Mun kaveri aikoo jättää 11.v poikansa yöksi kotiin samanikäisen kaverinsa kanssa!!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
No onneks muuttuu. Olis ihanaa kun lapset sais olla lapsia, meinaan just sellanen vaikkapa ap:n aloituksen 11-v on.

Lapsia mekin oltiin, pidempään mitä nykyään ollaan. Jos esim. alkoholi- ja seksiasioita miettii.

Mun mielestä on ylisuojelevaisuutta, jos 11-vuotiaan ei anneta olla yksin. Olettaen siis, että kyseessä on reipas, omatoiminen, luotettava 11-vuotias.

eihän se ettei YÖLLÄ saa olla yksin tarkoita että lapsi ei koskaan saisi olla yksin.
Yö on kuitenkin aivan eri asia kuin muutama tunti päivällä

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
No onneks muuttuu. Olis ihanaa kun lapset sais olla lapsia, meinaan just sellanen vaikkapa ap:n aloituksen 11-v on.

Lapsia mekin oltiin, pidempään mitä nykyään ollaan. Jos esim. alkoholi- ja seksiasioita miettii.

Mun mielestä on ylisuojelevaisuutta, jos 11-vuotiaan ei anneta olla yksin. Olettaen siis, että kyseessä on reipas, omatoiminen, luotettava 11-vuotias.

Yksin joo, mutta ei yötä eikä kokonaista päivää. Ei tässä maailmassa voi vissiin liikaa lapsiaan suojella... Ja vaikka kuinka olis reipas 11-v niin edelleen sen ikäinen on lapsi. Niinkuin joku tässä aikaisemmin sanoikin että ei voi tietää kuinka se lapsi reagoi jos hätä tulee, ei voi odottaa aikuismaista käytöstä niin nuorelta.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja punatukkainen:
Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:
Siis... Onko niillä pojilla jotain ongelmia, eivätkö käyttäydy kuin ikäisensä? Jotenkin mä en kyllä nää tossa mitään kauheeta. Melkeen yläaste-ikäisiä kuitenkin. Ja on varmasti puhelimet millä soittaa jos joku hätä tulee.

Mutta lastensuojelun mukaan pojat ovat alaikäisiä, eivätkä saa öitä vielä yksin viettää. Miten se äiti ja isä pääsee apuun 200km päästä, jos jotain sattuu?? Mitä he syövät??

Niin ei se eroo tee onko yö vai päivä!! Laki sanoo että alle 18-vuotiasta ei saa jättää yksinään!!!

No hemmetti, mites lakia sitten tulkitaan jos se 17 v kullan nuppu muuttaa omilleen asumaan? Pitääkö äidin muuttaa vuodeks kupeeseen?

töivottavastti åborginaali ei jätä omiaan yksin tuossa iässä. toivottavasti hänen lapset eivät sitten ole niitä "kaupungilla" tupakka suussa notkuvia lapsia. siellä on noin 10 vuotiaaitakin paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Niin ei se eroo tee onko yö vai päivä!! Laki sanoo että alle 18-vuotiasta ei saa jättää yksinään!!!

No hemmetti, mites lakia sitten tulkitaan jos se 17 v kullan nuppu muuttaa omilleen asumaan? Pitääkö äidin muuttaa vuodeks kupeeseen?

Tai jos lapsi lähtee yläasteen jälkeen lukioon/ammattikouluun toiselle paikkakunnalle. Soitto lastensuojeluun, vai? :o

Joo, kyllä lapsia jätetään yksin ja kaksin, ja joo, kyllä niistä suurin osa "pärjää" ja harvaa tuonikäistä pelottaa, mutta EI, ei pitäisi jättää! Pari viikkoa sitten yksi 13-v. joi isänsä baarikaapista konjakkia niin paljon, että sammui, kaveri sitten hoiti sairaalaan. Siinäkin tilanteessa pojat "pärjäsivät" siis? Kun kumpikaan ei kuollut?

Silti tapaus kiinnostaa jälkeenpäin lastensuojeluviranomaisia. Kuka teki virheen?

Vanhemmat taas eivät varmasti kerro kenellekään tutulleen tapahtuneesta, eli kaikki uskovat, että hyvin pärjäävät ja ovat fiksuja.

Siis ovat kyllä ihan tavallisia nuoria, joista ei olisi ensimmäiseksi uskonut. Voi siis tapatua kenen tahansa kotona, mutta ei päivällä, kun tiedetään odottaa äidin tai isän kotiintuloa.

Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
töivottavastti åborginaali ei jätä omiaan yksin tuossa iässä. toivottavasti hänen lapset eivät sitten ole niitä "kaupungilla" tupakka suussa notkuvia lapsia. siellä on noin 10 vuotiaaitakin paljon.

Totta hitossa jätän omat lapseni yksin 11 v iässä. Tyttö on varmaan 6 v mennessään kouluun, ja joutuu jo silloin olemaan yksin kotona aika ajoin (ei tosin öitä ). Sekä minä että mies ollaan varmaan vuorotyössä sitten, kun esikoinen on 11 v ja kuopus 9 v. Eipä noille vuoropäiväkotiakaan enää saa.

Siitä, että meidän muksut notkuisivat kaupungilla, ei oo pelkoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Åbo, 11v on lapsi. Jos joku hätä tulee, mistä sitä tietää miten lapsi reagoi? Lamaantuu? Hätääntyy? Panikoituu? Siitähän voi seurata mitä vaan.

Ei tuon ikäisen voi luottaa toimivan rationaalisesti hätätilanteessa.

Todennäköisesti mitään hätää ei tule.
Ja normaali 11 v osaa taatusti jo soittaa hätänumeroon tai poistua talosta.
Voihan se hätä päivälläkin tulla, vai eikö 11 v saa olla päiväsaikaankaan yksin, koulun jälkeen esimerkiksi?

Mun mielestä toi odottamattomien katastrofien riski kasvaa sitä isommaksi, mitä kauemmaksi aikaa lapsi jätetään yksin. Ja yö... Se nyt vaan on eri asia kuin päivä, varsinkin lapsille.

Mustatusta olen täysin eri mieltä. Hätääntynyt lapsi ei todellakaan välttämättä osaa toimia rationaalisesti, vaikka olisi kuinka normaali.

Mustatusta olen täysin eri mieltä. Hätääntynyt lapsi ei todellakaan välttämättä osaa toimia rationaalisesti, vaikka olisi kuinka normaali.

Osaako toimia 14-vuotiaanakaan?
Osaako edes täysi-ikäisenä?
Ehkä, ehkä ei. Ei sitä voi tietää.

11 v. on liian nuori olemaan öitä yksin(tai päivällä useita tunteja), totta, mutta mitä tarkoitti tuo eräs, ettei alle 18 v. saa olla yhtään yksin? Esim. 17 lukiolainen ei saisi olla esim. koulun jälkeen pari tuntia yksin? En nyt oikein ymmärtänyt.

Eikä vielä täysi-ikäisenäkään, jos on äiti kaikki tehnyt valmiiksi eikä ole antanut ohjeita yksin toimimiseen.

Ja hätätilassa ei 50-vuotiaskaan osaa jos menee paniikkiin ja silloin on varmaan turha enää syyttää äitiä heitteillejätöstä, kun lapsi vietti pari yötä teininä yksinään.

Totta hitossa jätän omat lapseni yksin 11 v iässä. Tyttö on varmaan 6 v mennessään kouluun, ja joutuu jo silloin olemaan yksin kotona aika ajoin (ei tosin öitä ). Sekä minä että mies ollaan varmaan vuorotyössä sitten, kun esikoinen on 11 v ja kuopus 9 v. Eipä noille vuoropäiväkotiakaan enää saa.

Siitä, että meidän muksut notkuisivat kaupungilla, ei oo pelkoa.

öistä tässä olikin kyse. MiTen ihmeessä voit vannoa jos lapsi on yön jonkun kaverin kassa etteivät lähde kaupungille.

Ei ihme, että nuoret nykyään suorastaan huutavat sitä aikuisen syliä ja turvaa!! Miksi hitossa lasten pitäisi kasva itsenäiseksi niin kovin äkkiä ja aikuiset eivät ole valmiita tinkimään mistään ??? EI todellakaan 11v ole valmis olemaan yksin. Vaikka nippanappa itse pärjäisi, mitä kun oven taakse tulee porukkaa, jotka ovat kuulleet tästä kämpästä, mikä tyhjänä aikuisista. Pärjääkö 11v silloinkin? Hei haloo, 11v on lapsi! Niinkuin valitettavasti tuntuu olevan moni palstalainenkin.. Seuraavan kerran kun pohditaan miksi nuoriso sitä tai tätä, voisi jokainen ottaa taskupeilin käteensä ja tarkastella itseään todella kriittisesti ja rehellisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
11 v. on liian nuori olemaan öitä yksin(tai päivällä useita tunteja), totta, mutta mitä tarkoitti tuo eräs, ettei alle 18 v. saa olla yhtään yksin? Esim. 17 lukiolainen ei saisi olla esim. koulun jälkeen pari tuntia yksin? En nyt oikein ymmärtänyt.

nostan

Todennäköisyys että osaa nousee iän myötä, sehän nyt on selvää.

Mä EN jättäisi mun lapsiani yksin yöksi kotiin. Ja mun isommat lapseni ovat 12 ja 10v. En voi käsittää näitä mielipiteitä täällä. Siis voitteko todella olla sitä mieltä, että 11v voi olla kaverinsa kanssa kaksin yön yli kotona? Ja jopa viikonlopun. Huh huh...

öistä tässä olikin kyse. MiTen ihmeessä voit vannoa jos lapsi on yön jonkun kaverin kassa etteivät lähde kaupungille.

Mä luotan siihen, että lapsilla on aivot.

Eihän sitä varmaksi voi tietää koskaan. Ei edes päiväsaikaan, kun lapsen pitäisi tulla suoraan koulusta kotiin, voihan se silloinkin kaupunkiin mennä ja yöhön asti siellä olla.

Se nyt vaan menee niin, että sekä mulla että miehellä tulee varmaan yövuoroa olemaan (tai lähinnä siten, että mies kotiutuu noin kahdelta yöllä ) ja lasten täytyy joskus olla yö ilman aikuista.

mun mielestä nykyään laset ei saa olla lapsia niin kauuan ku ennen vanhaan tää maailma on ihan järkyttävä 12 vuotiaat lapset ryyppää ja jotku nuoremmatkin jne... tohon et saako 11 een jätää kotiin en ota kantaa kattoo sit miltä tuntuu kun on omii muksui...

Alkuperäinen kirjoittaja ....:
mun mielestä nykyään laset ei saa olla lapsia niin kauuan ku ennen vanhaan

Aijaa. Nykyäänhän on iltapäiväkerhot yms. Ennen oltiin jo kuusivuotiaana ulkona avain kaulassa, ja ekasta luokasta lähtien yksin kotona kunnes vanhemmat tuli töistä.

11v. kuulostaa aika nuorelta yksin jätettäväksi yöajaksi, jos vanhemmat ovat yli 200 km päässä.
Mutta se riippuu aikalailla kyllä 11-vuotiaasta, jos on järkevä ja luotettava ja kaveri tulee yöksi, oletettaen että kaverin vanhemmat ovat lähellä ja saatavilla, jos joku hätä tulee.. tai vaikkei edes hätä, jos he voisivat illansuussa piipahtaa ja tsekata, että kaikki on ok.. näissä olosuhteissa ehkä voisi jättääkin..
Mieluummin ehkä 11v.n kun muutamaa vuotta vanhemman... vaikka se ennenkaikkea riippuu lapsesta.

Omaa kohta 9v . tytärtäni mun on vaikea tosin kuvitellakaaan jättäväni yksin parin vuoden päästä yöksi.

Ite oon ollut 11-15 vuotiaana partion leirillä missä osaanottajia oli kanssa vaan saman ikäisiä poikia. Ja me oltiin silloin metän keskellä ilman mitään puhelimia sun muuta apuvälinettä.

Eikä toi haitannut meitä mitenkään, enemmin oli hauskaa kun sai tehä kaikkea ite. Esim silloin käveltiin heikoilla jäillä vaikka tiedettiin että se on kiellettyä.

Ja kun on puhuttu ruuan valmiiks tekemisestä, niin arvatkaas vaan et oliko meillä valmiina ruuat mukaan? Kyl ne joutu ite kokkailee hellassa että sai syödäkseen.

Ja kyseinen tapahtu 90-luvun puolivälissä.

Päiväaikaan on ihan eriasia olla yksin kotona kuin illalla/yöllä. Itse olin jotai 5-6 luokkalainen ku vanhempani lähtivät syksyllä päiväsaikaan reissuun, olin tuolloin kaverin luona ja sovittiin että tulen kotiin samaan aikaan illalla kuin vanhempani. No satuinkin tulemaan vähä ennen vanhempiani ja kyllähän se pelotti odottaa. Ikkunassa katsoin milloin autonvalot näkyy.Päiväaikaan tuntuneesta reippaudesta ja uskalluksesta ei ollu hitustakaan jäljellä kun pimeä alkoi tulla. Itse en uskaltaisi jättää tuon ikäistä, vaatisin menemään johonkin yökylään jossa vanhemmat kotona tai ottaisin mukaan.

[/quote]

Laki sanoo että alle 18-vuotiasta ei saa jättää yksinään!!![/quote]

eikös se ole että alle 15 vuotiasta ei tulisi jättää. Muta hei haloo. maalaisjärki on keksitty!!

Alkuperäinen kirjoittaja punatukkainen:
Mä en ymmärrä tätä ollenkaan. Mun kaveri soitti mulle ja kysyi, että saako mun kohta 12.v poika mennä heille yöksi huomenna 11.v poikansa seuraksi, kun he vanhemmat lähtevät keskenään 200km päähän omaa aikaa viettämään.

En todellakaan suostunut. Tän mun kaverin poika oli sitten kysynyt yhtä toista poikaa heille ja oli suostunut menemään. Tuskin on kertonut vanhemmilleen, että siellä ei ole aikuisia koko yönä paikalla.

Mun poika kertoi, että olivat pyytäneet hänen lisäksi vielä kolmatta poikaa mukaan sinne ja hänen äitinsä minä tunnen.
Kävelin suoraan tämän pojan oven taakse ja kerroin hänen äidille tilanteen. Ei tiennyt ollenkaan, että ei ole vanhemmat kotona.
Oli aivan kauhuissaan, että miten voivat jättää tämän ikäiset lapset yksin kotiin. Kiitteli kovasti, kun menin hänelle kertomaan. Ei aikonut tämä äiti poikaansa päästää sinne. Olen samaa mieltä, en ymmärrä ollenkaan.
Ilmoittaisitteko eteenpäin??

Kyllä tuosta pitäisi ilmoittaa lastensuojeluun. ei mitenkään saa noin pieniä jättää keskenään kotiin! Nehän voi keksiä ihan mitä vaan.

Yhteistyössä