Muita jotka kotona 24/7 lasten kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Känkkäränkkäpäivä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Känkkäränkkäpäivä

Vieras
Huhuilen, onko täällä muita, jotka ovat 24/7 kotona lapsia hoitaen, mies tekee kenties pitkää päivää tai useampaa työtä, eikä äiti saa omaa aikaa itselleen muulloin kuin iltaisin lasten ollessa nukkumassa?

Itselläni on tilanne jossa olen 24/7 lasten kanssa kotona, omaa aikaa ei ole.
Lähellä asuvat isovanhemmat eivät auta lastenhoidossa, sillä eivät näe tärkeänä vanhempien yhteistä aikaa, kun sitä saa iltaisin kotona.
Niin ja siihen päälle vielä mies tekee 24 tuntista työvuoroa, vähän sivutöitä ja ottaa omaa aikaa.

Tässähän alkaa seinät kaatua päälle.

ja mitä luulet, että lapsesi sanovat, kun olet uhrannut oman fyysisen ja henkisen terveyden muka heidän hyäkseen? lapsesi tulevat kohtelemaan itseään kuten sinä kohtelet itseäsi. joten näytä naisen mallia heille ja ota se oma aika. se ei ole itsekästä vaan tulee koko perheen hyödyksi. tyytyväisellä äidillä ON tyytyväiset lapset.

Mun elämä oli tuollaista noin 3½ vuoden ajan. Mies ei siis ollut kotona edes illalla tai viikonloppuisin, vaan töissä.

Enää ei ole. Kiitos siitä kuuluu subjektiiviselle päivähoito-oikeudelle B)

:wave: Mies ei tee järin pitkää päivää, tulee iltaisin viiden-kuuden maissa kotiin, mutta meillä lapset menevät klo 19-19.30 nukkumaan eikä siihen jää kovin pitkää suvantoa, jolloin mä voisin jotakin omaa touhuta... Yleensä lähden lenkittämään kissaa ja se on kyllä jo sinällään iso juttu :)

En koe mitenkään tressaavana että ei ole sitä omaa aikaa ennenkuin sillon illalla yleensä. Käydään lasten kanssa kerhoissa, ostoksilla... ja paljon ihmisten ilmoilla muutenkin eli leikkikentällä... eli sitten pitäisin varmaan pahana ellei saisi akkojen kanssa juoruta kun lapset leikkii.

Minulla oli sama tilanne silloinkuin lapset olivat pieniä, meillä mies vain reissasi ulkomailla viikonkin putkeen, eikä isovanhempia täällä näkynyt. Mies onneksi ymmärsi tilanteeni ja etsimme hyvän lapsenvahdin, joka tuli pariksi tunniksi hoitamaan lapsia, jotta pääsin jumppaan tai koiran kanssa lenkille. Tyttö jaksoi pelata/leikkiä/askarrella lasten kanssa, joten oli joka euron arvoinen. Lapsetkin oppivat "arvostamaan" äitiään kun olin hetken poissa. Jumpan jälkeen oli ihana käpertyä sohvalle lapset kainalossa lukemaan iltasatua. Taas jaksoi =)

Olen ollut jo yli 5 vuotta kotona 4 lapsen kanssa, eikä ole haiku yhtään töihin. Omaa aikaa ei liiemmin ole , Mies tekee pitkää päivää ja myös viikonloppuja ja sesonkiaikoihin voi mennä muutamia viikkoja että hän käy kotona vain nukkumassa. Sukulaisia ei ole, joilta saisi lastenhoitoapua , mutta ei haittaa.Minä ainakin nautin siitä,että saan olla lasteni kanssa kotona. Ärsyttää, kun nykyään ihmiset haluavat päästä niin tottaivie helpolla, omaa aikaa pitäisi olla ja lapset koetaan vain pakollisena harmina, joita on täytyy hankkia. Asioita kannattaisi miettiä jo siinä vaiheessa kun lapsia laittaa alulle, että tämä homma sitoo 24/7.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ja mitä luulet, että lapsesi sanovat, kun olet uhrannut oman fyysisen ja henkisen terveyden muka heidän hyäkseen? lapsesi tulevat kohtelemaan itseään kuten sinä kohtelet itseäsi. joten näytä naisen mallia heille ja ota se oma aika. se ei ole itsekästä vaan tulee koko perheen hyödyksi. tyytyväisellä äidillä ON tyytyväiset lapset.

No anteeksi nyt vaan, mutta mitäpä vaihtoehtoja sitten on? Jättää ne lapset keskenään vai?
Ja kuka on sanonut ettei ap olisi tyytyväinen tai onnellinen?
Hän vain kysyi onko muita samanlaisia. Kaikki eivät saavuta onneaan vasta lapsista erossa...

eli sitten pitäisin varmaan pahana ellei saisi akkojen kanssa juoruta kun lapset leikkii.

Tilanne keskustassa asuessa on se, että leikkipuistoissa ei käy muita äitejä lapsineen. Ei ole edes sitä seuraa.
Uuvuttavaa on kun ei ole aikuista juttuseuraa! ;(

kyllä oma harrastus äidillä pitää olla. mun mies sanoo, että jos oon lasten kaa kotona 22h ja 2 h urkkaamassa, niin se on kaikkien etu. minulle se on ainakin tärkeää ja henkireikä ennekuin töihin taas meen. lisäksi opiskelen tässä mammalomalla, kun tätä aikaa on. olen siis kotona 2kk ja 1,5 veen kaa. koululaiset päivät kouluissa, mies töissä.

Alkuperäinen kirjoittaja marmeladi:
Olen ollut jo yli 5 vuotta kotona 4 lapsen kanssa, eikä ole haiku yhtään töihin. Omaa aikaa ei liiemmin ole , Mies tekee pitkää päivää ja myös viikonloppuja ja sesonkiaikoihin voi mennä muutamia viikkoja että hän käy kotona vain nukkumassa. Sukulaisia ei ole, joilta saisi lastenhoitoapua , mutta ei haittaa.Minä ainakin nautin siitä,että saan olla lasteni kanssa kotona. Ärsyttää, kun nykyään ihmiset haluavat päästä niin tottaivie helpolla, omaa aikaa pitäisi olla ja lapset koetaan vain pakollisena harmina, joita on täytyy hankkia. Asioita kannattaisi miettiä jo siinä vaiheessa kun lapsia laittaa alulle, että tämä homma sitoo 24/7.

Hei Marmeladi!
Olen ollut 6 vuotta itse näin, ja kaipaisin edes joskus, että mies olisi lasten kanssa sen ajan, että saisin käydä edes kaupassa tai kioskilla yksin, pukematta lapsilaumaa mukaani.
En halua päästä helpolla, en halua että lapset joutuvat alle 3-vuotiaina hoitoon. Olen itse valinnut kotiäitiyden ja kaipailin/huhuilin vain vertaisiani.
Niitä äitejä joilla joskus on vähän känkkäränkkäpäivä kun on sadepäivä, ei syystä tai toisesta pääse ulos, lapset tekevät kotona tuhojaan, kukaan ei ole lasten kanssa edes 15 minuuttia, jotta saisi nopeasti käydä vesisateessa kaupassa hakemassa vaikkapa puuttuvat banaanit, kun sinne on otettava koko lauma mukaan ja huputettava rattaat.
Pidän tästä kotiäitiydestä ja tiedän että tämä sitoo 24/7 ja olen siihen täysin valmis, joskus vain on huono päivä kun vettä sataa kaatamalla ja tuntuu että kaikki kaatuu niskaan, eikä silloin ole apua edes ihan pieneksi hetkeksi. :)
Ystävällisesti, Känkkäränkkäpäivä -äiti

Alkuperäinen kirjoittaja essi:
Ja siis juu, sanoi että alkaa seinät kaatumaan, mutta en nyt usko kokoajan hänen olevan ahdistunut, teksti kuitenkin suht positiivistä noin kaiken kaikkiaan

Kiitos Essi hyvästä rivien välistä -lukutaidosta :)

Totta, totta, en ole koko ajan ahdistunut tilanteesta, joskus vain kun tuntuu että kaikilla lapsilla on hankala päivä ja jatkuva tuhoamisvimma päällä, yhden ollessa kipeänä ja muiden kärsiessä kotona kun ei kukaan pääse ulos, tulee vain sellainen tunne, että tarvis apua 15 minuuttia, jotta ei tarvis tonne kaatosateeseen lähteä koko lauman kanssa kauppaan.
Silloin kaipais sitä, että ensisijaisesti ois auttava mies tai ois joku sukulainen tai tuttava, vaikka naapuri, joka auttais sen ihan pienen hetken.
Muuten olenkin tosi tyytyväinen valintaani :).

Alkuperäinen kirjoittaja airiin:
kyllä oma harrastus äidillä pitää olla. mun mies sanoo, että jos oon lasten kaa kotona 22h ja 2 h urkkaamassa, niin se on kaikkien etu. minulle se on ainakin tärkeää ja henkireikä ennekuin töihin taas meen. lisäksi opiskelen tässä mammalomalla, kun tätä aikaa on. olen siis kotona 2kk ja 1,5 veen kaa. koululaiset päivät kouluissa, mies töissä.

Ihana mies sinulla <3! Onhan se totta, että tyytyväinen äiti on koko perheen etu :).
Ja parisuhteessa ois hyvä olla vaikka kaksi kertaa vuodessa mahdollisuus käydä kaksin leffassa tai ulkona syömässä ja ihan vain siksi ajaksi saada lastenhoitoapua.

Minulla oli sama tilanne silloinkuin lapset olivat pieniä, meillä mies vain reissasi ulkomailla viikonkin putkeen, eikä isovanhempia täällä näkynyt. Mies onneksi ymmärsi tilanteeni ja etsimme hyvän lapsenvahdin, joka tuli pariksi tunniksi hoitamaan lapsia, jotta pääsin jumppaan tai koiran kanssa lenkille. Tyttö jaksoi pelata/leikkiä/askarrella lasten kanssa, joten oli joka euron arvoinen. Lapsetkin oppivat "arvostamaan" äitiään kun olin hetken poissa. Jumpan jälkeen oli ihana käpertyä sohvalle lapset kainalossa lukemaan iltasatua. Taas jaksoi =)

Kuulostaa kyllä tosi hyvältä systeemiltä! :) Hienoa, että mies ymmärsi tilanteesi silloin.
Tuli mieleeni kirjoituksestasi MLL:n lastenhoitoapu (käytitkö sitä?), josko sieltä joskus raaskisi tilata lastenhoitoapua tunniksi tai kahdeksi, jotta pääsisi käymään rauhassa yksin kampaajalla ja/tai ruokaostoksilla, sillä kampaajalla käyminen tämän lapsilauman kanssa ei olekaan ihan niin helppoa =). Sielläkin kun täytyy aina välillä käydä.

Täällä yks joka on aina lasten kanssa! :wave:

Minä kyläilen lasten kanssa tai kutsun muita meille kylään, ens viikolla ollaan kaverini kanssa lähdössä lasten kanssa risteilylle. Omasta harrastuksesta en tässä elämänvaiheessa uskalla edes haaveilla, luksusta ois päästä joskus yksin suihkuun, mutta kunhan lapset vähän kasvaa niin aloitan ehkä jonkun kuntosalilla käymisen jossa on lapsiparkki tms :)

Yhteistyössä