Mua suututtaa laiskat äidit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolissaan lapsesta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei mitään uusia virikkeitä lapsille eikä itselle. Koko porukka esimerkiksi istuu vain töllön ääressä. Ei lueta satuja lapsille eikä muutenkaan motivoida lasten ( eikä omaa) mielikuvitusta.

Väitämpä ettei se ole aina vanhemmista kiinni jotkut on vaan niin ennekkoluuloisia etteivät suostu syömään kuin niitä tuttuja makuja ja toiset taas ennekkoluulottomasti maistavat kaikkea uutta.
meillä poika on tosi nirso ruuan suhteen eikä edes mitään uutta suostu maistamaan, kuin pakolla ja nuorempi taas haluaa kaikkea uutta maistaa ja on ruuan suhteen ennekkoluuloton ja ihan samoja ruokia tarjotaan molemmille ja ihan samalla lailla on vauvasta asti uusiin makuihin totuteltu.

Alkuperäinen kirjoittaja Pia:
Ei mitään uusia virikkeitä lapsille eikä itselle. Koko porukka esimerkiksi istuu vain töllön ääressä. Ei lueta satuja lapsille eikä muutenkaan motivoida lasten ( eikä omaa) mielikuvitusta.

Mä olen sitä mieltä että ravinto ja muu toiminnallisuus on yhteydessä toisiinsa. Jos ravinto ei ole monipuolista niin ihminen väsyy eikä jaksa innostua mistään joten siinä sohvalla on hyvä löllötellä.

ai että lapsi syö mitä vaan mitä tarjotaan? ei niin pidä paikkansa! minäkään en meillä tarjoa puuroo!!! eiköhän kun parin vuoden ajan keittelee ilta ja aamupuuroa ja jokakerran se jäi syömättä,voi tulla siihen tulokseen että lapsi ei tykkää eikä todellakaan syö sitä puuroa!

meni vähän asian vierestä mutta asiat ei ole niin pirun mustavalkoisia! eikä meilläkään syö poitsu esim.herneitä,ei vaikka niitä olisi jokaikinen päivä tarjolla!

(selvennykseksi kuitenkin että kaikki hedelmät ja marjat menee. sekä salaatit,kurkut,tomaatit.maissit,porkkana,paprika yms) mutta esim.minä olin niin nirso ja olen vieläkin oikeastaan että en kyllä suostunut syömään mitään kukkakaalia tai parsakaalia yäk(keitossa menee just ja just)

Alkuperäinen kirjoittaja iipa:
Väitämpä ettei se ole aina vanhemmista kiinni jotkut on vaan niin ennekkoluuloisia etteivät suostu syömään kuin niitä tuttuja makuja ja toiset taas ennekkoluulottomasti maistavat kaikkea uutta.
meillä poika on tosi nirso ruuan suhteen eikä edes mitään uutta suostu maistamaan, kuin pakolla ja nuorempi taas haluaa kaikkea uutta maistaa ja on ruuan suhteen ennekkoluuloton ja ihan samoja ruokia tarjotaan molemmille ja ihan samalla lailla on vauvasta asti uusiin makuihin totuteltu.

Kerron esimerkin.
Perhe oli meillä kylässä. Minä olin tehnyt keittoa jossa on siis perinteiset kasvikset mukana. Ennenkuin lapsia pyydettiin ruokapöytään, tämä äiti noukki lapsensa lautaselta kaikki porkkanat ja lanttupalat, koska lapsi ei niistä tykkää. Siis ei anna edes mahdollisuutta niitä syödä, kun jo ennen kuin lapsi on edes pöydässä niin lautanen järjestetään niin että siinä ei ole muutakuin perunaa ja lihaa ja lientä. Eli lapselle ei tarjota näitä, eihän se sillon opi syömäänkään. Eri asia se tietysti on jos annetaan mahdollisuus.

Alkuperäinen kirjoittaja :
ai että lapsi syö mitä vaan mitä tarjotaan? ei niin pidä paikkansa! minäkään en meillä tarjoa puuroo!!! eiköhän kun parin vuoden ajan keittelee ilta ja aamupuuroa ja jokakerran se jäi syömättä,voi tulla siihen tulokseen että lapsi ei tykkää eikä todellakaan syö sitä puuroa!

meni vähän asian vierestä mutta asiat ei ole niin pirun mustavalkoisia! eikä meilläkään syö poitsu esim.herneitä,ei vaikka niitä olisi jokaikinen päivä tarjolla!

(selvennykseksi kuitenkin että kaikki hedelmät ja marjat menee. sekä salaatit,kurkut,tomaatit.maissit,porkkana,paprika yms) mutta esim.minä olin niin nirso ja olen vieläkin oikeastaan että en kyllä suostunut syömään mitään kukkakaalia tai parsakaalia yäk(keitossa menee just ja just)

eijeijei, en minä sitä tarkottanutkaan. vaan että kokeillaan erilaisia ruokia eri muodoissa, annetaan lapselle mahdollisuus tutustua ruokiin. jos ei puurosta tykkää niin ei sitten kaiketi tykkää, mutta on sitä muutakin terveellistä ruokaa kun se puuro ;)

kyylä tuohon lasten terveelliseen ruokailuun pitäisi kiinnittää enemmän huomiota. Ylipainoisia lapsia on huolestuttavan paljon. Ja ylipaino voi tuoda mukanaan mm diabeteksen. Ja tutkittua on, että jos lapsena on ollut ylipainoa, niin normaalipianoon on vaikeampi poäästä. Lapset syövät sitä mihin ne totutetaan. Valtaosa lasten hyi en syö reaktio on opittua. Jos naapurin Minna sanoo porkkanalle yök, niin meidän Vilmakin sen herkemmin tekee. Kuka vaan meistä voi kokeilla. 10 maistamis kertaa ja jokin vieras maku muuttuu tutuksi ja sitä myöden ehkä jopa hyväksi. Mutta vähintäänkin siedetyksi. Nim. aikuisena ruokavaliota kehittänyt. Mä en olisi ennen vahingossakaan laittanut suuhuni sieniä, kalaa tai sipulia. Nykyään teen vähintään kerran viikossa kalaa monessa eri muodossa ja mikä käy kalan kanssa paremmin kuin sipuli. Sienet kuuluvat syksyn herkkuihin. nams. Ja todellakin se vastuu lapsen syömisistä on vanhemmilla. Ruoan laitossa ei tarvitse käyttää niin paljoa rasvaa. Kerman voi jättää pois kokonaan. Kasviksia ja vihanneksia voi syödä raakoin raasteina tai vaikka keitettyinä tai höyrystettyinä.

Haluatteko oikeasti opettaa lapsenne syömään epäterveellisesti ja edesauttaa heitä saamaan reilun ylipainon ja sitäkautta sydän-ja verisuonitauteja...?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja iipa:

Kerron esimerkin.
Perhe oli meillä kylässä. Minä olin tehnyt keittoa jossa on siis perinteiset kasvikset mukana. Ennenkuin lapsia pyydettiin ruokapöytään, tämä äiti noukki lapsensa lautaselta kaikki porkkanat ja lanttupalat, koska lapsi ei niistä tykkää. Siis ei anna edes mahdollisuutta niitä syödä, kun jo ennen kuin lapsi on edes pöydässä niin lautanen järjestetään niin että siinä ei ole muutakuin perunaa ja lihaa ja lientä. Eli lapselle ei tarjota näitä, eihän se sillon opi syömäänkään. Eri asia se tietysti on jos annetaan mahdollisuus.

Siis tämähän on ihan järjetöntä!! Että siis oikeasti lapselta otetaan lautaselta pois ruoat, mistä hän ei tykkää?? Siis miksi? Eikö lapsi syö sitten mitään, jos lautasella on jotain "epäilyttävää", vai miksi?

Ja mun täytyy myöntää, että olen laiska äiti vihannesten suhteen. Lapseni on todella hyvä syömään, tomaatti ja paprika ovat suurta herkkua, jota yritetäänkin tarjota säännöllisesti. Siitä huolimatta kaivoin juuri jääkaapista homehtuneen tomaatin...milloin lie viimeksi lapselleni olen tomaattia antanut. Yhtä järjetöntä kuin ap:n kertoma esimerkki ylhäällä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja sannulii:
onko se sinun ongelmasi?

ei onneksi. sanoinpa vaan että sääliks käy lasta joka lihotetaan kotona ja lapsihan siinä sitten kärsii.. mutta tosiaan, eihän se mun ongelmani ole.

Eikä ole minun ongelmanikaan. On se kumma että ne samat ipanat syö yleensä päiväkodissa ja koulussa mitä milloinkin tarjotaan...

Tosin siinä mielessä se on minun ongelmani että ylipainoisten lasten sairauksia esim. diabetestä hoidetaan verovaroin, joten joudun näille lapsille opetettujen ruokailutapojen aiheuttamien ongelmien maksajaksi...

Muakin haittaa laiskat äidit tai ylipäätään se, että oma napa menee lasten edelle.. ulos ei viedä, rahat menevät mieluummin vaikka tupakkaan kuin esim. Särkänniemeen, ym. Yök sano minä!

Mulla on oma pää niin sekasin, että mulla ei jaksa kiinnostaa pätkän vertaa se, että mitä muiden pennut syö. Onnea sinulle, joka omaat tasapainoisen elämän, jotta jaksat miettiä muidenkin elämät kuntoon.

Ja taas joku luulee asian ytimen olevan se, että meillä lapset ei syö muuta kuin saarioisten perunamuusia, siitä katkera tilitykseni, vaan ei. Kyllä meillä ruokailut onnistuu, ilman sen kummempia nyppimisiä.

meillä nuo eläs banaaneilla, mandariineilla, viinirypäleillä, herneillä, porkkanoilla, tomaatilla, paprikalla ja kurkulla jos antas luvan..
ja myös perunat, lantut ja nauriit uppoaa, samoin kaikki salaatit..

Tuo isompi oli pienempänä syöttämässä omat karkkisa muille, mut auta armias jos joku meni hänen herne-kukkakaali-porkkana sekotelmaan koskemaan :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy:
meillä nuo eläs banaaneilla, mandariineilla, viinirypäleillä, herneillä, porkkanoilla, tomaatilla, paprikalla ja kurkulla jos antas luvan..
ja myös perunat, lantut ja nauriit uppoaa, samoin kaikki salaatit..

Tuo isompi oli pienempänä syöttämässä omat karkkisa muille, mut auta armias jos joku meni hänen herne-kukkakaali-porkkana sekotelmaan koskemaan :whistle:

:D ihana

Haluatteko oikeasti opettaa lapsenne syömään epäterveellisesti ja edesauttaa heitä saamaan reilun ylipainon ja sitäkautta sydän-ja verisuonitauteja...?[/quote]

Tuon vois jokainen vanhempi kysyä itseltään.
Vaikka itse rakastaisikin rasvaista ruokaa ja inhoaisi liikuntaa,
niin miksi lapsen pitäisi olla samanlainen..?
Viimekädessä se on kuitenkin aikuinen,joka päättää,mitä lapsi syö.
Jos lapset saisivat itse päättää,niin tuskin moneltakaan löytyisi kasviksia tai salaatteja ruokalistaltaan.Toki poikkeuksiakin varmasti on.

Yhteistyössä