Monilapsisten perheiden äidit!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Täällä haaveillaan neljännestä lapsesta mutta moni asia mietittyttää.Meillä lapset 6,3 ja 1v.Itse olen ollut kotiäitinä nyt 3v ja todennäköisesti vielä muutaman vuoden kotona olen muutenkin.
Kertokaa miten teillä on mennyt kun lapsia on enemmän?Millaset ikäerot ym?Mies haluaisi neljänen vaikka heti mutta itse olen miettinyt että olisi kiva jos vanhemmat lapset olivat sitten jo vanhempia kun neljäs syntyisi.Jäisiköhän se neljäs sitten jotenkin ulkopuoliseksi.

kiva kun lapsilla pieni ikäero,leikkivät hyvin yhteen.mutta omasta jaksamisesta on ehkä ennemminkin kysymys jaksaako heti vauvaa,kun nuorin vasta 1 ja kuitenkin jo 3 lasta on.itse haluaisin myös neljännen mutta ei ole vielä tärpännyt ja nuorin on jo kohta 4.

Meille kolmas ja neljäs lapsi tuli hiukan yllätyksenä, ja olin alkuunsa hiukan peloissaan kuinka jaksan, etenkin sillon kun nelonen ilmotti tulostaan... Mutta hyvin tää on menny. Joskus on rankkaa, mut kaikenkaikkiaan arki luistaa hyvin. Vapaa-aikaa meillä vanhemmilla ei juuri ole, mutta siihenkin on jo tottunut. Aikansa kutakin.
Sillon kun nelonen synty, niin isompaan autoon oli pakko vaihtaa, mut muuten ei mun mielestä isompia muutoksia ole ollut...

Meillä siis lapset 8v, 6v, 1v6kk ja 6kk.

No meillä kolme vanhinta on pienillä ikäeroilla ja toi neljäs syntyi kun kolmas oli eskarissa. Ja nuo isommat palvoo pientä siskoa :D Molempi parempi siis B) Eli oli kivaa isompien kohdalla kun olivat samoissa iissä, mutta kiva oli toi isokin ikäero, hyvät puolet molemmissa.

Meillä viisi lasta ja kuudennesta haaveilen.
En kyllä biologisesta,koska raskausajat olleet niin vaikeita.
Samanlailla sitä jaksaa oli niitä 3 tai 5=)
Tietenkin ihmisestä tämäkin kiinni...

Olen miettinyt sitäkin että kun kuitenkin aika nuoria vielä ollaan että voisihan sitä muutamalla vuodella lykätä tuota nelosen hankkimista mutta jotenki sitten tuntuu että jääkö se ulkopuoliseksi että pitäisikö sillekkin olla sitten "kaveri"...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niin siis aivan heti meille ei tuota nelosta ole tulossa.Sitä omaa jaksamistahan sitä miettii.Saatteko muuten minnekkään lapsia koskaan samaan aikaan hoitoon?

Meillä ei ainakaan onnistu. Viimeks ollaan oltu miehen kans jossain kaksin vuonna -06 syksyllä...Mutta ei se niin haittaa, kaikkeen tottuu, ja kuten jo edellisessä viestissä sanoin, aikansa kutakin. Tarttee vaan opetella elämään niin, et lapset otetaan mukaan joka paikkaan, ja jos ei voi ottaa johkin, niin sit sinne ei mennä... Meillä mennään paikasta toiseen paljon, eikä lapset oo ollu esteenä menoille. Ja vapaa-aikaa pitää ottaa sitten illalla, kun lapset nukkuu.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Onko lapsesi mikä ikäisiä?Kiva että kuulee myös tuollaista kommenttia.

Olen miettinyt sitäkin että kun kuitenkin aika nuoria vielä ollaan että voisihan sitä muutamalla vuodella lykätä tuota nelosen hankkimista mutta jotenki sitten tuntuu että jääkö se ulkopuoliseksi että pitäisikö sillekkin olla sitten "kaveri"...

Minusta sinun pitää kuulostella enemmänkin sitä, miltä sinusta itsestäsi tuntuu. Lapsia ei voi pelkästään "tehdä" siihen tahtiin, että mikä olisi heidän leikkiensä kannalta järkevää. Toisaalta taas jos tekee kaikki pienemmillä ikäeroilla, ne ovat sitten siinä eikä hommaa tarvitse "aloittaa alusta" myöhemmin... Toisaalta taas jos on isommat ikäerot, on varmasti jokaisen kanssa enemmän aikaa puuhastella yksistään.

Alkuperäinen kirjoittaja Gekkolisko:
Niin siis aivan heti meille ei tuota nelosta ole tulossa.Sitä omaa jaksamistahan sitä miettii.Saatteko muuten minnekkään lapsia koskaan samaan aikaan hoitoon?

Meillä ei ainakaan onnistu. Viimeks ollaan oltu miehen kans jossain kaksin vuonna -06 syksyllä...Mutta ei se niin haittaa, kaikkeen tottuu, ja kuten jo edellisessä viestissä sanoin, aikansa kutakin. Tarttee vaan opetella elämään niin, et lapset otetaan mukaan joka paikkaan, ja jos ei voi ottaa johkin, niin sit sinne ei mennä... Meillä mennään paikasta toiseen paljon, eikä lapset oo ollu esteenä menoille. Ja vapaa-aikaa pitää ottaa sitten illalla, kun lapset nukkuu.

Samoin meillä. Jos välttämätöntä päästä johonkin ilman lapsia, niin hoitaja tulee kotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:

Minusta sinun pitää kuulostella enemmänkin sitä, miltä sinusta itsestäsi tuntuu. Lapsia ei voi pelkästään "tehdä" siihen tahtiin, että mikä olisi heidän leikkiensä kannalta järkevää. Toisaalta taas jos tekee kaikki pienemmillä ikäeroilla, ne ovat sitten siinä eikä hommaa tarvitse "aloittaa alusta" myöhemmin... Toisaalta taas jos on isommat ikäerot, on varmasti jokaisen kanssa enemmän aikaa puuhastella yksistään.

Periaatteessa itse kyllä jaksaisin vaikka heti ja kaikki on sillä mallilla että lapsi voisi tulla.Monenlaisia sitä tulee pähkäiltyä vaikka toisista tyhmältä saattaa kuulostaa.

Minkä ikäiset ap ja mies olette?

Me kohta kolmenkymmenen, ja samaa asiaa pähkäillään että tehdäkö neljäs vai ei..
Ennen olin aina sitä mieltä, että lapset pitää olla tehtynä ennen 30v.

Onko lapsesi mikä ikäisiä?Kiva että kuulee myös tuollaista kommenttia.

Vanhin täyttää tänä vuonna 8v ja nuorin 2v.

Me kohta kolmenkymmenen, ja samaa asiaa pähkäillään että tehdäkö neljäs vai ei..

Minä 27 ja mies 29.Sama mulla että lapset pitäs olla tehtynä ennen kun 30 on.

Minäkin olin ennen tuota mieltä, mutta niinpä vaan ehdin yli, ennen kuin tämä pienin syntyi... :D

Periaatteessa itse kyllä jaksaisin vaikka heti ja kaikki on sillä mallilla että lapsi voisi tulla.Monenlaisia sitä tulee pähkäiltyä vaikka toisista tyhmältä saattaa kuulostaa.

Mutta hyvähän se on, että miettii ennen eikä jälkeen. :)

En ole aijemmin edes suurperheestä haaveillut mutta näin tässä ajatukset muuttuu.Itseasiassa lapsiluvun piti olla jo täynnä mutta mies on saanut mun pään käännettyä.

Mikä siinä neljännessä olisi vielä sellaista mitä itse pähkäilet? (siis että miksi ei voisi tulla?)
Teillä edellisetki pieniä, tavarat menee kiertoon seuraavalle ja todennäköisesti yövalvomiset sun muut menis taas samaan syssyyn :D
Muutamien vuosien päästä sitä saattais olla jo niin mukavuudenhaluinen, ettei enää jaksais ajatellakaan vauvanhoitoa..
Meillä pieni talo, joten siksikin mietitään neljättä, et jos tilaa ja rakkautta löytyy niin mikä jottei :)
Kumpaa sukupuolta ap:n lapsesta?
Meillon kolme poikaa, olis kiva saada vielä pieni prinsessa, mutta molempi parempi tietty :)

No jaa, meillä on tämän nelosen ja edellisen välillä noin 7-vuotta. Kertaakaan en ole kyllä edes miettinyt jääkö ulkopuoliseksi. Tähän saumaan nelosen syntymä oli minusta erittäin hyvin laskeskeltu. :heart: =)

täällä haaveillaan jo vitosesta :)
hyvin olen jaksanu. vanhin koulussa, seuraava eskarissa. kolmas osa-aikaisena tarhassa. pienin vajaan vuoden

ja tunne on että vielä yksi meille. nyt vois olla putkeen kotona muutaman vuoden, töissäkin olen välillä käynyt

Meillä on neljä lasta, vanhin eskarissa, nuorin juuri täyttänyt 1v. Mun mielestä tämä käy kerta kerralla helpommaksi, kyllä tosta vanhimmasta on jo yllättävän paljon apua, kun se on niin lempeä isoveli ja auttavainen. Toinen saattais olla tilanne, jos kakkonen olis vanhin :whistle: Lisääkin saa lapsia tulla, jos on tullakseen.
Mun äiti onneksi hoitaa kaikkiakin kerrallaan sen aikaa, että käydään esim syömässä. Yökylään ei ota kuin kolme vanhinta, mutta kyllä sekin aina piristää. Mulla ei ole huonoa sanottavaa pienistä ikäeroista, toki joskus väsyttää ja raivostuttaa, mutta väsyneempi mä olisin yhden lapsen työssäkäyvänä äitinä.

Yhteistyössä