Mulla on 2 poikaa joista nykyään tullut mini hirviöitä. Miten parhaiten rankaisen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "väsynyt äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"väsynyt äiti"

Vieras
Tähän asti mennyt ihan kivasti.
Pojat olleet aina paita ja peppu nyt siis 6v ja 7v10kk

Mutta Nykyään eivät tule yhtään toimeen
ihan koko ajan tönimistä,lyömistä,kiusaamista,toisen esim lego rakennelmien hajoittamista
Mä saan olla koko ajan välituomarina ja huutamassa ja kieltämässä.

Lisäksi ruokapöydässäkin nykyään ei enään syödä hiljaa vaan koko aika jotain kikatusta ja käkätystä

6v pojalla on muutenkin menossa pissa-kakka-pimppi-pippeli vaihe ja hekottaa niille kippurassa.

Nyt kaikki neuvot tänne koska mä en vaan enään jaksa noita poikia :(

Jääpenkki ja supernannyn ohjeet vaan käyttöön. Systemaattisuus auttaa parhaiten, vaikka alku poiken jäähysysteemissä varmasti rankin ja turhauttavin. Voimia!

Meijänki lapsilla on ihan outoja juttuja..Sitte ne kikattaa välillä ihan selvästi mulle! Siis keskenään nauravat minulle ja vakoileevat ja ovat muutenkin ärsyttäviä. En ole huomaavinaan,jospa se joskus loppus...Muistan itsekkin olleeni semmonen ärsyttävä lapsi :D

Keskenään tappeluun auttaa joskus jos saa keksittyä eri tekemistä. Esim.sinä lähdet nyt ulos ja toinen pelaamaan ja tunnin kuluttua vuoron vaihto. Saa kaks tuntia olla rauhassa :D

Niin ja yks on että erikseen kun käyn kaupassa niin ovat ihan kiltisti mutta anna armias jos joudun molemmat ottaan mukaan ni hirveetä juoksemista ja koheltamista.

6-vuotiaana on monilla pikkumurrosikä, liittyykö siihen että on alkanut haastaa riitaa tai kyseenalaistaa isoveljen aseman? . Toinen vaihtoehto on miettiä, mitä he ovat vailla. Väsyneitä, tarvitsevat omaa rauhaa ja leikkiaikaa lisää? Onko kyseessä yhteinen strategia (ei silti tietoinen) saada äidiltä huomiota?

Riitelyn alkuperää analysoimatta voi asiaa lähteä ratkomaan. Anna lapsille keinoja. Laita heidät kertomaan, mitä ITSE ovat tehneet riidan aikaansaamiseksi. Ja ehdottoman jyrkkä olla sen suhteen, että pysytään omissa teoissa, ei siinä mitä toinen teki. Yleensä kannattaa oletettu "enemmän syyllinen" laittaa kertomaan ensin. Sitten käydään läpi, mitä missäkin kohdassa olisi voinut tehdä toisin. Syyt, miksi riita on syntynyt - tässä on tärkeää sanoittaa tunteet: "Olit siis kateellinen kun toisella oli niin hieno legorakennelma. Mitäs pitää tehdä, jos on kateellinen toisen leikille?" Lapset ovat aika viisaita, he osaavat kyllä kertoa tapahtumista ja tunteista, kun heiltä osaa kysyä. Lisäksi he kokevat "puhuttelun", siis rehellisen asioiden läpikäymisen ilman saarnaamista, tehokkaimpana rangaistuksena, jäähyä ja peliaikojen menetystä tehokkaampana - olen kysynyt.
Älä huuda äläkä tuomaroi. Sille ei loppua tule. Tehtäväsi on opettaa lapsille sosiaalisia ongelmanratkaisutaitoja.

Yhteistyössä