Muita 7v lapsia, jotka heräilee öisin/nukahtaminen on vaikeaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaakakaos
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kaakakaos

Vieras
Poika oli huono nukahtamaan joskus pienempänä, mutta leikki-ikäisenä nukkui hyvin. Nyt vuoden alusta saakka, n 6,5v iästä alkaen on useana iltana viikossa nukahtaminen vaikeaa ja poika hereillä vielä joskus puoli yhdentoistakin aikaan. Ei vaan kuulemma uni tule, vaikka on selvästi väsyneen näköinen ja oloinen. Lisäksi n joka toinen tai joka kolmas yö heräilee pitkin aamuyötä tullen kertomaan, että ei saa unta.

Itseäni väsyttää, sillä näin "vanhemmalla iällä" tarvitsen sen vähintään 8h unta yöllä. Ja nyt, esim viime yönäkin uneni pilkkoutui n 3 tuntiin pätkissä kun lapsi herätteli. Tuskaa olla töissä ja toisaalta sitten tiedän, että ilta lapsen kanssa on tuskaa kun hän on aivan väsynyt ja kiukkuava.

Onko muilla vastaavaa ja miten olette päässeet asiasta yli?

aamulla aikaisempi herätys. nukkuuko päiväunet, jos nukkuu, niin ne pois. rauhoittuminen leikeistä yms. n tuntia ennen nukkuma-aikaa. säännöllinen rytmi. esim. 8 sänkyyn. onko pojalla esim. kasvukipuja, jotka pitää hereillä. näkeekö painajaisia?

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29076039:
aamulla aikaisempi herätys. nukkuuko päiväunet, jos nukkuu, niin ne pois. rauhoittuminen leikeistä yms. n tuntia ennen nukkuma-aikaa. säännöllinen rytmi. esim. 8 sänkyyn. onko pojalla esim. kasvukipuja, jotka pitää hereillä. näkeekö painajaisia?

Herää aamulla viimeistään seitsemältä, silloin kun koulu alkaa ysiltä. Muuten täytyy herättää puoli seiskalta että kerkiää tehdä aamutoimet (poika on tosi hidas). Ei nuku päiväunia enää.
Meillä on ja on aina ollut säännöllinen rytmi. Sänkyyn mennään rauhoittumaan klo 20, lukemaan tai sitten luetaan yhdessä iltasatu. Nukkumaan klo 20.30. Tv:tä ei katsota kuin viikonloppuna aamuohjelmia, pelipäivä on 2 kertaa viikossa a 1 h kerrallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29076060:
no oleko kysynyt onko kipuja tai pelkääkö mitään. jos ei noihin löydy vastausta, niin itse varmaan ottaisin yhteytä kouluhoitajaan.

Ainiin, anteeksi, unohdin noihin vastata :) Ei ole kipuja, ei valita niitä eikä kysyttäessäkään kerro niitä olevan. Joskus toki näkee painajaisia ja herää niihin, mutta yleensä heräilyn tai nukahtamisen hankaluuden syy on vain: en saa unta, uni ei tule.

Meillä vähän samaa ongelmaa juuri 7-vuotta täyttäneen tytön kanssa. Olen antanut hänen nukahtaa minun sänkyyn ja siirrän sieltä omaan sänkyynsä nukkumaan ennen omaa nukkumaanmenoani. Näin nukahtaminen sujuu hyvin, omassa sängyssä uni ei meinaa tulla millään. Toisinaan hän herää 5 aikaan aamulla ja sanoo, että ei saa enää unta. On kuitenkin aina nukahtanut kun olen käynyt peittelemässä ja antanut pusun.

Mellä tämä varmasti liittyy koulun aloitukseen ja siihen, että tyttö mielellään valvoisi myöhempään ja nukkuisi aamulla pitkään. Koulurytmi ei ole tytölle "luontainen rytmi" ja totuttelu vie aikaa. Voisiko teillä olla myös siitä kyse?

Yhteistyössä