Mummi arvostelee lapsen painoa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Pian kolme vuotta täyttävä tyttöni on aina ollut pyöreä. Nyt hän on muuten aika normaalikokoinen, masu vaan on vähän, no, pullea. Tytön mummi on aika paljon tytön kanssa, mikä tietysti on ihana asia, mutta nyt mummi on useamman kerran tytön kuullen ja ihan tytölle itselleen todennut että "onpa sulla pullea maha" tai "kyllä on iso masu" jne ja tässä yhteydessä nostellut lapsen paitaa. Kutsuu myös usein tyttöä "tuhdiksi". Minusta näin ei missään nimessä saisi sanoa lapsen kuullen. Miten toimisitte?

No sanot suoraan, jos pelkäät aiheuttavan tytölle jotain traumoja. Mä oon sanonut lastani pullukaksi koko ikänsä ja se tykkää siitä lempinimestä. Ei sitä haittaa. Ihana pumpulamassu sillä <3

Ihan nätisti kertoisin mummulle, että lapsen ulkonäköä ei kommentoida tai muutoinkaan mummun ei tule huomautella lapselle negatiivisia asioita, vaan ilmaisee huolensa vanhemille. Eikä meillä mummulla olisi mitään asiaa kurkkailla lapsen paidan alle ja kauhistella.

Jos nyt kuitenkin jatkaa, niin äänensävyyn napakkuutta.

Kolmannella kerralla voit mummua pyytää pitämään pienen tauon ja harjoittelemaan kuinka aikuisen tulee käyttäytyä lapsenlapsensa kanssa. Kun taito on kehittynyt, voi mummu tulla taas osaksi lapsen elämää.

Olkoot kuinka söpö masu, mutta mummu ei sitä varmaan hellittelyäänellä kerro, vaan moitteen sävy aistittavissa. Pieni lapsi voi pitää "hauskana" pullukka nimittelyä. Siinä kohtaa kun lapsella on pyöreyttä vielä koulussa, ei lapsi varmastikkaan enää nauti tästä hauskasta pullukkapumpula nimestä.

Hommaisin mummille luettavaksi anoreksiasta kertovia juttuja. Esimerkiksi netistä voisi tulostaa. Antaisin ne mummille sanomalla, että tätäkö haluat lapsenlapsellesi. Tämän tekisin sen jälkeen, jos normaali keskustelu asiasta ei tehoa.

Tee heti kuten yllä on jo ehdoteltu. Et halua tytöllesi syömishäiriöitä tulevaisuudessa!

Oma äitini puhui lapseni kuullen samanlaisia. En osannut tarpeeksi ajoissa reagoida. Usein vanhemmat ihmiset ovat sitten todella ajattelemattomia ja tyhmiä!

Minä menisin nostelemaan mummun paitaa ja ihmettelemään sen vatsan näköä ja koostumusta. Lisäksi toteaisin aina julkisissa paikoissa kovaan ääneen miten tuhti mummu on.

Mitähän mummu oppii, kun häntä loukataan ja annetaan samalla mitalla? Ei mitääno_O
Mummu on jo niin kolloo, että ei ymmärrä eikä halua ymmärtää. Loukkaantuu vain ja sättii lapsen äitiä ympäriinsä. Äidin kannattaa olla viisaasti juoni ja näyttää kaapin paikka. Muuten on aina "vain" äiti ja lapsi saa kuvan ettei häntä puollusteta.

Meillä mummu aikansa käyttäytyi samalla tavalla ja luotti siihen, ettei kukaan sano vastaan. Yksi kerta liikaa ja oppi kunnioittamaan lapsia ja vanhempia. Mutajaa vielä sukulaisilleen, mutta lasten aikana ei puhu loukkaavasti tai rumasti kenestäkään. Ei edes päivän polttavista henkilöistä. Lapsen mieltä ei saa valmiiksi kääntää synkäksi vaan luoda jokaisesta jotain positiivista. Erillaisuus tekee meistä kauniin.

Mitähän mummu oppii, kun häntä loukataan ja annetaan samalla mitalla? Ei mitääno_O
Mummu on jo niin kolloo, että ei ymmärrä eikä halua ymmärtää. Loukkaantuu vain ja sättii lapsen äitiä ympäriinsä. Äidin kannattaa olla viisaasti juoni ja näyttää kaapin paikka. Muuten on aina "vain" äiti ja lapsi saa kuvan ettei häntä puollusteta.

Meillä mummu aikansa käyttäytyi samalla tavalla ja luotti siihen, ettei kukaan sano vastaan. Yksi kerta liikaa ja oppi kunnioittamaan lapsia ja vanhempia. Mutajaa vielä sukulaisilleen, mutta lasten aikana ei puhu loukkaavasti tai rumasti kenestäkään. Ei edes päivän polttavista henkilöistä. Lapsen mieltä ei saa valmiiksi kääntää synkäksi vaan luoda jokaisesta jotain positiivista. Erillaisuus tekee meistä kauniin.

Yleensä ihmiset ymmärtää yskän, kun pilkka osuu omaan nilkkaan ja silloin se kolahtaa pahiten.
En tietysti tiedä tästä mummusta, että ymmärtääkö sittenkään.

Ja toiseksi, jos mummin kanssa käytäisiin ihan asiallinen keskustelu, niin en pitäisi järkevänä sitä, että se käytäisiin lapsen kuullen, joten ei se lapsi tässäkään tilanteessa saisi kuvaa, että häntä puolustellaan.

Yleensä ihmiset ymmärtää yskän, kun pilkka osuu omaan nilkkaan ja silloin se kolahtaa pahiten.
En tietysti tiedä tästä mummusta, että ymmärtääkö sittenkään.

Ja toiseksi, jos mummin kanssa käytäisiin ihan asiallinen keskustelu, niin en pitäisi järkevänä sitä, että se käytäisiin lapsen kuullen, joten ei se lapsi tässäkään tilanteessa saisi kuvaa, että häntä puolustellaan.

Keskustelu käydäänkin aikuisten kesken ja nämä mummua vaivaavat masuongelmatkin pitäisi puhua aikuisten kesken.

Tarkoitin puolustamisella sitä, että lapsi voi tuntea olonsa epämukavaksi ja ihmettelee, kun äiti ei puutu mummun moitteisiin tai paidan nosteluihin. Lapsi itse ei välttämättä tohdi kieltää tai muuten vastustaa mummua. Voit vain kuvitella pienen hädän lapsen silmissä, kun häneen kohdistuu tuollainen käytös.

Tällaiset itsekkäät ja iholle käyvät isovanhemmat saavat mieleni kiehumaan. Heillä ei ole oikeutta kajota lapsen mieleen tai kehoon moittien ja väheksyen. Heillä on oikeus tukea lapsen kehitystä positiivisella tavalla ja KUNNIOITTAA lasta.

Keskustelu käydäänkin aikuisten kesken ja nämä mummua vaivaavat masuongelmatkin pitäisi puhua aikuisten kesken.

Tarkoitin puolustamisella sitä, että lapsi voi tuntea olonsa epämukavaksi ja ihmettelee, kun äiti ei puutu mummun moitteisiin tai paidan nosteluihin. Lapsi itse ei välttämättä tohdi kieltää tai muuten vastustaa mummua. Voit vain kuvitella pienen hädän lapsen silmissä, kun häneen kohdistuu tuollainen käytös.

Tällaiset itsekkäät ja iholle käyvät isovanhemmat saavat mieleni kiehumaan. Heillä ei ole oikeutta kajota lapsen mieleen tai kehoon moittien ja väheksyen. Heillä on oikeus tukea lapsen kehitystä positiivisella tavalla ja KUNNIOITTAA lasta.

Voidaanko olla varmoja, että mummu moittii tai väheksyy lasta? Tai siis onko se aina siten, että jos mummo kutittelee lasta mahasta ja kaikella rakkaudella ihastelee pyöreää lapsen vatsaa? Miksi sinä ajattelet heti, että lapsen pyöreä vatsa olisi huono asia?

Minä nipistelen päivittäin lasteni pyöreitä pyllyjä, koska minusta ne on maailman ihanimmat.

Mikäli tilanne on tosiaankin se, että mummu kauhistellen arvostelee pienen lapsen vatsaa tai mitään muutakaan hänen ominaisuuttaan, ei mummu selkeästikkään käy ihan täysillä. Se meinaa sitä, että minkäänlainen järki keskustelu tuskin auttaa, koska mummu tuskin on sitämieltä, että hänen käytöksessään olisi mitään väärää. Siksipä ihan vaan vittuillakseni kauhistelisin mummun erilaisia ominaisuuksia.

Ap voisi hieman tarkentaa onko mummun muumit kotona ja onko sävy positiivinen vai negatiivinen tässä tilanteessa. Myös lapsen suhtauminen mummuun, kertoo jonkin verran onko syytä huoleen.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Mulle tuli vielä sellainenkin mieleen, että joskus, lasten piti olla tuhteja ja se oli positiivinen asia. Mieheni isoäiti oli aina kauhuissaan, kun mieheni oli lapsena laiheliini. Isoäiti syötti hänelle sokeria ja juotti kermaa, jotta poika olisi edes vähän lihonut :ROFLMAO:

Mun mummoni haukkui samalla tavalla minua, kun olin lapsi. Eikä sanonut sitä "hellittely"mielessä, vaan haukkui. Ja se on jäänyt elävästi mieleeni, enkä varmaan ikinä unohda sitä. Olen nyt 32.v.
Sano sille mummolle, että sun lasta ei saa haukkua, se on juuri sellainen, kuin on.

Ap tässä. Mummi on välittävä ja siten ehkä liiankin tarkka monista asioita, kuten ravinnosta. Kaiken pitäisi olla yltiöterveellistä ja kun ei ole tulee sanomista.
Muut perheemme lapset ovat hoikkia, mutta tytön isä eli mummin oma poika on ylipainoinen ja on myös tästä saanut aina äidiltään kuulla. Jopa riidaksi asti.
Mutta siis mummi on ihan skarppi ja siksi todella ihmettelenkin miksi näin toimii...

Ap tässä. Mummi on välittävä ja siten ehkä liiankin tarkka monista asioita, kuten ravinnosta. Kaiken pitäisi olla yltiöterveellistä ja kun ei ole tulee sanomista.
Muut perheemme lapset ovat hoikkia, mutta tytön isä eli mummin oma poika on ylipainoinen ja on myös tästä saanut aina äidiltään kuulla. Jopa riidaksi asti.
Mutta siis mummi on ihan skarppi ja siksi todella ihmettelenkin miksi näin toimii...

Sano mummille, että lopettaa tuollaisen jauhamisen. Kerro, että se ärsyttää sinua ja huomauta myös siitä, ettei tuo huomauttelu ole auttanut hänen poikaansakkaan sitten yhtään.