä halutaan jos hänen tekee mieli ostaa, eikö oo järkevää sanoa jotain semmosta mitä muutenkin olisi hankkimassa kuten pojan talvipuku, eikä mitään ylimäärästä tyyliin Aalto-vaasi kun kerran ilmaseksi saa...

noh..kyllä mun miehen vanhemmat avustaa meitä taloudellisesti välillä juuri hankinnoissa jne ja ovat takaamassa lainaakin ym.ja joskus lainaavatkin rahaa ja joskus takaisin maksua eivät edes halua..oon itse opiskelija,mies on kyllä töissä.MUTTA vaikka emme taloudellisesti tietenkään heitä avusta saavat he apua myös takaisin päin,esim.mieheni auttaa rempoissa,pihahommissa,saivat hakea meidän pihalta marjat,autoimme heitä muutossa,mieheni huoltaa heidän autonsa,pesemme heidän mattonsa jne..

Onhan se jollain tasolla hienoa kun vanhemmat tukee ja auttaa, mutta joillekkin ihmisille sellainen aiheuttaa melkoista ylemmyyden tunnetta ja heillä menee todellisuus ihan sekaisin. Luullaan, että se on ihan päivänselvä juttu, että kaikki ihmiset saa asiat ilmaiseksi...

Esim. eräs ystäväni asuu vanhempien vanhassa talossa, hän jaksaa joka käänteessä toitottaa kuinka on hullua, että jotkut ottaa lainan talon ostoon ja sitten eletään 20v velkavankeudessa... Helppohan se on toitottaa kun itse on "saanut" talon, mutta suurinosa joutuu sen lainan ottamaan, että oman kodin saa.

Eli siis eihän se keneltäkään ole pois, mutta rehellisesti ärsyttää että pitää joka käänteessä rehennellä, että ei meillä vaan ole lainaa kun itsellä on se laina ja siten vasta oma koti:)

Mutta onpahan ainakin sellainen olo, että on jotain ihan itse saavuttanut:)

mitä siitä. Pitäisikö itse matkustella ja kuluttaa itseensä, vaikka ei aikuinen mitään tarvitsekaan ja katsoa vierestä kun omat lapset ja lapsenlapset sinnittelevät isojen asuntolainojen kanssa, samalla lasten elättäminen.

Me emme saa mitään, mutta siis en ymmärrä mitä pahaa siinä on, että antaa jollekin, jos on ylimääräistä, oli se joku sitten oma lapsi tai naapuri.

Kyllä me pystymme lapsemme ihan itsekin elättämään, mutta lisäapua otetaan vastaan silloin, kun sitä auliisti tarjotaan. Meidän lapsemme ovat minun vanhempieni ainoat lapsenlapset ja he haluavat olla heidän elämässään läsnä, mukana ja apuna mahdollisimman paljon. Miksi kieltäisin sen heiltä?

Jos siis esim. vanhempani toivovat meidän tulevan mukaan johonkin reissuun, koska haluavat meidän seuraamme emmekä voi koko reissua itse kustantaa, niin miksi emme antaisi vanhempieni osallistua kustannuksiin? Hehän haluavat meidät mukaansa.

Tai jos isäni haluaa ottaa poikamme mukaan kalakaveriksi mökkireissulle, niin pitäisikö kieltää, etten vaan nyt käytä häntä lastenhoitajana?

Tämä on taas tätä kateellisten vinkunaa. Meidän perheemme minun vanhemmiltani saama tuki ja apu ei ole keneltäkään teiltä pois. Ja tietääkseni kaikki isovanhemmat ovat yleensä jo aikuisia, eikös niin? ;) Ei heitä kukaan pakota auttamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja äitee:
Meillä myös "auttaminen" vastavuoroista.. vaikka rahallista apua emme voineetkaan, eikä ollut tarvettakaan antaa..
aika kriittistä porukkaa täällä.. kenelle sitä omaisuuttaan antaisi ellei OMILLE lapsileen.
Perintövero on aika kova suomessa.. miksi säästää valtiolle?

Tätä minäkin ihmettelen. Sitten kun vanhemmat ovat kuolleet, onkin yhtäkkiä ihan hyväksyttävää 'elää' heidän rahoillaan. Mutta jos he itse haluavat jakaa omaisuuttaan eläessään ja näin varmistaa, ettei valtio haukkaa heidän omaisuudestaan verojen muodossa isoa osaa, niin sitten se on väärin :-D

Yhteistyössä