Mtä mieltä tällaisesta? (raha-asiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tähti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tähti"

Vieras
Kolmen lapsen yksinhuoltajaäiti asuu valtiossa, jossa on todella huonot julkiset terveyspalvelut. Sairasvakuutukset ovat kuitenkin kalliita eikä äidillä ole varaa hankkia vakuutuksia. Lasten isä ei ole osallisena lasten elämässä eikä äidillä ole juurikaan läheisiä sukulaisia.
Nuorin lapsista, 2-vuotias tyttö, sairastuu äkillisesti ja vakavasti ja vaatii pikaista leikkausta. Leikkaus yksityisellä puolella tulee maksamaan arviolta 2000-3000 €. Äidillä ei ole varaa tällaisiin leikkauksiin ja kunnallisella puolella on pitkät leikkausjonot.
Äidillä on facebookissa n. 300 kaveria, joista osa puolituttuja, osa enemmän tai vähemmän läheisiä ystäviä ja kavereita. Äiti keksii laittaa fb statukseensa pyynnön, jossa mahdollisimman moni lahjottaisi pienen summan äidille jotta lapsi saadaan terveeksi.

Mitä mieltä olet tästä? Osallistuisitko lahjoitukseen? Miksi/miksi et?

En lahjoittaisi. Tuollaisista keräyksistä ei koskaan tiedä ovatko aitoja vai eivät. Läheistä ystävää auttaisin ihan ilman Facebookiakin, mutta kenellekään puolitutulle en rahaa laittaisi.

En osallistuisi, ainakaan puolitutun pyyntöön.
Osallistun ainoastaan harvoihin ja valittuihin hyväntekeväisyysjuttuihin ja fb:ssä tapaamani puolitutut ei kuulu niihin.

No se vähän riippuisi siitä, miten pystyisin varmistamaan rahan menemisen juuri kyseiseen tarkoitukseen. Tammikuussa olin hieman samanlaisessa tilanteessa, tosin multa pyydettiin rahallista apua mulle tuntemattoman ihmisen lääkkeisiin. Koska lääkitys olisi ollut pysyvä ilman sairauden parantamiseksi tehtävää leikkausta eikä ko henkilöllä olisi tulevaisuudessakaan ollut varaa ilman avustusta lääkkeitä ostaa, pyysin luotettavaa ystävääni kysymään leikkauksen hintaa. Leikkaus oli alle tonnin, joten maksoin leikkauksen. Luotettava ystäväni pystyi varmistamaan, että lahjoitukseni meni todellakin tuohon leikkaukseen. En tunne lahjoituksen saajaa eikä hänkään tiedä, mistä rahat leikkaukseen tulivat.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22196154:
No se vähän riippuisi siitä, miten pystyisin varmistamaan rahan menemisen juuri kyseiseen tarkoitukseen. Tammikuussa olin hieman samanlaisessa tilanteessa, tosin multa pyydettiin rahallista apua mulle tuntemattoman ihmisen lääkkeisiin. Koska lääkitys olisi ollut pysyvä ilman sairauden parantamiseksi tehtävää leikkausta eikä ko henkilöllä olisi tulevaisuudessakaan ollut varaa ilman avustusta lääkkeitä ostaa, pyysin luotettavaa ystävääni kysymään leikkauksen hintaa. Leikkaus oli alle tonnin, joten maksoin leikkauksen. Luotettava ystäväni pystyi varmistamaan, että lahjoitukseni meni todellakin tuohon leikkaukseen. En tunne lahjoituksen saajaa eikä hänkään tiedä, mistä rahat leikkaukseen tulivat.
Oho :O. Hienoa.

[QUOTE="vieras";22196208]Oho :O. Hienoa.[/QUOTE]

Hienosti tehty :)

Jos todellakin tietäisin, että rahat menevät nimenomaa lapsen leikkaukseen (vaikka kyseessä olisikin puolituttu) niin ehdottomasti lahjoittaisin parikymppiä :) Jos edes puolet fb tutuista osallistuisi pienellä summalla (edes eurolla) niin kyllähän siitä jo ainakin osa leikkauksen hinnasta saataisiin kokoon. Uskompa näin, että moni käyttää tuollaisen pienen lahjoitussumman kuussa johonkin turhaankin.

:) aikamoinen lahjoitus!
muoks* tuo keittiönoidan meinaan siis :)
Mä silloin ajattelin, että avustaminen lääkkeissä auttaa tätä ihmistä vain hetkellisesti. Leikkauksella hän parantuu, lääkkeitä ei tarvita ja lisäksi hän saa työkykynsä takaisin, pystyy menemään töihin ja elättämään perhettään. Kyse oli alle 30-vuotiaasta, joten kun jaoin leikkauksen hinnan hänen oletettavissa olevilla työvuosien päivillään, lahjoitukseni per päivä oli alle 10 senttiä ja totesin, että mä pistän 10 senttiä päivässä turhempaankin.