Moniko saa vammaistukea?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äityliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äityliini

Vieras
Rustasin tuossa tänään Kelaan hakemuksen lapsen vammaistuesta. Saas nähdä, tuleeko bumerangina kielteinen päätös. Moniko palstalaisista saa ja millä perusteella? Meillä hakemuksessa puheongelmat ja autistiset piirteet...

Me asutaan Ruotsissa mutta siis saadaan vastaavaa tukea esikoisesta downin syndrooman vuoksi. Kakkosesta on paperit vetämässä, autismi hänellä.

muoks. ja esikoisesta saadaan meikäläisittäin korkeinta tukea ja (uskallanko sanoa...) kuopuksesta kyllä odottaisin papereiden pohjalta samaa.

minkälainen puheongelma teillä on?ja minkä ikäinen lapsi on kyseessä?meillä on käyty puheterapiassa ja siellä oli puhetta myös et vois hakea vammaistukea kelalta!

saadaan nyt toista vuotta perusvammaistukea, näitä ennen vuoden ajan korotettua tukea, tosin silloin nimike oli toinen, tuen muututtua vammaistueksi pudottiin perustuelle ilmeisesti ihan tiukentuneiden vaatimusten takia. meillä syynä kielelliset ongelmat.

itseltäni hylättin vammaistukihakemus lääkekustannusten puuttumisen vuoksi. Muuten kriteerit täyttyivät, eli jokapäiväisessä elämässä on haittaa tästä miun sairaudesta, mutta kun en tarvitse siihen lääkitystä niin eivät tukea myöntäneet. Niin ja tarvitsen siis avustajaa arjesta selviytymiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Äityliini:
Meillä vähän reilu 3-vuotias ja puhe hävisi 1,5 v jälkeen. Nyt käytössä muutamia sanoja. Puheterapia kerta viikkoon. Lääkäri suositteli hakemaan.

Ja siihen siis autistiset piirteet päälle? Kuinka vahvoina, jos saan udella? (meillä on tuo tuore 3v autisti ja siksi nämä kiinnostaa) =)

Kela näyttää suhtautuvan tosi kriittisesti. Hain joku aika sit erityishoitorahaa lapsen sairauden takia viikon ajalta, kun olin pois töistä. Kyseessä 14 v lapsi joka oli ollut 3 vk sairaalassa erittäin pahan keuhkokuumeen takia ja taustalla astma. Pääsi kotiin vain spiralaitteen kera ja yhä tiukasti obstruktiossa. Eipä myöntänyt Kela minulle koko viikon ajalta mitään, vaikka oli lääkärin todistus. Verkukkeella sairaus ei ole niiden sairauksien joukossa, jotka on heillä lueteltu ja minusta kun oli ihan täysin verrattavissa niihin!!!! Kyllä otti pattiin!!!

Madicken04; Juu, autistiset piirteet, tosin asian varmempi diagnoosi tulee lokakuussa, kun mennään osastolle. (me taidetaan olla sun kans tuttuja, olet käynyt jutteleen mun ketjussa, mut nyt olen täällä "harmaana" asian arkaluontoisuuden vuoksi....

Alkuperäinen kirjoittaja Äityliini:
Madicken04; Juu, autistiset piirteet, tosin asian varmempi diagnoosi tulee lokakuussa, kun mennään osastolle. (me taidetaan olla sun kans tuttuja, olet käynyt jutteleen mun ketjussa, mut nyt olen täällä "harmaana" asian arkaluontoisuuden vuoksi....

Katos vaan! :wave: Mut hei, palaillaan asiaan kun osastojakso on ohi, toivotaan parasta! :hug:

Minä saa pojastani sen pienimmän vammaistuen. Tais siis pojallehan ne rahat ovat =)
Poikani on nyt toista talvea intergroidussa päiväkoti ryhmässä ja on kyllä kehittynyt.
Puheterapiassa käytetään joka viikko ja toimintateraupeutti käy päiväkodissa joka viikko.

saan kuopuksesta puheenongelmien ja muiden juttujen takia korotettua, uusintahakemusta pitäisi väsätä, toivon mukaan ei tipahda alaspäin, että terapioihin ei tulisi taukoa. Jos tippuu perustasolle, terapiat menee sitten kunnan byrokratian kautta.

Pitäisköhän munkin sittenkin hakea sitt..?? Meitä on kehoitettu kyllä hakemaan, mutta en mä sitt oo ikinä ajatellut että pitäisi, tai oon ajatellut ett ei meillä nyt niin paljoa mene lääkkeisiin tms etteikö niistä selvittäis.. :ashamed:

Meillä kolmonen sai infektioastmaan, ei saa enää kun säännöllinen lääkitys on pystytty lopettamaan. Korvakierteisiin ei ole kukaan saanut vaikka meillä korvakierteistä 4 on joista pojat, vanhimmat, pahimmat.

Yhteistyössä