Muita huonosti nukkuvia taaperoita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Väzy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Väzy

Vieras
Haluaisin tässä epätoivo-uupumustilassani kuulla kokemuksia muilta yli 1-vuotiaiden yökukkujien vanhemmilta. Onko muilla yhtä hirveää, milloin tämä valvomishelvetti helpottaa, onko jotain hyväksi havaittuja konsteja nukkumisen parantamiseen jne.?

Meillä esikoinenkin huusi vauvana tyypillisesti 5-7 ja pahimmillaan 10 kertaa yössä ja huutaminen alkoi vähentyä vasta joskus reilusti yli 1-vuotiaana, eka kokonainen yö ehkä noin 2-vuotiaana. Tämä kuopus (1v2kk) nukkuu illasta (n. klo 21) aamuyöhön noin 2h pätkissä, sitten pitää sellaisen huutotunnin n klo 3-4, jolloin huutaa n. 10 min välein, sen jälkeen nukkuu aamuun (n. klo 7) tunnin pätkissä. Rauhoittuu tutilla, kellistämisellä ja peittelyllä, joskus tarvitaan huikka vettä nokkamukista, joskus vettä tuttipullosta. Alan olla aivan zombie ja koko perhe kärsii tilanteesta kun ollaan kaikki (mutta siis erityisesti minä) ihan kuitteja. Niin ja huudatusunikouluun ei riitä paukut, uupumus on sitä luokkaa, ja tassuttelu vaan raivostuttaa poikaa entisestään. Miehellä vaativa työ, paljon reissuja, aikaisia aamuherätyksiä ja pitkiä päiviä, joten häntä en voi juurikaan valvomisella rasittaa. Muuta tukiverkkoa ei oikeastaan ole meitä lomittamaan. Neuvolassa olen asiasta puhunut mutta eipä tähän sieltä tietenkään mitään patenttiratkaisua löytynyt, sympatiaa kylläkin.

Ai niin, taustalla allergiajuttuja, kutinoita ja mahavaivoja, mutta ne ovat nyt alkaneet selvästi helpottaa eli saattaa olla, että vaikka poika vaikuttaa yöllä tuskaiselta ja raapii itseään, on kyseessä ehkä kuitenkin sitten enempi tapa kuin se, että niitä vaivoja oikeasti vielä siinä määrin olisi. Sitten kun aamulla "oikasti" herää, niin tuskaisuus on tipotiessään.

Kertokaa omia kokemuksianne, voisi vähän helpottaa jos tietäisi, että muillakin on vastaavaa. Omassa kaveripiirissä tuntuu olevan vain hyvin nukkuvia lapsosia, ja tuntuu, että alan olla siinä jamassa, etten kehtaa/halua enää soitella kavereille ja tavata ketään, kun olen niiin pihalla ja surkeana ja kukaan hyvin nukkuvien lasten vanhempi ei ihan oikeasti voi yhtään tajuta mitä tämä homma voi olla yli vuoden putkeen jatkuneen valvomisrumban jälkeen.

Mulla ei ole mitään ratkaisua tarjolla, mutta vähän samantyyppinen tilanne. Vauva on tähän asti ollut hyvä nukkuja, mutta nyt 9 kk:n ikäisenä yöt ovat repaleisia ja nukkumaanmenot usein rankkoja väsytystaisteluja, jossa väsyy ainakin äiti. Taapero on terve ja tosi energinen, ja tuntuu että nukkumaan laittaminen vain suututtaa häntä.
Yöllä sitten nousee ihan unissaan huutamaan ja heiluttelemaan pinnasänkyään. Rauhoittuu kyllä tutilla ja sylissä, mutta itse en osaa nukkua kun ajattelen että juuri kun ehdin nukahtaa, niin sieltä se nousee kohta ja taas pitää mennä. Yritetään silti pitää kiinni tasaisesta rytmistä ja se auttaa että välillä vuorotellaan miehen kanssa niin että edes toinen saa nukkua kokonaiset yöunet.

Meillä on myös allerginen lapsi ja yöt hulinaa. 2 vuotiaana helpotti (heräsi enää kerran yössä).

Kuulostaisi kyllä vähän siltä, että teillä on edelleen jotain allergiavaivaa! Oletko rasvannut ihoa, jos se kutisee öisin? Meillä ainakin kutina vaivaa pääasiassa öisin, eikä niinkään päivällä. Jos iho kutiaa, niin lapsi varmasti valvoo. Olen rasvannut kortisonilla.

Kannattaisi jutella asiasta allergialääkärin kanssa!

Meillä yöt menivät levottomiksi puolivuotiaana ja ovat sitä edelleen nyt 1-vuotiaana. Maha vaivaa tuntuu olevan: herää itkeskelemään, on levoton, paukuttelee. Voiko olla kyse allergiasta, vaikka iho-oireita ei ole? Heräilyt alkoivat samoihin aikoihin, kun aloitimme viljojen ja lihan syönnin. Sitä ennen vauva nukkui hyvin. Tosi väsyneitä aletaan olla täälläkin (=minä olen, mies ei lasta yöllä hoida)!

Alkuperäinen kirjoittaja Allergiaa???:
Meillä yöt menivät levottomiksi puolivuotiaana ja ovat sitä edelleen nyt 1-vuotiaana. Maha vaivaa tuntuu olevan: herää itkeskelemään, on levoton, paukuttelee. Voiko olla kyse allergiasta, vaikka iho-oireita ei ole? Heräilyt alkoivat samoihin aikoihin, kun aloitimme viljojen ja lihan syönnin.

Voi hyvin olla allergiaa pelkillä vatsaoireilla. Vehnä esim. on toiseksi yleisin ruoka-allergian aiheuttaja lapsilla lehmänmaidon jälkeen. Ja mille vain tietenkin Voi olla allerginen.

Kannattaa olla yhteydessä lääkäriin.

Alkuperäinen kirjoittaja Väzy:
Haluaisin tässä epätoivo-uupumustilassani kuulla kokemuksia muilta yli 1-vuotiaiden yökukkujien vanhemmilta. Onko muilla yhtä hirveää, milloin tämä valvomishelvetti helpottaa, onko jotain hyväksi havaittuja konsteja nukkumisen parantamiseen jne.?

Kuullostaa kyllä siltä, että allergia vaivaa edelleen. Nukkumiskonstit eivät auta, jos taustalla on oikea kipu tai fyysinen vaiva. Kannattaisi pyytää allergialääkäriltä konsultaatio, mahdollisesti tehdä ihoaltistuskokeet uudelleen, koska pikkuvauvana tehdyt kokeet ovat hyvin epäluotettavia. Taustalla voi olla allergia jollekin aiemmin sopivaksi luullulle ruualle.

Allergia on pikkulapsilla usein vähän alihoidettu vaiva, jotkut lääkärit ovat sitä mieltä, että ei haittaa, vaikka lapsella on jonkin verran oireita, kun ne yleensä sitten häviävät 2-3-vuotiaana. Kun elämänlaatu kuitenkin kärsii noin paljon kuin teillä, niin se yksin on täysin riittävä syy pureutua tilanteeseen tarkemmin. Tsemppiä!

Meillä nyt reilu 1-vuotias, joka on ollut koko ikänsä huono nukkuja. Allergioita tms. ei ole ja muutenkin tyttö vaikuttaa perusterveeltä tyypiltä. Mutta ei vaan nuku. Herätyksiä on vähintään kaksi yössä ja yleensä kahden kolmen maissa olevan herätyksen jälkeen nukahtaa tosi huonosti. Toisinaan uudelleen nukahtamisessa menee melkein tunti ja sen jälkeen jatkaa heräilyä pahimmillaan puolen tunnin välein. Päiväunet kestävät maksimissaan kaksi tuntia, joten liiasta nukkumisesta tuskin on kyse. Väsyneitä ollaan täälläkin. Muutaman kuukauden kuluttua olisi toinen lapsi tulossa. Täytyy sanoa, että välillä kammottaa, että miten sitten selviää edes hengissä. Meillä ei myöskään ole isovanhempia eikä muutakaan tukiverkostoa. Tsemppiä kaikkien yökukkujien vanhemmille ja tuhat sympatiapistettä!

Yhteistyössä