"Mutku terkka ja naapurikin sanoi, et tää syntyis ennen laskettua.. yhyyy!"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en ymmärrä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

en ymmärrä

Vieras
Odotusketjuja lukiessa ja odottavia ihmisiä kuunnellessani täytyy sanoa, että miten jengi VOI olla niin daijuja, että uskovat siihen, kun joku äitiysneuvolan terkkari alkaa ennustelemaan, että "joo ei tää sun raskaus varmaan mene edes laskettuun aikaan". Tai vaikka lääkäri sanoisi, että paikat on vähän avoinna jo rv 38, niin eihän se nyt jumaliste meinaa sitä, että siellä toosassa lukee joku toimituspäivä, jonka lääkäri sulle lupaa.

Okei, eniten ehkä ihmettelen näitä lekureita ja terkkoja, jotka menee odottaville ennustelemaan jotain syntymäaikoja. Mutta kyllä myös vähän niitä ihmisiä, jotka tarttuu sit näihin ennustuksiin kun hukkuva oljenkorsiin ja hokevat kaikille, että "se ja sekin sanoi et tää tulee varmaan aiemmin". Ihan kuin se muuttuisi sillä hokemisella todeksi. KUKAAN ei voi tietää tai luvata vauvasi syntymäajankohtaa. Paitsi, jos sulle ollaan tekemässä suunniteltu sektio tai käynnistys syystä tai toisesta.

Onneksi oma terkka ei ollut tuollainen. Sitä vaan lähinnä nauratti, kun se koitti pahoillaan oleva ilme kasvoillaan varailla mulle taas uutta aikaa ja mä tuumasin, et varaa vaan, vaikka kaksi aikaa, ei tämä täältä vielä ole tulossa. Ja jos on, niin se on vaan sit iloinen yllätys :) Sanoi, että siinä on odottaja oikealla asenteella.

Terveisin kaksi lasta synnyttänyt, 42+0 ja 41+5.

Ojennanko sinulle heti palkintosi, sinä oikean asenteen omaava?

Kolahtiko? :)

En vaan tajua miten aikuiset, oletettavasti järkevät ihmiset, joilla ei ole sen suurempia taipumuksia käydä ennustajilla muutenkaan, menettävät järkensä, kun kyse on synnytyksen käynnistymisajankohdasta..

Samaan kastiin menee toki ne, jotka hölmistynyt ilme naamallaan klikkaavat auki kaikki mahdolliset sähköpostilinkit ja syöttävät tilitietonsa Etelä-Afrikkaan, koska viestin mukaan ovat voittaneet miljoona puntaa.

Missä maalaisjärki??

Minulla on kolmas raskaus menossa ja aiemmat kun on syntyneet viikoilla 38 ja 39, niin uskon et tää kolmaskin tulee aikaisemmin kuin la. :) Toinen meinas syntyä jo vk 36 mut meni supistelut ohi kun lepäilin. Et joo, mä oon just näitä vissiin jotka sua ärsyttää sit hirveesti kailottamalla et aiemmin tulee ja oisin kyllä ihmeissäni jos meniskin yli tällä kertaa. Miksihän tää sua niin hirveesti ärsyttää?

Minulla on kolmas raskaus menossa ja aiemmat kun on syntyneet viikoilla 38 ja 39, niin uskon et tää kolmaskin tulee aikaisemmin kuin la. :) Toinen meinas syntyä jo vk 36 mut meni supistelut ohi kun lepäilin. Et joo, mä oon just näitä vissiin jotka sua ärsyttää sit hirveesti kailottamalla et aiemmin tulee ja oisin kyllä ihmeissäni jos meniskin yli tällä kertaa. Miksihän tää sua niin hirveesti ärsyttää?

Sulla on aiempi kokemus ja oma tuntemus, että aiemmin tulee.
Se on ihan eri asia kuin mistä minä puhun. Puhun siis tavallisten pulliaisten ennustelusta odottavalle äidille, että "tämä syntyy kyllä ennen laskettua aikaa" ja sitten niistä mammoista, jotka ottavat sen kiveen hakattuna totuutena, kun kerran TERKKARI niin LUPASI.

Näetkö eron?

Jaa, musta taas tuntuu että sä olet ottanut noi jutut HIEMAN liian vakavasti.. Vaikka tuollaista juttelis, niin ei se nyt tarkoita että uskoo niihin ennustuksiin kuin jeesus raamattuun. Haloo

Palstan mammoilla on nykyään hirveen huono tapa yleistää ja kärjistää asioita. Mittään ei enää uskalla sanoa, kun joku vetää siitä heti ihan övereitä johtopäätöksiä.

• Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
[QUOTE="yhdenäiti";28895985]Jaa, musta taas tuntuu että sä olet ottanut noi jutut HIEMAN liian vakavasti.. Vaikka tuollaista juttelis, niin ei se nyt tarkoita että uskoo niihin ennustuksiin kuin jeesus raamattuun. Haloo[/QUOTE]

Haloo haloo, hyvin kuuluu, kuuluuko sinne? :)

Jos nyt otetaan kaveripiirin odottavista tai taannoin odottaneista mammoista esimerkiksi kaksi tyyppiä, jotka näin äkkiseltään tulevat mieleen, niin joo, ottivat kyllä ihan totena lääkärin LUPAUKSET.
Toinen eli valmiustilassa rv 37+ lähtien ja melkein suuttui, kun koitin sanoa, että voihan se silti mennä vaikka yli lasketun (tämän on itsekin myöntänyt jälkikäteen, että otti lähes loukkauksena sen, jos joku kehtasi epäillä lääkärin lupausta) ja toinen rehki itsensä henkihieveriin rv 37 lähtien.

Tarviiko sanoa, että molemmilla synnytykset käynnistettiin 42+0 ja vauvat syntyivät vuorokautta myöhemmin.

Palstoilla näitä esimerkkejä näkeekin sitten enemmän (seuraan enemmän muita palstoja kuin tätä, mutta täälläkin niitä on joo).

Kyllähän siitä lääkäri pystyy jotain jo kokemuksellaan sanomaan. Meillä se toimituspäivä oli laitettu ihan liian aikaiseksi. Ollaan siis varmasti sun mielestä taas kastissa hölmöt odottajat mutta mitä siitä. Yhtään raskautta ei ole ollu että vauva ois ollu matkassa ees laskettuun asti ja ihan hyvällä asenteella silti neuvolan mukaan mentiin.

[QUOTE="yhdenäiti";28896022]Tämä osoittaa että sussa on HIEMAN draamanmakua.... ;) henkihieveriin.. no. tuskinpa nyt sentään ;)[/QUOTE]

Ihan omin sanoin tuo äiti kertoi näin tehneensä. Ravannut rappusia, siivonnut kämppää katosta lattiaan ja takaisin, lenkkeillyt lumihangissa, tehnyt lumitöitä melkein päivittäin ja semmoista pientä.
Minkäs sille voin, että äidin oma sanavalinta oli tuo. Olisko se pitänyt muuttaa, että sinua miellyttäisi? :)

Alkuperäinen kirjoittaja en ymmärrä..;28896036:
Ihan omin sanoin tuo äiti kertoi näin tehneensä. Ravannut rappusia, siivonnut kämppää katosta lattiaan ja takaisin, lenkkeillyt lumihangissa, tehnyt lumitöitä melkein päivittäin ja semmoista pientä.
Minkäs sille voin, että äidin oma sanavalinta oli tuo. Olisko se pitänyt muuttaa, että sinua miellyttäisi? :)

Eli kaverisikin ovat ehkä hieman liioitelleet asiaa ;) Noh, riittääpää teille kaikille sitten kauhisteltavaa ja kilpailtavaa, cool.

Tommosta pientä tekee moni loppuraskaudessa, vaikka tietäisi että sillä ei välttämättä ole mitään vaikutusta mihinkään :)

Täällä terkka sanoi juurikin täälä viikolla, että sen verran asemissa on, että voi syntyä koska vain ja jos veikata pitäisi niin tuskin laskettuun aikaan asti menee. Itse ihmettelin kovasti moista lausahdusta ja suhtaudun aika skeptisesti. Toki jos tulee ennen laskettua niin onhan se kai hyvä et on sittoi sairaalakassi valmiina. Itse oon lähinnä asennoitunut niin, et todennäköisesti syntyy kuukauden sisään (tänään siis 37+5). Onneksi olo toistaiseksi niin hyvä ettei tässä mikään kiire ole voinnin puolesta vaan mielelläni vielä nautin pitkistä päiväunista ;)

Kyllähän siitä lääkäri pystyy jotain jo kokemuksellaan sanomaan.

Lääkäri voi arvata ja veikata, ei luvata.
Uudelleenodottajillakin paikat voi olla auki viikkoja, eikä se meinaa mitään.

Musta lääkärien ja terkkarien olisi parasta olla vain hiljaa tuossa asiassa, koska niin moni tuntuu takertuvan siihen lupaukseen, jos sellaisen menevät möläyttämään. Se on ammattitaidotonta. Voi kertoa faktoja, esim. että kohdunsuu näyttää olevan vähän auki ja kaulakin lyhentynyt, MUTTA sehän ei ole tae siitä, että vauva syntyy nyt tai huomenna. Näinkin voi toki käydä, mutta sitä ei tiedä kukaan.
Joku matami kyllä varmaan tuostakin ymmärtäisi, että nyt on lähtö edessä ensi yönä ja sitten kirotaan FB:ssä ääliöt lääkärit seuraavana päivänä, kun antavat turhia toiveita.

Parasta on siis olla veikkaamatta ja jos joku äitee tekee omia päätelmiään, niin se on sitten hänen häpeänsä.

Mulle veikattiin np-ultrassa, rakenneultrassa, 4D ultrassa, synnytystapa-arvioinnissa ja viikko ennen synnytystä neuvolassa että aiemmin tulee, ja niinhän se tuli. Viikolla 39+3 :) Itselläkin oli sellainen "olo", mutta en mä kyllä asiasta mitään vollottanut.

Täällä terkka sanoi juurikin täälä viikolla, että sen verran asemissa on, että voi syntyä koska vain ja jos veikata pitäisi niin tuskin laskettuun aikaan asti menee. Itse ihmettelin kovasti moista lausahdusta ja suhtaudun aika skeptisesti. Toki jos tulee ennen laskettua niin onhan se kai hyvä et on sittoi sairaalakassi valmiina. Itse oon lähinnä asennoitunut niin, et todennäköisesti syntyy kuukauden sisään (tänään siis 37+5). Onneksi olo toistaiseksi niin hyvä ettei tässä mikään kiire ole voinnin puolesta vaan mielelläni vielä nautin pitkistä päiväunista ;)

No juuri tämä.
Kuuluuko se muka jotenkin terkkarin tehtäviin alkaa arvailla vauvan syntymäaikaa ja saada siten muutama hermoheikko odottaja stressitilaan viimeisiksi viikoiksi?
Musta siinä ei ole mitään lohduttavaakaan mennä tuollaisia sanomaan väsyneelle odottajalle, kun ei kumminkaan voida luvata, että koska se tulee ulos.
Monesti kuulee myös sitä, että "terkka meinas, että ens kerralla nähdään sit jo vauvan kans" tai "terkka tuumas, et tuskin uutta aikaa enää tarvii".
Ehkä tuo on sit jotain terkkarien small talkia. Harmi vaan, kun niin moni tuntuu ottavan sen aika kirjaimellisesti.

Odottava äiti varmasti toivoo, että näkisi pienokaisensa mahdollisimman pian ja pitää jännitystä yllä arvaillessa päivää milloin mahtaisi syntyä. Niin ainakin meillä, toivottiin kovasti ettei menisi lasketun ajan yli.. Meitäpä ei toivomukset suosineet vaan poika syntyi käynnistyksellä 42+2 :)

Mutta on sulla tylsä elämä kun tälläistä asiaa tulet tänne puimaan :)

[QUOTE="vieras";28896059]Mulle veikattiin np-ultrassa, rakenneultrassa, 4D ultrassa, synnytystapa-arvioinnissa ja viikko ennen synnytystä neuvolassa että aiemmin tulee, ja niinhän se tuli. Viikolla 39+3 :) Itselläkin oli sellainen "olo", mutta en mä kyllä asiasta mitään vollottanut.[/QUOTE]

Öh, np-ultrassa..? Jos sinulla ei ole jotain kohdunkaulan heikkoutta, niin miten ihmeessä kukaan voi np-ultrassa lähteä veikkaamaan syntymäaikaa?

Toisekseen, mitä vollottamista sulla olisi edes ollut? Vauvahan syntyi ennen laskettua. Jos ei olisi syntynyt, vaikka niin on LUVATTU, niin olisitko vollottanut, että kun kerran on sanottu, että tämä tulee ennen laskettua?

Mutta on sulla tylsä elämä kun tälläistä asiaa tulet tänne puimaan :)

On joo hirveän tylsää, kun kerrankin sekä vauva että taapero yhtäaikaa päiväunilla. Kahvikupillista tässä nautin :D
Sekin on varmaan väärin. Kunnon palstamamma viettäisi tämänkin ajan tietysti kämppää puunaten ja lapsien askartelutuokiota suunnitellen. Häpeä ylleni langetkoon, kun kehtaan täällä roikkua päiväsaikaan. Hyi minua.

Jestas. Pysy poissa, jos keskustelun aihe ei mielestäsi ole kiinnostava. Sillähän siitä pääset :)

Alkuperäinen kirjoittaja en ymmärrä..;28896081:
Öh, np-ultrassa..? Jos sinulla ei ole jotain kohdunkaulan heikkoutta, niin miten ihmeessä kukaan voi np-ultrassa lähteä veikkaamaan syntymäaikaa?

Toisekseen, mitä vollottamista sulla olisi edes ollut? Vauvahan syntyi ennen laskettua. Jos ei olisi syntynyt, vaikka niin on LUVATTU, niin olisitko vollottanut, että kun kerran on sanottu, että tämä tulee ennen laskettua?

Niin, np-ultrassa :) Mitat oli sellaiset että vastasi n. viikkoa isompaa, joten kehtasi veikata että voi hyvin tulla ennen la-aikaa, vaikka sitä ei muutettu. Minusta sinä olet ainoa kuka täällä vollottaa :) En tiedä miten olisin reagoinut, varmaan olisin ollut aika väsynyt koska loppuraskaus oli rankka. Mutta en olisi itkenyt että joku "lupasi" että tulee silloin ja silloin, enkä edes usko että kukaan sun lähipiirissäkään on sellaista meinannut. Varmaan olet ymmärtänyt väärin sen vollotuksen.

[QUOTE="vieras";28896100] enkä edes usko että kukaan sun lähipiirissäkään on sellaista meinannut. Varmaan olet ymmärtänyt väärin sen vollotuksen.[/QUOTE]

Tämä on täällä palstalla hauska ilmiö. Muut tuntuvat tietävän aina paremmin asioista, joista eivät tiedä :D
Tiedetään, mitä kaverini on oikeasti sanonut, minä vain luulen väärin. Tiedetään myös mitä lapseni tarhassa tapahtui viime vuonna ja minkäkokoisia ryhmiä siellä oikeasti olikaan, minä itse olin tietysti siinäkin asiassa väärässä, kuinkas muuten :D

Alkuperäinen kirjoittaja en ymmärrä..;28896115:
Tämä on täällä palstalla hauska ilmiö. Muut tuntuvat tietävän aina paremmin asioista, joista eivät tiedä :D
Tiedetään, mitä kaverini on oikeasti sanonut, minä vain luulen väärin. Tiedetään myös mitä lapseni tarhassa tapahtui viime vuonna ja minkäkokoisia ryhmiä siellä oikeasti olikaan, minä itse olin tietysti siinäkin asiassa väärässä, kuinkas muuten :D

No olkoon niin, onneksi mulla ei ole sunlaisia kavereita :)

Alkuperäinen kirjoittaja en ymmärrä..;28896096:
On joo hirveän tylsää, kun kerrankin sekä vauva että taapero yhtäaikaa päiväunilla. Kahvikupillista tässä nautin :D
Sekin on varmaan väärin. Kunnon palstamamma viettäisi tämänkin ajan tietysti kämppää puunaten ja lapsien askartelutuokiota suunnitellen. Häpeä ylleni langetkoon, kun kehtaan täällä roikkua päiväsaikaan. Hyi minua.

Jestas. Pysy poissa, jos keskustelun aihe ei mielestäsi ole kiinnostava. Sillähän siitä pääset :)

Niinpä! Onneksi itse tajuat hävetä ;)

Tää on kyl kumma täällä et tarvii tulla omasta mielestään ei kiinnostaviin ketjuihin itkemään sitä, kuinka aloitus on turha :D Ei oo meinaan pakko avata kaikkia ketjuja..Mua ainakin kiinnosti kun oon törmänny vähän samaan ilmiöön ja itse pidin kovin kummallisena sitä, että nuori sijaisena ollut terveydenhoitaja alkoi mulle veikkausta tekemään, vaikka itse olen hyvin voiva ja suhtaudun asiaan niin et "syntyy kun syntyy, turha sitä on miettiä etukäteen" ja sen olin tuonut keskustelussa esille.

Mun mielestä on ihmeellistä lietsoa meihin odottaviin sitä ihmeen jännittämistä ja paniikkia, jota tuntuu nyt kaikki toitottavan näillä viikoilla "joko tuntuu siltä et syntyy kohta" (öö mistä sen tuntee tai tietää varsinkin kun esikoinen tulossa), "kyllä toi maha on jo alhaalla", "on toi maha kyl vielä ylhäällä", "synnyttäminen on kyllä yhtä tuskaa, pelottaako jo?" (Ai voiks tästä nyt perääntyä vielä? Auttaako jotain jos pelottaisi?), "Kyllä ne sit käynnistää kun menee yli" (niin siis tässä tosiaan on vielä reilu 2viikkoa laskettuun et jos nyt kuitenkin kaikki ihan vain rauhotuttaisiin ja odoteltais rauhassa ja katsotaan sit miten käy :D)

Joo, ikinä ei voi tietää mutta kyllä se silti yllätti että kaksi kuukautta etuajassa lähti ihan yhtäkkiä tulemaan. Vaikka maalaisjärkeä onkin niin siihen en kyllä ollut yhtään varautunut.

Yhteistyössä