Mummo taas / kaksosten kummit....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kestikievari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kestikievari

Vieras
Nyt kysyisin ihan "omana itsenäni", että miten teillä joilla on kaksosia, olette valinneet kummit ? Oletteko pyytäneet kummeja/kummia molemmille, vai vaan toiselle ? Tai molemmille omat kummit, vai miten ?

Olisi mukava tietää, että miten teillä !

Itselläni ei kaksosia ole, mutta muutamia kaksosperheitä tunnen. Heillä on molemmille lapsille omat kummit, niin kuin yksösvauvoillakin on. He ovat kuitenkin kaksi eri lasta niin kummitkin on omat.

Ei meilläkään kaksosia ole, mutta kun aina luen lehdestä nämä ilmoitukset niin kyllä taitaa järjestään olla kaksosilla eri kummit eli kummallakin pari kolme omaa kummia. Toivottavasti löytyy hyvät kummit, taitavat nykyään olla kiven alla ;)

Täällä 8 vuotiaat kaksoset ja meillä on molemmilla eri kummit.Ihan kuten muillakin lapsilla.Mun mielestä kun kaksosten pitää/saavat jakaa niin paljon niin tuo kummiasia on samoin heillä ihan oma juttu.
Eli tytöllä ja pojalla on pariskunta molemmilla ja sitten vielä yks kummi päälle,se sylikummi.
Kumpaisellakin siis kolme kummia.
Mun kaverit on näitä sylikummeja ja sitten on pariskunta suvusta.

Vuosien varrella on huomattu että tosi tärkee tuo kummiasia ja se että on omat.Mutta valitessa kannattaa valita tarkoin että molemmilla olisi suunnilleen samanlaiset kummit,olisivat yhtäpaljon lasten elämässä.Haitaks ei olis vaikka tuntisivat toisensa.Kuten meillä nuo sylikummit on hyvät ystävät mun kanssa mutta myös keskenään.
Tulee vähän samantyylisiä lahjoja ja käyvät porukalla jossain.

Olen kuullut sellaistakin, että toista kaksosta muistetaan (kummit) ja toista ei niin....eri kummit. olisikohan "kohtuutonta" pyytää sama/samat kummit molemmille ? Mutta asiahan ei minulle mitenkään kuulu, enkä ole sotkeutunut tähän kummi-juttuun, itse pähkäilevät vaan nyt tätä asiaa.

Se kun on pieni suku ja ei niitä kummi-ehdokkaita niin "paljon" ole, niin saa nähdä miten käy, toivottavasti pienet kuitenkin saavat hyvät kummit, toivoo, mummo.

Niin, sehän se on inhottavin tilanne jos toisen kummit aina muistavat ja toisen ei ym. Olisikin hyvä jos kummit tosiaan tuntisivat toisensa ja voisivat aina keskenään sopia, että kaikki lahjat ym. olisivat "samantasoisia" vaikkakin erilaisia. Tuo kummiasia on nykyään kyllä hankala, kun ehdokkaita on niin vähän koska sukulaisia ei juuri ole ja moni ei kuulu enää kirkkoon ym. ja kummeja pidetään helposti lahja-automaatteina ym. ja joillakin "hyvillä tyypeillä" on jo niin monta kummilasta ym. ym. Voisiko lapsilla olla esim. yksi sama kummi ja sitten omat kummipariskunnat??

Tämä sama kummien muistamattomuus ongelmahan on iahn yhtäläillä kahdella eri aikaan syntyneellä sisaruksellakin. Kaksoset kun kuitenkin pitäisi muistaa kahtena lapsena eikä vaan kaksosina.

tätittelen kaksosia, joilla molemmilla on omat kummit. en tiedä kuinka tasapuolisesti kummittelu on sujunut, ei ole tullut kysyttyä.

kummiasiasta noin ylipäänsä, kummeiksi suosittelen sellaisia ihmisiä, joiden kanssa on muutenkin tekemisissä. omilla lapsillani on kummien valinnat menneet aika pieleen ja sukulaiset ovat olleet niitä huonoiten yhteyttä pitäviä ja muistavia. kuopukselle sukuun leipääntyneenä sitten valitsin kummit vain ja ainoastaan kavereista ja tämä onkin sujunut tosi hyvin. kummit kun käyvät meillä muutenkin ahkerasti, niin samalla sitten näkevät kummilastaankin. meidän tapauksessa suku on siis pahin ja suosittelen muillekin kummeja kavereista :).

Alkuperäinen kirjoittaja Kestikievari:
Niinhän se on, santtu81, mutta syntymäpäivä, esim. on samana päivänä....

sellainen vaihtoehto, että otetaan kaksi pariskuntaa kummiksi, mutta niin, että sotketaan parit. Esim. avioparit matti ja maija sekä pentti ja pirkko -matti ja pirkko ovat toisen ja maija ja pentti toisen lapsen.

Alkuperäinen kirjoittaja tasapuolisuutta:
Alkuperäinen kirjoittaja Kestikievari:
Niinhän se on, santtu81, mutta syntymäpäivä, esim. on samana päivänä....

sellainen vaihtoehto, että otetaan kaksi pariskuntaa kummiksi, mutta niin, että sotketaan parit. Esim. avioparit matti ja maija sekä pentti ja pirkko -matti ja pirkko ovat toisen ja maija ja pentti toisen lapsen.

Tämä on oikeasti hyvä idea!! täytyypi laittaa korvan taakse vastaisuuden varalle!

Olemme kummina kaksoselle. Heillä on eri kummit kokonaan. En tunne näitä muita kummeja, enkä tiedä, miten muistavat toista kaksosta.

Minusta kaksoset ja yksössisarukset ovat siinä mielessä ihan samassa tilanteessa, että eri kummit kohtelevat eri tavoin. Kaksosille vain osuu muistamisaika samaan aikaan. Mutta voivathan yksösetkin olla hyvin lähekkäin syntyneet, siis samassa kuussa tms., vuosia vain välissä. Aina vertaillaan, mutta pitää vain selittää lapsille, että eri kummit muistavat eri tavoin, ei se lapsen ihmisarvoon vaikuta.

Mä ainakin koen, että kummit olisivat mieluummin muita ystäviä kuin sukulaisia. Sukulaisten kanssa ollaan jokatapauksessa yhteydessä ja muistavat lasta jokatapauksesa. Ei nyt liittynyt varsinaisesti ap:n kysymykseen, mutta kuitenkin.

meillä kaksosilla kummallakin kaksi omaa kummia ja miehen veli on kummankin pojan yhteiskummi. kummit ovat miehen veljeä lukuun ottamatta ystäviämme, ei sukulaisia.

Kaksosilla on omat kummit. Valitsimme sellaisia, jotka ovat läheisiä ystäviä. Esikoisen kummeiksi pääsivät tädit. Kaikki ovat lapsiamme muistaneet mainiosti. Kaksosten kohdalla ongelmana on ollut ainoastaan se, että toisen kummipariskunta erosi ristiäisten jälkeen ja nyt he eivät voi käydä esim. synttäreillä samaan aikaan ja lahjat tulevat tuplana..

Vaan nyt ei voi lapsia enää tulla, kun kaikki lähellä asuvat ystäväpariskunnat ja tädit on käytetty :).

(Ei muuten tullut mieleenkään laittaa samoja kummeja kaksosille, jostakin syystä.)

Kaksosille valitsisin ilman muuta eri kummit, molemmille "ikiomansa".

Tuolle idealle, että pariskunnat olisivat ristiin kummeja, siis rva A ja hra B kaksoselle P ja hra A ja rva B kaksoselle T, en kyllä lämpene. Jos olen kummi, olen sitä ikioman mieheni kanssa :)

Alkuperäinen kirjoittaja kummitäti:
Kaksosille valitsisin ilman muuta eri kummit, molemmille "ikiomansa".

Tuolle idealle, että pariskunnat olisivat ristiin kummeja, siis rva A ja hra B kaksoselle P ja hra A ja rva B kaksoselle T, en kyllä lämpene. Jos olen kummi, olen sitä ikioman mieheni kanssa :)

Niin, en ajatellutkaan asiaa tältä kantilta.. Oma mieheni kun ei ole koksaan kirkkoon luulunit, niin ei voi myöskään kummina olla, joten meillä vain minä olen kummina.
Tai ehkä siksi ei tuntunutkaan kummalta että vain toinen on jonkun lapsen kummina. Eipä kyllä meilläkään pyydetty koko pariskuntaa kummiksi, toinen vaan, vaikka molemmat kirkkoon kuuluvatkin.

Vaikeita nämä kummiasiat.

Oltiin miehen kans naapurimme kaksosten kastejuhlassa ja heillä ainakin oli molemmilla omat kummit ja ihan ystäväpariskunnat. Toisen lapsen kummisetä ei sitten ole käynyt kummityttöään katsomassa lainkaan, kaksoset reilu kolme vuotiaita.
Muistaakseni veljeni kaksospoikien kummitäteinä on meidän siskot.

Ei ole hyvä vaihtoehto, koska käytännössä siis pariskunta joutuu kuitenkin ostamaan molemmille lapsille lahjat ja mielestäni on kohtuutonta, että yhdelle pariskunnalle tulee kaksi lasta samaan syssyyn. Varmasti monella on muitakin kummilapsia 'rasitteena'. Rasitteesta puhun siksi, ettei kaikilla ole laittaa isoja summia monien kummilasten lahjoihin tai ylimääräistä aikaa käytettävissään.

Itse olen siskoni kanssa kummina toiselle kaksosista. Toisen kaksosen kummeina on on pariskunta, jonka mies on lasten isän serkku. Tämä systeemi on toiminut. Molemmat kummiparit ovat muistaneet omaa kaksostaan ja toiselle kaksoselle on ostettu myös jotain pienempää. Mielestäni kummit siis pitäisi valita samoin kuin muillekin lapsille, jotka eivät ole kaksosia.

Mielestäni siis tosi hassua miettiä siltä kannalta kuinka monta lahjaa joutuu ostamaan.... Eiköhän se läsnäolo ole paljon tärkeämpää, halu viettää lapsen/lapsien kanssa aikaa jne. Pienikin lahja on aivan riittävä.

Meidän lasten kummit saisivat vaikka kaikki lahjat jättää ostamatta kunhan viettäisivät lasten kanssa aikaansa välillä. Yksi kummi sentään on kiinnostunut (kaikista) lapsista. Muut ovat sitä luokkaa että "se paketti" jouluna ja synttärinä on kummiuden mittari..

Kaksosille ottaisin eri kummit MIKÄLI luotettavia läheisiä olisi riittävästi. Jos nyt kaksoset poksahtaisi =) niin ne ihmiset olisi kyllä hyvin vähissä.

meillä on miehen veli (+vaimo) molempien kummina, samoin mun sisko on molempien kaksosten kummi. lisäksi molemmilla lapsilla on "erikseen omat" kummit. tää järjestely on meillä siksi, että etuoikeutettu kummitäti (siskoni) halusi olla joko molempien tai ei sit kummankaan kummi. se sopi meille, ja siksi myös miehen veli on samassa asemassa. tulikohan järkevästi selitettyä :) ... mutta meillä tää järjestely on täydellinen!

Alkuperäinen kirjoittaja Liila:

Ei ole hyvä vaihtoehto, koska käytännössä siis pariskunta joutuu kuitenkin ostamaan molemmille lapsille lahjat ja mielestäni on kohtuutonta, että yhdelle pariskunnalle tulee kaksi lasta samaan syssyyn. Varmasti monella on muitakin kummilapsia 'rasitteena'. Rasitteesta puhun siksi, ettei kaikilla ole laittaa isoja summia monien kummilasten lahjoihin tai ylimääräistä aikaa käytettävissään.

VÄÄRIN! Pariskuntahan ostaisi puolet lahjasta kummallekin lapselle eli summa olisi sama kuin yhden lapsen lahja ;)

Yhteistyössä