Mua ärsyttää kun mies syöttää aina vaan muroja lapselle...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hitto"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="a p";23183983]Mä olen kotona 5 iltana viikossa ja joka aamu. Mutta viikonloppuisin saan nukkua pitkään. Joskus vaan mieskin "joutuu" hoitamaan meidän yhteistä lastaan. Tästä on tapletu. Ei kyse olenalkuttamisesta, vaan siitä ettei niitä ihan aina tarvitsisi antaa, kun mies ilta tai aamupalaa antaa. Harmittaa kun mies ei osaa valmistaa mitään, antaa vain muroja.[/QUOTE]

Miksi miehen antamat murot kahtena aamuna/iltana viikossa ovat sitten niin suuri ongelma? Jos ehdottomasti suurin osa lapsen aamu- ja iltapaloista on kuitenkin sun antamia terveellisiä juttuja.

Anna miehellesi tilaa olla omalla tavallaan vanhempi, moni parisuhdekin on pilattu turhalla nalkutuksella. Joskus sen sinänsä turhasta syntyvän harmituksensa voisi ihan vaan niellä.

[QUOTE="a p";23183845]Hah, mä jotenki arvasin että tää menee näin. Jos olisin kirjottanut esimerkiksi että itse annan muroja päivittäin niinvoi mitkä haukut olisin saanut. Mutta ai kun mieheni tekee niin, pitää sitten kaikkien esittää jotain täydellistä vaimoajoka itse antaisi niin tehdä. En kuulkaas usko.

Minusta terveellisiä muroja ei olekaan. Kerran ostin täysjyväkauramuroja, olikohan elovenan, jäi tytöltä syömättä. Sokerimuroja onkaapissa, koska mies itse tykkää niitä työaamuinaan pikaisesti syödä. Mutta en tykkää, ettäniitä pitää lapsellemme syöttää päivittäin. Pari kertaa viikossa mielestäni riittää, eivät ole sopivaa ravintoa syödä niin usein kun mies niitä antaa.[/QUOTE]

Älä välitä, minun lapsiani kuulema pitää sääliä, kun eivät saa muroja ollenkaan. Puuroa pitää syödä aamupalaksi. :)

mä oon murissu mun miehelle kans muroista. Tyyppi antaa niitä liukuhihnalta. Ei ihme ettei oikea ruoka maistu... syy siihen on se että amerikassa lapset tekee sitä ja tätä.. murot ovat kuin puuroa joka on kuivattu rinkulaksi bla bla

Tee itse mysliä ja mausta mielen mukaan, makeutuksena hunajaa. On paljon terveellisempää ja ei sokerilla pumpattuja. Meillä tehdään lasten kanssa yhdessä ja saavat itse päättää mitä milloinkin laitetaan.

En nyt tiedä,ymmärrättekö tahallanne väärin,mutta kyse on nyt siitä, etten tykkää SIITÄ kun mies antaa niitä mielestäni liikaa, juuri kuin liukuhihnalta, kuin joku mainitsi. Joskus saa syödä muroja, en ole mikään niuho. Annan niitäjoskus itsekin. Tyttö syö pääsääntöisesti maustamatonta jogua mutta myös sokeripommeja, viiliksiäkin. MUTTA, kyse on nyt siitä siis, että minusta mies antaa niitä liikaa kun saattaa antaa päivälläkin kesken aterioiden, siis aterioiden keskellä jne.

[QUOTE="a p";23183983]Mä olen kotona 5 iltana viikossa ja joka aamu. Mutta viikonloppuisin saan nukkua pitkään. Joskus vaan mieskin "joutuu" hoitamaan meidän yhteistä lastaan. Tästä on tapletu. Ei kyse olenalkuttamisesta, vaan siitä ettei niitä ihan aina tarvitsisi antaa, kun mies ilta tai aamupalaa antaa. Harmittaa kun mies ei osaa valmistaa mitään, antaa vain muroja.[/QUOTE]

No voi hyvänen aika, jos sä oot viis iltaa viikosta kotona, niin mikä ongelma?? Syötä sillon mitä terveyspöperöitäs haluat. Anna miehen antaa niitä muroja ne kaikki kaks iltaa. Ja jos sä oot joka aamu kotona, niin hoida ite aamupala, ei tarvi valittaa. Jos viikonloput haluat nukkua, niin tee jotain aamupalaa valmiiksi jo edellisenä iltana, jos todellakaan niitä muroja ei voi antaa silloin. Ei voi olla noin vaikeeta.

Ymmärrän sua TÄYSIN. Mun lasten isä lipsuu kans melkein kaikista rutiineista, tavoista ja säännöistä. Viikonloput menee sit lasten kanssa hulinaksi, ja mies on ihan väsynyt lapsiin ja valittaa iltaisin ettei jaksa tällaista elämää. Yritän selittää, että meillä on arjessa säännöt ja systeemit, joiden mukaan jotakuinkin mennään (ei syödä herkkuja aterioiden välissä, hampaat pestään, ei kiivetä pöydille, puetaan päälle ulkovaatteet, käydään vessassa, pestään kädet jne., ihan tavallisia juttuja), ja sillon elämä on helppoa ja kätevää. Ei usko, lisää sokeria vaan kakaroille kun ne kiljuu, dvd pyörimään ja isi tietokoneelle...

Ja kun kumminkin joku huomauttaa: mä oon nyt koneella, kun sain lapset yhtä aikaa päiväunille (ja miehen kolmantena lapsena kans).

Meillä ei ikinä edes ole muroja kaapiss. Eikä muuten tule olemaankaan, ainakaan muutamaan vuoteen. Kun ei osta ei voi syödä. Mielestäni ne on niin järkyttäviä, maissi ja sokeri mössöä.. Kyllä hedelmien syöminen välipalaksi on hiukkasen terveellisempää kuin teollisten, pitkälle jalostettujen tuotteiden. Ymmärrän sua ap todella hyvin, mulla palaisi myös hihat tuossa tilanteessa. Onneksi mieheni antaa minun hoitaa talouden ruokapuolen, niin ei tule niitä muroja taloon :9

[QUOTE="a p";23184083]Ei, kun mun mielestä pitäisi RIITTÄÄ, että lapsi saisi noin 2 krt viikossa muroja, noita sokerimuroja. Täysjyvämurot ja terveellisemmät versiot on asia erikseen,mutta lapselle ne ei kelpaa. Mutta mies ei pidä tästä kiinni, vaan antaa niitä joka välissä, silloinkin kun tyttö niitä itse haluaa, keskellä päivää ruokaaikojen välissäkin.[/QUOTE]

Sä lisäät nyt ite noita kertoja kokoajan tähän miehen piikkiin!!!
Ensin sulla oli ongelmana se, että mies antaa niitä AAMUISIN, sit se muuttui jo aamuihin JA ILTOIHIN. Nyt se syöttää niitä jo pitkin päivääkin. Eli millon se niitä antaa?? Ja onko kovin paha, jos se lapsi saa 4 kertaa viikossa niitä, tuskin se niitä kilokaupalla kerrallaan syö. 2 tai 4 kertaa viikossa ei oikeesti oo kovin paljon, jos kertoja on yhteensä viikossa 14 mahdollisuutta.

Tai tee ratkaisu, ÄLÄ OSTA niitä helvetin muroja ollenkaan. Ei meilläkään niitä ole koskaan ollut, enkä nää syytä niitä edes ostaa, koska on muitakin vaihtoehtoja aamupalalle. Meillä se aamupala on useimmiten (turkkilaista)jugurttia ja hedelmä- tai marjasosetta tai sitten leipää, lapsi vajaa 2v ja hyvin pärjännyt ilman murojakin, koko ikänsä.

[QUOTE="a p";23184224]En nyt tiedä,ymmärrättekö tahallanne väärin,mutta kyse on nyt siitä, etten tykkää SIITÄ kun mies antaa niitä mielestäni liikaa, juuri kuin liukuhihnalta, kuin joku mainitsi. Joskus saa syödä muroja, en ole mikään niuho. Annan niitäjoskus itsekin. Tyttö syö pääsääntöisesti maustamatonta jogua mutta myös sokeripommeja, viiliksiäkin. MUTTA, kyse on nyt siitä siis, että minusta mies antaa niitä liikaa kun saattaa antaa päivälläkin kesken aterioiden, siis aterioiden keskellä jne.[/QUOTE]

Sä saat antaa muroja, mutta mies ei?

[QUOTE="äiti";23184236]No voi hyvänen aika, jos sä oot viis iltaa viikosta kotona, niin mikä ongelma?? Syötä sillon mitä terveyspöperöitäs haluat. Anna miehen antaa niitä muroja ne kaikki kaks iltaa. Ja jos sä oot joka aamu kotona, niin hoida ite aamupala, ei tarvi valittaa. Jos viikonloput haluat nukkua, niin tee jotain aamupalaa valmiiksi jo edellisenä iltana, jos todellakaan niitä muroja ei voi antaa silloin. Ei voi olla noin vaikeeta.[/QUOTE]

Et tainnut lukeaketjua?

Laiska ukko sulla. Onhan se helpompi kaataa ne murot kulhoon, kun tehdä kunnon aamupala.
En keksi muuta keinoa, kun että piilota muropakkaus, niin pakko miehen keksiä jotain muuta.

[QUOTE="äiti";23184288]Tai tee ratkaisu, ÄLÄ OSTA niitä helvetin muroja ollenkaan. Ei meilläkään niitä ole koskaan ollut, enkä nää syytä niitä edes ostaa, koska on muitakin vaihtoehtoja aamupalalle. Meillä se aamupala on useimmiten (turkkilaista)jugurttia ja hedelmä- tai marjasosetta tai sitten leipää, lapsi vajaa 2v ja hyvin pärjännyt ilman murojakin, koko ikänsä.[/QUOTE]

Et tainnut sinäkään kovin tarkasti lukea. Sanoin joaikaisemmin ettämies niitä ostaa kun itse tykkää syödä aamupalaksi ennentöihin lähtöä. Antaa sitten lapsellekin milloin haluaa ja milloin lapsi niitä haluaa.

Mut kai mun täytyy tyytyä tähän, olenhan muuten niin huono äiti. Mitenkäs tähän saadaan kompromissi joka miellyttää myös mua. Ei mitenkään. Joo, sarkasmia!

Älä välitä ap, mun kaveri "syöttää" alle 3v lapselleen JOKA PÄIVÄ karkkia, sipsejä, jäätelöä, keksejä, kaupan valmispizzoja ym. ja lapsen ei tarvitse kotona syödä lämmintä ruokaa saatika jotain ns.terveellistä.
Että tuohon verrattuna teidän lapsi syö erittäin terveellisesti.

Meilläkään ei harrasteta noita sokerimuroja, niissä ei ole mitään hyödyllisiä ravintoaineita ja sokeria älytön määrä. Kun muroja syödään, niin syödään Rågfrasia minkä joku jo aiemmin linkittikin, tai Sun-muroja. Rågfasit on omasta mielestäni vähän pahvisen makuisia, mutta kyllä muksut niitä syö, mutta nuo Sun-murot on parempia kaikkien makuun. Toinen vaihtoehto on Weetabixit ja vastaavat, niissä on sentään kuituja. Tietysti jos ne uittaa hillossa niin sitten...

onko ne elovena murot miten epäterveellisiä?

ärsyttävää, jos mies syöttää muroja lapselle liian usein. parempi olis ehkä olla antamatta ollenkaan, niin vois alkaa maistumaan terveellisemmätkin murot.

mitkä nyt sitten on terveellisiä muroja?

Anna miehellesi tilaa olla omalla tavallaan vanhempi, moni parisuhdekin on pilattu turhalla nalkutuksella. Joskus sen sinänsä turhasta syntyvän harmituksensa voisi ihan vaan niellä.

Mielestäsi olisi siis ihan ok, jos tuo aloittajan mies antaisi lapselle aamupalaksi suklaapatukan? Samat ravintoaineet ja sama määrä sokeria. Ei täällä kyllä kovin fiksuja naisia näköjään liiku.

[QUOTE="ööö";23184404]onko ne elovena murot miten epäterveellisiä?

ärsyttävää, jos mies syöttää muroja lapselle liian usein. parempi olis ehkä olla antamatta ollenkaan, niin vois alkaa maistumaan terveellisemmätkin murot.

mitkä nyt sitten on terveellisiä muroja?[/QUOTE]

Rågfrasit taitaa olla terveellisimpiä mitä tiedän. Nuo Sun-murotkin ihan ok.

Katso paketin kyljestä, paljonko on kuituja. Lisäksi katso sokerin ja suolan määrä sekä lisäaineet. Ja niistä sitten mietit mikä on pienin paha. :)

Mielestäsi olisi siis ihan ok, jos tuo aloittajan mies antaisi lapselle aamupalaksi suklaapatukan? Samat ravintoaineet ja sama määrä sokeria. Ei täällä kyllä kovin fiksuja naisia näköjään liiku.

Mulle ainakin olisi ihan yks ja sama, jos lapset saisi aamupalaksi joskus suklaapatukan. Se ei pilaisi heidän terveyttään, eikä mun mielenterveyttä, enkä jaksaisi siitä kehittää mitään riitaa. Ja lapsillakin on kivempaa kun vanhempien välit ei ole kireät.

Mä en kyllä koskaan osta lapselle muroja, ihan älyttömästi sokeria! Korkeintaan herkuksi voi ostaa. Sokerijogurtteja en ymmärrä myöskään, ihan hyvin kelpaa meillä maustamaton johon lisätään marjoja tai hedelmiä.

Ja monet vielä luulevat että nämä "täysjyvämurot" ovat jotenkin terveellisempiä, niissä on yleensä vielä enemmän sokeria (ja täysjyvääkin aika vähän).

Mä en nyt ihan aidosti ymmärrä, mikä tässä on nyt se ap:n ongelma.

Jos muksu syö viikossa 7 aamupalaa ja 7 iltapalaa = yht. 14 kertaa, ja niistä max 4 on muroja (joiden laatuun äitikin voi vaikuttaa ostamalla niitä ei-niin-sokerisia), niin onko tuo nyt oikeasti niin kamala ongelma? 10 kertaa jää vielä mahdollisuutta syödä todella terveellisesti.

Lisäksi ihmettelen, kun ap ei mitenkään kommentoi pohdintaani siitä, että mies on kyllästynyt sun harrastamaan määräilyyn ja siksi antaa ihan piruuttaan niitä muroja. Anatolia on oikeassa, relaa, hyvä ap. Ei elämä lopu yksiin muroihin.

Yhteistyössä