Mummolassa kenen omat säännöt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tiukka ja nössö äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tiukka ja nössö äiti

Vieras
Heti alkuun pakko korostaa, että mummolassa omat säännöt on miustakin itsestäänselvyys monienkin asioiden kohdalla, jos esim. haluavat lapsen käyttävän sisätossuja tai antavat leikkiä syödessä tai juosta sisällä..

Meillä kuitenkin tällainen tilanne: 2 mummoa, kumpikaan ei juo eikä ole väkivaltainen tai vakavasti sairas, siis ei mitään sellaista, mistä aiheutuisi hengenvaaraa lapsellemme. Haluavat olla läheisiä lapsenlapselleen ja ovat päällisin puolin ihan kunnollisia kansalaisia.

MUTTA! Molemmat tekevät AINA miten parhaaksi näkevät, VAIKKA tietäisivät meidän toiveemme kasvatuksen tai ylipäätään lapsen suhteen olevan täysin ristiriidassa heidän toimintansa kanssa. Jos emme ole näkö- ja kuuloetäisyyden päässä olemme täysin kykenemättömiä vaikuttamaan lapsen kasvatukseen.

On tietenkin vaikea erotella, mikä on pikkuasia, esim. jos meillä ei kotona ole ruokapöydän ääressä istumisongelmaa on mulle ihan sama leikkiikö pikku-Eemelimme legoilla, kun mummo syöttää häntä, jos taas yritämme vieroittaa pikku-Eemeliä tuttipullosta, niin pahoitan kyllä mieleni yllättäessäni pikku-Eemelin tuttipullo suussa mummon luota.

Täällä kun jotkut ovat puhuneet karkittomasta linjasta, niin täytyy minun ihmetellä, oletteko saaneet mummeilta luvan, vaikkemme moista tosissamme edes yrittäneet, niin juuri siihen sekin tyssäsi.. Miten teillä jotka olette ottaneet mummot osaksi viikoittaista elämää, oikein onnistuu tuo kasvatuslinjan vetäminen.

Kaikista eniten ottaa päähän se, että lapselle opetetaan valehtelemista tyyliin: "ei kerrota isille tai äidille..." tai jos lapsi sanoo, ettei äiti tykkää, että katsotaan TV:tä, niin sanotaan: "Mutta eihän äiti ole täällä.." (Uskomatonta, mutta tämä sanottiin isän kuullen..)

Joskus käy jopa niin, että lapsi suorastaan kärsii hoidosta. Hinnalla millä hyvänsä täytyy pitää lapsi tyytyväisenä. Kun lapsi oli vasta puolitoistavuotias, meni eräskin kyläilypäivä sillä tavalla, että joka kerran kun lapsi äännähti tyrkytettiin pulloa, lapsi onnessaan joi ja joi ja joi ja minä yritin sanoa, että älä anna enempää maitoa, mutta kun selkäni käänsin taas oli maitopullo suussa ja puolustus: "näethän miten kova jano sillä on" ja viiden minuutin päästä ihmettelyä: "ei se kyllä syö yhtään mitään, ei kelpaa mummon ruoat.." (no ei kai kun maha on tupaten täynnä maitoa..) Myöskin tuntikausia kestävä leikkiminen uusilla leluilla, joita aina vain ilmestyy uusia, jostain mummon kätköistä, on oikeasti tosi rasittavaa pikku-Eemelille, mutta olipahan pitkä ilo, ennen sitä itkua ja rauhatonta yötä..

Kerran äidin vaalimat kiharat (ja mummo kyllä tiesi, että ne olivat äidin hartaasti vaalimat), tipahtivat pikku-Eemelin niskasta lattialle, äidin selän takana, jos äiti pöydässä kieltää pikku-Eemeliltä Zeron juomisen niin mummo toisella puolella sanoo: "tule Emppu tänne, mummo antaa!"

Ihmettelenpä sitäkin vaan, että kun lapsi on pieni, niin monet asiatkin ovat pieniä (toiset eivät musta ole kyllä pieniä), mutta sitten kun lapsi on isompi, niin alkavat asiat kasvaa. Jos vanhempien kasvatuslinjaa ei näissä pienemmissä asioissa kunnioiteta, niin mitenköhän sitten isommissa. Jos äiti ei ole vielä valmis ostamaan sidukkaa alaikäiselle (rikos), niin onko mummo?

Ovatko kaikki mummot samanlaisia? Miten meille on sattunut 2 samanlaista? Tai no, onhan niissä se ero että toinen osaa face-to-face olla ihan nätisti, mutta selän takana ovat sitten ihan samanlaisia. Meillä on tilanne äitynyt sen verran pahaksi, (en tässä kaikkia ongelmia viitsi luetella, koska alkusyy tuli kuitenkin selvitettyä,), että harkitsemme tapaamisten rajoittamista. Onko se teistä kohtuutonta?

Puhetta eivät kuuntele, loukkaantuvat vain, vaikka emme puutu heidän elämäänsä mitenkään vaan nimenomaan toimintaan lapsen kanssa. Emme vaadi ollenkaan vaikeita asioita, puhumattakaan että pyyntömme rasittaisi kukkaroa tai veisi sen enempää mummojen aikaa kuin mitä nämä nytkin ovat valmiita uhraamaan, mutta ilmeisesti meidän vanhempien kunnioittaminen on sitten jotenkin nöyryyttävää tai jotain..?
Pyydämme vain että jos haluavat olla lapsen kanssa, olisivat tämän kanssa luonnollisesti, eivätkä yrittäisi ostaa tykkäämistä eivätkä myöskään vaikeuttaisi meidän arkeamme taannuttamalla leikki-ikäistä vauvan tasolle. Niin ja vielä eivät vehkeilisi puheissaan meitä vanhempia vastaan, se on lapsestakin hämmentävää ja ainakin minun arvomaailmaani vastaan.

Mielipiteitä?

Miunkin mielestä mummolassa saa lelliä, ja olen myös samaa mieltä siitä, että lapset kantsii viedä mummon luo pitempiaikaiseen hoitoon vasta sitten, kun ei noita vauvavaiheen juttuja ole enää taakkana. Meidän lapset olivat neljä ja viisi, kun olivat ekan kerran mummolla yökylässä, ja ihan vapaasti sai mummo helliä ja lelliä.

Mummothan ovat aina lepsumpia kuin vanhemmat, se on iahn luonnollista. Heillä ei ole enää sitä kurinpidon ja kasvatuksen taakkaa, vaan voivat vain pitää hauskaa lapsenlapsien kanssa.

mitäs viette kakaranne vanhempienne taakaksi, hoitakaa itse kakaranne!

Hehheh
ei mitään ongelmaa meille hoitaa lapsemme itse, vielä ei olla tarvittu kenenkään maksutonta apua, mutta mummoille tulee kovin paha mieli jo nytkin siitä, että liian harvoin näkevät, eli yks mummotapaaminen vkoon (tekee siis kutakin mummoa kohden 1x kahteen vkoon) on mahdutettu ja se on nimenomaan meidän takia, he haluisivat useammin. Mutta meillä on muutakin elämää.

Mä en ole kotonakaan juuri missään asiassa täysin ehdoton. Monissa asioissa jopa löperömpi, kuin mummut ja papat.

Ongelmia ei ole koskaan tullut. Mä kiellän ehdottomasti vain hyvin vähän asioita, ja olen tarvittaessa ne osannut myös isovanhemmille perustella. Jos on ollut menossa joku vieroitusvaihe tms., niin olen asian ilmoittanut ja sitä on kunnioitettu. Jos tuntuisi ettei kunnioiteta, eivät lapset sitten sinä ajanjaksona ehkä vierailisi isovanhemmilla ilman minun läsnäoloa.

Samoin isovanhemmat on meillä aina osanneet kysyä saako tehdä/antaa/viedä lapsia johonkin, jos niillä on ollut aavistus että meillä olisi mahdollisesti jonkinlainen kanta johonkin asiaan. (Tyyliin hiustenleikkuu tai jonkun x asian syöttäminen.)

Ihanat isovanhemmat meidän lapsilla :heart:

[QUOTE="jep";23245615]ei kai niitä ole pakko sinne tunkea? Hoida ite jos ei kelpaa.[/QUOTE]

hyvä! Eli en ole kohtuuton, jos en kelpuuta mummoja lapseni hoitajiksi. Tämän juuri tahdoin tietää.

Miksi sillä Eemelillä on tuttipullo mukana, jos sitä vierotetaan? Muut jutut on mielestäni pikkujuttuja, anna olla vaan. Paitsi toi hiusten leikkuu. Ja tuttipullon anto tavallaan, mutta jos se on mukana, niin ehkä mummo ei jaksa/osaa/halua sitä vierotusta just sillä hetkellä toteuttaa. Herkkujen syöminen mummolassa ei mitään haittaa eikä uusilla leluilla leikkiminen.

On tuo minusta aika kohtuutonta nimenomaan mummojen puolelta. Lapset ovat teidän ja hoidatte ne varmasti ihan itse, joten teillä täytyy olla myös se päällimmäinen päätäntävalta lastenne asioihin - myös niihin pieniin.

Pahinta tuossa tosin on juuri tuo "Ei kerrota äidille" -asenne, jota mummonne tuputtavat nyt lapsellekin. Avoimuuden puute onkin luultavasti syy noihin ongelmiinne.

Jos jaksatte, voitte vielä kerran yhdessä miehesi kanssa puhua asiasta mummoillenne ja perustella huolellisesti syyt toimintaanne. Erityisesti tuon asioiden salaamiseen opettamisen osalta kannattaisi tehdä asia mummoille selväksi. Asiallisesti. Saman keskustelun aikana kerrot myös vierailuiden rajoittamisesta. Asiallisesti siitäkin.

Jos ei sana tehoa, niin teillä ei kai ole jäljellä muita vaihtoehtoja kuin rajoittaa lapsen ja mummon yhdessäoloa tai alistua mummon asenteeseen. Sillä asennevamma tuo on, ei mikään muu.

[QUOTE="myö";23245608]Miunkin mielestä mummolassa saa lelliä, ja olen myös samaa mieltä siitä, että lapset kantsii viedä mummon luo pitempiaikaiseen hoitoon vasta sitten, kun ei noita vauvavaiheen juttuja ole enää taakkana. Meidän lapset olivat neljä ja viisi, kun olivat ekan kerran mummolla yökylässä, ja ihan vapaasti sai mummo helliä ja lelliä.[/QUOTE]

ongelmat on ihan päiväkyläilyreissuilta, usko tai älä, yökyläilyyn ei olla ehditty vielä enkä tiedä suostunko edes moiseen. Mä oon yrittäny kunnioittaa omia vanhempiamme siinä, etten oo kulkenut selän takana huohottamassa, kun nämä seurustelevat lapsemme kanssa, mutta sitten on tullut tätä kummallista "vehkeilyä" ja äidin ja isin sääntöjen kyseenalaistamista.

Onpas taas vastauksia. Meillä meni mummi niin pitkälle, että mieheni pisti vanhempansa puolen vuoden jäähylle. Mulle on tärkeää että meidän kasvatustapaa kunnioitetaan. Nyt kun vauva-aika on takana olen hieman löysännyt ja mummot saavat höösätä. Tietyissä jutuissa en anna kävellä yli.

Keskusteltiin lukemattomia kertoja. Vasta tämä jäähyaika auttoi. Nyt kun nähdään taas kerran kahteen viikkoon, niin pikkuhiljaa tullut taas kaikkea vanhaa narinaa. Tilanne on kuitenkin tuhannesti parempi kuin alussa.

Minulle rehellisyys on tosi tärkeää. Miksi se ei olisi tässäkin suhteessa?

me ollaan tehty mummolle ja papalle selväksi, että jos haluavat lapset sinne hoitoon niin meidän säännöillä mennään. en missään tapauksessa hyväksyisi sitä, että mummo syöttäisi taaperolle karkkia tai pullaa tms.

onneksi meidän lapsilla on järkevät isovanhemmat.

Ymmärrän AP:tä kyllä hyvin.
Muutko kaikki antavat kasvattaa ja hoitaa lastaan vaikka ihan päinvastaisilla tavoilla ja arvoilla kuin omat arvonsa ovat ?
Ja antavat mieluusti myös isovanhempien opettaa salailua, epärehellisyyttä ja vanhempien sääntöjä vatsaan kapinointia ?
Jännää ...

Näemmä jotkut - muutkin - isovanhemmat kyllä paitsi ottavat rennosti - myös mielestäni tavallaan ihan kiusallaankin heiluttavat laivaa - oma kasvatusosuu on tosiaan hoidettu ja tähän 'mummukapinaan' liittyy kyllä joskus ihan tietoista ilkikurisuutta.
Tosin sitä ei ajatella että pieni lapsi ei voi olla moisessa 'juonessa' mukana ,
ja toisaalta on perusasioita , joita olisi kunnioitettava - vaikka karkittomuus , allergiat, kuivaksi opettelu - tuttipullosta vieroitus yms ...
Ja ihan äärimmileen vietynä ja vakavalla naamalla - kaikenmoinen turvallisen vanhemman ja säännöstön kyseenlalaistaminen ei edistä lapsen perusturvallisuutta.
Päinvastoin - voi joskus aiheuttaa isoakin vahinkoa - samalla tavalla etävanhemman tai mummon tai muun 'viisaan' aikuisen tekemänä.

No mä oon kyllä samoilla linjoilla sun kanssa. On törkeää, jos mummo esim. äidin selän takana menee leikkaamaan lapsen hiukset. Tai antaa lapselle vahingollisia juomia (esim Zero). Tai mitä tahansa asiaa/ruokaa, jos vanhemmat ovat nimenomaan toivoneet toisin. Ja on törkeää opettaa lasta olemaan kertomatta asioista vanhemmille = opettaa valehtelemaan. Tottakai isovanhemmat saavat lelliä ja heidän kodissaan on omat säännöt, mutta vanhemilla on oikeus päättää lapsensa asioista!

Meillä on ollut myös jonkun verran kahnausta, koska toiset isovanhemmat haluavat lasta mielistelemällä saada lapsen pitämään heistä eniten :kieh: Eivät uskalla kieltää lapselta mitään, koska mummun sanoin pelkäävät ettei lapsi sitten enää tykkäisikään heitä ja haluaisi tulla kylään :( Mehua juotetaan taukoamatta (vaikka lapsen janojuoma on kotona vesi ja asiasta on keskusteltu mummun kanssa) ja sitten ihmetellään kun ei ruoka maistu! Päiväunia mummulassa ei tarvitse nukkua, vaan lapselta kysellään jatkuvasti että haluaisitko nyt mennä päikkäreille tai voisitko nyt mennä päikkäreille. Jos lapsi on mummulassa pidempään, niin sitten lopulta itse nukahtaa päikkäreille leikkien keskelle lattialle :( Yms...Ja arvostelijoille tiedoksi, meillä ei mummua käytetä lapsen hoitajana, vaan kyseessä on tilanteet kun mummu itse vaatimalla vaatii saada hoitaa lasta! Minä vien lapsen mummulaan pitkin hampain ja näistä kahnauksista johtuen näitä käyntejä on entistä harvemmin. Esim. tuosta päiväuniasiasta on keskusteltu mummun kanssa monasti ja selitetty rautalangasta vääntäen, että AIKUISEN on päätettävä milloin päikkärit nukutaan ja että ne nukutaan (kun lapsi ne selkeästi tarvitsee). Ja kun asia ei ole mennyt perille, niin olemme sitten päättäneet, että päiväuniaikaan lasta ei mummulle viedä!

[QUOTE="hhh";23245687]Miksi sillä Eemelillä on tuttipullo mukana, jos sitä vierotetaan? Muut jutut on mielestäni pikkujuttuja, anna olla vaan. Paitsi toi hiusten leikkuu. Ja tuttipullon anto tavallaan, mutta jos se on mukana, niin ehkä mummo ei jaksa/osaa/halua sitä vierotusta just sillä hetkellä toteuttaa. Herkkujen syöminen mummolassa ei mitään haittaa eikä uusilla leluilla leikkiminen.[/QUOTE]

Molemmat mummot ovat oma-aloitteisesti varustautuneet, kuin me vanhemmat olisimme kuolemassa tänään, en sitten tiedä ovatko lukeneet liikaa naistenlehtien juttuja nykypäivän läsnäolevista mummoista...

miunkin mielestä toi hiustenleikkuu oli ihan uskomattoman röyhkeää ja suutuinkin todella, mutta miun suuttumisesta tunnutaan vähät välittävän,

joo en minä noista herkuista ja leluista sillee otakaan nokkiini, mutta kyllähän ne pikkujututki alkaa ärsyttää, kun linja on aina sama eli meidän valintoja epäkunnioittava, tilanne nyt on siedettävä, koska monet asiat ovat yhdentekeviä, mutta miusta perusta pitkälle hyvälle mummo-äiti-lapsi suhteelle ei ole kunnossa. Saamme aika paljon arvostelua myös päin naamaa ja koska luottamus on tätä luokkaa, voi olla että tulevaisuudessa ongelmat vain kasvaisivat.

[QUOTE="myö";23245696]Siis minkä ikäinen sun lapses on? Ja ilmiselvästi eka lapsi kyseessä, vai mitä?[/QUOTE]

eka lapsi ja kohta vasta 3v.

näillä mummoilla on lapsia yhteensä 8.

Ärsyttävää. Meillä toinen mummo teki jossain vaiheessa tuota, että esim. antoi karkkia ja limpparia, vaikka miljoona kertaan olimme sanoneet, että niitä ei saa kuin karkkipäivänä. Ei vain mummo uskonut. Mutta pääpiirteissään kyllä on onnistuttu muuten karsimaan noita kaikkein eriäviä juttuja. Mielestäni vanhempien toiveita on noudatettava, vaikka lapsi olisi mummolassa kylässä. Varsinkin noiden syömisten ja juomisten suhteen.

Tietysti tässäkin on eroa, että jos kaksi kertaa vuodessa on tuolla mummolassa, niin ihan sama mitä siellä tekee, mutta jos säännöllisesti on esim. päivän viikossa mummolassa, niin tällöin on parempi noudattaa niitä arkirutiineja ja -sääntöjä.

Mitä sinä sitä purnaamaan. Kissa pöydälle. Keskustele asiasta. Ymmärrä, että ei ole heidän tarkoitus toimia kuten te, mutta kerro, mitä et itse halua heidän tekevän. Muistakaa kuitenkin arvosteluissanne, miten onnellisia te olette kun teillä on kahdet hoitohalukkaat ja kunnolliset isovanhemmat lähellä. Lapselle myös tosi tärkeä.

Minuakin ihmetyttää, että miksi pullo on mukana, jos sitä ei käytetä - vai onko se mummon itse ostama pullo?

Mutta mulla on aika lepsu toiminta mummolan osalta. Siinä parissa tunnissa ei ehdi tapahtua yleensäkään mitään kasvatuksellista ongelmaa, että hernettä olisi pitänyt tunkea nenään. Mummolassa lellitään ja kuri on vähäisempi, mutta yleensä isovanhemmat sillä tavalla itse kalikkaa lyövät omaan nilkkaansa (meinaan kyllä lapset juoksuttavat isovanhempia sen tajutessaan 100-0). Mummolassa saa olla leluja uusia - mutta ne ovat mummolan leluja ja ne jäävät sinne. Mummolassa saa syödä herkkuja - voihan sitä vähentää kotona (tämä ei tietty totaalikieltäytyjille oikein passaa). Jos lapsi syö tai ei syö mummolassa, se ei haittaa.

Tai sitten meillä on vaan järkeviä isovanhempia. (Muuten kyllä meillä ukkokin välillä sanoo ääneen lapselle, että "no tehdäänkö tätä vaikka äiti siiten ei tykkääkään :) Mitäs mieltä teillä tästä on isä? Jos kumpikin näkee asian ongelmana, niin onhan se yksi mahdollisuus rajoittaa vierailuja tai siirtää vierailut kotiin, jossa on kodin säännöt.

Yhteistyössä