Mua sitte rasittaa ku likan koulukaveri tukkii meille joka pvä koulun jälkeen!Miten toimisit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieraana nyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Alkuperäinen kirjoittaja Jepjep:
Jo on ikävä äiti lapsellasi. Kyllä lasten kaverit saa vierailulle tulle, ihan vaikka joka päivä. Jos lapsia tuntuu olevan yhden kaverin jälkeen liikaa, niin ehkä niitä on sitten tullut itse synnyteltyä liian monta...

Minäkin olen ikävä äiti lapsilleni.
Ei todellakaan ole mitään asiaa joka päivä jonkun notkua meillä päivästä iltaan.
Menkööt välillä kotiin tai muualle kavereille.

Täälläkin on yksi ikävä äiti lisää.

Meillä ei kyläillä viikolla kaverien luona, koulurauha ja harrastusrauha, jos kyläillään niin se sovitaan vanhempien kanssa jo edellisenä päivänä. Viikonloppuna sitten saa kutsua vaikka yökylään yhtenä yönä.

Miunulla on vaan yksi lapsi, ja siltikkään en halua meille vieraita joka päivä. Olen huomannut, että 7-8 v. ei monestikkaan vielä halua ymmärtää sanomisia.

Minä vaikuttaisin asiaan oman lapseni kautta. Yksinkertaisesti sääntö olisi, että yksin kotiin ja vain esim. maanantaisin ja keskiviikoisin voi tulla kaveri joka on kotonaan käynyt tekemässä läksyt ja syönyt. Omalle lapsen kautta on helpompi saada kaaliin säännöt.

Alkuperäinen kirjoittaja saara:
Ihmisiä on erilaisia. Joku jaksaa, että kotona ramppaa porukkaa mielin määrin, toinen ei. Ja se ei tee kenestäkään huonompaa! Minä en itse henkilökohtaisesti jaksa sitä, että kokoajan on joku lasten kaveri meillä. Eikä mun tarvikaan jaksaa. Tämä on meidän koti ja sillä siisti. Kavereita kyllä käy useamman kerran viikossa, mutta silloinkaan en anna olla koko päivää. Kesällä on vähän eri asia, kun ovat pihalla paljon, niin silloin se ei niin häiritse.

Parahin Saara!

Jos Sinä et jaksa, että teillä on kokoajan jonkun lapsesi kaveri kylässä, niin silloin kotinne ei ole Teidän koti, vaan Sinun kotisi.

Kyllä meillä aikuiset päättää milloin tulee vieraita kylään. Koti on minulle paikka, jossa saa levätä, olla omissa oloissaan / perheen kesken. Ja toki silloin tällöin kutsua kavereita. Mutta ei joka päivä. En haluaisi omia kavereitakaan joka päivä kahville. Joskus tekee hyvää olla omiensa kanssa, ja missäs muualla kuin kotona.

Ja meillä on vielä sellainenkin "sääntö" ettei mielellään kavereita sunnuntaina. Vaan silloin ollaan omalla porukalla rauhassa ja tehdään perheenä jotakin kivaa, mennään esim uimaan tai laskemaan mäkeä tai ystäväperheelle kylään. Välillä on rasittava olla käännyttämässä ovelta kavereita jatkuvasti silloin sunnuntaina, vaikka lapset on kyllä sanoneet kavereilleen tuosta meidän "sunnuntai-säännöstä". Mä taas mieluummin annan lasten kyläillä kavereillaan ja heidän meillä viikolla, jolloin edes viikonloppuna/sunnuntaina olisi se oma rauha talossa, kun miehelläkin on vapaapäivä.

Alkuperäinen kirjoittaja qwer:
Ihmisiä on erilaisia. Joku jaksaa, että kotona ramppaa porukkaa mielin määrin, toinen ei. Ja se ei tee kenestäkään huonompaa! Minä en itse henkilökohtaisesti jaksa sitä, että kokoajan on joku lasten kaveri meillä. Eikä mun tarvikaan jaksaa. Tämä on meidän koti ja sillä siisti. Kavereita kyllä käy useamman kerran viikossa, mutta silloinkaan en anna olla koko päivää. Kesällä on vähän eri asia, kun ovat pihalla paljon, niin silloin se ei niin häiritse.

Parahin Saara!

Jos Sinä et jaksa, että teillä on kokoajan jonkun lapsesi kaveri kylässä, niin silloin kotinne ei ole Teidän koti, vaan Sinun kotisi.

Kyllä meillä aikuiset päättää milloin tulee vieraita kylään. Koti on minulle paikka, jossa saa levätä, olla omissa oloissaan / perheen kesken. Ja toki silloin tällöin kutsua kavereita. Mutta ei joka päivä. En haluaisi omia kavereitakaan joka päivä kahville. Joskus tekee hyvää olla omiensa kanssa, ja missäs muualla kuin kotona.

Juuri näin!
Itse olen luokanopettaja, ja en TODELLAKAAN jaksaisi joka päivä katsella vielä töidenkin jälkeen samoja oppilaita, joita näen jatkuvasti.
Meille saa toki parina päivänä viikossa tulla, mutta sopivan ajan kuluttua (3h) kehotan lasten kavereita ystävällisesti lähtemään kotiinsa. Onneksi kukaan ei ole ollut riesaksi asti meillä ja lapset viihtyvät nykyään paljon harrastuksissaan ja ulkona.

Ap:n tapauksessa olisin lapsen vanhempiin yhteydessä ja sopisin vaikkapa päivät jolloin lapsi voi tulla kyläilemään. Kertoisin myös oman perheen käytännöistä kaverikyläilyjen suhteen.

Ja ottakaa huomioon sekin, että on täysin eriasia, et jos on yksi lapsi ja hänellä on kaveri käymässä, kuin se, että on 6 lasta itsellä ja jokaisella on kaveri. Toisessa tapauksessa on kaksi lasta ja toisessa 12 talossa yhtäaikaa.

Eli taas pääsimme siihen kohtaan, että on tullut harrasteltua sitä lapsien pukkaamista vähän liian innokkaasti. Katsos kun ne kaverit tulevat samassa paketissa.

:laugh: Siis ei voi olla totta! No oppia ikä kaikki. Kuinkahan monta kaveria sen oman lapsen paketissa tulee? Yksi, kaksi, viisi...? Lapsillakin on niin erilaisia sosiaalisia tarpeita... Toinen tykkää touhuta kymmenen parhaan kaverin kanssa ja toinen yhden tai kahden ja paljon myös ihan yksikseen. Tiedä sitten millaisen itse saa... siis 1+1 vai 1+3 lasta .... :xmas:

yksi "ikävä" äiti lisää, meille saa tulla lasten kavereita kun asiasta on etukäteen sovittu mutta ei todellakaan joka päivä. Ja meilläkin eskarilaisella yksi tällainen kaveri joka lähes päivittäin kun haen tyttöä eskarista haluaisi tulla meille, olen sitten varmaan tyly ja ikävä äiti kun ei onnistu läheskään aina..

..ja sitten vielä ihmetellään, miksi suomalaiset lapsetkin ovat niin antisosiaalisia ja ilottomia :D.
En nyt sano että joka ikinen päivä meillekään saisi tulla käymään, mutten myöskään ymmärrä mitä haittaa on esim. joka toinen päivä kylään tulevasta kaverista? Onhan se epäreilua ja inhottavaa että leipää kuluu(!) jne. mutta meneekö elämässä muka kaikki aina tasan? Sitäpaitsi monelle ongelmaperheestä tulevalle lapselle se tuttu kaveri ja tämän perhe voivat olla todella iso asia, jonka avulla jaksaa sitä omaakin elämää. Kenenkään ei tarvitse "sijaisperheeksi" tietenkään ryhtyä, mutta mielestäni jokaisen meistä tulisi joskus mennä itseensä ja kysyä: Miksi ei? Jos lapsen kaveri tahtoo taas tulla kylään, miksi ei?

Etenkin kouluikäisten kyläilyn "haittaamista" en tajua; jos kaipaa omaa rauhaa niin varmasti voi vetäytyä esim. makuuhuoneeseensa kyläilyn ajaksi? Kouluikäiset kun kerran pärjäävät itsekseenkin. Miksi te rakennatte niitä 200 neliöisiä linnoja, jos sinne ei saa edes tulla??

Alkuperäinen kirjoittaja hoih:
..ja sitten vielä ihmetellään, miksi suomalaiset lapsetkin ovat niin antisosiaalisia ja ilottomia :D.
En nyt sano että joka ikinen päivä meillekään saisi tulla käymään, mutten myöskään ymmärrä mitä haittaa on esim. joka toinen päivä kylään tulevasta kaverista? Onhan se epäreilua ja inhottavaa että leipää kuluu(!) jne. mutta meneekö elämässä muka kaikki aina tasan? Sitäpaitsi monelle ongelmaperheestä tulevalle lapselle se tuttu kaveri ja tämän perhe voivat olla todella iso asia, jonka avulla jaksaa sitä omaakin elämää. Kenenkään ei tarvitse "sijaisperheeksi" tietenkään ryhtyä, mutta mielestäni jokaisen meistä tulisi joskus mennä itseensä ja kysyä: Miksi ei? Jos lapsen kaveri tahtoo taas tulla kylään, miksi ei?

Etenkin kouluikäisten kyläilyn "haittaamista" en tajua; jos kaipaa omaa rauhaa niin varmasti voi vetäytyä esim. makuuhuoneeseensa kyläilyn ajaksi? Kouluikäiset kun kerran pärjäävät itsekseenkin. Miksi te rakennatte niitä 200 neliöisiä linnoja, jos sinne ei saa edes tulla??

Ei mieleesi välähtänyt että se lapsikin saattaa kaivata elämältään muutakin kuin päivästä toiseen yhtä ja samaa kaveria?

Täällä yksi ikävä äiti lisää. Ei saa meillekään joka päivä tulla. Tää kun on meidän kaikkien koti. Me ollaan väliin ihan oman perheen kesken ja näin se mun mielestäni kuuluu ollakin. Ihmettelen suuresti, jos on ok joka päivä kylästellä. Meillä tahtoo myös lapset sitä rauhaa. Tykkäävät touhuta keskenään ja välillä yksin, omassa huoneessa, omassa rauhassa. Silloin se kylästelijä on kyllä jokaiselle riesa.

Mun mielestäni on aika paksua väittää ikäväksi äidiksi, jos ei jatkuvaa kylästelyä samalta vieraalta sulata. Ainakin meidän lapsilla on useita kavereita - ja meillä käy myös muita vieraita. Ei kiitos siis jokapäiväiselle lapsivieraalle!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja juup:
Voi tsissus sentään.. Samaa mieltä jepjep kans.. On sullaki ongelmat tänne kirjoitella. Jos ite hoitaisit noinkin vähäpätöiset ongelmat.

Mikäs vika tässä aiheessa on? :) Niinkun täällä kaikki muut avaukset aina niin tähdellisiä olis.

Aiheessa ei ole mitään vikaa.Siellä Jepjepillä ja Juupilla samaa geeniä...ettei ois vaan sisaruksia?

Meidän tokaluokkalainen kysyy luvan kavereille menosta ja kavereiden meille tulolle. Ruokatarjoilua ei ole kuin serkuille, joiden luona meidänkin lapset syövät automaattisesti, jos ovat ruoka-aikana, jos tulee kesken leikin nälkä tosin pyytävätkin ruokaa meillä. Satunnaisesti lettuja tms. saattaa olla kaverillekin tarjolla.
Jos kaveri on ns.yökylässä tilanne on tietysti toinen.
Jokainen perhe ratkaisee nämä asiat omalla tavalla.

Meillä iso perhe, mutta silti jokaisella lapsella saa olla kaveria kylässä.

Kun siltä tuntuu, että ei jaksa ottaa ketään kylään, sanon sen omille lapsilleni jo ennen kuin lähtevät kotoaan ja muistutan tarvittaessa kun tulevat ovelle pyytelemään sisälle pääsyä. Kerron vain, että tänään ei sovi ja katotaan joku päivä uudelleen.
Niin ja pääsääntönä meillä on, että ensisijaisesti leikitään ulkona. Eli harvemmin edes kinuavat sisälle.

Ymmärrän ap:n ongelman.. Vaikka meillä on kolme lasta, niin haluan viettää aikaa myös ihan vain omien lasten kanssa. :) Naapurin lapsi saatetaan käännyttää ovelta joinain päivinä useamman kerran. Omasta lapsesta olen huomannut, että koulun jälkeen tarvitsee rauhoittua ensin jonkin aikaa kotona, ilman kavereita, muuten ilta menee hulinaksi.

Naapurin lapsen vanhempien kanssa ollaan sovittu, että jos lapsi tarvitsee hoitoa, otetaan lapsi kyllä meille leikkimään, mutta vanhemmat ilmoittelevat "hoidon tarpeesta" ihan erikseen..

Ruokaa ja välipalaa tarjoan vaihtelevasti, joskus ruokaa on mitoitettu vain meidän porukalle, mutta välillä annan myös kyläileville naapureille. Jos joku kaveri tulee koulusta suoraan ja sovitusti meille leikkimään, niin annan kyllä aina välipalat kaikille. :)

Ihmeellistä porukkaa. kyllä lapsen pitää ymmärtää "ei" sana ja ettei kaikille vain voi mennä joka päivä.
Jos tämä olisi toistepäin, niin siinä syytettäisiin vanhempia ja sitä, ettei lapsesta huolehdita. Ettei naapureille sovi mennä joka päivä, heillä pitää olla oma rauha, toisten eväitä ei syödä jne. Mutta kuitenkin nyt tässä syyllistetään ap:ta, joka kysyy neuvoa tilanteeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihmeellistä porukkaa. kyllä lapsen pitää ymmärtää "ei" sana ja ettei kaikille vain voi mennä joka päivä.
Jos tämä olisi toistepäin, niin siinä syytettäisiin vanhempia ja sitä, ettei lapsesta huolehdita. Ettei naapureille sovi mennä joka päivä, heillä pitää olla oma rauha, toisten eväitä ei syödä jne. Mutta kuitenkin nyt tässä syyllistetään ap:ta, joka kysyy neuvoa tilanteeseen.

Hyvin sanottu.

Alkuperäinen kirjoittaja kaalimaan vartija:
Ja ottakaa huomioon sekin, että on täysin eriasia, et jos on yksi lapsi ja hänellä on kaveri käymässä, kuin se, että on 6 lasta itsellä ja jokaisella on kaveri. Toisessa tapauksessa on kaksi lasta ja toisessa 12 talossa yhtäaikaa.

Eli taas pääsimme siihen kohtaan, että on tullut harrasteltua sitä lapsien pukkaamista vähän liian innokkaasti. Katsos kun ne kaverit tulevat samassa paketissa.

:laugh: Siis ei voi olla totta! No oppia ikä kaikki. Kuinkahan monta kaveria sen oman lapsen paketissa tulee? Yksi, kaksi, viisi...? Lapsillakin on niin erilaisia sosiaalisia tarpeita... Toinen tykkää touhuta kymmenen parhaan kaverin kanssa ja toinen yhden tai kahden ja paljon myös ihan yksikseen. Tiedä sitten millaisen itse saa... siis 1+1 vai 1+3 lasta .... :xmas:
mä en tosiaan tienny että kaverit saa samassa paketissa???En mä ainakaan oo saanu ton lapsen mukana kaveria?Mun lapsi on jääny ilman kavereita:( Byääh:(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hmp:
Ikävää tuolle ekaluokkalaiselle jos joutuu oleen yksin kotona iltaan asti joka päivä :( Eikö tuohon asiaan sais mitenkään muutosta mitään kautta?

Niin,mä en tiedä missä sen äiti on,mielestäni työtön se on tällä hetkellä.Ellei sitten ole ehkä saanut töitä,en ole varma.

On se sääli ja alkuun olinkin iloinen että likalla on hyvä kaveri ja tunsin sääliä lasta kohtaan ja tunnen vieläkin mutta ei mun sen vuoksi tarvitse omasta mielestäni jaksaa vieraita joka päivä ja ruokkia vielä vieraatkin lapset.Muutama kerta viikossa on ok mutta kasvaa ruoka menotkin jos on syöjiä lisää joka päivällä.=(

Voi että, meillä oli ihan sama tilanne. Eskarivuoden vielä jaksoin, ajattelin että pojan kaveri aloittaa koulunalkaessa iltapäiväkerhossa, mutta ei. Kuukausi sitten pistin homman poikki. En jaksanut. Lapsi säälittää jne mutta mulla tuli raja vastaan. Juuri tuollainen komentelija ja oma lapseni on sitten se hiljaisempi, johdateltavissa oleva . Nyt poika viettää aikaa muiden kavereiiden kanssa, vien heitä harrasteisiin jne.

mä taidan olla yli kiltti ja suvaitseva äiti, mutta meille saa tulla joka päivä koulun jälkeen ja niin tulevatkin joitakin poikkeuspäiviä lukuunottamatta. meillä myös syödään JOKA päivä välipalaa. ja näin ollut ekaluokalta saakka, ja poika nyt kolmannella.

Yhteistyössä