Muslimiehen kanssa parisuhteessa olevat?!

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -----
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

-----

Vieras
Olen tavannut ihanan miehen, ainut "ongelma" on, että hän on muslimi! On siis kotoisin muslimivaltiosta jne, mutta Suomessa asuu. Mies kuitenkin "maallistunut muslimi"; ei paastoa, ei rukoile 5krt päivässä jne... no, sian lihaa ei kylläkään syö.

Onko kenelläkään kokemusta muslimimiehen kanssa seurustelusta/avioliitosta? Mitä "plussia tai miinuksia" on?

Erityisesti te, joille kristilliset arvot tärkeitä, niin miten parisuhde sitten onnistunut!? Itse rukoilen, luen Raamattua silloin tällöin + käyn kirkossa silloin tällöin...Maallistuneen ja hengellisen välimaastoon siis sijoittunen itse.
 
No siis lasta en ole hankkimassa muutamaan vuoteen. Mutta voiko muka kaikki muslimit ajautua "äärimuslimeiksi"? ... Tai no siis, tietty kaikki voi ajautua äärifanaatikoiksi, mutta onko muslimeilla muka suurempi todennäköisyys kuin muilla uskontokunnilla...
 
12 vuotta avioliittoa muslimin kanssa takana - yhtään riitaa tai konfliktia ei ole uskonnosta johtuen ollut.

Itse en ole koskaan ollut mikään harras kristitty, mutta jollain lailla hengellinen aina. Koskaan mies ei ole painostanut esim. kääntymään muslimiksi tai mihinkään muuhunkaan.

Suhteen onnistuminen muslimin kanssa on ihan yhtä todennäköistä kuin muidenkin kanssa, MUTTA monikulttuurinen parisuhde vaatii kyllä molemmilta tietynlaista avoimuutta.
 
Islamilaisen lain mukaanhan miehesi voi huoletta avioitua ja elää kanssasi, sillä olet kristitty. Eli uskonnollisesti katsoen kristityistä arvoistasi ei pitäisi olla mitään haittaa suhteessa - päinvastoin, miehesi ei voi islamin mukaan kieltää sinua rukoilemasta tai lukemasta raamattua. Henkilökohtaiset arvot ja tavat ovatkin sitten asia erikseen. Sinuna siis juttelisin asiasta miehen kanssa ennen mihinkään vakavampaan suhteeseen siirtymistä. Kerro hänelle, että kristityt tavat ovat sinulle tärkeitä ja että jatkossakin niitä noudattaisit, jopa avioliitossa. Jos hän on sinut asian kanssa, niin anna palaa!
 
Aluksi kaikki sujuu kuin tanssi, mutta sitten kun olette naimissa muuttuu ääni kellossa, koska silloin olet muslimin omaisuutta ja omaisuudellaan muslimi voi tehdä mitä haluaa.
 
Taas on ap:lla ja vastanneilla aivot mukana näköjään kun näppikseltä suollatte tekstiä. Ihmisiä ne muslimitkin on, siinä missä kristityt. Joten kaikki mitä voi sattua kristityn kanssa, voi myös sattua muslimin kanssa. Ja yksilöitä ennen kaikkea, joten ei kukaan voi puolestasi vastata vaikka kokemusta olisikin muslimeista.
 
Tuosta kastamisesta tuli mieleeni, että mistä olet itse valmis luopumaan?

Tuo, että olisit muslimin omaisuutta avioliitossa on täyttä skeidaa, mutta esim. lapsen kasvattaminen islamiin on usein muslimeille hyvin tärkeää.

Miksi juuri sinun kulttuuri menisi edelle?

Meillä lapset kasvatetaan islamiin, mutta esim. luterilaisesta kulttuurista puhutaan paljon. Tiedän myös pareja, joissa lapsia kasvatetaan molempiin uskontoihin - ei ehkä paras ratkaisu, mutta heille toiiva.
 
No siis lasta en ole hankkimassa muutamaan vuoteen. Mutta voiko muka kaikki muslimit ajautua "äärimuslimeiksi"? ... Tai no siis, tietty kaikki voi ajautua äärifanaatikoiksi, mutta onko muslimeilla muka suurempi todennäköisyys kuin muilla uskontokunnilla...

Onko suomalaisella miehellä suurempi todennäköisyys ajautua juopoksi vaimonsa hakkaajaksi/tappajaksi kuin muilla miehillä? Tuohan on niin tyypillistä suomalaisille..

Blaah!
 
Itse olen ollut 5 vuotta naimisissa muslimin kanssa enkä ole katunut päivääkään. Ei ole koskaan ollut väkivaltainen ja kahden lapsen jälkeen ei ole käytös muuttunut, yhtä hellä ja rakastava on edelleen :)
 
Olen tavannut ihanan miehen, ainut "ongelma" on, että hän on muslimi! On siis kotoisin muslimivaltiosta jne, mutta Suomessa asuu. Mies kuitenkin "maallistunut muslimi"; ei paastoa, ei rukoile 5krt päivässä jne... no, sian lihaa ei kylläkään syö.

Onko kenelläkään kokemusta muslimimiehen kanssa seurustelusta/avioliitosta? Mitä "plussia tai miinuksia" on?

Erityisesti te, joille kristilliset arvot tärkeitä, niin miten parisuhde sitten onnistunut!? Itse rukoilen, luen Raamattua silloin tällöin + käyn kirkossa silloin tällöin...Maallistuneen ja hengellisen välimaastoon siis sijoittunen itse.


Olen nyt ollut muslimin kanssa suhteessa yhden vuoden ja hänkään ei paastoa, rukoile, tai syö sianlihaa. Ja minusta hän on tällä hetkellä tärkein ihminen minulle uskonnosta riippumatta. En ole huomannut arvoissamme hirveitä eroja ja olen oppinut paljon uutta olemalla hänen perheensä kanssa ja tapaamalla perhetuttavia. Ei minun mielestäni suhteessamme ole yhtään sen enempää "miinuksia" kuin suomalaistenkaan välisissä suhteissa. Ainoa asia missä olen huomannut selvän eron on hänen ylpeytensä jonkalaista en ole koskaan nähnyt kenenkään suomalaisen omaavan. Sen takia on ollut parit riidatkin mutta muuten olen ollut todella onnellinen hänen kanssaan ja muutamme yhteenkin tässä lähiaikoina.
Joten neuvona vain sanoisin sinulle ja ihan kaikille, että älä anna uskonnon määrittää ihmistä. Jos se mies nyt on ihana ni tutstu siihen äläkä lähde vaan koska hän on muslimi. Tietenkin on mahdollisuus että mies on täysi douche mutta sama mahdollisuus on suomalaismiestenkin kanssa. Avoimin mielin vain!
 

Similar threads

Yhteistyössä