Mua ärsyttää kun mies ei osallistu vauvan kustannuksiin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärrimurri!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="totuus on";23806858]Sinunko sitten pitäisi saada nauttia miehesi työn hedelmät?
Mies tekee töitä ja maksaa laskunsa ja mahdollistaa sun asumisen kotonanne.
Se mikä jää yli on miehesi itsensä ansaitsemaa palkkaa eikä sinun omaisuuttasi.
Mites, jos itse olisit töissä ja miehesi olisikin kotona ja miehesi vaatisi sinun rahojasi kun olet laskut maksanut niin antaisitko miehen omiin tarpeisiin kuten auton laittoon rahaa?????? En usko että antaisit.[/QUOTE]

Se, joka on töissä, maksaa! Ei se sen kummempaa. Ihan sama jos toinen jää työttömäksi, niin totta helvetissä toisen tiliä käytetään enemmän!

Alkuperäinen kirjoittaja HyäkkäysVaunu;23807069:
Meillä maksetaan lainanlyhennys 40-60 - mulla pienempi osa kun pienemmät tulot.
Mies ostaa ruuat, vaipat yms. ja maksaa sähkön, talovakuutuksen sekä omat kulunsa.
Mä maksan lapsien vaatteet, lelut, lääkkeet, sairasvakuutukset jne. (rattaat, kaukalot, syöttikset yms kertaostokset) , netin, ja omat kuluni.
Mies on töissä ja mä kotihoidontuella.

Mutta kyllä tuntuu aika pitkälti lapset olevan naisen oma hankinta; miehellä täytyy olla töiden jälkeen ja viikonloppuisin omaa aikaa, äiti on äiti ja lasten kanssa 24/7

sit on hankkinu lapset väärän miehen kanssa!!!itse en suostuisi miehen ns.omaan elämään ja itse olisin vaan lasten kanssa.
meillä lapset on yhteinen hankinta ja yhdessä niiden kulut maksetaan ja yhdessä kasvatetaan, sillä erolla vaan et mies käy töissä ja mä oon kotona. teen enemmän kotitöitä mutta mies tekee töitä. aika simppeliä.

Ei tuossa mun mielestä ole perimmäisenä ongelmana se, että onko "omat rahat" vai "yhteiset rahat", vaan se ettei pelisäännöistä ole sovittu. Molemmilla tavoilla voi elää sovussa ja kaikkien tarpeet huomioon ottaen, jos asioista vaan puhutaan ja sovitaan!!

Avatkaa vaikka yhteinen tili, johon molemmat laittavat sovitun summan rahaa joka kuukausi ja josta maksetaan vuokrat, pakolliset laskut, ruuat, vauvan tarvikkeet, bensat, vakuutukset yms. Sitten molemmille jää "omaa rahaa" omalle tililleen ja sen saa käyttää mihin itse haluaa, eikä toisella ole kitisemistä siitä.

Voitte ihan tarkkaan kirjata mitkä asiat kuuluu yhteisiin maksettaviin ja miten isot ostokset "hyväksytetään" toisella ennen ostamista.

Meillä on omat rahat ja tilit molemmilla ja vielä ei ole saatu riitaa aikaiseksi seitsemän vuoden aikana, ehkä osin siksi että meillä tulot on huomattavasti isommat kuin menot. Säästöjen käyttämisestä neuvotellaan aina välillä ja sovitaan esim. lomareissuista yms. ja niitä maksellaan kutakuinkin puoliksi tai kertyneiden säästöjen mukaan.

[QUOTE="totuus on";23806858]Sinunko sitten pitäisi saada nauttia miehesi työn hedelmät?
Mies tekee töitä ja maksaa laskunsa ja mahdollistaa sun asumisen kotonanne.
Se mikä jää yli on miehesi itsensä ansaitsemaa palkkaa eikä sinun omaisuuttasi.
Mites, jos itse olisit töissä ja miehesi olisikin kotona ja miehesi vaatisi sinun rahojasi kun olet laskut maksanut niin antaisitko miehen omiin tarpeisiin kuten auton laittoon rahaa?????? En usko että antaisit.[/QUOTE]

YHTEISTÄ lasta ap hoitaa. Kun joka tapauksessa
jompi kumpi sen hoitaa vanhempainvapaan ajan. Harvinaisen itsekäs ukko. Onneksi meillä yhteiset rahat ja yhteiset menot.

No ei meillä ollut rahan kanssa mitään ongelmaa silloin kun mä olin töissä eikä lasta ollut. Silloin mä pystyin jopa sponssaamaan mieheni moottoripyöräharrastusta. Meillä on aina ollut niin, että molemmat maksaa omat menonsa, yhdessä maksetaan yhteiset ja mitä kummallekin jää, on omaa rahaa. Mä säästin pahan päivän varalle, mies ei. Nyt alkaa olla säästöt lopussa. Jotenkn oletin että lapsen menotkin maksetaan yhdessä. Auto on miehen, mä en sillä aja, enkä omista edes ajokorttia, ainoastaan kyydissä ollaan kauppareissuillla ja sukulaisten luona, muuten kuljen julkisilla, joten minä en auton kustannuksiin osallistu!

Voisin kyllä tehdä niin että pesen vain omat ja lapsen pyykit, teen ruokaa vain itselleni ja lapselle jne. Katsotaan mitä tuumaa...

Ei ymmärrä ei...siis sun miestä tai ylipäänsä tuollaista kissanhännänvetoa siitä, kuka osallistuu mihinkin kustannuksiin perheessä. Meillä on neljä lasta, miehellä ollut koko ajan vakituinen keskipalkkainen työ, minä olen ollut paljon äitiyslomilla, ansiosidonnaisella jne. Meillä on yhteinen tili, josta maksetaan kaikki perheen menot ja joista kumpikin ottaa omiin menoihin sen, mitä tarttee. Eikä tartte kinastella. Yhteinen "yrityshän" tämä perhe on.

Älä anna miehen tehdä mitään lapsen kanssa. Jos ei kerran huolehdi lapsen hyvinvointiin tarvittavista menoista, niin ei miehellä tarvitse mitään oikeuksiakaan olla. Lisäksi lopetat miehen vaatteiden pesemisen, ostat ruokaa vain itsellesi ja siivoat omat jälkesi.

En jaksanut lukea kaikkia vastauksia. Meillä mies töissä mamma kotona kolmen alle kouluikäisen kanssa, mies hoitaa lainojen maksun ja sähköt, yms. Minä ruokaostokset ja lasten tarvikkeet, sekä omat menoni. Jos mulla ei rahaa, niin sitten mies maksaa / ostaa tarvittavat. Molemmilla omat rahat, mutta tarvittaessa kumpi vaan maksaa. Meillä ei asiassa ongelmia, joustoa ja osallistumista molemmin puolin ja homma toimii.

Voisin kyllä tehdä niin että pesen vain omat ja lapsen pyykit, teen ruokaa vain itselleni ja lapselle jne. Katsotaan mitä tuumaa...

On kyllä asiat huonosti jos pitää tuollaiseen v*ttuiluun lähteä. Ettekö muka oikeasti pysty PUHUMAAN asiasta? :O

Jos ihan asiallisesti otat aiheen puheeksi ja kerrot mikä sua tilanteessa riepoo ja ehdotat yhteisen taloudenhoitotilin avaamista ja pelisääntöjen sopimista, niin voisko olla että miehesi tajuaa ja suostuu siihen.

Ehkä sen mielestä hankit juttuja mitä lapsi ei oikeasti tarvitse ja sitä risoo myös? Ehkä pääsette jotenkin yhteisymmärrykseen lapsen kulujen maksusta ja muutenkin raha-asioista. Rahasta riiteleminen on jotenkin niin turhaa, kun se on kuitenkin kaikki sovittavissa....

On kyllä asiat huonosti jos pitää tuollaiseen v*ttuiluun lähteä. Ettekö muka oikeasti pysty PUHUMAAN asiasta? :O

Jos ihan asiallisesti otat aiheen puheeksi ja kerrot mikä sua tilanteessa riepoo ja ehdotat yhteisen taloudenhoitotilin avaamista ja pelisääntöjen sopimista, niin voisko olla että miehesi tajuaa ja suostuu siihen.

Ehkä sen mielestä hankit juttuja mitä lapsi ei oikeasti tarvitse ja sitä risoo myös? Ehkä pääsette jotenkin yhteisymmärrykseen lapsen kulujen maksusta ja muutenkin raha-asioista. Rahasta riiteleminen on jotenkin niin turhaa, kun se on kuitenkin kaikki sovittavissa....

Munkin mielestä rahasta riiteleminen on turhaa, mutta miehen mielestä mulla on liian pienet tulot. Ennen lapsen syntymää joka kerta kun mies valitti rahasta, löin seteleitä kouraan ja käskin pitää turvan kiinni, kun meillä sentään oli (ja on edelleen) rahaa ruokaan ja jopa ylimääräisiin menoihin. Ei tää muuten mulle olis ongelma, mutta mun mielestä se on EPÄREILUA ja tulee tunne että eikö välitä omasta lapsestaan kun ei suostu menoja maksamaan. Muuten kyllä pitää isin tyttönä.

Muistan kyllä kun töissä kävin, niin mies tuhlaili rahojaan ja kun rahat loppui, minä maksoin. Näin jälkeenpäin mietittynä en ymmärrä miten sai ne rahansa tuhlattua kun tienasi melkein tuplasti sen minkä minä. Tai no, saahan sitä menemään kun ryyppää ja ajelee taksilla ja ostelee moottoripyöriä jne.

Sen rahan käytön, rahasta riitelyn ja vaöittamisen ja sen että äiti maksaa lasten menot, mies on varmasti oppinut kotoaan. Hänen vanhemmillaan tosin on yhteinen tili ja yhteiset rahat.

Ap, oletpa huonossa tilanteessa. Lapsuudenkodissani oli samantyyppinen tilanne. Äiti hoiti meidät lapset ja koko kodin, oli paljon työttömänä kun ei töitä ollut, maksoi kaikki ruuat ja lasten menot, lapsilisät säästettiin niin pitkälle kuin pystyttiin lapsien omilla tileillä myöhempää varten. Isä maksoi melkein kaikki laskut ja talon, mutta ei huolehtinut meistä käytännön tilanteissa ollenkaan tai antanut rahaa mihinkään tai kyydinnyt juuri koskaan minnekään. Isä joi ja oli lyhytaikaisissa työsuhteissa, oli etäinen ja tuli mielistelemään ja kehumaan meitä lapsia silloin, kun oli hyvät todistukset tai aloitti juomisen, jotta olisimme paremmalla mielellä jotenkin... Taloudellisesti isä hallitsi täysin. Lopputulos: tällä hetkellä isä asuu yksin omakotitalossaan, jonka kyllä maksoi, mutta perheen etupäässä hänen toimintansa hajotti.

En suinkaan sano, että sinulla olisi asiat menossa tähän suuntaan, tarkoitan vain sitä, että voi olla pidemmän päälle oikeasti hyvin tuhoissa, jos miehellä on tuollainen asenne yhteisen lapsen menoista. Se taloudellinen ylivalta, joka ei ole oikeutettua, alkaa vaikuttaa muihinkin asioihin.

Neuvoja: Ota asia reilusti puheeksi, mutta vältä parhaasi mukaan riitoja. Miehesi on ehdottomasti osallistuttava menoihin.

Munkin mielestä rahasta riiteleminen on turhaa, mutta miehen mielestä mulla on liian pienet tulot. Ennen lapsen syntymää joka kerta kun mies valitti rahasta, löin seteleitä kouraan ja käskin pitää turvan kiinni, kun meillä sentään oli (ja on edelleen) rahaa ruokaan ja jopa ylimääräisiin menoihin. Ei tää muuten mulle olis ongelma, mutta mun mielestä se on EPÄREILUA ja tulee tunne että eikö välitä omasta lapsestaan kun ei suostu menoja maksamaan. Muuten kyllä pitää isin tyttönä.

Muistan kyllä kun töissä kävin, niin mies tuhlaili rahojaan ja kun rahat loppui, minä maksoin. Näin jälkeenpäin mietittynä en ymmärrä miten sai ne rahansa tuhlattua kun tienasi melkein tuplasti sen minkä minä. Tai no, saahan sitä menemään kun ryyppää ja ajelee taksilla ja ostelee moottoripyöriä jne.

Sen rahan käytön, rahasta riitelyn ja vaöittamisen ja sen että äiti maksaa lasten menot, mies on varmasti oppinut kotoaan. Hänen vanhemmillaan tosin on yhteinen tili ja yhteiset rahat.

Sori, mutta itse olet ukkosi tuohon opettanut; annoit rahaa aiemmin ja äijä on ihan pihalla nyt kun sulla ei olekaan massia mistä jakaa. Ukkos on keskenkasvunen paskapää ja itse olet omalla toiminnallasi edesauttanut tilanteenne syntymistä.

Heivaa se pihalle tai istu alas puhumaan sen kanssa vakavasti, jos se siihen pystyy.

Voi taivas, kuin lapsellista touhua. Kasvakaa.

Tässä oikein hyvä esimerkki siitä, kuinka nämä minun-rahat-sinun-rahat-jutut ovat rikkomassa välejä ja perheitä. Olen ihan karkeasti sitä mieltä, että todelliseen rakkausliittoon ei kuulu tällanen järjestely. Aamen.

[QUOTE="mutsi";23809621]Voi taivas, kuin lapsellista touhua. Kasvakaa.

Tässä oikein hyvä esimerkki siitä, kuinka nämä minun-rahat-sinun-rahat-jutut ovat rikkomassa välejä ja perheitä. Olen ihan karkeasti sitä mieltä, että todelliseen rakkausliittoon ei kuulu tällanen järjestely. Aamen.[/QUOTE]

jos rahojenkäsittely ei ole kunnossa, niin yhteisrahoillahan juuri päädytään vielä ikävämpään tilanteeseen - toinen voi kuluttaa huomaamattaan tai piittaamattomuudellaan ihan kaiken :) Mutta toki sinun täydellisessä rakkausavioliitossahan näin ei koskaan voi käydä, kun kaikeista ollaan samaa mieltä, jne....

Vai ajattelitko, että yhteisrahoilla se toinen ("järkevä") ehtii tyhjentämään eka tilin omasta mielestään oikeisiin asioihin ja toinen ("hulvaton") jää nuolemaan näppejään? Vai että kun yhteiselle tilille pistetään, niin "hulvaton" yhtäkkiä tulee vastuuntuntoiseksi ja unohtaa autojen rassailun?

Yhteistyössä