Mun lapselle on iskenyt järkky kuolemanpelko.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rouva V
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rouva V

Vieras
Tässä muutamien viikkojen ajan 10v lapsella on ollu kovaa rintakipua ja kylkipua, nyt mukaan tullut vatsakipu ja pyörrytys. Lasta ei ole tutkittu vaan määrätty rennietä ja mobilaattia.
Nyt tilanne on se, että pari viikkoa tämä lapsi on pelännyt kuolemaa, on aivan varma, että kuolo korjaa. lapsi on niin ahdistunut että ei mitään rajaa. Mihin mä ton lapsen kiikutan? Terkkariin on turha rennie määräyksiä lähtee hakemaan.

Onkohan paniikkihäiriötä? Mitä mä teen? Oon ihan ulapalla :(.
Mitää erityistä ei ole sattunut, et kaikki pitäis lapsen elämässä olla ihan kohdallaa. Ollaan jutelyu ja oltu tosi paljon lapsen kanssa..mä en ymmärrä.

Jos sitä rennietä on popsinut jo pari viikkoa ilman, että helpottaa, niin kyllä sitten pitäisi jo tutkia.
Uudestaan vaan soittoa terkkariin ja VAADIT, että tutkitaan kunnolla. Ehkä voisi jopa lähteä päivystykseen oireita liioitellen.. Tai sitten yksityiselle.
Ja varmaan olisi hyvä, että aika järjestyisi mahd. nopeasti. Kurjaa jos lapsi joutuu pelkäämään vielä pitkään :(

Onko tuo kipu ihan jatkuvaa, vai tuleeko tietyissä tilateissa?

Kipua on jatkuvasti.. Tässä viikkojen kuluessa on muuttunut paniikinomaiseksi, että siksi mietin paniikkihäiriön mahdollisuutta. Oon käyttäny nyt 3 kertaa ton ipanan lääkärissä. On todella ahdistava tilanne, eikä vähiten lapselle :(.

Rennie ei auta yhtään.

Ei ole tietokoneella oikeestaan ollenkaan. Jotenkin tänä iltana tajusin miten ahdistuneen oloinen lapsi on. Pitäis pois sulkee sairaudet pois ja keskittyä sitte korvien väliin.. Ko tietäis. Huonosti saa julkiselta apua.

Sairastin nuoruudessani maksatulehduksen. Se oireili - tarpeeksi pahaksi ehdittyään - jatkuvana, voimakkaana kipuna kylkikaaren alla. Lisänä heikko olo ja pyörrytys. :(

Tämä ei tarkoita, että samankaltaisilla oireilla sinun lapsellasi olisi sama sairaus.

Mutta kyllä noilla oireilla pitää päästä tutkimuksiin. Ja ihan perusverikokeilla kannattaa aloittaa.

Ollaan menty jo 3 kertaa :(
Olette menneet kolmesti päivystykseen eikä lasta ole tutkittu? Mutta jos uskot, että lapsi on tutkimuksia vailla, et lähde päivystyksestä tyytyväisenä ilman tutkimuksia, luulisin?

Vai onko niin, että lapsi ei ole sinunkaankaan mielestäsi fyysisesti kovin sairas - vähän vain mahakipuinen ja kehnovointinen - mutta sinä huolestut nyt tuosta henkisestä puolesta? Siinä tapauksessa vaikka yksityiselle psykologille.

Ihan ensimmäiseksi lapsesta pitää nyt saada otettua laaja verenkuva joka kertoo jo jotain. Jos/kun tästä ei sytä löydy voi lastakin rauhoittaa tieto.

Itse painin aika samanlaisen ongelman kanssa 11v tytön kanssa. Tosin vatsakipu ei ole jatkuvaa. Toistuu komen-kuuden viikon välein ja kestää kerralla noin viikon.

Ensimmäisellä kerralla lääkärissä otettiin perusverenkuva ja pissatesti. Kaikki ok.

Toisella kerralla laajemmat verikokeet ja pissa. Kaikki ok.

Ensi viikolla menemme vatsan ultraan.

Mitään syytä ei ainakaan vielä ole löytynyt emmekä osaa yhdistää vatsakipua mihinkään ruoka-aineeseen tai tilanteeseen.

Meilläkin lapsi on pelokas ja kipujaksojen aikana jankuttaa, että jos tää onkin jotain vakavaa ym.

Voimia kovasti teille koko perheelle, tiedän, että ei ole helppoa.

Ekalla kerralla käski olla hyppimättä trampalla, tokalla määräsi panadolia ja mobilaattia. Kolmannella kerralla määräsi rennietä. Kolmannella kerralla pyysin ekg:tä, labroja ja thotsx rtg... Mut ei ni ei. Ja nyt mä en enää tiedä itekkää (eikai mun tarviikkaa,). Huomen vien ton lääkäriin, jotain apua hää tarvii.

En osaa muuta sanoa kuin että ymmärrän äitinä sun hädän... tsemppiä sulle siis! Meillä oli pojalla järkyttävä ahdistuskausi n 9 vuotiaana, hänellä oli niin paha olla että hän olis halunnut kuolla. Se oli jotain ihan järkyttäävää. Onneksi ei kestänyt kauaa se ja hän oli taas ennallaan mutta jäi siitä itelle sellainen pelko että mitä jos se joskus toistuis...

Toivottavasti asiat selviävät perheessänne. Lähtisin miettimään, mitä tapahtumia tuon kuolemanpelon taustalla on. Tuon ikäinen lapsihan käsittelee asioita kokemustensa enemmän kuin faktatietojen pohjalta. Onko lähipiirissä ollut sairauksia tai kuolemia, joiden syyt ovat jääneet vaivaamaan lasta mahdollisesti. Kirjoitit, ettei mitään erityistä ole tapahtunut, mutta olisiko kaveripiirissä vaikka ollut liikkeellä jotkut villit jutut, joista et edes ole kuullut. Voimia.

Miksi pitäisi lopettaa d lisä?? Oisko jotain linkkiä tutkimustietoon tai muuhun faktaan??

Mut tänää vien tytön lääkäriin. Fyysiset on pakko nyt tutkia. Pelko on alkanu kivusta ja ilmeisesti ymmärtänyt, että lapsikin voi sairastua vakavasti. Kyseli multa eilen, että miksi syöpää sairastavilla lapsilla ei ole tukkaa... Eli tällässiä miettii. Juteltiin kyllä, siitä ja että hiukset kasvaa päähän takas kun paranee jne..

Täällä ilmoittautuu yksi pienestä asti pahaa paniikkihäiriötä sairastanut. Voitko kertoa tarkemmin millaisia nuo tilanteet on, kun lapsi reagoi paniikin omaisesti? Hengittääkö tasaisesti vai hyperventiloiko?

Itse olin 9-14 vuoden iässä samantapainen. Jos vähän koski vatsaan, googlettelin kaikki mahdolliset sairaudet. Kuvittelin heti itselleni kaikki syövät ja kasvaimet, pelkäsin kuolemaa ja olin varma että sairastaisin jotain vakavaa kuolemaan johtavaa sairautta.

Jos päätä särki, liiottelin kipua äidille, jotta äiti veisi minut äkkiä lääkäriin. Valitin kipua myös lääkärille, vain jotta saisin kaikki mahdolliset tutkimukset jotta tietäisin ettei minulla ole esim. aivokasvainta. Lopulta todettiin paniikkihäiriö. Nyt olen syönyt jo montavuotta säännöllistä lääkitystä paniikkihäiriöön, enkä enää oireile millään tavalla. (:

Oikeastaa ei saa ns. kohtauksia vaan vähän väliin valittaa kipua ja kuiskii mulle, että pelottaa. On vähän sellanen iloton. Alkanut kylki/rintakivusta tää häslinki. On saanut rennietä ja kipulääkettä (kipulääke auttaa), plaseboa oon antanu ja se ei ole auttanut.
Nyt vaan pitää toivoa, että vihdoin joku ottaa tutkiakseen ton neidin. Mietin kilpirauhasen vajaatoimintaakin, se on vahvasti sukurasitteena ja se on myös minulla. Saisvat ottaa senkin arvon.

Oli kipuja jo koulussa. Kouluun menee mielellään, eikä koe koulua pelottavana. Me ollaan miehen kanssa limittäin lomalla ja mummo ja pappa hoitaa ku ollaa töissä. Nyt kesällä on tosi nihkeesti ollu kavereita kun kaikki on jossain menossa...

Ei päivystyksessä ole tarkoituskaan tutkia/hoitaa mitään minkä voi hoitaa virka-aikaan ajanvarauksen kanssa. Jos päivystyksessä on todettu että tilanne ei edellytä päivystyksellistä hoitoa, niin ei sitä kokonaan hoidotta ja selvittämättä tarvitse jättää. Eli ajanvarauksen kautta lääkärille!

Ei päivystyksessä ole tarkoituskaan tutkia/hoitaa mitään minkä voi hoitaa virka-aikaan ajanvarauksen kanssa. Jos päivystyksessä on todettu että tilanne ei edellytä päivystyksellistä hoitoa, niin ei sitä kokonaan hoidotta ja selvittämättä tarvitse jättää. Eli ajanvarauksen kautta lääkärille!

Mutta täällä ei saa lääkäri aikoja.. On VAIN lähiklinikka johon mennää aikaa varaamatta. Soitin varatakseni lääkäri ajan, ni käski soitella elokuussa uudellee, yhtään aikaa ei ollut antaa..

Näin Lahdessa :(

Täällä vaan pelot jatkuu. Kivut ym helpottanut, mutta pelko on ja pysyy. Illalla taas itketti, kun pelkäsi sydämen pysähtyvän. Kyllä tuntuu äidistäkin karmeelle tää tilanne. Perheneuvolaan jonossa....

Yhteistyössä