Mulla olis taas vaikeeta asiaa esikoisesta ja ajattelin josko täältä sais vinkkiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Mä olen niin surullinen ja mulla on aivan valtavan huono omatunto. Nimittäin tästä meidän muutosta maalle ja rakentamisen aloittamisesta.

Me ei oltais tähän hankkeeseen edes ryhdytty, ellei poikakin olis tosi hyvin viihtynyt aina täällä. Meillähän on mökki tässä lähes pihapiirissä ja ollaan muutenkin täällä paljon vietetty aikaa. Samoin poika on kovin toivonut että asuttaisiin joskus omakotitalossa ja on usein harmitellut miksei meillä semmoista ole.

En kuitenkaan missään vaiheessa (eikä myöskään mieheni) tullut ajatelleeksi että täällähän on ihan eri asua kokoaikaisesti. Ei täällä ole kavereita, eikä samalla tavalla edes virikkeitä kuin lähiössä. Eikä edes jalkapallokenttää. Naapurissa on yks 5-vuotias poika, joka ei osaa suomea. Esikoisen mielestä poika on liian nuori ja onhan se kommunikointikin tietty vähän hankalaa kun toinen puhuu suomea ja toinen ruotsia. Olen toki ollut tulkkina välissä, mutta tosiaan tuo esikoinen ei niin kovin innoissaan naapurin lapsesta ole. Toinen poika asuu tässä lähellä ja hänen kanssaan esikoinen onkin leikkinyt joitakin kertoja aiemmin (kun siis ollaan oltu mökkeilemässä). Nyt kuitenkin tuo poika on ilmeisesti jossain pidemmän aikaa, sillä häntä ei ole näkynyt koko sinä aikana mitä ollaan täällä asuttu.

Esikoinen on aika rikki, ihan rehellinen jos olen. Hän kaipaa ystäviään ja hänellä on todella tylsää. Koitetaan toki keksiä hänelle tekemistä ja tehdään paljon asioita yhdessä (minä kokkaan pojan kanssa ja mies käy kalassa ja metsähommissa jne. ). Joitakin kertoja ollaan kuskattu poikaa tapaamaan vanhoja kavereitaan, mutta ei se oli kovin usein mahdollista.

Syksyllä varmaan helpottuu kun poika menee kouluun ja toivottavasti tutustuu siellä uusiin kavereihin. Mietin kuitenkin että miten paljon heitä voi silti tavata iltaisin? Kun tänne meille on aika matka. Eli miten saada pojalle kavereita myös illoiksi ja viikonlopuiksi.

Mä olen potenut jo kauan huonoa omaatuntoa ja eilen aloin itkemään asiaa. Tuntuu että me ollaan oltu ihan hirveitä vanhempia kun ollaan tänne muutettu. Siitäkin huolimatta että me kaikki haluttiin tätä. Esikoinen ei vaan ymmärtänyt mikä muutos tämä tulee olemaan entiseen. ja me vanhemmat ei ymmärretty liioin.

Nyt on myöhäistä katua, tämän päätöksen kanssa on pakko elää. Mutta mitä voisin tehdä helpottaakseni esikoisen sopeutumista tänne? Olen ihan kauhuissani miettinyt miten katkera poika on aikuisena kun me vanhemmat ollaan pilattu hänen elämänsä. Ja että poika vaan riutuu tylsistyneenä kotona ja miettii miten hauskaa oli ennen kuin muutettiin ja siihen hauskuus sitten loppuikin. Meillä kun ei oikein ole edes sisaruksista seuraa toisilleen. Pienempi kun on vasta vajaa 1-vuotias. Ei hän oikein kelpaa kaverista.

Jalkapalloon ajateltiin poika ilmoittaa, mutta pahaa pelkään että sekin on nyt kesätauolla. Eli jatkossa hän tulee tietty tapaamaan myös joukkuekavereitaan treenien ja pelien kautta. Mutta se ei silti muuta sitä tosiasiaa, että historiaa on ne ajat jolloin kaverit oli jo ulkona aamulla odottamassa kun poika itse lähti leikkimään ja niitä kavereita oli paljon. Sitten kun saadaan talo valmiiksi, niin siellä paikalla ei ole edes näitä naapureita, vaan lähin kaveri on sitten kilometrin päässä (siis se 5-vuotias ja toinen poika).

Onko kenelläkään vastaavaa tilannetta, kokemusta, mielipidettä tai vinkkiä. Kivittää mua ei tarvitse, olen sen jo itse tehnyt rankemman kautta. Nyt vaan koitan minimoida vahingot.

Onko mahdollista mennä sinne ihmisten ilmoille jo kesällä. Varmasti siitäkin kylästä löytyy paikkoja missä sen ikäset käy. Täällä ainakin on kunnan järjestämää leikkikenttäkerhoa, polkuautorataa, leirejä, kursseja.... paljon, paljon muuta. Ilmota vaikka jollekin leirille että tutustuu ihmisiin siellä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko mahdollista mennä sinne ihmisten ilmoille jo kesällä. Varmasti siitäkin kylästä löytyy paikkoja missä sen ikäset käy. Täällä ainakin on kunnan järjestämää leikkikenttäkerhoa, polkuautorataa, leirejä, kursseja.... paljon, paljon muuta. Ilmota vaikka jollekin leirille että tutustuu ihmisiin siellä.

Täytyy käydä kyllä tutustumassa paikalliseen tarjontaan. Mutta siis niitäkään ei kyllä ole täällä, vaan 11 km:n päässä, jossa on keskusta ja toiminta.

Tässä käpykylässä ei ole toimintaa, eikä edes montaa ympärivuotista asukasta, saati lapsiperheitä :(

tuon ikäinen ei osaa hahmottaa kokonaisuuksia eikä pitkäaikaisia vaikutuksia, sen takia hänellä on vanhemmat. Toivottavasti asiat ratkeavat hyvin vielä. Yrittäkää olla vahvoja aikuisia ja sitä kautta luoda lapselle tunnetta, että asiat järjestyy. Yhteinen aika auttaa, niin meillä on auttanut. Noin pienelle lapselle perheen kuuluisi olla kuitenkin se tärkein. Yhteistä aikaa, rakentamisen keskelläkin siis on järjestettävä.

Ymmärrän täysin sinun ja miehesi murheen asian suhteen. Poika on siinä iässä, että kaverisuhteiden merkitys on valtava. Sen merktitys niin valtava, että sen vaikutuksista jokaisen itsetunto ja minäkuva muovautuu ja sillä taas on oma leimansa myöhempää kehitystä ajatellen. Harrastus on oiva keino tutustua uusiin samanhenkisiin ja -ikäisiin kavereihin.

Koulukyydeillä saa yleensä kaverit kulkea koulusta suoraan kylään. Täällä homma menee niin, että nimellisesti kuulu maksaa 1 euro, mutta käytännössä kuskit ei ota sitä. Eli kaverit pääsee koulusta kylään, vaan toiseen suuntaan pitää järjestä kyyti.
Kun lapsi tottuu tuohon maalaiselämään, hän kyllä oppii viihdyttämään itse itseään. Tai no, meillä ei kahdella vanehmmalla ole kun 15 kk ikäeroa, niin niillä on toki ollu seuraa toisistaan, mutta naapurin yksinäinen poika kyllä osaa ihan itse keksiä kaikenlaista -vaika myönnetäköön, kyllä se paljon on meidän lasten kanssa ihan vaan siksi, että aikuiset pääsee helpommalla kun lapset on keskenään.

Voivoi :/ Onko vanhoissa kavereissa sellaisia, joita voisitte kutsua esim. viikonloppuisin yökylään? Tai vaikka näin kesäaikaan useammaksikin päiväksi? Varmaan tilanne rauhottuu kun koulu alkaa ja tulee uusia kavereita. Ja pikkuhiljaa siita uudesta ympäristöstä alkaa pojalle löytyä ihan uusia mielenkiinnonkohteita, joita hän ei nyt edes halua tai osaa nähdä. Alkukankeutta tosiaan saattaa olla ja protestointia vanhempia vastaan. Tsemppiä! Tuskin kuitenkaan tarvitsee ajatella, että olette pojan elämän pilanneet, väliaikaista tylsyyttä tämä on, menee ohi. Ja kun poika kasvaa, niin osaa enemmän liikkua itsekseen ja laajentaa reviiriä.

Mulla on kokemusta vain siinä mielessä, että aikoinaan me muutettiin stadista tänne böndelle eli Vantaalle. Mä olin silloin 11 v ja mulle oli aika kova paikka muuttaa tänne. Kaikki kaverit jäi ja piti alkaa luomaan uusia ystävyyssuhteita. Ymmärrän siis sen, että esikoisellesi muutto ei ole ihan mikään pikkujuttu. Mutta uuteenkin paikkaan sopeutuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Täytyy käydä kyllä tutustumassa paikalliseen tarjontaan. Mutta siis niitäkään ei kyllä ole täällä, vaan 11 km:n päässä, jossa on keskusta ja toiminta.

Tässä käpykylässä ei ole toimintaa, eikä edes montaa ympärivuotista asukasta, saati lapsiperheitä :(

Pitää vaan olla valmiina kyyditsemään vähän kauemmaskin. Eikä 11km onneksi paljoa ole. Helppoa ja ihanaa se olis, jos naapurissa olis kaveri, mutta kun ei oo, niin sitten pitää kyyditä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mutta uuteenkin paikkaan sopeutuu.

Ei kaikki sopeudu. Ei ainakaan niin hyvin, kuin toivoa voisi. Mutta sitähän ei tiedä koskaan etukäteen. Sen valitettavasti tietää vasta jälkikäteen. Ja suuri merkitys on ympäristöllä ja sen suhtautumisella uuteen tulokkaaseen.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
tuon ikäinen ei osaa hahmottaa kokonaisuuksia eikä pitkäaikaisia vaikutuksia, sen takia hänellä on vanhemmat. Toivottavasti asiat ratkeavat hyvin vielä. Yrittäkää olla vahvoja aikuisia ja sitä kautta luoda lapselle tunnetta, että asiat järjestyy. Yhteinen aika auttaa, niin meillä on auttanut. Noin pienelle lapselle perheen kuuluisi olla kuitenkin se tärkein. Yhteistä aikaa, rakentamisen keskelläkin siis on järjestettävä.

Mä olin sokea ja toisaalta myös ihan liian optimistinen asioiden suhteen. En osannut aavistaakaan miten kova paikka muutto voi olla. Toisaalta poika on itse kyllä erittäin reipas ja hyväntuulinen. Toki hänellä on tylsää ja kaipaa kavereitaan. Mutta ei hän täällä itkeskele ja sure. Mä itse vaan asetun pojan asemaan ja murehdin varmasti enemmän kuin hän itse.

Ilman muuta vietetään yhteistä aikaa. Olen ihan älyttömästi enemmän panostanut täällä just yhdessä touhuamiseen. Tietty senkin takia että vanhassa paikassa poika oli aamusta iltaan kavereidensa kanssa.

Ehkä mä olen nyt vielä liian hätäinenkin tässä. Onhan tämä niin iso muutos että kolme viikkoa on lyhyt aika sopeutua siihen.

Alkuperäinen kirjoittaja EJK:
Ei kaikki sopeudu. Ei ainakaan niin hyvin, kuin toivoa voisi. Mutta sitähän ei tiedä koskaan etukäteen. Sen valitettavasti tietää vasta jälkikäteen. Ja suuri merkitys on ympäristöllä ja sen suhtautumisella uuteen tulokkaaseen.
Mä uskon, että suurin osa lapsista sopeutuu. Kotiutuminen on sitten jo eri juttu. Itse olen asunut Vantaalla nyt 37 vuotta eikä kotini vieläkään ole täällä. Mutta olen sopeutunut siihen, että täällä nyt vaan asutaan.

Minkä ihmeen takia olette halunneet muuttaa jonnekin keskelle ei mitään? Pakkohan se on olla ollu tiedossa, ettei siellä ole mitään ja aika tulee pitkäksi, vai mikänlaiset kuvitelmat asiasta oli ja perustuivatko ne tiedettyihin faktoihin? 11 km ei ole mikään matka ja autohan teillä on kuitenkin pitää olla. Suurin osa vanhemmista kuskaa lapsiaan joka päivä johonkin, joten miksi ette tekin. Nyt vain selvittelemään niin mahdollisia harrastuksia koko perheelle.

Tää paikka on kyllä muuten unelmien täyttymys. Ja enemmän pojallekin mieleen monessakin mielessä. Hän pääsee täällä uimaan, veneilemään, kalastamaan, ajamaan mönkijällä (sitten kun semmoinen hankitaan), tekemään majoja, ampumaan tauluja ja myöhemmin metsästämään isänsä kanssa... ja lisäksi on iso piha jossa touhuta, siis sitten kun se on valmis :).

Niin ja ollaan sovittu vanhojen kavereiden vanhempien kanssa että yhteyksiä pidetään. Täällä on nyt kerran ollut yks kaveri päivän ja esikoinen on ollut yhteensä 4 kertaa kavereidensa kanssa vanhassa paikassa. Nyt tällä hetkellä vaan kaikki kaverit on jossain reissussa ja toisaalta sadekelit estää tulemasta meille yökylään. Täällä kun on niin peijoonin ahdasta että yökyläily on mielekästä vaan teltassa. Toisaalta pakko se on talveksikin keksiä jotain majoituskeinoja, kait se sopu sijaa tekee :).

Ehkä mä kuitenkin (toivottavasti) liioittelen ongelmaa ja todellisuudessa tässä alkaa asiat sutjaantua. Tilanne ei ole mahdoton nytkään ja toivon mukaan tuo poika alkaa viihtyä täällä vielä paremmin jatkossa.

Vielä kun saadaan toinen auto että päästään useammin ihmisten ilmoille, niin eiköhän tää tästä. Ainakin todella toivon niin.

Mä uskon, että suurin osa lapsista sopeutuu. Kotiutuminen on sitten jo eri juttu. Itse olen asunut Vantaalla nyt 37 vuotta eikä kotini vieläkään ole täällä. Mutta olen sopeutunut siihen, että täällä nyt vaan asutaan.

Niin suurin osa, mutta ei kaikki. Aina vaan toitotetaan, että kyllä lapset sopeutuu vaikka totuus on, että ei kaikki sopeudu. Ne vain hyväksyy sen tosiasian ja joskus se voi purkaantua erilaisin asioin ja teoin, kun on revitty pois juuriltaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Tyttö stadista:
Minkä ihmeen takia olette halunneet muuttaa jonnekin keskelle ei mitään? Pakkohan se on olla ollu tiedossa, ettei siellä ole mitään ja aika tulee pitkäksi, vai mikänlaiset kuvitelmat asiasta oli ja perustuivatko ne tiedettyihin faktoihin? 11 km ei ole mikään matka ja autohan teillä on kuitenkin pitää olla. Suurin osa vanhemmista kuskaa lapsiaan joka päivä johonkin, joten miksi ette tekin. Nyt vain selvittelemään niin mahdollisia harrastuksia koko perheelle.

Tää paikka itsessään on sanalla sanoen täydellinen. Täältä vaan puuttuu ne samanikäiset lapset.

Niin suurin osa, mutta ei kaikki. Aina vaan toitotetaan, että kyllä lapset sopeutuu vaikka totuus on, että ei kaikki sopeudu. Ne vain hyväksyy sen tosiasian ja joskus se voi purkaantua erilaisin asioin ja teoin, kun on revitty pois juuriltaan.
Mä aloin miettimään, mitä eroa on sopeutumisella ja tosiasioiden hyväksymisellä. Itse miellän ne samaksi asiaksi.

Mä aloin miettimään, mitä eroa on sopeutumisella ja tosiasioiden hyväksymisellä. Itse miellän ne samaksi asiaksi.

Sopeutuminen ei ole henkistä, tosiasioiden hyväksyminen on tila, jossa eletään ilman kun ei muuta voi.

Ja mun taas on tosi vaikeeta edes ymmärtää juurien merkitys. Siis en missään nimessä vähättele sitä, mutta kun itsellä ei ole kokemusta. Me kun ollaan muutettu ihan jatkuvasti silloin kun mä olin lapsi. Aina vaihtui paikkakunta ja koulu. Mulla ei siis ole juuria missään.

Me muutettiin tuohon vanhaan kotiin pojan ollessa vajaa 4-vuotias. Ja nyt poika on 8-vuotias. Ja tänne ollaan muutettu toivottavasti loppuiäksemme.

Ja mun taas on tosi vaikeeta edes ymmärtää juurien merkitys. Siis en missään nimessä vähättele sitä, mutta kun itsellä ei ole kokemusta. Me kun ollaan muutettu ihan jatkuvasti silloin kun mä olin lapsi. Aina vaihtui paikkakunta ja koulu. Mulla ei siis ole juuria missään.

Me muutettiin tuohon vanhaan kotiin pojan ollessa vajaa 4-vuotias. Ja nyt poika on 8-vuotias. Ja tänne ollaan muutettu toivottavasti loppuiäksemme.

Jos et maalaisjärjellä ymmärrä, niin kyllä siihen kirjallisuutta löytyy. En sano pahalla, vaan ihan vinkkinä. Jatkuva kokonaan toiseen elinympäristöön muutto, ei voi olla vaikuttamatta lapseen. On kuluttavaa koko ajan luoda uusia ihmissuhteita.

Jos et maalaisjärjellä ymmärrä, niin kyllä siihen kirjallisuutta löytyy. En sano pahalla, vaan ihan vinkkinä. Jatkuva kokonaan toiseen elinympäristöön muutto, ei voi olla vaikuttamatta lapseen. On kuluttavaa koko ajan luoda uusia ihmissuhteita.

Siis juu, kyllä mä ymmärrän että takuulla vaikuttaa. Siksi tässä murehdinkin. Tarkoitan vaan että kun itsellä on kokemusta jatkuvasta muuttamisesta, niin en ehkä osaa pitää siihen oikealla tavalla suhtautua.

Tai no... senpä takia me ollaan nyt tultu tänne jäädäksemme. Ja koitettu välttää muuttamista niin paljon kuin mahdollista. Joka tapauksessa olis ollut pakko tuolta vanhasta kämpästä muuttaa kun se kävi liian pieneksi.

Yhteistyössä