Muita ISOJA odottajia? +150kg siis.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "iso"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"iso"

Vieras
Haluan udella löytyykö täältä ketään muita yli 150kiloista odottajaa, jotka on tullut ihan normaalisti raskaaksi, niin kuin kaikki normaalipainoisetkin yleensä tulevat?

Kuinka sinuun on suhtauduttu esim. neuvolassa ja ultrassa käydessä?

Olin 104 kg alkaessani odottamaan kuopusta, paino ei onneksi noussut raskauden aikana vaan onnistuin pitämään sen samassa. Neuvolassa terv.hoitaja kiinnitti selvästi huomiota jo lähtöpainooni, ei ollut inhottava mutta ei nyt kauhean mukavakaan. Huomautti hyvin napakasti jos paino yritti lähteä nousuun. Hyvin asialinjalla meni koko raskaus neuvola-ja äitiyspolikäyntien suhteen. Joudut todennäköisesti tarkempaan syyniin jo alusta lähtien, koska kuten itse tiedät riskit ovat koholla. Kaikkea hyvää odotukseesi!

Itse oli 85 kg kun odotin ja silloin jo tuli sanomista "eristeestä" vatsalla kun ultrasivat sairaalassa. Oikeastaan muuten ei kai tullut sanomista (en muista). Ultraaminen on ymmärtääkseni oikeasti hankalaa isolla massalla.

Painoa oli noin 130kg, neuvolantäti oli ihana ja totesi vain että painoa on mutta sinähän varmaan tiedätkin sen. Ei tehnyt asiasta numeroa. Eikä äpolillakaan siitä huomauteltu erikseen, kaikki olivat asiallisia. Paitsi minä, joka laskin leikkiä tyyliin kestääkö hoitopöytä mun läskejä ym.

Ultrat täytyi tehdä alakautta, koska läskien läpi ultraaminen ei onnistunut kuin vasta loppuvaiheessa.

Raskauteni sujuivat hienosti, synnytykset normaalit.

Samaa kuin "verass". Mulla oli esikon kanssa lähtöpaino 120 kg, rankan oksentelun takia putosi kymmenen kiloa ja ne samat kilot kipusi takaisin synnytykseen mennessä. Laitokselta kun lähdin vauvan kanssa painoin 99 kg. Ei mitään numeroa nostettu painosta -- tosin mulla on pituutta melkein 190 cm, enkä näytä kovinkaan pullealta vaikka BMI onkin 34.

Nyt toisella kierroksella lähtöpaino 119 kg, tällä hetkellä rv 19 ja painoa 120 kg. Neukkatäti ei ole painosta mitään sanonut sillä ekalla tapaamisella totesin olevani perillä riskeistä jne. On ollut mielissään kun mun paino ei vielä ole juurikaan noussut. Varhaisultra tehty alakautta, NP-ultra sekä vatsalta että alakautta (koska sintti ei suostunut kääntymään suotuisaan asentoon vaikka kuinka heiluteltiin, ei siis painon/peitteiden takia) ja ensi viikolla tiedossa rakenneultra -- asiallista on ollut käyttäytyminen kaikilla joiden kanssa olen ollut tekemisissä raskauden tiimoilta.

Kiitoksia vastauksistanne! Ihanaa kun saa tietää ettei ole ainut laatuaan, vaikka "painin" ihan eri sarjassa kuin te!

Meillä siis ensimmäinen neuvola ollut noin kuukausi sitten, kamala kokemus, terveydenhoitajan sanojen mukaan niin suuri riskiraskaus että todennäköisesti jompikumpi meistä kuolee. Lisäksi tulen kuulemma saamaan kaikki perussairaudet nyt raskausaikana. Terveydenhoitaja pettyi, kun kävin ensimmäisessä sokerirasitustestissä ja kaikki arvot olivatkin "ihanteellisia". Lisäksi sanoi että olisi varmaan parempi tehdä sektio, koska olen niin iso, etten todennäköisesti jaksa ponnistaa lasta alateitse pihalle.

Huoh. Viikkoja on nyt 13+0, huomenna ensimmäinen ultra ja äitiyspoliklinikka lääkäri, jännittää kamalasti kuinka alas minut huomenna lytätään. Kaikki on kuitenkin sujunut ihan ongelmitta tähän asti.. Stressiä vaan on kun kohdellaan kuin jotain avaruusoliota..

noh, ap, hyssytelläkö pitäisi, kun painat kolmen pienikokoisen naisen verran? NYT olet terve. samalla mallilla kun jatkat, niin voi olla, että kuolo korjaa ennenaikaisesti. ihan ystävällisessä hengessä sanon tämän, en haukkuakseni. vastuu on itsellä, ei yhteiskunnalla. ennen ja jälkeen, kun niitä ongelmia tulee.
tsemppiä odotukseen ja ole fiksu ja laihduta, kun siihen on hyvä aika :)

• Tykkää
Reactions: Tepadj ja Julmis
Okei, ymmärrän että neuvolatäti on huolissaan ja on hänen tehtävänsä kertoa sulle riskit ja vaarat, mutta. Tuollainen puhe ei ole ok. Vaadi saada vaihtaa neuvolatäti. Sulla on oikeus saada hoitaja joka kannustaa, ei lyttää. Joku joka oikeasti tsemppaa niin parempiin elintapoihin kuin nauttimaan raskaudestakin.

Älä ota p*skaa niskaan keneltäkään vaan vaadi parempaa.

• Tykkää
Reactions: MiMi_
Kas sattumaa.
Ja kiva kun laitoit ton muodossa "ISOJA" eikä mitään alentuvaa tyyliin valtavan isoja tai suunnattomia läskejä tms. Olen nimittäin tunteellinen ihminen. :)

Oon ollut kuudesti raskaana. Ihan luonnollisesti raskautunut aina ja raskauksissa ei ole ollut mitään ongelmaa. Synnytykset menneet ihan hyvin.
Hyvin pieni osa ammattilaisista ei ole osannut suhtautua ammattimaisesti siinä mielessä, että on osoittanut epäkunnioitusta ja muuta negatiivista käytöstä. Suurin osa on tehnyt työnsä minua kunnioittaen.
Tosin jossakin vaiheessa olen huomannut erään ammattitaitoon liittyvän asian, josta en ole aivan varma johtuuko se lihavuudestani vai onko yleinen heikkous ammattilaisilla.. Minua ei nimittäin vieläkään kertaakaan ole valistettu mistään vaaroista, mitä liittyisi raskautumiseen tai synnyttämiseen (nimenomaan sairaalloisen lihavana). Ei vaikka sain viimeinkin kuudenteen raskauteen riesakseni tämän raskausdiabeteksen. Yksikään ammattilainen ei vieläkään ole kertonut, mitä vaaraa tai riskejä siihenkään liittyy. Vasta aivan äskettäin tajusin, että en tiedä niistä mitään ja olen ollut tästä erittäin harmissani, että minulle ei tällaisista asioista, jotka nimenomaan liittyvät minun raskauteeni kerrota. Yksilölliseksi en neuvolan asiakkaan kohtaamista siis voi kehua.
Minulla on ollut kaikenlaista pientä erikoista, joista minulla ei ole hajuakaan, voisivatko liittyä ylipainoon, koska lääkärit ja th:t ei ole niitä ehdottanutkaan ylipainosta johtuviksi, mutta toisaalta olen alkanut epäillä, etteivät taida juurikaan mitään kommentoidakaan eli en tiedä.
Erityispiirteitä on ollut seuraavissa asioissa:
-lapset ovat pyörineet mahassa hyvin pitkään, jopa la:n yli.
-Kerran on jouduttu kääntämään ulkopuolelta poikittain oleva vauva
-Kerran on menty hätäsektioon, kun vauva oli pyörähtynyt juuri ennen synnytystä
-Laskettu aika on ylitetty 3 kertaa reilusti
-Kerran on käynnistetty
-kerran taas on tullut jo 3 vkoa ennen la:ta
-kerran on jäänyt istukka kiinni ja jouduttu irrottamaan lääkkeellä
-Kerran on ollut raskausdiabetes

Eipä kai muuta. Epiduraalia toinen väitti haastavaksi laittaa näin lihavalle, kun toinen taas väitti, ettei mitään ongelmaa ole. Ekalla kerralla ei siis onnistunut, mutta on onnistunut senjälkeen jo pariin kertaan. En ole erityisen selkälihava, mutta ihan samanpainoinen olen ollut läpi kaikkien raskauksien. Oho tästä tuli vuodatus.

Niin olen painanut jo pitkään 147-157 kiloa.

Mulla on rakenneultrat otettu aina vatsan päältä.

Ja tosiaan niin kuin jo kirjoitinkin vuodatukseeni, mistään riskeistä ei kukaan ole koskaan (neuvolan th:ta mulla on ollut 4 ja tietty muita lekureita jne vaikka kuinka paljon..) maininnut halaistua sanaa. En nyt pidä sitäkään kovin hyvänä palveluna. Tietoa vastaan minulla ei ole mitään.

Vasta palstoilta olen oppinut miten hengenvaarallista on tulla raskaaksi tuon kokoisena ja mitä kaikkea tulee käymään.

Ei, en hae mitään hyssyttelyä, halusin vain saada tietää onko muitakin samassa tilanteessa olevia. :) En siis tunne ketään samankokoista joka olisi saanut lapsia, kaikki tutut näin isot kärsivät lapsettomuudesta. Ja en tosiaan ole yhteiskuntaa milläänlailla vastuuseen laittamassakaan, omahan on tilanteeni. :)

Mielestäni vain tuo neuvolan terveydenhoitaja ei ole toiminut oikein, kun sanoi minulle, että jompikumpi, vauva tai minä tulee todennäköisesti kuolemaan, viimeistään synnytyksessä. Se loukkasi ja järkytti todella paljon.

Tiedän että painoa on ihan liikaa, enkä muuta ole mielestäni väittänytkään. :) Kaikkia konsteja laihduttaa on kokeiltu ja olenkin saanut painoa alaspäin vuosien mittaan. Lääkärin kanssa puhuimme lihavuusleikkauksen mahdollisuudesta, kun mikään ei tunnu tepsivän. Noh, nyt raskauden takia ne suunnitelmat ovat jäähyllä jonkin aikaa.

Syntyessäni olen painanut 4890g ja ollut 53cm pitkä. Olen ollut jo 2-vuotiaana liian lihava, minua on tutkittu koko lapsuus ja nuoruus, vielä nykyäänkin sitä tutkitaan tottakai kun ikää on tullut. (Tällä hetkellä olen siis 184cm pitkä.)

Ja siis ainut mitä toivoisin, olisi se, että minuakin kohdeltaisiin ihmisenä ja odottavana äitinä, ihan siinä missä muitakin odottavia normaalipainoisia.

Ei me isot ihmiset kuitenkaan sisältäpäin/ajatuksiltamme/tunteiltamme olla mitenkään sen erikoisempia kuin normaalipainoisetkaan, vaikka ulkoa ollaankin niin pirusti erinäköisempiä!

[QUOTE="iso";29433010]
Mielestäni vain tuo neuvolan terveydenhoitaja ei ole toiminut oikein, kun sanoi minulle, että jompikumpi, vauva tai minä tulee todennäköisesti kuolemaan, viimeistään synnytyksessä. Se loukkasi ja järkytti todella paljon.
[/QUOTE]

Joo tosiaan, enpä huomannut pahoitella. Olipa todella törkeä tapaus ja itsekin olisin todella syvästi loukkaantunut. Voimia ja onneksi olkoon raskaudesta. Kaikkea hyvää teille!

Mulla oli painoa esikoisen odotuksen alkaessa 157kg (olen 174cm pitkä) ja viikko ennen synnytystä 162kg. Se 5kg tuli kahden viimeisen viikon aikana, turvotusta.

Synnytin normaalisti alakautta, mitään ongelmaa jaksamisen kanssa ei ollut. Vauva oli 4220g ja 54cm.

Kaksi vuotta oltiin ilman ehkäisyä ennen kuin esikoinen tärppäsi.

Nyt tulin raskaaksi, vaikka oli kierukka kun esikoinen oli n. 8kk ikäinen, alkupaino 155kg. Nyt menossa rv 21+1. Tänään oli rakenneultra, hyvin sai mahan päältä ultrattua kuten viime raskaudessakin. Nt-ultra tehtiin alakautta.

Radi-tuomio molemmissa raskauksissa, mutta sokerit pysyi ruokavalion+loppuraskauden ajan metformiinien avulla kurissa. Eivät vaikuttaneet vauvaan.

Neuvolassa suhtauduttu hyvin. Äitiyspolilla käyn säännöllisesti, riskiraskauden takia. Jos jollain on ollut painosta sanottavaa, olen kyllä sanonut takaisin että tiedän vallan hyvin sitä painoa olevan, osaan pitää puoleni. Ei, lihavat ei aina ole leppoisia..:D

Mehän ei taustoja tiedetä tässä ap:n tapauksessa.. Ehkä taustalla on tekijöitä, jotka lisäävät reilun ylipainon lisäksi vielä riskejä? :( Jos on sellainen mahdollisuus, että henki on lähteä jos jokin asia pahenee raskauden myötä niin pitäähän siitä jo varoittaa.. jos sitä voi esim.painonhallinnalla vähentää?

Ei tunnu kelpaavan varoittelut ja faktatieto riskeistä mutta sitten ei olis hyvä jos ollaan vaan hiljaa ja annetaan olla kilojen. Vaikea se on hoitoalalla lukea ihmistä, kuka ottaa hepulit ja kuka taas toivoisikin niitä varotteluja, tietoa mahdollisista ongelmista.. Ylipainosta nyt lähtökohtaisesti päättäköön ihminen itse. Pitäkööt ne riskitkin sitten omanaan :)

Neuvolassa suhtauduttu hyvin. Äitiyspolilla käyn säännöllisesti, riskiraskauden takia. Jos jollain on ollut painosta sanottavaa, olen kyllä sanonut takaisin että tiedän vallan hyvin sitä painoa olevan, osaan pitää puoleni. Ei, lihavat ei aina ole leppoisia..:D

Onko ne riskiraskauksia tuon rd:n takia vai jonkun muun? Vai onko lihavuuden takia riskiraskaus? Mulla on nyt toi rd ja sokerit on alkaneet heittää näin loppua kohden.. Mitä ne siellä äitiyspolilla tekee, kiinnostaisi tietää, jos siis rd:n takia oot siellä käynyt?

Kiitos kaikille onnitteluista :)

Mitään perussairauksia minulla ei siis ole, en ole edes allerginen millekään. :) Olen siis ihan täysin terve, lukuunottamatta tätä sairaalloista ylipainoani.

Ja siis kävin antamassa tuolla terveydenhoitajalle palautteen tästä hänen käyttäytymisestään ihan kasvokkain seuraavana päivänä asiaa sulateltuani ja miehen kanssa siitä keskusteltuani. Olen siis myös ihminen joka sanoo sen miltä tuntuu. :) Eli kuten Minn85 jo mainitsi niin ei kaikki lihavat ole leppoisia. :D

Ja kyllä mulle faktatieto kelpaa tottakai ja itsekin sen tiedostan että tämä on riski. Mutta se että sanotaan että jompikumpi kuolee, menee ihan yli ymmärryksen. Ei kai hoitoalalla oleva ihminen voi kenellekään kuitenkaan kuolemantuomiota julistaa kunnes toisin todistetaan..?

Ja tosiaan äitiyspolilla minäkin joudun todennäköisesti säännöllisesti käymään, mutta kuten eräs ihana hoitaja minulle puhelimessa totesi, saanpahan nähdä vauvani useammin kuin normaalipainoiset odottajat. :)

Mehän ei taustoja tiedetä tässä ap:n tapauksessa.. Ehkä taustalla on tekijöitä, jotka lisäävät reilun ylipainon lisäksi vielä riskejä? :( Jos on sellainen mahdollisuus, että henki on lähteä jos jokin asia pahenee raskauden myötä niin pitäähän siitä jo varoittaa.. jos sitä voi esim.painonhallinnalla vähentää?

Ei tunnu kelpaavan varoittelut ja faktatieto riskeistä mutta sitten ei olis hyvä jos ollaan vaan hiljaa ja annetaan olla kilojen. Vaikea se on hoitoalalla lukea ihmistä, kuka ottaa hepulit ja kuka taas toivoisikin niitä varotteluja, tietoa mahdollisista ongelmista.. Ylipainosta nyt lähtökohtaisesti päättäköön ihminen itse. Pitäkööt ne riskitkin sitten omanaan :)

Onko lukihäiriötä sulla? Vikaa ymmärryksessä ainakin..
Ihan yksimielistä tää lihavien porukka tuntuu olevan, vaikka pitäisihän teidän erilaisia ihmisiä osata palvella ihan lähtökohtaisesti. Ei ne laihatkaan ihan homogeenistä sakkia oo. Toiset haluaa enemmän tietoa, toiset vähemmän.

Olen todella ihmetellyt sitä näin jälkikäteen, että raskauksistani puhuttaessa ei mitään riskejä ole mainittu. Samat henkilöt ovat kyllä onnistuneet tuputtamaan ihan sellaisiakin mutujaan, johon ovat huomanneet minun suhtautuvan huomattavasti varauksellisemmin. (hoito-ohjeita, kaikenmaailman suosituksia yms..)
Olen aivan varma, etten ole ymmärtänyt väärin, jotkut asiat ovat näyttäneet olevan kutsumusasioita, ynseästä vastaanotosta ei ole välitetty ja joitakin asioita ei ole edes yritetty kertoa (jos oletamme, että palstatiedot kauhean vaarallisesta tilastani pitävät paikkaansa). Taitaa vaan olla, että nää ihmiset siellä töissä ovat vaan ihmisiä ja tekevät vaan työtään, kukin omalla tasollaan. Tämä tuntuu joillekin olevan vähän vaikea uskoa..?!

Meillä on jonkun verran tota taustaa tosta ap:n tapauksesta ja sinä olet tähän mennessä ainut, joka haluaa lisätä sinne juttuun jotain omia arveluitasi.

En kyllä purematta niele tuota, että kaikkia keinoja laihduttaa on kokeiltu eikä mikään auta. Oikeasti, jos kulutat enemmän kuin syöt, laihdut. Niin se vaan on. Onhan se nähty näissä suurin pudottaja-ohjelmissakin. Ihminen sanoo, että on tehnyt kaikkensa eikä vaan laihdu. Kummasti se paino sitten putoaa kun saa ruokavalio-ohjeet joita myös noudattaa, ja liikkuu.

• Tykkää
Reactions: erinys ja Tepadj
[QUOTE="iso";29433113]Olen siis myös ihminen joka sanoo sen miltä tuntuu.
[/QUOTE]

Minä en ole sellainen. Ja odotan silti saavani hyvää ja tasavertaista palvelua. Olen itse asiakaspalvelun ammattilainen ja pärjään työssäni loistavasti, mutta aika harvoin saan yhtä hyvää palvelua mistään paikasta. Tokikin pääasiassa sentään kohtuullista ja harvoin täysin ala-arvoista. Niinkuin totesin selvästi suurin osa terveysalan työntekijöistä on ainakin kohdellut minua kunnioittavasti, mikä on aika tärkeää.

En kyllä purematta niele tuota, että kaikkia keinoja laihduttaa on kokeiltu eikä mikään auta. Oikeasti, jos kulutat enemmän kuin syöt, laihdut. Niin se vaan on. Onhan se nähty näissä suurin pudottaja-ohjelmissakin. Ihminen sanoo, että on tehnyt kaikkensa eikä vaan laihdu. Kummasti se paino sitten putoaa kun saa ruokavalio-ohjeet joita myös noudattaa, ja liikkuu.

Liittyykö tämä nyt mitenkään ketjun aiheeseen?

Ei tarvitse kyllä kestää mitään töykeyksiä tai muita epäasiallisuuksia terkalta. Ystävälleni terkka oli sanonut, että saa olla onnellinen, että on edes raskaana kun on ylipainoa niin paljon. Mielestäni asiaton kommentti.

[QUOTE="vierailija";29433191]Ei tarvitse kyllä kestää mitään töykeyksiä tai muita epäasiallisuuksia terkalta. Ystävälleni terkka oli sanonut, että saa olla onnellinen, että on edes raskaana kun on ylipainoa niin paljon. Mielestäni asiaton kommentti.[/QUOTE]

No tavallaan. Riippuu varmaan myös miten sanoo, koska oma eka terkka sanoi mulle "ihme, että edes olet raskaana" ja en pystyny ottaa sitä pahalla, koska se sai sen kuulostamaan onnittelulta eikä antanut mitään aihetta mun epäillä, että se ois ollu joku ilkeä kommentti. Oli muutenkin hyvin myönteinen tyyppi.

ihan sama kun moitittas kovasti diabetes äitiä ,riski tulla raskaaksi mutta silti raskaudutaan.elämä on riski jos siltä pohjalta lähdetään ,kaikki on riskiä. jokaisen äidin pitää saada arvostusta ihan jokaisen.en voi ymmärtää neuvola tätisi asennetta en kerta kaikkiaan.jos hää haluaa että olet hyvä äiti lapsellesi niin ainakaan ei ala lyttäämään ,sillä voi olla hyvässälykyssä pitkät vaikutukset ja vaikkei olisikaan niin ei missään nimessä. hienovaraisesti voi kertoa että riskejä on ja yritetään yhdessä keskustella niistä ja esim.siitä jos painoa saisi alas ja yhdessä riskit tiedostaen mennään eteenpäin.odottaja ja NEUVOLATÄTI!. terveisin ihan normipainoinen ja jokaista ihmistä arvostava äiti.

Tuohon laihduttamiseen en ala historiaani kokonaan kertomaan, mutta sen voin sanoa, että juuri syksyllä kävin ravitsemusterapeutilla ja hän kehui ruokapäiväkirjaani, että syön terveellisesti ja oikein, lukuunottamatta lauantaita, joka meillä on sovittu herkkupäiväksi. Olen täyttänyt ruokapäiväkirjaa nyt about puoli vuotta, jotta selviäisi missä vikaa on, mutta mitään ei löydy. Lisäksi liikun päivittäin koiran kanssa yhteensä noin puolitoista tuntia ja keskiviikkoisin käyn uimassa.

Ja kyllä minäkin ihmettelen, että tulin normaalisti raskaaksi vaikka painoa onkin näin paljon. Kliseisesti voisin todeta, että jokainen raskaus on jo itsessään ihme, joten tottakai siitä pitää ja saa olla onnellinen! Toisilla sitä onnellisuutta vain yritetään lytätä, tai ainakin siltä minusta tuntuu.

Itsekin odotan saavani tasavertaista kohtelua, mutta aina se ei vain mene niin. Menet minne tahansa asiakkaaksi, jopa ompelulankaa ostamaan, saattaa myyjä kohdella ja puhua sinulle aivan eri tavalla kuin edelliselle asiakkaalle, se ihmetyttää minua suuresti!

Onko meissä lihavissa jokin tarttuva tauti jonka saa varmasti, jos meitä kohtelee kuin ihmistä?

[QUOTE="iso";29433113]Kiitos kaikille onnitteluista :)

Mitään perussairauksia minulla ei siis ole, en ole edes allerginen millekään. :) Olen siis ihan täysin terve, lukuunottamatta tätä sairaalloista ylipainoani.

Ja siis kävin antamassa tuolla terveydenhoitajalle palautteen tästä hänen käyttäytymisestään ihan kasvokkain seuraavana päivänä asiaa sulateltuani ja miehen kanssa siitä keskusteltuani. Olen siis myös ihminen joka sanoo sen miltä tuntuu. :) Eli kuten Minn85 jo mainitsi niin ei kaikki lihavat ole leppoisia. :D

Ja kyllä mulle faktatieto kelpaa tottakai ja itsekin sen tiedostan että tämä on riski. Mutta se että sanotaan että jompikumpi kuolee, menee ihan yli ymmärryksen. Ei kai hoitoalalla oleva ihminen voi kenellekään kuitenkaan kuolemantuomiota julistaa kunnes toisin todistetaan..?

Ja tosiaan äitiyspolilla minäkin joudun todennäköisesti säännöllisesti käymään, mutta kuten eräs ihana hoitaja minulle puhelimessa totesi, saanpahan nähdä vauvani useammin kuin normaalipainoiset odottajat. :)[/QUOTE]

Mitä terkkari vastasi kun kävit palautetta antamassa? Tai siis tajusiko edes mokanneensa? Mä olen saanu vaikka kuinka paljon kuraa niskaani kun 90 kiloisena olen vauvoja odotellut. Kaikilla ei tosiaan ole käytöstavat hallussa..
Tsemppiä odotukseen ja toivottavasti ei tuu muita idiootteja vastaan!

Yhteistyössä