Mulla lähti taas hampaasta pala!

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
Yöllä kolmen aikaan heräsin siihen, että taas rapsahti. Lähti paikka ja siinä meni kyllä hammasta mukana koska ei tuosta hampaasta ole aiemmin noin paljon puuttunut.

Nyt sitä hammasta on niin vähän jäljellä, että mun mielestä tuota ei enää kannata vain paikata vaan sille pitää tehdä jo jotakin muuta. En ole varma onko tuo se hammas mistä hammaslääkäri sanoi viimeksi sitä paikatessa, että jos vielä menee niin sitten pitää keksiä jotakin muuta.

Mua vituttaa kun mun hampaat on niin huonot! :headwall::headwall: Tästäkin saa kiittää sädehoitoa. :|

:hug:
No joo, onhan se ikävä juttu. Mutta olet sentään elossa muutoin! =)

Kaverilla kanssa heikossa kunnossa luut rankan imusolmukesyöpähoidon jäljiltä. Viime talvena pehmeän muksahduksen jäljiltä joutui 6 viikon sairaslomalle kun luita murtui.

Tiiän, itse olen purrut alaleuasta hampaan halki, joten se piti poistaa.
Nyt jokaisessa hampaassa on mikrohalkeama ja ensi viikolla tehdään purentakisko.Purkkaa syön päivisin.

[QUOTE="vieras";22536934]Enpä tiennyt että sädehoito vaikuttaa hampaisiinkin.. Ei ole kivaa tuollainen :([/QUOTE]

Aiheuttaa voimakkaasti osteoporoosia. Luuntiheys heikkenee.

:hug:
No joo, onhan se ikävä juttu. Mutta olet sentään elossa muutoin! =)

Kaverilla kanssa heikossa kunnossa luut rankan imusolmukesyöpähoidon jäljiltä. Viime talvena pehmeän muksahduksen jäljiltä joutui 6 viikon sairaslomalle kun luita murtui.

Joo oon elossa, mutta ottaa päähän kun tulee kaikenlaasta hoitojen takia. Sytostaattien ja/tai kortisoonin takia mulla meni reisiluun pää kuolioon ja siitä piti poistaa 25%.

Sain hammaslääkäriajan torstaille, että sinne asti pitää selvitä. Onneksi mulla on panacodia jo lonkan takia, että jos avulla pärjää.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";22536934]Enpä tiennyt että sädehoito vaikuttaa hampaisiinkin.. Ei ole kivaa tuollainen :([/QUOTE]

Mulla on sylkirauhaset kärsineet sädehoidon takia ja syljen koostumus on muuttunu. Ei suojaa hampaita niin hyvin se sylki.

[QUOTE="vieras";22537099]Onko sellaisessa kohtaa että hampaan voisi vaan ottaa pois?[/QUOTE]

No mun mielestä tuo pitää ottaa pois. On niin vähän jäljellä sitä hammasta, että ei mun mielestä mitään järkiä laittaa siihen enää pelkkää paikkaa.

On ylhäällä edestä toinen hammas, että näkyvällä paikalla on.

Joo, jos harrastaa terveellisä elämäntapoja ja liikkuu usein, niin kuoleekin paljon terveempänä.

Sädehoito vaikuttaa sylkirauhasiin vain paikallisesti eli jos hoitokenttien alueella on sylkirauhasia, niin ne kärsivät säteilystä. Sama juttu muiden sivuvaikutusten kanssa, paitsi väsymyksen, joka liittyy kaikkiin sädehoitoihin.

Joo, jos harrastaa terveellisä elämäntapoja ja liikkuu usein, niin kuoleekin paljon terveempänä.

Sädehoito vaikuttaa sylkirauhasiin vain paikallisesti eli jos hoitokenttien alueella on sylkirauhasia, niin ne kärsivät säteilystä. Sama juttu muiden sivuvaikutusten kanssa, paitsi väsymyksen, joka liittyy kaikkiin sädehoitoihin.

No mitäs luulet onko mulla ollut hoitoalueella sylkirauhasia...

[QUOTE="vieras";22537110]Jos juuri on kunnossa niin siihen voi tehdä kruunun :)

Halvempaa kuin implantti jos on sellaisessa paikassa että näkyy tai vaikuttaa purentaan.[/QUOTE]

Juuri näin. Mullakaan ei ollut hampaasta jäljellä muuta kuin juurihoidettu juuri mutta hienosti siihen sai kruunun tehtyä ja aivan aidolta näyttää. Tosin hintaa tuli noin 1000 €.

Reisiluun päänkin sädettyminen ihmetyttää. Saitko koko vartalon sädetystä luuytimen tuhoamiseen ennen luuydinsiirtoa leukemian hoitamiseksi?

Lueppas nyt vähän tarkemmin, sä nimittäin sekootat nyt asioota keskenään. Eikä mulla mitään leukemiaa ole ollut.

Äh, mä olin kirjoottanu väärin. :headwall:

Viimeksi muokattu:
Hmm, olin lukevinani, että "Sädehoidon ja/tai kortisoonin takia mulla meni reisiluun pää kuolioon ja siitä piti poistaa 25%.", mutta nyt siinä lukeekin "Sytostaattien". Olet tosin muokannut viestiä sittemmin.

Kyllä aika pienestä saa hampaan rakennettua. Mulla oli tosi huonossa kunnossa yksi hammas ja olisin vedättänyt kokonaan pois sen. Hammaslääkäri sano että ei kannata purennan takia ottaa, vaikuttaa vastaavaan ylähampaaseen kuulemma.
Suosittelen kans purentakiskoa yöksi. Kaveri puri hampaan juuren katki kun yöllä narskuttelee ja puree hampaita yhteen. Sai kiskon.

Multa lähti viimeksi about 70% poskihampaan näkyvästä osasta ja hyvin se saatiin rakennutta takaisin :) Jälelle jäi hampaan lohjettua ainoastaan hampaan takareuna ja osa poskenpuoleisesta reunasta.

Yhteistyössä