sokeria 1 vuotiaalle, onko ok ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "esikoinen tulossa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Surullista katsoa tuttavaperheen laopsia: kokista annetaan pienestä pitäen, keksiä, vaaleeta leipää, sipsejä, makeita mehuja. Lähes kaiki kuuluvat jokapäiväiseen ruokavalioon. Kun olimme yhdessä vuosia sitten mökillä, nuorin sai Saarioisten roiskeläppää ja pillimehua lounaaksi. Äiti valitti kun sairastelee paljon... Siinä perheessä ei tunneta sanaa TERVEELLINEN. Yksi tyttö on 15v, sokeriaddikti. Kyllä, aamusta asti pitää alkaa mupeltaa jotain makeaa. On väsynyt, usein särkee päätä, ylipainoinen. Kun on meillä kylässä, yritän kieltää, mutta minkäs teet, kun kaupasta herkkuja ostavat. Vihaksi pistää nämä vanhemmat, kun pilaavat lastensa terveyden!!

Esikoisen kans on helpompaa pidättäytyä sokerista. Ja olen mä antanut esikoisellekin jo vuoden vanhana mm Mariekeksejä herkutteluun. Seuraavilla sitten jo varmaan pienempänä muitakin herkkuja kun nähneet mitä isommat saa. Hyviä ovat syömään myös terveellisiä ruokia. En mä ota ressiä mitä muut tekee, hienoahan se vaan on, jos jaksaa jotain tiukkislinjaa pitää.

On se. WHO:n suositus on alle 5% päivän energiatarpeesta WHO | WHO opens public consultation on draft sugars guideline sisältäen myös kaikki piilosokerit. Eli ne pullat sun muut.

Okei, no jos tätä prosenttirajaa haluaa noudattaa, lapselle ei saa syöttää hedelmiä ja marjoja lainkaan, kasviksiakin rajoitetusti. Tiesitkö, että 100 g porkkanaa sisältää 5,4 g sokeria?

Minä kirjaan tällä hetkellä syömisiäni kalorilaskuriin, enkä syö mitään herkkuja. Siis mitään lisättyä sokeria ruokavaliosta ei löydy. Tänäänkin kasviksista, yhdestä satsumasta ja vajaasta desistä mustikoita on tulossa sokeria 25 g, joka on 10 % päivittäisestä energiansaannistani. Vaarallista?

[QUOTE="esikoinen tulossa";30329845]Sitäkin on arvosteltu kun aijon tehdä vauvalle itse soseet. En kuulemma jaksa niitä viikkoa kauempaa tehdä... Kivoja työkavereita mulla. Tämän siitä saa kun on nuorehko ja odottaa esikoista.[/QUOTE]

Tätä en oikein ymmärrä. Minulla 4 lasta, ja itse tein soseet, eikä se ollut mitenkään vaativaa, paljon helpompaa kuin muun perheen ruuanlaitto?
Mutta jos jostain syystä ei jaksa tehdä, niin ei siihen kaadu lapsen eikä aikuisen maailma eikä ylpeys :hug:

Meillä lapsi sai ensimmäisen kerran sokerista täytekakkua 1-vuotissynttäreillään, lapsi on kohta 2-vuotias. Sokerisia herkkuja saa kohtuudella silloin kun vanhemmatkin herkuttelevat eli maks. kerran viikossa ja saunassa saa pilli(täys)mehun. Viime viikolla söimme lettuja, joita lapsi söi jälkiruuaksi yhden. Uskon, että vanhempien esimerkki on tässäkin ratkaiseva eli emme itsekään syö jatkuvasti herkkuja ja pidämme arkiruokailun terveellisenä, mutta maukkaana. Karkkia ja limua lapsi ei ole maistanut, koska kukaan muukaan niitä ei perheessä käytä. Mutta niiden suhteenkaan en ole ehdoton, kun kaveripiiristä oppii syömään niitä, niin muistetaan kohtuus.

Sokeristen herkkujen totaalikieltoa en ymmärrä, se opettaa lasta yhtä vähän kuin jatkuva sokerilla mässääminen.

Tässä ylen jutussa sanotaan mielestäni hyvin: "Lapselta ei kuitenkaan pitäisi kieltää kaikkea. Silloin lapsi ei nimittäin opi elämään sokerin kanssa. Se taas on tärkeä taito, sillä herkuilta on nykyisin mahdoton välttyä."
lähde: http://yle.fi/uutiset/nain_kampeat_itsesi_ja_lapsesi_sokerikoukusta/7494462

Hhahhah, esikoinen oli 3,5v kun ekan kerran sai "herkkuja". Isolla volyymilla tästä aiheesta paasasin ettei herkkuja pienille. Kaskas miten kävi kun toinen lapsi syntyi, ekat herkut sai noin 9kk ikäisenä ja tuolla se tällä hetkellä 1,5vee mussuttaa Geishakeksejä isosiskon kanssa, varmaan jo neljäs keksi menossa :D:D

Eka on niin helppo pitää poissa herkuista. Mutta toisen kohdalla tilanne on ihan toinen, kun hänkin haluaa kun näkee isosiskon saavan jotain mistä sisko nauttii.

Meillä syödään herkkuja kuitenkin kohtuudella, joskus enemmän ja useammin, toisinaan harvemmin ja vähemmin. Ei se sokeri vaaraksi 1-vuotiaalle ole jos joskus saa, harvan 1-vuotiaan päivä koostuu herkuista.

Ei se herkuista erossa pitäminen ole vaikeaa niiden nuorempien lasten kohdalla.

Meillä 3 lasta, joista nuorin on vajaa 3. Hän on vasta kesän aikana saanut jäätelöä, keksejä ym. (mehuja ei olla vielä annettu). Keskimmäinenkään ei ole vielä syönyt karkkia.

Pienemmät tietävät, että isosiskolla on vanhimapana tiettyjä asioita, joita saa tehdä ja pienemmätkin saavat sitä karkkia kun täyttävät viisi vuotta.

Lasten ollessa pieniä pyysin kahvipöydässä lapsille leipäpalaset ja ihan tyytyväisiä niihin olivat, vaikka toiset söivät vieressä pullaa. Kun eivät olleet koskaan makeaa maistaneet, niin eivät osanneet sitä kaivata.

Pulla on muuten oikeasti aika pahaa, jos ei ole tottunut syömään vehnäjauhoa. Vehnäjauho ikäänkuin tarttuu kitalakeen kiinni ja makukin muistuttaa sahanjauhoa. Tämä efekti tulee aikuisella esiin muutamassa kuukaudessa, kun jättää jauhot ja sokerit pois. Varmasti tilanne on samantapinen lapsella, joka ei ole aiemmin saanut pullaa.

No jos et itse herkuttele koskaan lapsen nähden niin silloin sulla on sokerivapaa lapsi. Voin sanoa, että lapsi haluaa maistaa kaikkea mitä muutkin syövät ja sitä huutoa ei kuuntele hullukaan jos hänelle ei anneta maistiaisia.

Mulla on vissiin kummallinen lapsi, kun ei se oo koskaan vaatinu saada maistaa samaa mitä ite syön. Voin ihan vapaasti syödä herkkuja lapsen (3,5v) nähden. :) No ehkä pullaa pyytäis saada jos sitä söisin, mut sitä se on maistanu ja syöny ennenki.

Emhän mä tätä naista arvostellut vaan sanoinnetten aijo antaa lapselleni sokeria enkä kaupan soseita koska mielestäni ne eivät kuulu lapsen ravintoon. No soseet joo mutta mieluummin teen itse jolloin tiedän varmasti mitä lapseni syö eikä tule sitä purkkikeräystä. Muutenkin itsetehty ruoka on parempi kuin valmisruoka. Vai ?

Ja mitä siihen työkaveriin tulee, en luottais hänen tietotaitoihin koskien lapsia. Väitti nimittäin kivenkovaa että synnytys käynnistetään kun se menee 2kk yliaikaiseksi. :) Empä ole tuollaista koskaan kuullut. Hänenkin esikoinen kuulemma syntyi kuukauden yliaikaisena.

mielestäni on ihan turhaa antaa senikäiselle, joka ei vielä ymmärrä pyytää. mitä kauemmin pärjää ilman, sen parempi. sitten kun alkaa ymmärtää, että toiset saa jotain erikoista ja pyytää itsekin, niin tietty sitten saa vähän, ei taaskaan mitään keksipaketillista kerrallaan. tottahan se on, ettei ihminen tarvisi ollenkaan sokeria, mutta se ei oikein onnistu tässä meidän kulttuurissamme, joten parempi opetella kohtuukäyttöön sitten..

[QUOTE="esikoinen tulossa";30334285]Emhän mä tätä naista arvostellut vaan sanoinnetten aijo antaa lapselleni sokeria enkä kaupan soseita koska mielestäni ne eivät kuulu lapsen ravintoon. No soseet joo mutta mieluummin teen itse jolloin tiedän varmasti mitä lapseni syö eikä tule sitä purkkikeräystä. Muutenkin itsetehty ruoka on parempi kuin valmisruoka. Vai ?

Ja mitä siihen työkaveriin tulee, en luottais hänen tietotaitoihin koskien lapsia. Väitti nimittäin kivenkovaa että synnytys käynnistetään kun se menee 2kk yliaikaiseksi. :) Empä ole tuollaista koskaan kuullut. Hänenkin esikoinen kuulemma syntyi kuukauden yliaikaisena.[/QUOTE]

Kuulostaa kyllä siltä, että olitte ihan tasalaatuiset keskustelukumppanit. Sinä arvostelit hänen tapaansa olla äiti ja hän sinun.

Yleensä vanhemmilla naisilla on sen verran suhteellisuudentajua, että he pitävät suunsa kiinni, mutta varmasti noita kaksi viikkoa imettäneitä ja kolmekuiselle tuoremehua juottaneita kipristää vähän sydämestä kun he kuuntelevat nykysuosituksista höyryäviä äitejä. Kannattaa muistaa, että parhaansa hekin ovat tehneet.

Hhahhah, esikoinen oli 3,5v kun ekan kerran sai "herkkuja". Isolla volyymilla tästä aiheesta paasasin ettei herkkuja pienille. Kaskas miten kävi kun toinen lapsi syntyi, ekat herkut sai noin 9kk ikäisenä ja tuolla se tällä hetkellä 1,5vee mussuttaa Geishakeksejä isosiskon kanssa, varmaan jo neljäs keksi menossa :D:D .

Paha juttu. Terveelle lapselle kun antaa keksin, siitä tulee vilkas koska se haluaa polttaa saamansa energian. Lihavalle lapselle kun antaa keksin, se haluaa välittömästi toisen. Lapsenne ei vielä ole välttämättä lihavia, mutta heille on kehittynyt leptiiniresistenssi, joka tarkoittaa sitä, että heidän nälän tunteensa ei sammu ja he eivät lähde kuluttamaan saatua energiaa.

Kohtuudella on ok, ja meilläkin saavat esim. mummolassa maistella monia juttuja mitä kotona eivät syö.

Mun mielestä sitä kohtuutta on hyvä opetella pienestä pitäen, oppia myös se, että jos syö yhden niin sen voi myös jättää siihen :D

Kohtuudella on ok, ja meilläkin saavat esim. mummolassa maistella monia juttuja mitä kotona eivät syö.

Mun mielestä sitä kohtuutta on hyvä opetella pienestä pitäen, oppia myös se, että jos syö yhden niin sen voi myös jättää siihen :D

Aivan samaa mieltä! Tässä sokeriasiassa tuntuu vain olevan kaksi ääripäätä,ei mitään siltä väliltä. Eli joko lapselle tarjotaan kaiken aikaa sokeria tai sitten kielletään kaikki vähänkään sokeriin viittaava. Meillä mennään myös kohtuus kaikessa-periaatteella. Lapset on 3,5 ja 7v. Kaikki ovat maistaneet karkkia,sipsiä,limsaa yms herkkuja,mutta ne eivät kuulu päivittäiseen tai edes viikoittaiseen ruokavalioon eikä makeilla korvata mitään aterioita. Kesällä syödään enemmän jäätelöä ja muitakin herkkuja,koska kyläillään paljon. Väittäisin että jos ei niistä herkuista itse tee mitään suurta numeroa,niin ei se lapsikaan niitä niin ala vaatimaan.

Siis lähtökohtaisesti kai jokainen haluaa että lapsi saa terveellistä ja ravinteikasta ruokaa. Eikö niin? Halutaan varmistua siitä että lapsi saa kaikki tarvitsemansa ravintoaineet, kasvoi sitten hyvin tai huonosti, ei liity siihen.
Minua mietityttää se mistä se on pois jos lapsi kyllästetään sokerilla eikä ruoka sitten enää maistu.

Meillä ei syödä vieläkään paljon makeaa vaikka lapsi on jo 5v. Joskus saa viikonloppuisin jätskiä tai suklaata tai pullaa tms. mutta aina ruuan jälkeen. Makealla ei koskaan korvata ateriaa. Laps on ollut koko elämänsä pulska ja olen yrittänyt siksikin vältellä turhia sokereita ja hiilareita. Hedelmätkin ovat makeita mutta sisältävät sentään tarpeellisia vitamiineja ja muuta terveellistä. Pillimehuja juodaan vain juhlapäivänä, tuoremehut ovat kokonaan pannassa.

jne...

Tuskin sairastuttaa. Ongelma on toleranssi. Jos vedät kerran viikossa maria, niin voipi olla, että alat vetämään joka päivä. Sitten kun mari ei riitä, siirryt kovempiin huumeisiin. Ihan sama dopamiinivaste, toleranssi ja addiktoitumismekanismi.

Itse asiassa ei.

Tuo pätee maissa, joissa marin poltto on rikollista ja mari hankitaan rikollisilta niin kuin kovemmatkin huumeet. Niissä maissa, joissa mari on laillistettu, porttiteoria ei enää kas kummaa toimikaan.

Ja jos sokeri rinnastetaan huumeisiin, niin ollaan kyllä aika pössyssä kaikki. Sekä lihakset että aivot kun käyvät glukoosilla.

En usko tuohon, että jos lapsena saa sokeria, sitä himoitsee aikuisenakin. Meillä ei ollut IKINÄ mitään herkkuja kun mä olin lapsi, siis ihan oikeasti ikinä. Ei juhlissa, ei jouluna, ei ikinä. Piirakat ja pullat ilman sokeria ja lähes ilman rasvaa, ruuat kokojyvä-mauton-kermaton-linjaa.

Kun muutin kotoa ja sain päättää itse mitä syön, löysin taivaan. Sokeriherkkuja, rasvaherkkuja, mausteisia herkkuja, ihan kaikkea ja kahmaloittain. Ihan kuin maailmaan olisi yhtäkkiä tullut värejä mustavalkoisuuden tilalle. Mieltymys makeaan on meissä kaikissa, se on sitten vapaasta tahdosta kiinni miten sitä mieltymystä toteuttaa tai vahvistaa.

[QUOTE="Pippuriina";30335599]Itse asiassa ei.

Tuo pätee maissa, joissa marin poltto on rikollista ja mari hankitaan rikollisilta niin kuin kovemmatkin huumeet. Niissä maissa, joissa mari on laillistettu, porttiteoria ei enää kas kummaa toimikaan.

Ja jos sokeri rinnastetaan huumeisiin, niin ollaan kyllä aika pössyssä kaikki. Sekä lihakset että aivot kun käyvät glukoosilla.[/QUOTE]

Glukoosi on monosakkaridi, eli verensokeria (rypälesokeria). Pöytäsokeri on taas sakkaroosia, eli sisältää sekä glukoosia että fruktoosia. Glukoosissa ei ole mitään pahaa, mutta fruktoosissa on.

Sokeri aiheuttaa dopamiinivasteen siinä missä huumeet. Toleranssit kasvaa ja tarvitset aina enemmän sokeria samaan efektiin. Kun lopetat sokerin syönnin, masennut, koska et saa mielihyvää. Täysin sama kuin huumeissa.

Fruktoosin metabolia on kutakuinkin sama kuin alkoholin. Molemmista tulee mm. rasvamaksa ja pahimmillaan kirroosi.

Uusimmat

Yhteistyössä