Mun on pakko tämä kysyä, miksi suomalaisilla on niin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Milanna85
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meilläkin isomman opettaja on toivonut että jos kutsutaan niin sittten tyyliin kaikki tytöt tai kaikki pojat tai kaikki jalkapalloa harrastavat jne, Muuten tulee valituksia kun kuusi seitsemätä pojata saa kutssun ja yksi jää ilman-

Niin, olikos sillä sun lapsellas nyt paha mieli siitä, että hänen kanssaan ei leikitty synttärien jälkeen vai siitä, että hänelle ei tarjottu synttäreillä (sinun mielestäsi) kunnollisia tarjoiluja?

Niin, miksi sun lapsi sitten on käynyt synttäreillä joiden sankarin kanssa ei muuten oo tekemisissä?

Pitää vielä sanoa että mun lapsi oli aina tyytyväinen synttäreihin joilla oli ollut. Koskaan se ei valittanut mistään tai arvostellut vaan kehui että kivaa oli ollu.

Mun mielestä noitten kaverisynttäreiden idea on viettää aikaa koko kaveriporukalla, syödä herkkuja ja muistaa sankaria pienellä lahjalla. Ajatus ei niinkään ole pitää hienoja juhlia. Tai näin ainakin tääläpäin oli ja niin oli hyvä.

No tässä on juuri se ettei minkälaista idea ole :). Vanhemmat kutsuvat vaikka koko koulun tunniksi syömään sipsejä saadakseni lahjoja. En todellakaan tarkoittaa että jotain hienoa pitäisi olla. Mutta ei tämäkään ole mikään synttäri vaan joku keräys.

Sä, Milanna olet TÄYDELLINEN esimerkki siitä miksi suomalaiset eivät pääsääntöisesti pidä venakoista - te olette ylimielisiä, luulette tietävänne kaiken ja vähättelette kaikkia jotka eivät toimi juuri teidän tavallanne!

Painu takaisin sinne Venäjälle toisten minkkiturkkitatjanoiden luokse, siellä voitte sitten keskustella miten upeita juhlia kersoillenne järjestätte... Ja kun kerran niin helvetin varakas ja antelias olet, kutsu mukaan pari orpoa viemärilasta, niitä teillä siellä riittää.

Ei sun tarvitse meistä pidä :hug: ja p.s. vielä kerran en mä venäjältä ole että sinne takaisin menen, eikä mun pakko kenen käskyistä mihinkään lähteä luulen niin.:confused:

No tässä on juuri se ettei minkälaista idea ole :). Vanhemmat kutsuvat vaikka koko koulun tunniksi syömään sipsejä saadakseni lahjoja. En todellakaan tarkoittaa että jotain hienoa pitäisi olla. Mutta ei tämäkään ole mikään synttäri vaan joku keräys.

No, ei tommonen oo mikään suomalainen tapa. En oo koskaan ennen moisesta kuullut. Jos todella noin on ja on vielä ollut useammat tollaset synttärit niin sinne on sitten pesiytynyt koko joukko idioootteja vanhempia. Mutta älä sen takia yleistä sitä suomalaiseksi tavaksi, koska sitä se ei todellakaan ole.

No, ei tommonen oo mikään suomalainen tapa. En oo koskaan ennen moisesta kuullut. Jos todella noin on ja on vielä ollut useammat tollaset synttärit niin sinne on sitten pesiytynyt koko joukko idioootteja vanhempia. Mutta älä sen takia yleistä sitä suomalaiseksi tavaksi, koska sitä se ei todellakaan ole.

On hyvää jos ei näin ole, se on vaan meillä sitten aika pahoja kokemuksia, kun tuntu ei minkälaista arvoa ihmisillä ole, vaan jotenkin kaikki pyörii lahjojen ympärillä. Toisalta yhden hyvät synttärit missä esikoinen on ollut, olivat Turussa. Sekä hän on tavannut senkin jälkeen ko tytön kanssa.

Millaisia lahjoja sitten ostat, ap, näille synttäreille vietäväksi? Minkä hintaisia? Kun ei siis saa olla edullinen, pieni lahjakaan, kun "valitettavasti et voi kyniä ostaa". Sinä haluat viedä jotain kallista ja sitten on huono, jos lahjansaaja sen ottaa vastaan? Ei ihan loogista tuo sinun juttusi. Monilla ei ole varaa ostaa sellaisia lahjoja, joita sinä ilmeisesti ostelet, mutta kai hekin sentään saavat lapsilleen pitää omanlaisiaan kekkereitä ja laittaa lapsensa toisten synttäreille, vaikka kuinka sinun makuusi vaatimattomille vaatimattoman lahjan kanssa? Ei ihan kaikki edes siellä teillä päin kai kuitenkaan sinun pillisi mukaan tanssi? Ymmärrän kyllä hyvin sen, että on keljua, jos lapset eivät ala sydänystäviksi synttäreistä seuraavana päivänä ja että olet siitä nyt käärmeissäsi, mutta kyllähän se nyt on kaksisuuntaista se ystävyyskin, ei sitä kalliilla lahjoilla osteta. Lastenkin kai pitää voida pitää toisistaan tullakseen ystäviksi. En sano ollenkaan, etteivätkö sinun lapsesi varmasti olisi kivoja lapsia, mutta voiko tuo sinun asenteesi vaikuttaa, että kaiken pitää olla suurta ja komeaa ja etenkin kallista ja se kuuluu kauas, ihan varmasti tuot sen esille lähes kaikessa, ellet ihan kaikessa. Mieti tätä edes hetki, jos pystyt.

Minäkään en pidä tuollaista millään lailla suomalaisena tapana. Enkä ole koskaan kuullut vastaavasta. Aika monilla synttäreillä olen itsekin lapsena käynyt, ja tuo oma on käynyt myös. En todellakaan tuollaista yleistäisi, vaikka ikävää onkin, että kohdallenne on tuollaista sattunut.

Unohdin laittaa edelliseen, että meillä on ihan kirjoittamaton sääntö ollut, että kaverisynttärilahja on max 10e arvoinen, mielellään vähemmänkin. Ettei tule noloja tilanteita kenellekään. Lahja ei ole pääasia ollenkaan. Ja tietyssä vaiheessa nimenomaan ne karkit ja sipsit maistuivat. Jostain kumman syystä minun kokemuksen mukaan nykylapset eivät niin täytekakuista välitä? Jäätelö on meillä tehnyt kauppansa paremmin.

Usein kutsuin sitten illasta vielä omia kavereita ja sukua kahville, kun kaverisynttäreillä nimenomaan namit ja sipsit menivät. Kakkua, piirakoita, pizzaa jne jäi usein runsaasti tähteeksi. Mutta toki niitä synttäreille laitettiin.

Nykyisin synttäreille tulee aikuiset sukulaiset + poikakaveri ja hyvä niin :)

[QUOTE="äh";30260572]Millaisia lahjoja sitten ostat, ap, näille synttäreille vietäväksi? Minkä hintaisia? Kun ei siis saa olla edullinen, pieni lahjakaan, kun "valitettavasti et voi kyniä ostaa". Sinä haluat viedä jotain kallista ja sitten on huono, jos lahjansaaja sen ottaa vastaan? Ei ihan loogista tuo sinun juttusi. Monilla ei ole varaa ostaa sellaisia lahjoja, joita sinä ilmeisesti ostelet, mutta kai hekin sentään saavat lapsilleen pitää omanlaisiaan kekkereitä ja laittaa lapsensa toisten synttäreille, vaikka kuinka sinun makuusi vaatimattomille vaatimattoman lahjan kanssa? Ei ihan kaikki edes siellä teillä päin kai kuitenkaan sinun pillisi mukaan tanssi? Ymmärrän kyllä hyvin sen, että on keljua, jos lapset eivät ala sydänystäviksi synttäreistä seuraavana päivänä ja että olet siitä nyt käärmeissäsi, mutta kyllähän se nyt on kaksisuuntaista se ystävyyskin, ei sitä kalliilla lahjoilla osteta. Lastenkin kai pitää voida pitää toisistaan tullakseen ystäviksi. En sano ollenkaan, etteivätkö sinun lapsesi varmasti olisi kivoja lapsia, mutta voiko tuo sinun asenteesi vaikuttaa, että kaiken pitää olla suurta ja komeaa ja etenkin kallista ja se kuuluu kauas, ihan varmasti tuot sen esille lähes kaikessa, ellet ihan kaikessa. Mieti tätä edes hetki, jos pystyt.[/QUOTE]
En pyytä että kaikki olisi suurta ja ihanaa :). Lue uudestaan mun aloitus.
Minun mielestä kuulosta oudolta kutsua koko koulun vaikka tunniksi siksi että jokainen tuo joulupukkina lahjoja, ei väliä onko sen arvo 1,- eur tai tuhat. Tämän jälkeen kukaan ei edes vitsi sanoa ,,moikka,, näille lapsille ketkä siellä kävivät. Mun mielestä vanhemmat tekevät aivan väärin että kutsuvat sinne koko kouluun tunniksi, heittävät jotain sipsipussin pöydälle, koko tarkoitus on niin kuin haluamme kerätä lahjoja. Sekö on hyvää käytös? Mitä tästä lapset oppivat? Että saa kutsua koko lauman tunniksi ja saa jotain kiva? Mä en kehtaa ikinä tehdä niin, kun en ole mikään rinsessa että minulle tai mun lapselle koko koulu tuo lahjoja ja mä just ja just katson koko porukan katsoa tunnin verran.

En kyllä tommoisista synttäreistä tiedä, meillä synttärit kestää n. 2tuntia. Ohjelmaa on sekä erilaista tarjottavaa: suolaista esim coctail-tikkuja, nakkeja, piirakoita ym., sipsiä, karkkia, leivonnaisia, kakkua. Pöytä täynnä kaikkea! Hirveä stressi aina siitä onko tarpeeksi tarjottavaa. Meillä saa viipyä ensinnäkin niin kauan kun jaksavat yhdessä olla ????
Lähimmät ystävät kutsutaan!

Aika erikoista, jos vanhemmat kutsuvet lapsen syntymäpäiville vieraat. Meillä ovat lapset ihan itse päättäneet keitä kutsuvat sen mukaan montako henkilöä olemme antaneet luvan kutsua. Yleensä kutsuttuja on 5-7 ja paikalle ei kaikki edes pääse.
Lahjat mitä lapset tuovat ovat lähinnä karkkia, jotka yhdessä sitten syövät. Meillä lapsista on parasta se kun on paljon kavereita juhlissa ja saavat yhdessä leikkiä.

Jos lapsesi ei kerran ole valittanut synttäreistä, niin mistä tiedät että siellä todella on vain sipsiä ja karkkia? Kyllä meillä lapsi ensisijaisesti kertoo niistä asioista joista itse pitänyt.

[QUOTE="hmm";30260671]Jos lapsesi ei kerran ole valittanut synttäreistä, niin mistä tiedät että siellä todella on vain sipsiä ja karkkia? Kyllä meillä lapsi ensisijaisesti kertoo niistä asioista joista itse pitänyt.[/QUOTE]

Ei valittanut mutta on kertonut se on kaksi eri asiaa :).

Kaveri tuossa pyysi kylään, ja tajusin vasta äskettäin, että hänen tyttärensä täytti vastikään 1 vuotta, joten lahja olisi varmaan paikallaan. Olen vain hieman ulalla siitä, että mikä olisi hyvä lahja tuonikäiselle, joten kysynpä täältä nyt asiantuntija-apua :-)

Ei kukaan jaksa kahtakymmentä vierasta kakaraa montaa tuntia. Max. pari tuntia. Lahjatkin on yleensä ihan onnettomia. Sipsit ja karkit ovat lapsille sopivaa synttäritarjottavaa.

Niin tämä olikin kysymys että jos ei jaksa niin kui pitäisi kutsua sitten? Toisalta kysyin jo saman asian monta kerta eli parempi mun keskustelu loppu tähän kun ei johda mihinkään kuitenkin. On ainakin posiitivinen asiaa lukea ettei aina kaikki synttärit ole samanlaisia missä mun esikoinen on ollut, eikä ole ihan kultuurista kiinni.

Mä en kyllä tunnista ap:n kuvausta synttäreistä, liekö syynä että täällä maalla ei ole ihan 20 lapsen luokkaryhmiä.

Mutta kaverisynttärien aika on ollut 2-4 h ja siellä on tarjottu kakun lisäksi makeita ja suolaisia leivonnaisia. Monissa on ollut ihan ohjelmaakin.

Ja jos lasta kiinnostaa vain lahja, niin se on lapselle ominaista, vaikka en materialismista yleensä tykkää. Jos puhut lapselle mikä on joulun sanoma niin se ajattelee tasan tarkkaan lahjaröykkiötä, pääsiäisenä eniten kiinnostaa suklaamunat, joten onko ihme jos synttäreillä kiinnostaa ne lahjat eniten?

Monet lapset on luonnostaan materialistisia. Tietty vanhempien tehtävä on tuoda lapselle ei-materialistisia juttuja (yhdessäolo, ystävyys, leipominen, pihaleikit, retket jne) ja pitää lapsen materialistisuus aisoissa, mutta lasten materialistisuus kuuluu mun mielestä siihen ikään.

Katso studio55 tänään, tuli kolmoselta.

Ihan mahtava jakso, kun haastateltavana oli Antti Litja:
https://www.google.fi/search?q=antti+litja&oq=antti+litja&aqs=chrome..69i57.4346j0j7&sourceid=chrome&es_sm=122&ie=UTF-8#q=antti+litja&tbm=vid

Yhteistyössä