Mun on niin paha olla ja voimat todella vähissä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Luuseri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Luuseri

Vieras
Turha avautua tilanteestani sen tarkemmin, tilanne on nyt tämä. Olen yksin jouluaattona, pienen lapseni kanssa. Siksi en voi mennä ihmisten ilmoille. Olen tottunut viettämään joulut yksin ja viihtynytkin. Nyt on vaan elämässä raskaita asioita, jotka painaa. Enkä ole selvinnyt niistä niin hyvin, kun olisin halunnut. Tunnen itseni häviäjäksi.

Toiset valittavat saamistaan lahjoista. Minä en tänä vuonnakaan saanut yhtään. Toivoisin, että joskus saisin joltain ihmiseltä jonkun paketin. En tiedä onko minua koskaan kukaan oikeastaan rakastanutkaan.

Olen niin loppu. En ole kärsinyt masennuksesta koskaan, mutta tämän hetkinen tilanne on masentanut ja oireeni osuisivat varmaan vaikeasti masentuneeseen. Saan kyllä ne ihan pakollisimmat asiat hoidettua, mutta en niitäkään niin energisenä kuin normaalisti. On vaikeaa hymyillä ja nauraa, kun tekisi mieli vaan itkeä enkä oikein jaksa enää itkeäkään.

Sen verran voin kertoa, että eroni yhteydessä talous hetkeksi romahti ja sain maksuhäiriömerkintöjä. On ollut nöyryyttävää, miten vaikea on saada vuokra-asuntoa merkintöjen vuoksi. Pitäisi olla suuria summia takuuvuokriin, että saisi muun kuin kaupungin asunnon. En väheksy ketään, mutta haluaisin pian pois kaupungin lähiöstä, en koe oloani turvalliseksi. Olen itse elänyt lapsuuteni alkoholistin lapsena ja tuntuu pahalta kun naapurustossa pyörii ihmisiä, joilla elämänhallinta ei ole ihan kunnossa. Ahdistaa, että minut on luokiteltu huonoksi ihmiseksi maksuhäiriömerkintöjen takia. Olen aina hoitanut kaiken tunnollisesti, mutta ero.. hetkeen ei ollut tarpeeksi rahaa. Ja hetki menee, että saan luottotiedot puhtaaksi. Siihen asti joudun kärsimään ja kohtaamaan halveksuntaa.

Ihmettelen, miten ahtaalle ihmistä tässä yhteiskunnassa vielä 2000-luvulla ajetaan, kun on yksinhuoltaja ja maksuhäiriömerkintäinen..

Minulla on hyvä lähipiiri ystävistä, mutta he ovat omien perheittensä kanssa nyt joulusta nauttimassa. Tietävät kyllä olotilani, tosin en ole ihan pahimpia masennushetkiäni kertonut. En halua olla rasite..

Yritän ajatella vuosien päähän, että sitten asiat sujuvat taas paremmin. Mutta se on juuri nyt niin raskasta, kun jokainen uusi päiväkin vie voimia.

En tiedä avautumiseni tarkoitusta.. ehkä mietin, onko täällä muita luusereita tai osaisiko joku sanoa jotain, mistä saisin voimaa jaksaa..

Odotan vain iltaa, että saan lapsen nukkumaan. Hän on niin pieni, ettei ole pahoillaan vaikka kodissa ei ole mitään merkkejä joulusta. Olen ne aina omaksi ilokseni laittanut, mutta nyt en vaan jaksanut. En jaksanut. Olen todella jaksamiseni rajoilla, eikä oikein ole keinoja miten joku voisi auttaa. Lottovoittokin on aika epätodennäköinen. Lähipiirissäni on hyvinkin varakkaita ihmisiä, mutta eipä se heidän tehtävänsä ole talouttani kohentaa, enkä ole lainoja kehdannut kysellä, sillä ehkäpä kukaan ei haluaisi lainata näin luuserille. Enkä oikein ole kertonutkaan, miten tiukkaa minulla oikeasti on taloudellisesti ollut.

Raha on vain rahaa, en minä sitä sen suuremmin kaipaa. Olisin vaan halunnut saada hyvän asunnon perheelleni, mutta usean kuukauden takuut on vaikea pienistä tuloista säästää, vaikka kävisi töissäkin. Ja virallisilta teiltä ei lainaa asumista varten mistään saa.

Ja ne muut raskaat asiat. On ihmisiä, jotka ovat minulle erosta katkeria ja ovat halunneet tuhota minut. Välillä tuntuu siltä, että ovat jopa onnistuneet elämäni pilaamaan. Ainakin tällä hetkellä. Haluaisin päästä takaisin tunteeseen, että nautin elämästä, eikä tarvitsisi pelätä mitä joku taas keksii. Liian kiltti ja luottavainen nuorempana olin, siitä nyt maksan, että en pahaa ole toisille itse tehnyt.

Keski-Suomesta.

Voin melkein tuntea jouluruokien tuoksut naapurustosta, pahimmat spurgutkin ovat kokoontuneet yhteen niistä nauttimaan ja itse itkeskelen täällä..

Turha stressata joulusta, just soitti sukulainen ympäripäissään kuinka kaikki on ihan perseestä ja hän lähtee kotiin kun kaikki vituttaa ja ahdistaa.

Ihan sama oletko sukulaisilla, niin pari tuntia riittää kun kattelee niitten mulkkujen naamaa niin tekee jo mieli näköjään lähteä kotiin.

Joulumieli on jotain muuta ja sen voi saada olipa yksin ja kaikki voi mennä päin helvettiä, asennekysymys.

Sulla on kuitenkin ystäviä ja rahatilanne jossain vaiheessa paranee. Missä vanhempasi? Onko sisaruksia? Tuohon yksinhuoltajuuteen on huono vedota. OIkeasti on kahden vanhemman perheitä, joilla elämä yleensä tiukempaa kuin yksinhuoltajilla. Yksinhuoltaja kun saa sellaisia tukia, joita ei kahden työttömän vanhemman perhe saa esim. elatusmaksu, yksinhuoltajakorotus.

Olen tosi surullinen puolestasi.

Varaa heti tiistaina aika lääkärille, koska kuulostat tosi masentuneelta. Tulevaisuudessa koita mennä töihin ja vaihda ehkä paikkakuntaakin. Muutokset eivät tapahdu nopeasti ja suunnitelmia on tehtävä, jotta tavoittaa haluamansa.

Älä mieti muita joilla menee paremmin, vaan mieti niitä joilla menee huonommin.

Tosi paljon voimia koettelemuksiisi.

Keski-Suomesta.

Voin melkein tuntea jouluruokien tuoksut naapurustosta, pahimmat spurgutkin ovat kokoontuneet yhteen niistä nauttimaan ja itse itkeskelen täällä..
Sanasi saivat kyyneleet silmiini. Auttaisin, jos olisi valta ja voima.
Yritä kuitenkin jaksaa. Helppo sanoa, kun vaihtoehtoja ei ole.

Toivotan sinulle kuitenkin sydämestäni Hyvää Joulua ja ennen kaikkea parempaa tulevaisuutta.

Nuorempana minäkin vietin pari joulua yksin, tosin sinulla on ihana lapsi. Olin niin maassa kuin olla ja voi. Sieltä kumminkin selvisin ja niin selviät sinäkin.

Yksinhuoltajuus on melkoinen hidaste vuokramarkkinoilla, siksi toin sen esiin. Osa yksityisistä vuokranantajista on sanonut suoraan, ettei vuokraa yksinhuoltajille - ihan sama olisiko maksuhäiriömerkintää vai ei. Rahatilanteeni sinänsä onkin hyvä, mutta ne rästiin jääneet laskut, jotka ovat ulosotossa kasvaneet ja kasvaneet. Merkinnät näyttävät pahoilta ja ovat lannistaneet sen verran, että nykyisten laskujen avaaminenkin tuntuu vievän voimat. Olen saanut maksetuksi pakolliset, kuten sähkön ja senkin hyvin usein vasta myöhässä.

Mitä se lääkäri auttaisi? Määräisi vähän jotain ilopillereitä? Eivät ne pillerit minun elämäntilannettani paremmaksi muuta, enkä haluaisi yrittää keinotekoista iloa pillereistä löytää. En olisi masentunut, jos edes ne raha-asiat olisivat kunnossa. Hirveä velkataakka, joka ei meinaa alkaa lyhentyä kun napsahtaa toistuvasti kirjeitä perinnästä tai ulosotosta.. mitään ulosmitattavaahan tuloissani ei kuitenkaan ole.

Ainahan löytyy ihmisiä, joilla menee huonommin. Ei se silti mielialaani erityisesti kohota, kun paska tilanne itselläkin.

Yritin vaihtaa paikkakuntaa.. puoli vuotta oli asuntohakemus kaupungilla, olisin aloittanut siellä työt. Sanoivat, että ensisijaisesti asunnon saa töihin tuleva, työsuhdeasuntojakin olisi ollut paljon. Soittelin pari kertaa perään asunnoista, enpä ikinä saanut asuntotarjousta. Olen jumissa tässä paskassa.

Voimia täältäkin. Mun oli pakko saada sanoa tuohon taloudelliseen tilanteeseen, että oikean ratkaisun olet mielestäni tehnyt, ettet ole lainannut varakkaammilta ystäviltäsi. Näin ystävyys varmasti säilyy paremmalla pohjalla. Apua voi hakea seurakunnastakin, ainakin ruokapussien tapaan, sitten on rahaa mahdollisesti muuhun välttämättömään. Toivon sinulle kaikkea hyvää. Nauti omasta rauhastasi nyt kun ero on edes jollakin tapaa ohi.

Sassykatti - voi kiitos, ehkä en kuitenkaan olisi kehdannut tuntemattomien rasitteeksi lähteä.. olisi voinut masentaa enemmän nähdä toisten jouluiloa. Kävin tänään vähän kaupoilla ja kaikki olivat niin hyväntuulisia, myyjät toivottelivat hyvää joulua ja itse pidättelin itkua..

Kyllä minulla rahat ruokaan riittää, mutta ne velat roikkuvat niskassa..

Yksinhuoltajuus on melkoinen hidaste vuokramarkkinoilla, siksi toin sen esiin. Osa yksityisistä vuokranantajista on sanonut suoraan, ettei vuokraa yksinhuoltajille - ihan sama olisiko maksuhäiriömerkintää vai ei. Rahatilanteeni sinänsä onkin hyvä, mutta ne rästiin jääneet laskut, jotka ovat ulosotossa kasvaneet ja kasvaneet. Merkinnät näyttävät pahoilta ja ovat lannistaneet sen verran, että nykyisten laskujen avaaminenkin tuntuu vievän voimat. Olen saanut maksetuksi pakolliset, kuten sähkön ja senkin hyvin usein vasta myöhässä.

Mitä se lääkäri auttaisi? Määräisi vähän jotain ilopillereitä? Eivät ne pillerit minun elämäntilannettani paremmaksi muuta, enkä haluaisi yrittää keinotekoista iloa pillereistä löytää. En olisi masentunut, jos edes ne raha-asiat olisivat kunnossa. Hirveä velkataakka, joka ei meinaa alkaa lyhentyä kun napsahtaa toistuvasti kirjeitä perinnästä tai ulosotosta.. mitään ulosmitattavaahan tuloissani ei kuitenkaan ole.

Ainahan löytyy ihmisiä, joilla menee huonommin. Ei se silti mielialaani erityisesti kohota, kun paska tilanne itselläkin.

Yritin vaihtaa paikkakuntaa.. puoli vuotta oli asuntohakemus kaupungilla, olisin aloittanut siellä työt. Sanoivat, että ensisijaisesti asunnon saa töihin tuleva, työsuhdeasuntojakin olisi ollut paljon. Soittelin pari kertaa perään asunnoista, enpä ikinä saanut asuntotarjousta. Olen jumissa tässä paskassa.

Miksi ihmeessä ei vuokraa yksinhuoltajalle? Tosi outoa.
Itse olen omistusasunnossa asuva, työssäkäyvä, ajoittain masennuksesta kärsivä yksinhuoltaja JKL:stä, enkä ole onnekseni kohdannut vastaavaa asennetta.

Voimia sinulle.

Yhäri - en tiedä, pari vuokranantajaa on sen tehnyt selväksi.. Ensimmäinen sanoi suoraan, ettei vuokraa yksinhuoltajalle, vaan mieluummin opiskelijalle. Toinen kertoi ja markkinoi asuntoaan innoissaan, kunnes sitten kysyi millainen perhe olemme ja sen jälkeen meni hyvin hiljaiseksi ja diplomaattisesti totesi, että asunto ei hänen mielestään olekaan sopiva meidän perheellemme..

Kerran kävin eräältä vuokrayhtiöltä kysymässä asuntoa paikan päällä, kun hakemukseeni eivät reagoineet. Olin soittanut ja kysynyt, ja sanoivat että vuokraavat 3kk vuokratakuuta vastaan. Sanoin, että minulla on se raha, mutta virkailija silti ohjasi minut ulos ja lupasi soitella. Monta asuntoa oli vapaana, joihin olisin halunnut. Ei soittanut perään.. Laitoin yhtiölle sähköpostia ja sain vastauksen, että pitäisikin olla 3kk lisäksi vielä ensimmäisen kuukauden vuokra etukäteen maksettuna. Nyt säästän siis sitä summaa siihen päälle ja menen uudestaan kokeilemaan onneani. Hetkeen en jaksanut asiaa edes ajatella, kun nuo yritykset menivät niin pieleen.

No ainakaan et ole luuseri vaan penteleen sitkeä nainen, joka itkee mutta jaksaa päivän kerrallaan. Sama tilanne tosin silloin luojan kiitos ilman lapsia itsellä 6 vuotta sitten mutta eteenpäin siitäkin päästiin vaikka silloin ajatteli ettei enää jaksaisi seuraavaa päivää. Asuminen on sikamaisen kallista mutta jos jaksaa etsiä ja säästää, niin välillä eteen tulee pettymysten sijasta myös mahdollisuuksia. Lääkäriä suosittelen minäkin koska ei ne mielialalääkkeet onnelliseksi tee mutta auttavat jaksamaan ja pitävät toimintakykyisenä kunnes elämä itsessään taas kantaa. Kaikesta huolimatta toivon hyvää joulua sinnekin ja toivon että uusi vuosi toisi sinunkin kohdallesi onnenpotkuja ja uusia mahdollisuuksia.

AP, et ole luuseri. Välillä huonoja asioita sattuu hyville tyypeille ja sulle kävi näin. Itsekin olen eron jälkeen ollut masentunut ajoittain mutta lasten takia oli pakko tsempata. Ajan kanssa helpottaa vaikkei nyt tunnu siltä.

Mieti joka päivä asioita joista olet kiitollinen (ihan mitä vaan, esim. lapsi, terveys, se että päivä on ohi ja pääset nukkumaan...) ja huomaat että se pidemmän päälle vaikuttaa onnellisuuteesi. (Tutkija Robert Holden on onnellisuusguru jos haluat googlata muitakin vinkkejä.) Mieti myös miten voit vaikuttaa tilanteeseesi, koska aina voit jotenkin vaikuttaa, esim. muuttamalla omaa suhtautumistasi. Elä niin kuin itse haluat ja vietä sellainen joulu minkä haluat/jaksat ja mihin voimavarasi riittävät, äläkä tee kuten muut kenties odottavat.

Olet lapsesi tärkein henkilö ja hänen koko maailmansa. Älä anna hänen maailmansa luhistua vaan pidä hyvää huolta itsestäsi niillä resursseillä joilla voit.

Voimia sinulle. Kyllä se siitä ajan kanssa paremmaksi muuttuu.

[QUOTE="vieras";25291834]Yksinhuoltaja kun saa sellaisia tukia, joita ei kahden työttömän vanhemman perhe saa esim. elatusmaksu, yksinhuoltajakorotus.[/QUOTE]

Kahden vanhemman perheessä myös toinen vanhempi saa esim. työttömyyskorvauksen joka on PALJON suurempi kuin tuo elatusmaksu ja yhkorotus yhteensä... Saa olla aika tyhmä, jos laskee vain ne tuet mitä yh saa, mutta jättää laskematta kahden vanhemman perheen toisen vanhemman saamat tuet, joita taas yh ei saa ja jotka ovat kuitenkin todella paljon suuremmat.

Oikeesti heti arkena varaa aika lääkärille ja pyydä mielialalääkettä, se auttaa sua jaksamaan paremmin. Musta tuntui pitkään ennen eroa ja sen jälkeen että haluaisin kuolla mutta sitten lopulta pyysin lääkitystä ja siitä oli apua! Oikein olin hämmästynyt tänään kun lasten isä oli meillä joulunvietossa enkä tuntenut enää katkeruutta, vaikka olis paljon aihetta. Jaksan olla paremmin äitinäkin. Mullakin on hirveästi velkoja enkä tiedä miten niistä selvitä. Sulle neuvona ota yhteys velkaneuvontaan, voit saada takuu-säätiöltä järjestelylainalle takauksen

Sassykatti - voi kiitos, ehkä en kuitenkaan olisi kehdannut tuntemattomien rasitteeksi lähteä.. olisi voinut masentaa enemmän nähdä toisten jouluiloa. Kävin tänään vähän kaupoilla ja kaikki olivat niin hyväntuulisia, myyjät toivottelivat hyvää joulua ja itse pidättelin itkua..

Kyllä minulla rahat ruokaan riittää, mutta ne velat roikkuvat niskassa..

Täällä mitään yltioiloista jouludiipadaapaa ole, hyvää ruokaa, rauhallista menoa ja lapsia (oma ja "ottolapset") talollinen, olisit päässyt ihan oikeasti juttelemaan ihmisten kanssa jotka on omat taistelunsa samassa tilanteessa aikanaan käyneet ja kääntäneet asiat voitoksi. Ja eipä olis tarvinnut yksin joulua olla pienen kanssa. Harmi tosiaan kun et aikaisemmin kirjoittanut :/