Mun pitäisi perustella sossulle, että miten pystyn maksamaan kolmion vuokran

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Op
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Yksinkertaista:
Laske tulot, vähennä siitä menot. Ihan peruskoulun matematiikalla pystyy laskemaan. Jos tuloja on enemmän tai saman verran kuin menoja, niin pystyt maksamaan. Jos tuloja on vähemmän kuin menoja, et pysty. Yksinkertaista!

Mä asun 7v ja 10v lasten kanssa 54 neliöisessä kaksiossa, KUN EI OLE VARAA ASUA KOLMIOSSA. Vaikka meidän kuuluis periaatteessa asua neliössä. Meillä lapset tarttis kohta omat huoneet, tai ainakin isomman lastenhuoneen, nyt hyvä jos sängyt mahtuu. Kolmioon varmaan pakko muuttaa, eikä tartte mihinkään ees perustella. Mitä 2 henkilöä tekee kolmiolla?

Minkä takia sun edes pitäisi saada saman verran tukia, jos sulla kerran on varaa maksaa kalliimpaa vuokraa? Mun mielestä sun nykyistä tukimäärää pitäsi alentaa just sen verran kuin olet kykenevä maksamaan lisää vuokraa "omasta pussistasi" :-)

No, kai tää on provo vaan?

[QUOTE="vieras";24231569]Äidille oma makuuhuone miesseikkailuja varten?[/QUOTE]

meillä on pieni olohuone ja pieni makuuhuone. Silti mulla on sänky olohuoneessa, vaikkei muille tavaroille hirveesti jää tilaa. Aika sumpussa kaikki. Kolmio ois unelma. Ihmettelen vain että mitä 2 ihmistä tekee kolmiolla ellei ole siihen varaa, kun mekin pärjätään hienosti vielä tässä pienessä kaksiossa.

Ne ei kysy sulta maksukykyasioita kiusatakseen. Sossussa varmaan on nähty tarpeeksi yli-hintaisien asuntojen aiheuttamia hankaluuksia, että eivät halua olla edistämässä sellaisen vuokraamista. Ajatus on, että katsot nenääsi pitemmälle. Ei se sossukaan ole pelkkä luukku, josta rahaa saa.

meillä on pieni olohuone ja pieni makuuhuone. Silti mulla on sänky olohuoneessa, vaikkei muille tavaroille hirveesti jää tilaa. Aika sumpussa kaikki. Kolmio ois unelma. Ihmettelen vain että mitä 2 ihmistä tekee kolmiolla ellei ole siihen varaa, kun mekin pärjätään hienosti vielä tässä pienessä kaksiossa.

Ennen teidän kaksion kokoisessa asuttiin koko perheen ja 6 lapsen voimin.
Ei kaksi ihmistä kolmiota tarvi, mutta kaikki silti haluaa luksusta

Miksei kahdella hengellä voisi olla kolmiota, äidillä ja lapsella kummallakin oma huone?

Kun itse erosin, muutin kaksin poikani kanssa 93 neliön kolmioon. Muutettiin 150 neliöisestä omakotitalosta, ja en todellakaan olisi muuttanut kolmiota pienempään asuntoon. Tuossa neliöitä oli reilusti, mutta vuokra oli alle 100 euroa suurempi kuin 63 neliöisessä kerrostalokolmiossa, tuo isompi oli paremman alueen paritaloasunto. Maksoin vuokrani ja takuuni tuolloin ihan itse, joten ei tarvinnut keneltäkään lupaa kysellä. Silti monen mielestä asuin aivan liian tilavasti. Mutta oli todellakin illalla ihana lukea omassa huoneessa, kun lapsi nukkui viereisessä huoneessa. Ja taas päiväsaikaan viettää aikaa olohuoneessa yhdessä.

Mulle oli eron jälkeen todella tärkeää saada koti, jossa viihdyin. Unelmat olivat jo romuttuneet ja piti rakentaa oma elämä ihan uusiksi, vieläkin välillä mietin kuinka ihana se koti oli. Se oli siis vähän erikoisempi arkkitehtuuriltaan se asunto.

• Tykkää
Reactions: Fortune ja kikatus
[QUOTE="poikia3";24231650]Miksei kahdella hengellä voisi olla kolmiota, äidillä ja lapsella kummallakin oma huone?[/QUOTE]

Ei tässä kiistellä siitä, ettei voisi olla. Mutta lainaan Irwiniä: "Kun ei rahat riitä, jukulauta!"

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="poikia3";24231650]Miksei kahdella hengellä voisi olla kolmiota, äidillä ja lapsella kummallakin oma huone?[/QUOTE]

Miksi ei voisi olla, kyse olikin siitä että SOSSU maksaa

Sun logiikalla meillä ei sitten pitäisi olla asuntoa lainkaan kun ei olisi varaa maksaa edes yksiön takuuvuokraa. Miksi ette voi tajuta, että sen ylimääräisen 50€ mitä vuokran omavastuu nousee joutuisin tinkimään omista menoista enkä saisi yhtään sen enempää rahaa kuin nytkään.

[QUOTE="a p";24231766]Mitä sä et nyt tajua tässä. En mä saa yhtään sen enempää asumistukea enkä toimeentulotukea isompaan asuntoon vaan maksan omasta pussista sellaisen ylellisyyden kuin yksi makuuhuone lisää.[/QUOTE]

Siis jos se isompi asunto ei maksa enempää, niin mikä ongelma tuossa on? Senkun muutat, saathan sen vuokratakuun takaisin edellisestä asunnosta tai sossu saa, kuka sen on sitten maksanutkaan se maksaa uuden asunnon takuun.
On eriasia jos uusi asunto maksaa 200 euroa enemmän ja pitää perustella miten siihen on varaa, kun nyt jo joutuu elämään sossun tuloilla

Ei tainnut ap saada yhtään vastausta varsinaiseen kysymykseensä. Eli joo, ehkä noilla lapsen tarpeilla pystyis parhaiten perustelemaan muuttoa; riippuu varmaan vähän siitä onko tämä nykyinen asuntosi esim. kuinka kaukana tuosta mainisemastasi koulusta? Tai iltapäivätoiminnasta? Jos ei ole oleellisesti kauempana kuin tämä uusi olisi, niin voi olla että tarvitset painavampia perusteita.

Ja muuten, kylläpä porukka repi p*rseensä niin kiireesti, ettei malttanut kunnolla edes aloitusviestiä lukea...

Ja mulla on ongelma kun haluaisin pienempään asuntoon kahden lapsen kanssa... Tää on niin liian suuri...

Minä haluaisin yksin asuvana pienempään asuntoon tästä kaksiosta, yksiö kelpaisi ihan hyvin, mutta kun pieni yksiö maksaa saman verran yksityisellä kuin tämä kaksi joka on kaupungin, niin muuttaminen on mahdotonta tai iankin typerää ja kaupungin asunnot kun ei vapaudu nykypäivänä kun kellään ei ole varaa muuttaa isompaan

Siis moni ei nyt tajua että ap maksaisi sen vuokraerotuksen niistä perusosista jotka saa ilmeisesti tt tukena, ei sen enempää asumistukea jne koska vuokra kai ylittäisi ns hyväksyttävän rajan?

Mun mielestä ei ongelmaa, jos pystyy nipistämään muusta. Parempi noin kun et esim ryyppäis ne rahat ;)

• Tykkää
Reactions: Fortune
Öy gaad. Mistä näitä oikein sikiää? Jos ei saa muutamaa vaivaista satasta säästöön niin EI, sulla EI ole varaa siihen kolmioon. Kuinka pässi sä oikein olet? Sulla ei ole varaa edes siihen kaksioon mikä sulla nyt on kerta sossusta joudut hakemaan avustusta!

Siis moni ei nyt tajua että ap maksaisi sen vuokraerotuksen niistä perusosista jotka saa ilmeisesti tt tukena, ei sen enempää asumistukea jne koska vuokra kai ylittäisi ns hyväksyttävän rajan?

Mun mielestä ei ongelmaa, jos pystyy nipistämään muusta. Parempi noin kun et esim ryyppäis ne rahat ;)

Jos ap:lla kerta on ylimääräistä rahaa niin sille voisi maksaa 50€/kk vähemmän sitä tt-tukea. Ei ole mitään syytä antaa hänen käyttöönsä (kaupungin... muut ei anna ilman luottotietoja) isompaa asuntoa, annetaan se mieluummin jollekulle jolla on siihen oikeasti varaa.

Ap:n on ihan turha sossun kysymykseen perustella asiaa koulun läheisyydellä tai iltapäivällä, kun eivät ne sitä kysy. Kysyvät ihan selvästi miten pystyt sen vuokran maksamaan. Eli sun pitää tehdä selkeä laskelma ja osoittaa, että kykenet vuokran maksamaan. Ja laskelman pitää olla sellainen, että sossu sen hyväksyy. Eli jos esim. laitat, että 50 euroa kuussa ruokaan, ei se tule menemään läpi, koska se raha ei ruokaan mitenkään riitä. Laskelman lisäksi voit toki kirjoittaa noista iltapäiväkerho ja kouluasioista, mutta ensin on todistettava, että ne rahat riittää.

• Tykkää
Reactions: Fortune

Yhteistyössä