Muita jotka ette ole ikinä olleet masentuneita ja minkälaista elämänne on ollut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Manta"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Paljonhan on terveyskeskuksissa näitä (yleensä naisia) jotka tulevat aina saman tai jonkun muun vaivan takia mutta mitään syytä kipuihin ei löydy. Somaattisia oireita ei saisi vähätellä koska ihminen varmasti oikeasti kokee sitä kipua mutta syy oireisiin on yleensä stressiperäinen tms. Herkästihän lääkäri määrää vaan kipu-, masennus- tai unilääkkeitä eikä ohjaa sen kummemmin mihinkään. Tästä seuraa siis se kuuluisa suomalainen liiallinen lääkkeiden syönti. Se on vaan niin halpaa ja "tehokasta" määrätä ne pillerit ja laittaa ihminen kotiin.

Niin surullista..saanko kysyä mikä olet ammatiltasi?
Tämä tuttavani oli kyllä monissa terapioissa minkä jälkiseurauksia ei valvottu ja se karkasi käsistä. Terapiaa vuosi siis ja lääkkeet kouraan ja"pärjäile".. terapia sai väärän muodon kun ei osannut hallita sitä, ja karkasi käsistä kun alkoi itse toteuttamaan sitä.

No en minä oikeasti masentuneita tarkoittanutkaan vaan näitä jotka höpisevät noita juttujaan saadakseen huomiota. Kyllähän lääkiksessäkin opetetaan "Se on kaikista sairain joka on täysin hiljaa, se joka voivottelee isoimpaan ääneen ei ole niin sairas kuin se hiljainen" Eli tarkoitin näitä jotka voivottelevat joka välissä kuinka on vaikeeta ja voi voi oijoi. Kyllä moni tekee itsemurhan kun ei enää jaksa mutta he ovatkin niitä jotka eivät pidä suunnitelmistaan meteliä ja ovat oikeasti mieleltään sairaita.

Näitä mäkin tarkotan.
Niinkuin se meidän sukulainen.Hommattiin sille parhaat terapeutit ja hoitopaikat mutta kun ei haluta mennä kun ei ne kuitenkaan mitään auta ja turha niitä lääkkeitä on syödä kun ei nekään mitään auta...

Selvitäppä osa-aikatyöstäsi missä teidän työterveyshuolto on. Sinnehän sinä voit mennä hakemaan apua. Työterveyslääkäri ohjaa sinut kyllä oikealle taholle. Toinen mitä oon kuullut niin opiskelijat saavat todella hyvää terapiaa terveydenhuoltonsa kautta. Ainakin siis pk-seudun amk:issa.
Koita nyt vain saada jostain apua itsellesi, Suomessa ollaan ikävä kyllä tultu siihen tilanteeseen että parasta apua ei välttämättä saa ellei osaa itse vaatia. Silloin juuri ne hiljaisimmat ja monesti kovimmassa hädässä olevat jäävät ilman tukea ja apua.

Ei ole työterveyshuoltoa kun olen ainoa työntekijä pomon lisäksi. Ja siis mielenterveystoimistossa ja tk:ssa tilanne on hyvin selvillä ja psykologi varmasti antaisi lisää aikoja jos vaan voisi. Nyt kun olen käynyt n, kuukauden ajan viikottain olen voinut paremmin joten kyllä se terapiasuhde olisi tärkeä. Ja aion sen terapian vielä aloittaa kunhan vaan saisin sen psykologin. Tuo on kyllä tosiaan totta että ei sitä apua saa. Ei sitä saa kuin tosiaan sieltä psykiatriselta osastolta sitten kun on hätä päällä. Olen hakenut meille sossunkin kautta apua kun on lapsia mutta asioiden pitäisi olla oikeasti tosi huonolla tolalla ennen kuin sitä apua saa :/ Kyllä se joskus tästä..Päivä kerrallaan :)

Niin surullista..saanko kysyä mikä olet ammatiltasi?
Tämä tuttavani oli kyllä monissa terapioissa minkä jälkiseurauksia ei valvottu ja se karkasi käsistä. Terapiaa vuosi siis ja lääkkeet kouraan ja"pärjäile".. terapia sai väärän muodon kun ei osannut hallita sitä, ja karkasi käsistä kun alkoi itse toteuttamaan sitä.

Olen kriisipäivystyksessä sosiaali-ja kriisityöntekijänä. Psykiatria oli kyllä lähellä sydäntä ja olen siihen perehtynyt hieman enemmän. Ja kuuntelen kyllä poliittisesti aktiivisena näitä tarinoita joissa ihmisiä kohdellaan todella rumasti esim terveydenhuollossa. Se on niin väärin :(

En kohdistanut viestiäni kellekään tietylle vaan tuolla oli useammissakin viesteissä havaittavissa sitä.Ja vaikka sitä ei olis näissä viesteissä niin sitä on oikeessa elämässä.

Sanoin myös aikasemmassa kommentissani että mä tiedän että mulla on paska-asenne masentuneita kohtaan mutten vaan voi sille mitään,kun kokemusta ei sellaisista ole kuin yhdestä oikeasti masentuneesta ja sitten näistä masentuneista joilla on joku omatekemä dg.

Niin no, se ei ollut tarkoitus vaikka omia kokemuksia kerroinkin ja perustelinkin ne aiemmin. Sun pitäisi ehkä ajatella että "vika" on sussa, eikä niissä masentuneissa kun ajattelet noin. Ei se yhden takia kaikkia kannata yleistää :)

Olen kriisipäivystyksessä sosiaali-ja kriisityöntekijänä. Psykiatria oli kyllä lähellä sydäntä ja olen siihen perehtynyt hieman enemmän. Ja kuuntelen kyllä poliittisesti aktiivisena näitä tarinoita joissa ihmisiä kohdellaan todella rumasti esim terveydenhuollossa. Se on niin väärin :(

Kiitos "teille". Teette hyvin tärkeää työtä. Monet kerran olen teillekin hädän hetkellä soittanut.

[QUOTE="vieras";23790246]Ei ole työterveyshuoltoa kun olen ainoa työntekijä pomon lisäksi. Ja siis mielenterveystoimistossa ja tk:ssa tilanne on hyvin selvillä ja psykologi varmasti antaisi lisää aikoja jos vaan voisi. Nyt kun olen käynyt n, kuukauden ajan viikottain olen voinut paremmin joten kyllä se terapiasuhde olisi tärkeä. Ja aion sen terapian vielä aloittaa kunhan vaan saisin sen psykologin. Tuo on kyllä tosiaan totta että ei sitä apua saa. Ei sitä saa kuin tosiaan sieltä psykiatriselta osastolta sitten kun on hätä päällä. Olen hakenut meille sossunkin kautta apua kun on lapsia mutta asioiden pitäisi olla oikeasti tosi huonolla tolalla ennen kuin sitä apua saa :/ Kyllä se joskus tästä..Päivä kerrallaan :)[/QUOTE]

Niin sä asut jossain pienellä paikkakunnalla? Se on kyllä niin inhottavaa kun heillä on tarjota vain "ei oo":ta. Yritä heti huomenna vielä uudelleen joka taho, soittokierros jospa joku voisi hieman joustaa ja auttaa?

[QUOTE="vieras";23790270]Kiitos "teille". Teette hyvin tärkeää työtä. Monet kerran olen teillekin hädän hetkellä soittanut.[/QUOTE]

Kiitos jos meistä on ollut apua. Meilläkin työnsarkaa olisi enemmän kuin pystymme näillä henkilöstömäärillä tekemään. Mutta pääasia että kuitenkin suuri osa ihmisistä saa avun, toki toivoisimme ettei kukaan jäisi avun ulkopuolelle.

Niin sä asut jossain pienellä paikkakunnalla? Se on kyllä niin inhottavaa kun heillä on tarjota vain "ei oo":ta. Yritä heti huomenna vielä uudelleen joka taho, soittokierros jospa joku voisi hieman joustaa ja auttaa?

On mulla nyt tosiaan juhannukseen asti onneksi aikoja psykologille ja sitten aloitan taas kunnon pommituksen yksityiselle päin. Tai koitan saada edes kontrolliaikoja kesän ajaksi.

Mielenterveyshuolto on todella retuperällä, lääkäreillä ei ole aikaa ja ammatillista mahdollisuutta ja taitoa todeta sairauksia ja etsiä oikeaa hoitoa, kuten sanoit on helppoa vaan lääkitä kun muuhun ei ole resursseja.
Ymmärrän että lääkärit yrittää parhaansa,paine on kova heillä. Esim,uusi aselaki määrää että lääkärin pitää 20minuutissa selvittää voiko ihmiselle myöntää aseenkantolupaa.

Kun mielenterveyspolille soittaa ohjataan omalle lääkärille ja se taas laittaa jonoon joka on monia kuukausia, ja lääkkeet kouraan.

12 vuotta sitten sanoin paniikkihäiriötä ja siihen liittyvää ahdistusta kärsivälle sisarelleni, että luulen, että minua ikinä mikään hetkauta. Osaan positiivisella asenteellani lannistaa kaiken pahan, joka tulee vastaan. Pari vuotta sen jälkeen aloin kokea ahdistunutta oloa ja pakko-oireita ja -ajatuksia, jotka äityivät minulle, vahvalle ihmiselle niin koviksi, että oli pakko hakea apua. Sain satunnaisia keskusteluja psykiatrin kanssa ja masennuslääkkeet, jotka neutralisoivat aivojeni välittäjäaineenvaihduntaa. Tunsin, että lääkkeiden ansiosta tulin omaksi itsekseni. Lääkärin kanssa ollaan pohdittu perinnöllisyyden vaikutusta, sillä suvussani on satunnaisesti naisia, joilla on ollut mielialahäiriöitä. Lääkkeen tehoaminen on yksi "todiste" tästä, että "vika" saattaa olla ns. aivoissa. Siskoni on ollut vuoden verran ilman lääkitystä ja paniikkikohtauksia, minä puolestaan syön yhä masennuslääkkeitä ja poden silloin tällöin psyykkisiä ongelmia. Sisareni ei ole ikinä maininnut repliikkiä, jonka sanoin ennen tätä kaikkea. Mutta minä muistan sen ja häpeäisin sanoa niin uudelleen. Elämä ja ihmismieli ei ole mustavalkoista.

Vielä sitten. Kyllä minulla ainakin oli asenne kohdillaan silloin, kun aloin voida huonosti. Jos pahaan oloon voisin vaikuttaa asenteella, kaiketi ei olisi masentuneita ollenkaan...? Sillä ei kai kukaan halua oikeasti olla masentunut.

Mielenterveyshuolto on todella retuperällä, lääkäreillä ei ole aikaa ja ammatillista mahdollisuutta ja taitoa todeta sairauksia ja etsiä oikeaa hoitoa, kuten sanoit on helppoa vaan lääkitä kun muuhun ei ole resursseja.
Ymmärrän että lääkärit yrittää parhaansa,paine on kova heillä. Esim,uusi aselaki määrää että lääkärin pitää 20minuutissa selvittää voiko ihmiselle myöntää aseenkantolupaa.

Kun mielenterveyspolille soittaa ohjataan omalle lääkärille ja se taas laittaa jonoon joka on monia kuukausia, ja lääkkeet kouraan.

Niin tuo esille ottamasi uusi aselaki on kyllä niin turha juttu taas että voi luoja! Nämä kouluammuskelut toivat vain tiukennuksen aselakiin vaikka olisi pitänyt selvittää MIKSI nuori voi niin huonosti että tekee moisia tekoja. Sama kohtalo oli tällä Keravan puukottajallakin, joka tappoi nuoren tytön että pääsisi hoitoon. Niin surullista!
Toivon nyt demareilta jämäköitä otteita näihin epäkohtiin, ainakin siellä on useampia alan ammattilaisia jos vaikka pääsisivät oikeille ministerin paikoille. Tästä huonompaan suuntaan ei ole kertakaikkiaan enää varaa mennä tai sitten kouluammuskeluista ym. lieveilmiöistä tulee meille pysyviä.

Minunkin elämäni on ollut helppoa,huoletonta ja onnellista. Minä en siihen kykene. Epäilen (rehellisyyden nimissä mainittava että tiedän) olevani masentunut koska tuo mörkö seuraa elämääni vuodesta toiseen,välillä pelottavampana,välillä laimeampana. Mutta pärjään vielä. Kuten tämäkin keskustelu todisti, leima on järkyttävän vahva ja pelottavaa miten vähän kanssaihminen tästä tietää, vaikka asiasta puhutaan jatkuvasti. Tällä hetkellä uskon tehneeni oikean päätöksen ja sinnittelen. Toivoisin vain hiukan ymmärrystä tavalliselta ihmiseltä tätä aihetta kohtaan, tai vain hiljaisuutta jos ei asiasta mitään tiedä!

Mutta nyt hyvää yötä! Ja pyydän vielä anteeksi jos kirjoitin alussa turhan kärkkäästi tietystä ihmisryhmästä, en todellakaan halunnut arvostella oikeasti masentuneita! Mutta kun on semmoinen ihmisryhmä joka tykkää kieriä siellä itsesäälissä ja se ihmisryhmä vie uskottavuutta valitettavasti oikeasti sairailta.
Mutta jokainen joka kärsii näistä ongelmista ei saisi jäädä yksin! Jos jollain läheisellä näkyy oireita, yrittäkää saada tämä ihminen puhumaan! Koska ääneen puhuttu huoli on puolet helpompi kantaa kuin sisällä pidetty murhe.

Tässä on ollut nyt jo niin paljon masentuneiden puheenvuoroja, että laitan minäkin omani vaikka otsikko onkin aivan muu.

Ensiksi, en ole oikein ikinä ymmärtänyt tuota, että joku haluaisi "esittää masentunutta koska se on muotia". En tiedä missä piireissä näin on, itse työskentelen hoitoalalla, ja siellä tabu on niin voimakas, etten todellakaan ole koskaan kertonut kenellekään. Koska tiedän, että mielenterveyttä sairastavista tai sellaisiksi epäillyistä levitetään todella rumia juttuja.

Onneksi(!) minulla on myös krooninen fyysinen sairaus, johon epämääräisesti viittaamalla pystyn ohittamaan aukot työhistoriassani mikäli joku niistä kyselee. Kun siis tosiasiassa olin pari vuotta vaikean masennuksen takia työkyvytön. Kyllä, minulla on diagnoosi, parikin :D

Toiseksi, minulla ei ole merkittävää traumaattista taustaa. Perheessä ei alkoholismia, ei väkivaltaa, ei insestiä, ei kuolemia. Vanhempani olivat ja ovat tavallisia ihmisiä jotka kohtelivat minua ja sisaruksiani tasapuolisesti, ja suoriutuivat kasvatustehtävästään paremmin kuin kelvollisesti. Sisarukseni eivät ole sairastuneet masennukseen. Siinä vaiheessa kun elämääni alkoi tulla ongelmia, ne olivat seurausta sairastumisestani eivätkä sen syy.

Tiedostan asenteen merkityksen, ja yritän ylläpitää elämässäni rutiineja, joiden olen oppinut kantavan minua vaikeiden vaiheiden yli, käytän lääkkeitä kun tunnistan itsessäni niiden tarpeen, ja yritän luoda itselleni henkisen kasvun ilmapiiriä, hakea tukea ystäviltä ja terapeutiltani kun olen tuen tarpeessa. Aina se ei kuitenkaan ole mahdollista. Toisinaan sieltä asunnosta ei vain pääse pois, tai peiton alta, tai omien ajatusten hallitsemattomasta noidankehästä.

En kuitenkaan puhu ongelmistani jatkuvasti koska ystävieni ei ole tarkoitus olla terapeuttejani, ja siksi kaikki eivät tiedä tai tiedosta että ongelmani eivät ole menneet pois.

Olen vuosikymmenten saatossa omaksunut ajatuksen siitä, että omien ongelmien ja kipukohtien liiallinen kaivelu voi pahentaa niitä, ja olenkin usein huolestunut siitä, osaanko käsitellä ongelmiani riittävästi mutten liikaa. Taiteilen ohuella oksalla jonka toisella puolella on kieltäminen ja romahdus, ja toisella puolella rypeminen ja romahdus. Tunnen myös parin edellisen kirjoittajan tapaan syyllisyyttä siitä etten jaksanutkaan.

Tulipas pitkä kirjoitus ilman varsinaista pointtia. Parhaat toiveeni joka tapauksessa teille kaikille. Voimaa niille jotka ovat psyykkisen sairauden kokeneet tai siinä paraikaa rämpivät. Lisää ymmärrystä niille, joiden on tällaista elämäntarinaa vaikea käsittää.

Masennus tulee kun ihminen on joutunut olemaan liian vahva liian kauan. Ei siinä osaa kukaan sanoa, missä ne rajat kenelläkin menee. Eikä masentumaton ihminen voi edes arvioida kuinka on onnistunut sen välttämään, koska se hiipii pikkuhiljaa ja huomaamatta. Ei se mene niin, että jotain pahaa tapahtuu ja yhtäkkiä hoks hoks, nyt tarttee asennoitua niin ettei vaan masennu! Ei se vaan toimi niin, koska usein masennus on monien tekijöiden summa, jotka ei ilmesty yhtenä yönä.

Minä voin sanoa näille -ei masentuneille ettei teillä ole oikeasti ollut rankkaa, jos teillä olisi oikeasti ollut rankkaa niin tietäisitte mikä on rankkaa. On turhaa huudella ihmisille jotka oikeasti ovat eläneet tätä elämää että "minä puhallan miehen kanssa yhteen hiileen ja huumorilla mennään eteenpäin" Siinä vaiheessa ku on raiskattu usein, on nähnyt kun ihminen ampuu itseään päähän, on kokenut lapsensa kuoleman, on kokenut vanhempiensa kuoleman, on sairastunut fyysisesti koko loppuelämän kestävään tautiin, on kokenut 2 läheisimmän ystävän kuoleman, on hakattu siihen kuntoon ettei kävele viikkoihin, on ajanut pahan kolarin, on revitty ja riistetty koko elämää suuntaan ja toiseen alle 7 vuoden sisällä yhdelle ihmiseltä NIIN ON TURHA KENENKÄÄN TULLA SANOMAAN ETTÄ SULLA ON ASENNEVAMMA kun sairastuit masennukseen. On hyviäkin hetkiä ja niistä voimaani ammennan, mutta aina se ei ole riittänyt, toki nykyisestä miehestäni on tukea.

Mäkin olin vahva - kunnes ämpäri tuli täyteen. Lapsuus meni isän ja äidin känniriitoja selvitellessä, pestessä isää oksennuksesta, koittaessa laittaa sammunutta äitiä nukkumaan niin ettei tukehdu oksennukseen. Drikkejä heille jouduin tekemään, tein ne tarkoituksellisesti niin että äiti sammuu ensin, eli äidille enemmän viinaa - silloin säästyi pahimmilta riidoilta. Viikot meni kuin missä tahansa normaalissa perheessä, vanhemmat kävi töissä ja kiiltokuva pysyi yllä. Riitoja - jatkuvia riitoja. Minä välikätenä kuuntelemassa : Isäs sitä, isäs tätä, isäs on saamaton nahjus - äitis on sellainen huora, äitis on laiska... Näitä sitten kuuntelin lapsuuden. Ja aina jaksoin. Itkin välillä vuolaasti mutta tunsin toisaalta ylpeyttä kun jaksoin ja kykenin auttamaan vanhempia, olinhan sentää itse vielä lapsi. Kerran isä oli tappassa itseään kun osuin paikalla vanhingossa (tulin "liian" aikaisin koulusta kotiin) Puhumalla puhuin häneltä puukon pois. Ei meinannut antaa... Tästä ei tuon jälkeen puhuttu.

Kasvoin jossain välissä aikuiseksi - sitten tuli isän ensimmäinen kunnon itsariyritys. Ihmeellä selvisi - tätä seurasi äidin itsariyritys, 100 unitablettia nassuun ja yöunille. Hänkin selvisi...

Oma ero, työkuorma, läheisimmän aikuisen (tätini) aivoverenvuoto, joutuminen itsemurhapommituksen todistajaksi lomamatkalla, syöpä epäily itselläni...Nämä kaikki vuoden sisällä...

En vaan enää jaksanut. Kuppi kaatui. Ehkä olen vaan pirun heikko, mutta jos aina tulee lunta tupaan niin kyllä kai sitä joskus saa sitten haskat heittää naulaan, kun ei enää pystynyt ajattelemaan, ei jaksanut olla huolissaan...halusi vaan nukkua, nukkua että painajainen menis joskus ohi.

Ei

[QUOTE="yks vaan";23790732]Minä voin sanoa näille -ei masentuneille ettei teillä ole oikeasti ollut rankkaa, jos teillä olisi oikeasti ollut rankkaa niin tietäisitte mikä on rankkaa. On turhaa huudella ihmisille jotka oikeasti ovat eläneet tätä elämää että "minä puhallan miehen kanssa yhteen hiileen ja huumorilla mennään eteenpäin" Siinä vaiheessa ku on raiskattu usein, on nähnyt kun ihminen ampuu itseään päähän, on kokenut lapsensa kuoleman, on kokenut vanhempiensa kuoleman, on sairastunut fyysisesti koko loppuelämän kestävään tautiin, on kokenut 2 läheisimmän ystävän kuoleman, on hakattu siihen kuntoon ettei kävele viikkoihin, on ajanut pahan kolarin, on revitty ja riistetty koko elämää suuntaan ja toiseen alle 7 vuoden sisällä yhdelle ihmiseltä NIIN ON TURHA KENENKÄÄN TULLA SANOMAAN ETTÄ SULLA ON ASENNEVAMMA kun sairastuit masennukseen. On hyviäkin hetkiä ja niistä voimaani ammennan, mutta aina se ei ole riittänyt, toki nykyisestä miehestäni on tukea.[/QUOTE]

Ei nyt kuitenkaan niin voi sanoa että jos ei ole masentunut ei ole oikeasti ollut rankkaa.. masennus on vakava sairaus,mutta myös ns."terve"ihminen voi käydä hyvin rankkoja asioita elämässään läpi,ilman että sairastuu..
Emmehän nyt oleta suuntaan ja toiseen.

[QUOTE="yks vaan";23790732]Minä voin sanoa näille -ei masentuneille ettei teillä ole oikeasti ollut rankkaa, jos teillä olisi oikeasti ollut rankkaa niin tietäisitte mikä on rankkaa. On turhaa huudella ihmisille jotka oikeasti ovat eläneet tätä elämää että "minä puhallan miehen kanssa yhteen hiileen ja huumorilla mennään eteenpäin" Siinä vaiheessa ku on raiskattu usein, on nähnyt kun ihminen ampuu itseään päähän, on kokenut lapsensa kuoleman, on kokenut vanhempiensa kuoleman, on sairastunut fyysisesti koko loppuelämän kestävään tautiin, on kokenut 2 läheisimmän ystävän kuoleman, on hakattu siihen kuntoon ettei kävele viikkoihin, on ajanut pahan kolarin, on revitty ja riistetty koko elämää suuntaan ja toiseen alle 7 vuoden sisällä yhdelle ihmiseltä NIIN ON TURHA KENENKÄÄN TULLA SANOMAAN ETTÄ SULLA ON ASENNEVAMMA kun sairastuit masennukseen. On hyviäkin hetkiä ja niistä voimaani ammennan, mutta aina se ei ole riittänyt, toki nykyisestä miehestäni on tukea.[/QUOTE]

Sulla on ollut rankkaa mutta ei kenenkää kokemaa saa väheksyä. Jollain toisella voi olla ihan yhtä rankkoja kokemuksia mutta ei ole sairastunut masennukseen. Me ihmiset ollaan erilaisia mutta kenenkään elämää ei saa vähätellä tyyliin; "Ei tuo vielä mitään koska minä olen kokenut paljon pahempaa!" Kaikki on suhteellista.
Miten sulle onkin voinut sattua noin paljon kaikkea? Oletko kenties pyörinyt väärissä piireissä? Tämä ei siis ollut mitään väheksyntää tai kettuilua vaan ihan asiallinen kysymys koska kyllähän tietyissä porukoissa päähän ampumiset ja hakkaamiset ovat arkipäivää.

Minä en pidä (oikeaa) masennusta asennevammana vaan sairautena siinä kuin mitä tahansa muutakin sairautta. Enkä näe että se olisi suhteessa siihen miten rankkaa ihmisen elämä on ollut. Varmasti löytyy paljon masennusta sairastavia ihmisiä jotka eivät ole käyneet läpi mitään noista mainitsemistasi asioista ja samalla taas ihmisiä joille on tapahtunut paljon kamalia asioita - noita juuri mainitsemiasikin- eivätkä he silti ole masentuneet.

ja tosissaan korostan että se ettei ihminen ole masentunut ei tarkoita että hän olisi iloisesti hymy huulillaan ottanut vastaan kaikki vastoinkäymiset ilman että ne tuntuu missään. Kyllä ihminen saa tuntea pahaaoloa, surua ahdistusta, epätoivoa, pelkoa, väsymystä, katkeruutta ja vaikka mitä silloin kun hänelle tapahtuu kamalia asioita. Hänellä voi viedä aikaa selvitä niistä ja edes jollain lailla hyväksyä ne. Mutta siis hän voi käydä läpi tuon surutyön ilman että siihen liittyy masennusta. Samalla kun taas joku toinen voi sairastua masennukseen vaikka hänen elämässään ei ole mitään isompia hirveyksiä koskaan tapahtunut.

Viimeksi muokattu:
Mikä teitä oikein vaivaa? Lukiko aloituksessa että "Masentuneet, tulkaa tänne" ? Ei, vaan siinä kaipailtiin nimenomaan henkilöitä jotka eivät ole koskaan olleet masentuneita. Aloitus ei ole minun mutta olisi ollut kiintoisaa ihan vaikka laskemalla laskea miten paljon tällaisia masennuksen välttäneitä tällä palstalla on. Kuka näin pitkästä, enimmäkseen masentuneiden keskustelusta mitään jaksaa alkaa etsimään. Vähän vaikuttaa tosiaan siltä, että masentuneiden on saatava olla joka paikassa huutelemassa. Miten muuten tällaisen voi tulkita? Miten se muka on piikki teidän lihassanne jos kerrankin masentumattomat ihmiset yrittävät kokoontua, senkin haluatte pilata.

Alkuperäinen kirjoittaja ärtynyt;23792958:
Mikä teitä oikein vaivaa? Lukiko aloituksessa että "Masentuneet, tulkaa tänne" ? Ei, vaan siinä kaipailtiin nimenomaan henkilöitä jotka eivät ole koskaan olleet masentuneita. Aloitus ei ole minun mutta olisi ollut kiintoisaa ihan vaikka laskemalla laskea miten paljon tällaisia masennuksen välttäneitä tällä palstalla on. Kuka näin pitkästä, enimmäkseen masentuneiden keskustelusta mitään jaksaa alkaa etsimään. Vähän vaikuttaa tosiaan siltä, että masentuneiden on saatava olla joka paikassa huutelemassa. Miten muuten tällaisen voi tulkita? Miten se muka on piikki teidän lihassanne jos kerrankin masentumattomat ihmiset yrittävät kokoontua, senkin haluatte pilata.

Johtuskohan vaikka siitä että aloituksessa oli v-tuilua masentuneille, että ei heillä ole kuin asennevamma?

Yhteistyössä