Mun elämä, miten siitä tuli näin hirveä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Päiväpeitto
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Päiväpeitto

Vieras
Vauva, kiltti sellainen, syntyi neljä kuukautta sitten iltatähtenä meidän viisihenkiseen perheeseemme, me vanhemmat olemme jo neljänkymmenen molemmin puolin. Miehen kanssa on yhteistä eloa takana kahdeksan vuotta, ja en olisi ikinä parempaa miestä voinut saada. On kiltti, tekee kotitöitä mukisematta, hoitaa vauvaa, ei juo, ei polta, ei lyö...ensimmäisen seitsemän vuoden aikana emme riidelleet kertaakaan.

Nyt kun vauva tuli, tilanne jotenkin muuttui. Minä poksahtelen ihan pienistäkin asioista ja olen pahalla päällä miltei koko ajan. Miehen kanssa otetaan yhteen jatkuvasti, ei ole mitään mitä hän osaisi tehdä oikein, hän puhuukin joka asiasta väärin. Kertakaikkiaan hänen koko olemuksensa ärsyttää minua suunnattomasti. Mieskään ei enää jää sanattomaksi, vaan on oppinut pistelemään takaisin, todella kipeästikin. Viimeksi ylipainostani, eli osasi pistää todella kipeään ja arkaan paikkaan.

Häpeän itseäni, vauvakiloja tuli todella reippaasti ja synnärille niistä jäi vain 1/3. Inhoan liikkua missään julkisesti kun häpeän kilojani. Ja helppo sanoa, että laihduta ne pois-olen kokeillut muutamassa kolmen kuukauden aikana vaikka mitä dieettejä, ja kilot on ja pysyy. Liikun myös paljon, mutta mitään ei todellakaan tapahdu, Tämä itseinho on sanoinkuvaamatonta. Joskus kun tulee vieraita, menen makuuhuoneeseen ja pyydän miestäni sanomaan etten ole kotona. Inhoan katsoa itseäni peilistä, en jaksa enää hoitaa ulkonäköäni, ei huvita.

Minusta tuntuu että en jaksa enää. En jaksa itseäni, en jaksa kilojani. Muuta perhettä kohtaan en tunne mitään, en iloa en vihaa, vain ärtymystä miehen koko olemuksesta. En ole itkuinen, saan nukuttua yöni ihan hyvin. Olen kuin vesikauhuinen rakkikoira lyhyessä liekassa. Ihan kuin seuraisin itseäni sivusta, ja joka kerta kun huudan ja vittuilen, syön itseäni sisältäpäin. En minä oikeasti ole tällainen.

Haluaisin vain hypätä junaan ja mennä sinne asti minne kiskot loppuu enkä ikinä tulla takaisin tähän upottavaan suohon. Koko perhe minua lukuunottamatta on nyt nukkumassa, miten helppo täältä olisikaan nyt lähteä, lopullisesti.

Ymmärrän :(
Mulla on puolitoistavuotias lapsi ja parisuhde alkaa olla koetuksella. Mulla on kans tuo "ihan kaikki v*tuttaa" -ilmiö... Ja inhoan itseäni siitä hyvästä.

Olen nyt tullut siihen tulokseen, että ratkaisu tähän on omalta osaltani tuulettuminen. Eli nyt loppuu tissille nukuttaminen ja kaikki ylisuorittamiset. Alan hankkia oman elämän jaj omia menoja. Alan toisten tarpeidentyydyttäjästä itsenäiseksi yksilöksi. Uskoisin se auttavan omalla kohdallania.

Miten sinä, onko sinulla omaa aikaa? Voisiko se olla ratkaisu? Ja sitten tietysti sitä parisuhdeaikaa miehen kanssa....

Älä häpeä vauvakilojasi. Mun vauva on jo yli vuoden ja kiloja on ihan tarpeeksi... liikaa. Sullahan on vain vähän aikaa synnytyksestä. Tuo on ihan normaalia.

Älä jätä perhettä, puhu asiasta jolle kulle, hengitä, rauhoitu. On kuitenkin positiivista että pystyt näkemään ettet ole oikeasti "tuollainen", veikkaisin itsekin ehkä masennusta tai alkavaa. Ei ne ongelmat pakoon juoksemalla selviä, itse olen kokeillut ja ne saivat kiinni... Tsemppiä kuitenkin kovasti, koita jaksaa.

Oletko missään jutellut synnytyksen jälkeisestä masennuksesta... se voi ilmetä monella eri tavalla. Ja myös mies voi kärsiä "synnytysmasennuksesta".

Ja tuosta painosta, olet synnyttänyt vasta 4kk sitten, anna itsellesi aikaa. Tiedän että on vaikeata mutta kroppa tarvitsee aikaa palautua synnytyksestä varsinkin näin kypsemmällä iällä. Itselläni 7kuinen vauva ja raskauskiloista on edelleen puolet mukana (raskauden aikana niitä tuli +20kg). Toisista lapsista kilot lähti jo 3-4 kuukauden aikana.

Voimia...

Synnytyksen jälkeiseltä masennukselta vois kuulostaa. Suosittelen lämpimästi, että otat asian reilusti esille neuvolassa. Sieltä osaavat kyllä auttaa sua eteenpäin.

mullakin ollu ihan samat tunteet. on edelleenkin vaikka mun "vauva" on jo 2,5-vuotias. en edes tajua miten olen näin kauan vielä jaksanut tätä. ainoa positiivinen asia on että raskauskiloista pääsin loppujen lopuksi eroon, tosin nyt olen alkanut uudestaan lihoamaan.. :/

Kiitos...mies on omasta halustaan mukana jokaisella neuvolareissulla, ja jotenkin tuntuu etten halua hänen aikaan puhua asiasta, vaikka asia kyllä häntäkin koskee...

Sekin jo tuntuu pahalle, kun mies ja isommat lapset tulevat omista menoistaan kotiin posket punaisina, ja ovat niinkuin aina ennenkin, mies ollut päivän työkavereidensa seurassa ja lapset kavereillaan-ihan kuin olisi itsestäänselvyys että minä olen kotona heitä varten. Huomaisiko nuo edes mitään, jos minua ei täällä enää olisi?

Olen välillä varastanut itselleni omaa aikaa, yksinkertaisesti vain lähtenyt metsään kävelemään ja kalliolle istumaan sanomatta siitä kenellekään, eikä ne ole kukaan minun perääni soitelleet, vaikka olen saattanut olla parikin tuntia poissa. Ovat varmasti ihan yhtä kyllästyneitä tähän tilanteeseen...Eniten minua säälittää vauva, syytönhän se pieni siihen on, että äiti on näin kamala.

Moi, Ensinnäkin olet inhimillinen ja kaikki nuo tuntemukset ovat normaaleja ja sallittuja. Koska olet ihminen, olet monimutkainen olento jolla on tarpeeksi älykkyyttä voida huonosti vaikka mistä syistä. Joskus asiat menevät tosi pahasti solmuun mitä moninaisimmista syistä. Lakkaa ruoskimasta itseäsi, äläkä vaivu epätoivoon. Se että elämä juuri nyt tuntuu paskalta, ei tarkoita sitä että se olisi paskaa loputtomiin. Ala hiljalleen etsimään ratkaisuja ja tee se pienin askelin. Älä aseta epärealistisi tavoitteita, ja kokeile ja opi erehdyksenkin kautta. Onko sulla riittävästi ystäviä jotka voisi auttaa ja tukea sua tällaisena haastavana aikana?

Ystävät eivät tiedä, heillä on omat murheensa omien perheittensä kanssa. Olen se ystävä, joka kuuntelee, auttaa ja neuvoo, ja ystävät sanovat että meille on aina kiva tulla. Nyt viimeaikoina olen kyllä kieltämättä ollut vähemmän ystävienkään kanssa tekemisissä, mutta sitä ei ole kukaan ihmetellyt "kun teillä on nyt se vauvakin".
Olen sairastanut synnytyksenjälkeisen masennuksen vuosia sitten, silloin turhauduin niin paljon että yritin itsemurhaa.

Sähän voisit hyvin soittaa neuvolaan ja sanoa että kaipaat ihan privaattikäyntiä joko sinne tai toiselle taholle missä voisit purkaa noita tuntoja. Yksi ystäväni oli vauva-aikana ihan loppuunpalamassa kun oli miehen työn takia käytännössä yksinhuoltaja ja resuisten öiden ym. takia hermoraunio joka alkoi räjähdellä lapsellekin. Hän kävi neuvolassa juttelemassa tunnin terkan kanssa ihan ilman lasta ja sanoi että se auttoi yllättävän paljon.

Sun tilanne on tietty siitä erikuuloinen että tiettyjä masennuksen merkkejä kirjoituksesta kumpuaa, sen suuremmin analysoimatta, mutta keskustelu jonkun ulkopuolisen kanssa voisi olla apu eteenpäin, suuntaa-antava seuraava askel parempaan oloon.

Tunnistan joitain juttuja omalta kohdaltani ja vihaan sitä puolta itsessäni.. Olen erään toisen ystäväni kanssa purkanut paljon näitä tuntoja, hän on tosi samanlainen tyyppi, taipumusta samansuuntaisiin reaktioihin ja ymmärrystä puolin ja toisin on siis löytynyt yllättävän helposti. Jotenkin oman käytöksen peilaaminen antaa ymmärrystä ja perspektiiviä omaan tilanteeseen.

Sun vauva on vielä niin kovin pieni ja itse varmasti vielä toipumassa synnytyksestä ja elämäntilanteen muutoksesta niin fyysisesti kuin henkisesti että se mitä sun on pakko antaa itsellesi on aika, niin omaa aikaa muualla kuin aikaa itselle toipua. Ruoskiminen ei auta, se ei paranna tilannetta eikä sun oloa, mutta hyväksymällä se että tilanne on nyt tämä mutta sä tulet pääsemään siitä vielä eteenpäin ja yli olisi ehkä ihan terveellinen synninpäästö ettet täydellisesti hajoa.

Soita huomenna ystävälle, neuvolaan, vaikka seurakuntaan jos olet uskonnollinen, mihin tahansa mistä saisit juttukaverin ja jonkun jolle puhua pahasta olosta. Kyllä se vielä lähtee helpottamaan, ihan varmasti :hug:

Koska sulla on jo aiemmin ollut masennusta, niin sen uusiminen ei ole ollenkaan mahdotonta. Soita heti tänään sinne neuvolaan ja pyydä päästä juttelemaan. Ja puhu miehellesi, kerro että sulla on paha olla ja haluat siihen apua.

Kiitos kaunis vastanneille. Pitää ehkä kuitenkin aloittaa tuosta miehestä, herättää se ja sanoa anteeksi rakas. Tiedän että hän nukkuu koiranunta tämäniltaisen riidan takia. Ja aamu on varmasti iltaa viisaampi. Ystäviä en tahdo tähän sekoittaa, heillä on omiakin huolia kannettavana.

Haluaisin itseni jo takaisin, sitä minää on ikävä muillakin kuin vain minulla itselläni.

Kannattaa tosiaan jutella jonkun kanssa, se autaa tosi paljon.
Mulla on universumin ihanin mies, mutta jotenkin se alkoi ärsyttämään mua ihan suunnattomasti, kaikki siinä ja annoin tosiaan palaa. Oli varmaan hormonit aivan sekaisin, eikä väsymys parantanut asiaa.
Nyt oon taas normalisoitunut. Mua joskus ketuttaa kun naiset joutuu koko ikänsä oleen hormonien armoilla ja heittelehtiin sinne ja tänne.

Kuulostaa juu synnytyksen jälkeiseltä masennukselta, itse ei aina osaa edes tiedostaa sitä..

Aamulla soitat heti tk:hon, sieltä saat lähetteen psykiatriselle puolelle ja sitä kautta saat keskusteluapua, mahdollisesti myös mielialalääkityksen (sitä ei kannata pelätä, ei vaikuta muuhun kuin yhden hormoonin toimintaan aivoissasi, ei siis uneta tai sekota päätä ) ja sitä kautta alkaa elämä taas maistumaan ja aurinko paistamaan!

Sä voit jo siinä aikaa varatessa jotain kertoa, kuinka paha on olla niin saat pikaisen ajan lääkärille, ja jos et saa nopeaa aikaa niin pyydä että saat edes soittoajan niin pian kuin mahdollista, kun tuon kaiken lääkärille kerrot niin myös hänen pitäisi ymmärtää että tarvitset pikaista apua. Joskus tuo masennus voi mennä itsestäänkin ohitse mutta joskus se taas vaan pahenee päivä päivältä ja sitten ei ole enää todellakaan hyvä olla.

Nyt vaan reippain mielin soitat aamulla lääkäriin! Tsemppiä, kyllä se elämä alkaa siitä kukoistamaan! :flower:

(itse olen tuon synnytyksen jälkeisen masennuksen siis kokenut kahteen kertaan, ekalla kerralla en tajunnut itse apua hakea, toisella kertaa jo tunnistin oireet )

ensinnäkin: hae sitä apua. Toisekseen: olen puolestasi silti onnellinen, vaikka sinulla on kurjaa ja vaikeaa nyt. On todella merkittävää, että osaat silti huomata myös oman olosi vaikutuksen muihin. Uskoisin, että miehellesi anteeksipyyntö ja juttelu ylipäätään tilanteesta merkitsisi paljon.
Entä jos ensi kerralla kun alkaa turhauttaa, uskoutuisit miehellesi ja pyytäisit vaikka halin? Sanoisit, että tuntuu pahalta ja ahdistaa, etkä vain purkaisi kiukkuasi häneen? Älä ota pahalla tätä, ehdotan vain koska itse olen saanut parisuhteen voimaan huomattavasti paremmin kun tunnistin oikeat pahan olon syyt, ja mieheni auttoi kestämään niitä. -Yksi vaihtoehto siis

Yhteistyössä