Mummi laittaa lapsen kuvia nettiin vaikka pyydetty että EI!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sad :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sad :(

Vieras
mul o sellanen tilanne että en oikein ole väleissä mun äidin kanssa, ja olen MONTA kertaa pyytänyt ettei hän laita mun lapsen kuvia facebookkiin. ( siis myös silloinkin kun ollaan oltu väleissä ) Mutta laittaa kuitenkin!! mun mielestä se on TOSI törkeetä koska en tosiaan halua että hänen sivuillaan on mitenkään päin mun lapsen kuvia.

mitäs ootte mieltä??

[QUOTE="vieras";23075722]ilmotus fb:n ylläpitoon. äläkä enää anna mummo kuvata lapsia. jos aikunen ihminen ei tajua niin kestäkööt seuraukset..[/QUOTE]

joo niin teen..ja pyysikin juuri joulukuvia mut en antanu ku tiesin mihin ne on menossa!!! :/

Toi on kyllä ärsyttävää. Etenkään vanhemmat naiset eivät oikein tajua, mitä haittaa siitä muka voisi olla. Heistä kun on niin kiva levitellä lastenlasten kuvia kaikkien muiden käsiin. Ja näille mummeleille on ihan turha yrittää selittää, mitä haittoja siitä voi seurata, kun mummelit kokevat sen heidän perusoikeudekseen.

Toi on kyllä ärsyttävää. Etenkään vanhemmat naiset eivät oikein tajua, mitä haittaa siitä muka voisi olla. Heistä kun on niin kiva levitellä lastenlasten kuvia kaikkien muiden käsiin. Ja näille mummeleille on ihan turha yrittää selittää, mitä haittoja siitä voi seurata, kun mummelit kokevat sen heidän perusoikeudekseen.

Mielestäni tuossa se paheksuttava asia on nimenomaan toimiminen lapsen vanhempien tahdon vastaisesti. Sellainen mielestäni insensitiivistä ja loukkaavaa.

Itse kuvien julkaisemista sen sijaan en paheksu lainkaan - silloin kun siihen lupa on. Itsekin olen yrittänyt jo tovin psyykata itseäni siihen, että jaksaisin/viitsisin nousta ja vaihtaa konetta voidakseni tyhjentää muistikortilta eilisiä kuvia (lähinnä lapsenlapsista) ja laittaa ne nettiin.

Meillä siis pohjimmiltaan kovin erilainen näkökanta tähän asiaan.
:)

Viimeksi muokattu:
Mielestäni tuossa se paheksuttava asia on nimenomaan toimiminen lapsen vanhempien tahdon vastaisesti. Sellainen mielestäni insensitiivistä ja loukkaavaa.

Itse kuvien julkaisemista sen sijaan en paheksu lainkaan - silloin kun siihen lupa on.

Meillä siis pohjimmiltaan kovin erilainen näkökanta tähän asiaan.
Niin kuten sanoin, vanhempien naisten on vaikea käsittää tuota tilanteen kokonaiskuvaa.
Esim. kun lapsi tulee kouluikään, hän on varmasti todella kiitollinen, kun koulun v-mäiset kiusaajat saavat käsiinsä otollista kuvamateriaalia lapsen vapaa-ajalta. Ja samoin todella miellyttävä ajatus, että mummo ihan vapaaehtoisesti tyrkyttää lasten kuvia kaiken maailman pervoille.

Niin kuten sanoin, vanhempien naisten on vaikea käsittää tuota tilanteen kokonaiskuvaa.
Esim. kun lapsi tulee kouluikään, hän on varmasti todella kiitollinen, kun koulun v-mäiset kiusaajat saavat käsiinsä otollista kuvamateriaalia lapsen vapaa-ajalta. Ja samoin todella miellyttävä ajatus, että mummo ihan vapaaehtoisesti tyrkyttää lasten kuvia kaiken maailman pervoille.

Sinä aikana kun minusta on tullut vanhempi nainen on myös aika moni noista lapsista, joiden lapsuuskuvia olen tallentanut nettiin tullut kouluikään.
Ja osa on kasvanut "tallennusperiodin" eli viimeisen reilun kymmenen vuoden aikana alakouluikäisestä aikuiseksikin - ja saanut omia lapsia.
(Sitä ennenkin toki julkaisimme kuvia, mutta silloin lähinnä painetussa mediassa)

Näihin v-mäisiin kiusaajiin ja kaikenmaailman pervoihin emme ole törmänneet, mutta niitäkin varmasti maailmassa on. Olemme kuitenkin päättäneet ettemme ruoki heidän valtaansa kutistamalla omaa elämäämme heidän sanelemiensa ehtojen mukaiseksi vaan jatkamme omalla, itsellemme sopivalla tavalla.

Ymmärrän kuitenkin niitäkin, jotka valitsevat toisin. Jokaisen perheen on tehtävä valintansa omasta tilanteestaan käsin eikä kenenkään kannata pakottaa itseään sopimattomaan muottiin vain muiden mieliksi.

Näihin v-mäisiin kiusaajiin ja kaikenmaailman pervoihin emme ole törmänneet, mutta niitäkin varmasti maailmassa on. Olemme kuitenkin päättäneet ettemme ruoki heidän valtaansa kutistamalla omaa elämäämme heidän sanelemiensa ehtojen mukaiseksi vaan jatkamme omalla, itsellemme sopivalla tavalla.

Mutta ymmärrätkö ollenkaan, että lapsilla ei tuossa tilanteessa ole mitään mahdollisuutta valita, haluavatko he kuviaan yleiseen jakoon vai eivät, eivätkä pienet lapset ole sitä valintaa kykeneviä vielä tekemään.
Eli toisin sanoen sinä päätä, mihin kaikkialle lastesi ja lastenlastesi kuvia tunget, vaikka kyse on heidän yksityisyyden jakamisesta julkiseksi.

Kyllä elämä menee liian vaikeaksi, jos pitää joka käänteessä ruveta pervoja miettimään. Eihän sitä uskaltaisi viedä lapsia uloskaan, kun ei tiedä kuka heitä siellä kyttää. Parempi elää miten haluaa varovaisena, mutta pelkäämättä.

Kai useimmilla ihmisillä nyt kuitenkin on esim facebook-yksityisyysasetukset siinä kunnossa, etteivät jotkut tuntemattomat lapset (ne koulukiusaajat) pääse niitä kuvia katselemaan. Tai jos ei ole, niin varmaan kyseiselle ihmiselle voi huomauttaa, että yksityisyysasetuksia kannattaisi tiukentaa.

Tuota pervojuttua en ole koskaan ymmärtänyt.

[QUOTE="eee";23076582]Kai useimmilla ihmisillä nyt kuitenkin on esim facebook-yksityisyysasetukset siinä kunnossa, etteivät jotkut tuntemattomat lapset (ne koulukiusaajat) pääse niitä kuvia katselemaan. Tai jos ei ole, niin varmaan kyseiselle ihmiselle voi huomauttaa, että yksityisyysasetuksia kannattaisi tiukentaa.

Tuota pervojuttua en ole koskaan ymmärtänyt.[/QUOTE]
Aika monesti olen tällä palstalla nähnyt, kuinka mummelit jakavat lastenlastensa kuvia aivan suruttomasti...

Kyllä elämä menee liian vaikeaksi, jos pitää joka käänteessä ruveta pervoja miettimään. Eihän sitä uskaltaisi viedä lapsia uloskaan, kun ei tiedä kuka heitä siellä kyttää. Parempi elää miten haluaa varovaisena, mutta pelkäämättä.

Ei nyt mielestäni mitenkään kovin monimutkaiseksi elämää tee se, että jättää lähimmäistensä kuvat julkaisematta netissä ja julkaisee vain omia kuviaan.

Mutta ymmärrätkö ollenkaan, että lapsilla ei tuossa tilanteessa ole mitään mahdollisuutta valita, haluavatko he kuviaan yleiseen jakoon vai eivät, eivätkä pienet lapset ole sitä valintaa kykeneviä vielä tekemään.
Eli toisin sanoen sinä päätä, mihin kaikkialle lastesi ja lastenlastesi kuvia tunget, vaikka kyse on heidän yksityisyyden jakamisesta julkiseksi.

Totta.
Vanhemmat päättävät monia asioita lastensa puolesta eli minä ja puolisoni päätämme niiden lastemme puolesta, jotka ovat vielä liian pieniä itse päättämään. Lastenlasten puolesta päättävät sitten luonnollisesti heidän omat vanhempansa.
Tietenkin useimmat vanhemmat kuuntelevat lasta sitten kun lapsi tulee kykeneväksi ilmaisemaan mielipiteensä, jos kohta joskus silloin on myöhäistä.

Minä esimerkiksi olen saanut paljon noottia lapsiltani ja muilta läheisiltäni siitä että olen alkanut julkisen päiväkirjan pitämisen suhteellisen myöhään. Esillä ei ole kuvia ja muuta "yksityisyyttä loukkaava materiaalia" vasta kuin vuodesta 2004 ja se surettaa osaa niistä, jotka kokevat etteivät "ehtineet kunnolla mukaan."
Yritän kuitenkin joku päivä korjata asian ja skannata vanhempia päiväkirjoja ja kuvia mukaan - nimenomaan niissä esiintyvien, nyt jo aikoja sitten aikuisiksi varttuneiden, ihmisten toiveiden mukaisesti.

Viimeksi muokattu:
Niin no tuskin jakelet pankkikortin numeroasi tai tilinumeroitasikaan netissä ihan miten sattuu, ihan vain siksi, että joku saattaa niitä väärinkäyttää... vai jakeletko?

Minulla ei ole mitään syytä jaella pankkikorttini numeroa. Mutta jos haluan jakaa kuvia ystävilleni ja sukulaisilleni, jotka ilostuvat siitä, en jätä sitä tekemättä sen takia, että ehkä jossain on pervo hakkeri, joka pääsee kuviin käsiksi.

Minulla ei ole mitään syytä jaella pankkikorttini numeroa. Mutta jos haluan jakaa kuvia ystävilleni ja sukulaisilleni, jotka ilostuvat siitä, en jätä sitä tekemättä sen takia, että ehkä jossain on pervo hakkeri, joka pääsee kuviin käsiksi.

Joo, mutta tuskin olet sentään niin typerä, että jaat kaikkia kuviasi julkisesti esim. tällaisella keskustelupalstalla, vaan teet sen jonkun valokuvaalbumin tai rajatusti fb:n kautta...
IHan sama tuon luottokortin numeron kanssa. Johonkin turvalliseen nettikauppaan voin kyllä antaa luottokorttini numeron, mutta en sitä kyllä esim. jossain huuto,netissä laittaisi jakoon.

Joo, mutta tuskin olet sentään niin typerä, että jaat kaikkia kuviasi julkisesti esim. tällaisella keskustelupalstalla, vaan teet sen jonkun valokuvaalbumin tai rajatusti fb:n kautta...
IHan sama tuon luottokortin numeron kanssa. Johonkin turvalliseen nettikauppaan voin kyllä antaa luottokorttini numeron, mutta en sitä kyllä esim. jossain huuto,netissä laittaisi jakoon.

En jaakkaan, tässähän oli kyse juuri facebookista.

Totta.
Vanhemmat päättävät monia asioita lastensa puolesta eli minä ja puolisoni päätämme niiden lastemme puolesta, jotka ovat vielä liian pieniä itse päättämään. Lastenlasten puolesta päättävät sitten luonnollisesti heidän omat vanhempansa.
Tietenkin useimmat vanhemmat kuuntelevat lasta sitten kun lapsi tulee kykeneväksi ilmaisemaan mielipiteensä, jos kohta joskus silloin on myöhäistä.

Minä esimerkiksi olen saanut paljon noottia lapsiltani ja muilta läheisiltäni siitä että olen alkanut julkisen päiväkirjan pitämisen suhteellisen myöhään. Esillä ei ole kuvia ja muuta "yksityisyyttä loukkaava materiaalia" vasta kuin vuodesta 2004 ja se surettaa osaa niistä, jotka kokevat etteivät "ehtineet kunnolla mukaan."
Yritän kuitenkin joku päivä korjata asian ja skannata vanhempia päiväkirjoja ja kuvia mukaan - nimenomaan niissä esiintyvien, nyt jo aikoja sitten aikuisiksi varttuneiden, ihmisten toiveiden mukaisesti.

Onko päiväkirjasi siis kaikkien nähtävillä? Miksi et pidä sitä pelkästään koneella tai jollain suljetulla sivulla, johon voit antaa tunnukset perheellesi?

Yhteistyössä