Muita influenssaan sairastuneita rokotettuja?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Onko täällä muita epäonnisia? millaiset oireet on ja onko lievemmät verrattuna ei rokotettuun? Sitäkin olen miettinyt, että missä kohtaa yleensä jälkitaudit iskee ja missä kohtaa sairautta ihmisille tulee yleensä hengitysongelmia? Itse sairastuin perjantaina. Kuume nousi vasta lauantaina. On kyllä hirveä tauti.
 
Rokotettuna influenssa on vain tavallisen flunssan oloinen, eikä vie sairaalaan -- jos siis kyseiseen virukseen oli rokotteessa vasta-aineet. Aina on mahdollista, että influenssa onkin sellaista sorttia, ettei sitä ollut rokotteessa mukana, ja silloin ei rokote anna suojaa sitä pöpöä vastaan.
 
Taas eilen mietittiin, että miten on mahdollista, että tänäkin vuonna rokotetut ovat sairastaneet influenssan kaltaisen flunssan, mutta rokottamattomat eivät. Se ei ole tilastollisesti mahdollista mutta niin se vain käytännössä on. Ja siis tämän keskustelun aloitti kaksi rokotettua, jotka ihmettelivät sitä, miksi olivat terveempiä ennen kuin alkoivat ottaa influenssarokotteen, ja miksi sen jälkeen on joka syksy mennyt kuumeessa ja rajussa flunssassa.

Minä olen nähnyt tämän jo niin monta kertaa, että osaan kertoa miten tämä vuosi menee ja ensi vuosi ja vuosi sen jälkeen. Ensimmäinen pöpö, jonka rokotettu saa rokotteen jälkeen, on raju ja siitä tulee jälkitautina viikkojen ylähengitystievaikeudet ja sitkeä keuhkoihin pakkaantuva lima. Rokote näyttää alentavan immuniteettia niin, että jos et nyt saakaan juuri sitä influenssaa, jota vastaan rokote oli, niin saat taatusti jonkun muun influenssan, joita joka vuosi kuitenkin kiertää tässä maassa. Ne, joilla ei ole rokotetta, selviävät näistä taudeista lievimmillä oireilla, toipuvat nopeammin ja ovat sitä kautta vastustuskykyisempiä myös loppuvuoden. Ne, jotka aloittavat syksyn sairastelemalla, kulkevat koko loppuvuoden puoliteholla.

Influessan tarttumista ehkäistään parhaiten hyvällä käsihygienialla, jäämällä kotiin jos on kipeä ja käyttämällä suusuojaa niiden henkilöiden lähellä joilla on alentunut immuniteetti jos kokee olonsa yhtään kipeäksi. Eli samalla tavalla kuin toimitaan muidenkin tautien kanssa, koska muutkin taudit voivat olla vaarallisia kuin juuri se influenssatyyppi, johon sinä vuonna rokotetaan.
 

Similar threads

O
Viestiä
6
Luettu
2K
A
L
Viestiä
2
Luettu
1K
Aihe vapaa
Lapsen ravinto 6:sta 24:n kuukauden ikään.
L

Yhteistyössä