Muita yli 10kk ikäisiä jotka syövät öisin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nanni81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Nanni81

Jäsen
08.09.2008
270
0
16
Meillä on pieni tytto, joka syö edelleen öisin.
On koitettu kaikkea ja en vain saa häntä rauhoittumaan jos en anna tissiä.
Monesti meillä taistellaan parikin tuntia, jos siis olen yrittänyt rauhoittaa ilman tissiä. Sit alkaa tyttö oksentamaan huutamisesta, tai vaihtoehtoisesti äitiä alkaa hirvittää ja annan sitten tissiä.
Olen miettinyt että olen varmaan tyhmä kun edelleen annan tissiä. Toisaalta mietin että ainakin syö, kun paino menee miinuskäyrillä pituuden huidellessa kuitenkin ihan normissa.

Kaipais vähän vertaistukea.. en niinkään motkotusta siitä että pilaan lapseni..

1v2kk syö edelleen öisin :) Tiedänpä kaksivuotiaitakin jotka syövät öisin. Yösyöminen pienillä on ihan luonnollista ja varmaan yleisempää, ku annetaan ymmärtää...?

Ihanaa, en ole ainoa. Musta se vierottaminen tissiltä tuntuu jotenkin todella kauheelta.
Siis öisin, päivisin hän ei niinkään rintaa kaipaa. Tai ei kaivannut, mutta nyt kun ruokakin on ruvennut maittamaan paremmin, on tyttöni joka aterian jälkeen kurkkimassa paitani sisään, saisko vähän juomista. Vesi kelpaa harvoin, siitäkin olen vähän ihmeissäni. Tissiä vaan ottais.
Yöllä kuitenkin herätään yleensä 2 kertaa, joskus vain kerran, joskus taas sitten esim. 4 kertaa .. huoh.. näistä kuitenkin kerran ainakin joskus 6-7 aikaan kun äiti vielä mielellään nukkuisi hetken.

Meillä keskimmäisellä ikää 1v 9kk ja viikon ollu yösyömättä....esikoinen lopetti noin 10-kuisena, kuopus vasta 5kk ja syö yleensä kerran öisin. Että hajontaa voi olla aikalailla ja kaikkia oon pitäny normaaleina :)

Moikka!
Mun poika on nyt noin 10,5 kk ja vielä pari viikkoa sitten tahtoi imeä aina aamuöisin noin viiden aikaan, joskus jo kolmelta. Muuten ei oikein jatkanut uniaan. Nyt sitten tässä viimesen viikon aikaan poika onkin ihan itse jättänyt syömiset käytännössä pois ja ottaa päivän ainoat rintamaidot aamulla herättyään (tosin jo 6-7 aikaan), jos sillonkaan.

Itse uskon, että 10 kk ikäinen voi ihan hyvin vielä kaivata oikeasti yöimetystä, turvaa ja läheisyyttähän vauva siinä saa tuntea. Uskon myös, että ihan rauhassa jokainen voi kuunnella oman vauvan viestejä ja tarpeita, eikä kaikkia tarvitse pakottaa luopumaan yösyömisistä jossain tietyssä iässä. Eriasia tietysi, jos kovin monta kertaa yössä pitää herätä imettämään, sitähän ei äitikään ehkä kuukaudesta toiseen jaksa.

Lisäksi juttelin kaverin kanssa yösyötöistä vierottamisesta tässä taannoin (kun esim. hammashoitolassa 7 kk ikäisen kanssa käydessäni kehotettiin jo jättämään yösyötöt pois, ettei hampaat kärsi, vaikkei siis vauvallani vielä tuolloin ollut yhtään hammastakaan!!), tulimme siihen tulokseen, että monet tutut ovat viivyttäneet yösyötöistä vierottamista juurikin tuohon noin 10 kk ikään asti ihan sen takia, ettei ole raaskinut tai saanu aikaiseksi sitä ennemmin toteuttaa. Mutta siis varmaankin tämä reilusti yli puolen vuoden ikään jatkuva yötissittely on tavallisempaa kuin usein myönnetäänkään.

Meillä tyttö tulee kohta 11kk ja vielä pari viikkoa sitten söi viisikin kertaa yössä. Sitten aloitettiin tassu-unikoulu ja sain suurimman osan "syömätarpeesta" korvattua silittämisellä. Tosin sitten se tissi vaan vaihtui silittelyyn. Sitten tein niinkin radikaalin tempun, että siirsin tytön eri huoneeseen ja ihmeellisesti mokoma on nyt koisinut muutaman kerran aamuviiteenkin B) Mutta yhä edelleen meillä syödään yöllä neljän-viiden aikoihin (tai aamuahan tuo jo tuppaa olemaan), yksi syöttö yössä minusta on ihan siedettävää niiden entisten tsiljoonan tilalle :D

meidän tyttö kohta 10kk aivan samalla lailla kuin APn tyttökin. Tosin nyt on kipeenä ja herää joka tunti... muuten pari kertaa yössä eikä rauhoitu muulla kuin rinnalla.
Päivisin kans ihan sama juttu, ei juo vettä paljon ollenkaan, kurkistelee paidan alle saisko maitoa... mutta imetän vain nukkumaan laittaessa, päiväunille siis pari kertaa päivässä ja illalla, niin ja aamulla kans heröttyään.

Imeväisiksihän näitä vielä kutsutaan, ite oon ajatellut että vuoden ikäisenä aletaan vieroittamaan pehmeästi yösyötöistä.

Jos se tissittely on sulle ok, niin eihän siinä sitten mitään. Meilläkin esikoinen söi aika pitkään öisin (olisko ollut just joku 10kk) ja kun sitä murehdin (silloin "virallinen" suositus oli, että 6kk ei enää tarvi yöllä syödä ) niin äitini lohdutti, että käyhän monet aikuisetkin yöllä jääkaapilla =). Ja niinhän se on.

Jos taas se yötissittely alkaa joskus sua haitata (niinkuin meillä lopulta kävi kun alkoi fysiikka pettää ), niin sitten se vieroitus on omasta (ja miehen) tahdonvoimasta kiinni. Pari tuntia ei riitä, jos oikeasti haluaa vieroittaa, niin pitää varautua siihen, että joutuu lohduttamaan, sylittelemään, kanniskelemaan, tassuttelemaan (tai minkä metodin nyt ikinä valitseekaan) lasta useamman yön.

Täällä myös neiti 10,5kk ja syö öisin 1-4kertaa. Kasvuseurannassa ollaan kun menee miinuskäyrillä (7960g ja 69cm), joten ihan mielelläni syötän yölläkin. Ei siitä mulle haittaa ole kun vierekkäin nukutaan.

Jotkut on sitä mieltä, että söisi paremmin päivällä kun en yöllä imettäisi mutta varmaan pääosin tuon yösyönnin vuoksi meillä nukutaan hyvin eikä tarvi hyssytellä tai kanniskella. Neuvolasta just sanottiin, että vois lopetella yöimetystä, että minä saisin nukkua paremmin.. Meillä juuri useamman päivän vierailulla ollut Äitini totesi siihen, että kuinkahan hyvin sitä pitisi nukkua kun sekä vauva, että imettävä äiti nukkuvat 12h..? ;)

Ei siinä mitään pahaa ole jos öisin syö -kunhan ei kerro hammaslääkärille ne on niin tarkkoja. Jos itse vaan jaksat ja koet sen helpoksi. Mä esikoisesta kuuntelin liikaa mitä pitäs tehdä -toisesta ihan sama kunhan perhe saa nukutuksi. Meilläkin itkua jatkui ja jatkui.. mut tissillä tainutus tapahtui hetkessä. meillä neiti nukku siinä vieressä. Tsemppiä sinne.

Yhteistyössä