Muita, joiden lapset ei pääse koskaan yökylään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "näin meillä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"näin meillä"

Vieras
Onko täällä muita, joiden lapset ei pääse ikinä yökylään mummolaan tai muuallekaan?

Meillä on näin. Esikoinen on jo melkein 6-v, eikä ole kertaakaan vielä ollut yötä hoidossa missään. Isovanhemmat tulevat meille kotiin hoitamaan, jos joskus harvoin menemme johonkin, mistä tullaan kotiin lasten nukkumaanmenon jälkeen. Emme käy oikeastaan ikinä missään juhlissa, missä menisi aamuyön tunneille asti. Kerran vuodessa, kuten tänäänkin, menemme pikkujouluihin. Lapset halusivat mennä mummolaan ja pääsevätkin sinne, mutta ennen nukkumaanmenoaikaa mummo tuo lapset omaan kotiin nukkumaan ja lähtee sitten meiltä pois, kun tulemme yöllä kotiin. Seuraavana aamuna lapset voivat herätä jo kuudelta. Luksusta on, jos suostuvat nukkumaan seitsemään asti. Me tulemme juhlista kotiin viimeistään puolen yön maissa, ettei mummo joudu valvomaan pitempään ja toisaalta myös siksi, että jaksamme aamulla herätä silloin kuuden aikaan hoitamaan lapsia.

Kyllä mä tiedän, ettei kenelläkään ole velvollisuutta hoitaa meidän lapsia ja olen kiitollinen siitäkin, että pääsen juhliin edes kerran vuodessa siten, että meillä on hoitaja kotona. Mutta väkisin tulen kateelliseksi kuunnellessani miten toiset vie jo ihan vauvoja yökylään. Musta olisi ihanaa edes kerran vuodessa nukkua aamulla niin pitkään kun väsyttää. Mutta ei. Sitä mahdollisuutta ei ole koskaan. Eikä ole kyse siitä, että olisi tarkoitus ryypätä koko yö ja olla huomenna kykenemätön hoitamaan omia lapsia. Mä käytän alkoholia vähän, tällä hetkellä en ollenkaan, mutta kyllä mua silti väsyttää huomenna klo 6 aamulla ihan sairaan paljon.

Toinen mummola meillä on niin kaukana, että se on pois laskuista jo senkin takia. Enkä tiedä suostuisiko anoppi edes hoitamaan meidän lapsia koko viikonloppua, tuskin. Enkä tiedä mitä sanosin lapsille, jotka tivaavat, että miksi he eivät koskaan pääse yökylään. Lapset ovat jo niin isoja, että nukkuvat heräilemättä ja käyvät tarvittaessa itse vessasa öisin eli mitään pientä heräilevää vaippaikäistä en olisi hoitoon tunkemassa.

Ootko kysynyt suoraan, että ottaisivatko YÖKSI? Kummalliselta tuntuu, että hoitavat kyllä pikkutunneille asti, mutteivät sitten yöksi ota. Kuusivuotias kun ei sillä tapaa öitäkään valvota, kuin esim. vauvat.

Eikö teillä ole muita sukulaisia, jotka hoitaisivat? Esim. serkkutyttöä joka voisi tulla teille yöksi pientä vaivanpalkkaa vastaan? Olisiko susta mahdoton ajatus palkata lapsenvahti?

Itse olen kuusivuotiaana yökyläillyt jo kavereitteni luona. Olisiko lapsella kaveria, jonka kanssa voisivat yökyläillä puolin jos toisin?

No meillä sama tilanne sillon kun vielä asuin lasten isän kanssa yhessä eli eipä ollut lapsilla yökylä- eikä kyllä muitakaan "hoitopaikkoja" että ois joskus päästy aikuisten kesken johonkin. Isovanhemmat sen verran iäkkäitä ettei hoito tule kysymykseen kuin ihan hätätapauksessa. Nyt yh.na siinä mielessä helpompaa kun lapset välillä isällään niin saa hengähtää.

Ei ole ketään sellaista sukulaista, joka ottaisi lapset hoitoon. Eikä ketään niin läheistä kaveriakaan, joka ottaisi omien pikkulastensa lisäksi ylimääräisiä hoitoon. Ja on sitä yökyläilyä yritetty vihjata, mut ei vaan käy. Jopa niin, että lasten pappa sanoi kerran mummon kuullen, että tulisiko lapset yöksi, mut mummo ei siltikään sanonut, että joo tottakai hyvä idea, vaan vaihtoi heti puheenaihetta. Joskus olen miettinyt maksullista hoitajaa, mut eihän se tätä ongelmaa ratkaise. Onhan meillä nytkin hoitaja kotona, mut eipä ole enää aamulla. Eikä sellaista maksullista paikkaa taida olla olemassakaan, mihin lapset saisi yöksi.

[QUOTE="vieras";22644194]Jos haluat esim kerran vuodessa nukkua pidempään niin eikös mies voisi jonakin päivänä herätä aikaisin ja antaa sinun nukkua.[/QUOTE]

Ja minä menisin mihin siksi aikaa? Yksin hotelliin vai? Ei se mitään auta, että mies nousee lasten kanssa, koska pitävät kuitenkin niin paljon meteliä, etten mä siinä nukutuksi saa. Herään kuitenkin.

[QUOTE="näin meillä";22644207]Ja minä menisin mihin siksi aikaa? Yksin hotelliin vai? Ei se mitään auta, että mies nousee lasten kanssa, koska pitävät kuitenkin niin paljon meteliä, etten mä siinä nukutuksi saa. Herään kuitenkin.[/QUOTE]

Oletko kuullut korvatulpista? Hotelli on toki myös hyvä vaihtoehto.

Toki jos on niin pieni asunto että äänet kuuluu niin pitää osata soveltaa.

Kesällä lapsi vaikka leirille, koulukin tuo esiin nuo yökyläilyt, varsinkin tytöt tykkää järjestellä kaikenlaisia pyjamabileitä ja leffa iltoja :) meillä on paljon lapsia ja nuoria täällä aina. Poika järjestää kamuilleen peli-iltoja ja tyttöni kaverit (teinejä kun ovat) tulevat vain kylään. Sitten tehdään lattialle isot pedit ja sinne maate....
Ihan varmasti tuo koulumaailma avartaa :) ja tosiaan nuo leirit ovat sitten myös vaihtoehto, talvisinkin on joitain leirejä myös (riippuu kaupungista).

Kesällä lapsi vaikka leirille, koulukin tuo esiin nuo yökyläilyt, varsinkin tytöt tykkää järjestellä kaikenlaisia pyjamabileitä ja leffa iltoja :) meillä on paljon lapsia ja nuoria täällä aina. Poika järjestää kamuilleen peli-iltoja ja tyttöni kaverit (teinejä kun ovat) tulevat vain kylään. Sitten tehdään lattialle isot pedit ja sinne maate....
Ihan varmasti tuo koulumaailma avartaa :) ja tosiaan nuo leirit ovat sitten myös vaihtoehto, talvisinkin on joitain leirejä myös (riippuu kaupungista).

Tuo tuntuu vielä niin kaukaiselta. Nuorempi lapsi on vielä reilusti alle kouluikäinen :(

No on tuo aika outoa käytöstä mummilta roudata muksut kotia nukkumaan :/.
Meillä esikoinen tuli justiin kaverin luota yötsystä (12vee) ,mutta yhden ainoan kerran ovat olleet anopilla yökylässä pikkuveljensä (2.5vee) kanssa.
Meilläkään ei ole muuta paikkaa,kun anoppila ja mummo tahtoo mieluummin bailata vkonloput(pe-la) ennemmin kuin ottaisi edes joskus pojat yökylään vaikka 12vuotiaasta oisikin jo paljon hoitoapua mummille pikkuveljen kaitsemiseen...

Sama juttu pitkälti. Ei ole sukulisia lähimain, mutta tarvittaessa saamme kotiin palkattua lastenhoitajan jos haluamme mennä jonnekin kaksin. Tai siis saimme ennen vauvaa, seuraavan vuoden olenkin sitten kiini pienessä.

Yksi tuttu muinoin lupasi ottaa joskus tyttöä yökylään, mutta sekin sitten jäi ja nyt hänellä on jo itsellään vauva mikä tekisi nuo yökyläilyt hankaliksi. Muuten meidän lapset, varsinkin esikoinen, on hnkalia yökylään otettavia, eli helpommalla päästään kotiin tulevien hoitajien ja puolison kanssa vuoottelun avulla.

Yhteistyössä