Mua on alkanu ärsyttää kaikki valmistujaiset, häät ym. Ei ole rahaa osallistua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihan itkettää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihan itkettää

Vieras
Vitsi kun ärsyttää. Olen kotiäiti, palaamassa kyllä syksyllä takaisin töihin, mutta nyt kesälle on aivan jumalattoman paljon häitä, valmistujaisia,rippijuhlia yms. monen sadan kilsan päässä. Ihmiset olettaa, että automaattisesti tullaan, mutta hitto soikoon, tässä loppuu rahat ihan kesken!! Nytkin tuli kutsu tradenomin (!!!) valmistujaisiin. Juhlat on 250 kilsan päässä, en tiedä miten sanoisin nätisti, että mulla ei ole varaa ajella parin tunnin kemujen takia sinne ja takas. Sitten on näitä polttareita (tuntuu törkeeltä kieltäytyä niistäkin...).

Ja juu, voisin pyytää mieheltä rahaa mutta joku raja siinäkin. Kyse on siis minun sukulaisista, mun mielestä miehen ei tarttis kustantaa kaikkea, etenkin kun on kyse mun puolen juhlista.

Säästöjä on hiukan (ehkä 300 euroa) mutta ihan oikeasti käyttäisin ne niin paljon mieluummin oman perheen hyvinvointiin (käytäis vaikka huvipuistossa ja laivalla) kun bensoihin sukulaisten kissanristiäisiin.

No miksi et voisi pyytää mieheltä rahaa kun kaiken lisäksi tiedät palaavasi jo syksyllä töihin? En mäkään mihinkään omiin hömpötyksiin viitti mieheltä rahaa pyytää, mut tietty juhlat yms. on ihan selviä juttuja.

Kun minä olin kotihoidontuella kotona, niin olin sitä yhteisestä sopimuksesta. Tällöin mies maksoi sellaiset menot, joihin muuten laittaisin rahaa, mutta johon ei silloin ollut varaa. En tosin notkunut kolmea vuotta kotona, eli ei mies mennyt sen takia konkurssiin.

Ja jos ei ole haluja matkustaa parin tunnin kemujen takia, niin sano että et nyt pääse osallistumaan ja laita vaikka kukkapuska lähetin kautta. Ei maksa maltaita ja oletpahan muistanut valmistujaa. Ei heille mitään syitä tarvitse sanoa, este mikä este.

Meettekö te kaikki muut sitten ihan innoissanne kaikenmaailman juhliin? Minä kyllä siis menen häihin mielelläni, mutta muut juhlat, etenkin nuo tradenominvalmistujaisjuhlat miellän niin turhiksi juhliksi, etten ihan oikeasti haluaisi mennä, etenkin kun ei ole edes lähisukulainen. Silti muut odottaa, että tottakai tullaan, pakataan lapset autoon ja istutan ne moneksi tunniksi parin tunnin kemujen takia. Tunnen itseni ihan kauheaksi tämän asian takia, mutta kun sen lähes sata euroa (bensat ja lahja) käyttäisin niin paljon hyödyllisempäänkin...

Paljonko tuota muuten yleensä pitää esim. häälahjaan laittaa, jos on kovin vähävarainen, esim. työtön? Onko parempi jättääkin ne kemut väliin jos ei montaa kymppiä pysty laittamaan?

Minusta voit ihan hyvin sanoa ettei ole varaa lähteä satojen kilometrien päähän parin tunnin takia. Itse kyllä kehtaisin mieheltäni pyytää rahaa, mutta ehkä valitsisin juhlista vaikka sen kaikkein tärkeimmän ja menisin vain sinne :)

Pyydä mieheltä rahaa. Jos on fiksu mies, niin se antaa sitä rahaa.

Priorisoisin kutsut ja jättäisin menemättä niihin jotka ei kiinnosta ja joihin ei ole varaa mennä. Laita onnittelukortti juhlijalle postissa menemään. Me emme menneet pari vuotta sitten miehen serkun rippijuhliin kun ei ollut rahaa. Laitoimme onnittelukortin postissa eikä käsittääkseni kukaan paheksunut poissaoloamme.

Alkuperäinen kirjoittaja määä;28336170:
Paljonko tuota muuten yleensä pitää esim. häälahjaan laittaa, jos on kovin vähävarainen, esim. työtön? Onko parempi jättääkin ne kemut väliin jos ei montaa kymppiä pysty laittamaan?

Uskoisin, että hääpari ilahtuisi enemmän sinun paikalle saapumisestasi, kuin mahdollisesta lahjasta :) Että jos muutoin pystyt menemään, niin älä nyt "lahjattomuuden" takia pois jää. Etenkin jos hääpari tietää tilanteestasi, niin varmasti ymmärtävät.

Alkuperäinen kirjoittaja ihan itkettää;28336000:
Vitsi kun ärsyttää. Olen kotiäiti, palaamassa kyllä syksyllä takaisin töihin, mutta nyt kesälle on aivan jumalattoman paljon häitä, valmistujaisia,rippijuhlia yms. monen sadan kilsan päässä. Ihmiset olettaa, että automaattisesti tullaan, mutta hitto soikoon, tässä loppuu rahat ihan kesken!! Nytkin tuli kutsu tradenomin (!!!) valmistujaisiin. Juhlat on 250 kilsan päässä, en tiedä miten sanoisin nätisti, että mulla ei ole varaa ajella parin tunnin kemujen takia sinne ja takas. Sitten on näitä polttareita (tuntuu törkeeltä kieltäytyä niistäkin...).

Ja juu, voisin pyytää mieheltä rahaa mutta joku raja siinäkin. Kyse on siis minun sukulaisista, mun mielestä miehen ei tarttis kustantaa kaikkea, etenkin kun on kyse mun puolen juhlista.

Säästöjä on hiukan (ehkä 300 euroa) mutta ihan oikeasti käyttäisin ne niin paljon mieluummin oman perheen hyvinvointiin (käytäis vaikka huvipuistossa ja laivalla) kun bensoihin sukulaisten kissanristiäisiin.

Ei tätä ongelmaa, jos on yhteiset rahat, yhteiset lapset, yhteinen koti, yhteinen asuntolaina, yhteiset menot...

Mutta voithan sä karsia kalleimmat menot pois. Vetoat päällekkäisiin menoihin, joka paikkaan ei varmasti tarvitse edes syytä kertoa, edellisellä viikolla voi vaikka lapsi yhtäkkiä "sairastua" tai auto hajota ja mitä tekosyitä muuta keksiikään.

Tuoreena morsiamena ja jokin aika sitten valmistujaisia viettäneenä sanoisin ettei se lahja ole välttämättömyys. Suurin pelko ihmisiä kutsuessa oli ettei porukka tule paikalle. Mieluummin vastaanottaisin vaikka vain kortin tai onnentoivotukset. Toki matkat vie jo rahaa eikä aina ole mahdollista osallistua. Tuskin kukaan pahastuu jos ilmoitat ajoissa ettet pääse. Turhauttavinta on just päättämättömät tai vaan tulematta jäämiset, tuolloin ei voi edes kutsua ketään tilalle. Monesti kuitenkin juhlatilat tai tarjoilu asettaa rajoituksia vierasmäärälle. Eikä ne polttarit ole pakolliset jos hääjuhlaan haluaa mennä.

itseäni ärsytti kanssa kun joka vuosi kesäisin oli melkein joka viikonloppu jotkut kekkerit tuntui että koko kesä meni kissanristiäisissä ja kun ei rahaa ollut niin täyty miettiä tosi tarkkaan paljon kehtaa panostaa lahjoihin. nyt ei kukaan pidä mitään juhlia ja nyt on jo rahaakin joten se siitä sitten, nyt toivoisi että joku jotain järjestäisikin..

[QUOTE="aapee";28336121]Meettekö te kaikki muut sitten ihan innoissanne kaikenmaailman juhliin?[/QUOTE]

En mene, mutta se ei johdu rahasta vaan siitä ettei vaan kiinnosta. Minäkin olen nyt lasten kanssa kotona, ja jos haluaisin mennä juhliin eikä olisi varaa, pyytäisin mieheltä, tai jättäisin menemättä jos ei kiinnosta. Mutta mun mielestä olisi ihan älytöntä, että vaimo jättää menemättä oman sukunsa juhliin siksi ettei ole varaa, koska hoitaa pariskunnan yhteisiä lapsia kotona pariskunnan yhteisestä(?) päätöksestä! Siinä tilanteessa kun toinen on kotona lasten takia, molemmat antaa oman panoksensa perheen hyvinvointiin, ja sen työssäkäyvän antama panos on raha, kun toinen taas on luopunut tuloistaan jotta voi hoitaa lapsia ja kotia.

Yhteistyössä