"mutta kun mä en millään lihoa"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sipuliina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sipuliina

Vieras
Tuli mieleen tuosta yhdestä toisesta ketjusta. Minullakin on sellaisia ystäviä ja läheisiä, jotka on hyvin hyvin hoikkia, pari heistä kyllä normaalipainoisia vaikka aivan sen alarajalla, ja osa heistä alipainoisia.

Ja kaikkien suusta olen kuullut saman asian "voin syödä mitä vaan, mutta kun en millään liho". Epätoivoisesti kertovat yrittävänsä painonsa nostamista terveelliselle tasolle, mutta eivät kuulemma millään onnistu kun paino ei nouse vaikka kuinka syö.

Olen huomannut, että jokaisella näistä tutuistani on sellainen tapa, että he ehkä syövätkin määrällisesti melko paljon, mutta kaloriköyhää ruokaa niin, että päivittäinen kalorimäärä on hyvin pieni. Osa tosin ei edes syö määrällisesti paljon, vaan selkeästi syövät vähän ja vähäkalorisesti, mutta ovat niin tottuneita siihen että eivät huomaa että se ruoka jota he syövät ei ole heille riittävää. Kun ruoka on muuten esimerkiksi sitä, että aamupalaksi yksi hedelmä, lounas on salaatti, välipala on hedelmä ja rasvaton sokeriton jogurtti, päivällinen on kevyt kasviskeitto ja iltapala taas jotain kevyttä, niin kyllä silloin moni voi syödä vaikka sen suklaapatukan päivässä, ilman että se näkyy varressa, koska kalorimäärä ilman sitä suklaapatukkaa jää niin alhaiseksi.

Mun siskoni on myös sellainen, aina valittaa kuinka ei millään saa painoaan nostettua vaikka koittaa koko ajan syödä kaikenlaista. Hän on siis reilusti alipainoinen. Ja häntä stressaa kun lääkärit huomauttelevat, koska hän kuitenkin kokee ihan oikeasti itse niin että hän syö paljon, riittävästi ja jopa herkuttelee, ilman että saa painoaan nousemaan. Todellisuudessa se kalorimäärä päivässä jää kuitenkin niin pieneksi, että hän ei sillä painoaan saa nousemaan edes sitä muutamaa kiloa mitä kaipaa.

Alkuperäinen kirjoittaja oikeassa olet:
Niinpä niin, fysiikan lait. Ja samaa voisi sanoa niistä jotka eivät millään laihdu.

Niin, useimmiten silloinkin on kyse siitä että huomaamattaan ne annoskoot on niin suuria ja kalorimäärä niin iso, että paino ei laske. Se voi tulla isona yllätyksenä, kun sitten loppujen lopuksi alkaa laskea sitä ruokansa ravintosisältöä.

...vielä jatkan, että nämä ihmiset ovat myöskin yleensä touhukkaita ja kävelevät autolla menemisen sijaan ym. Koska se on heille elämäntapa, he eivät edes itse sitä huomaa kuinka paljon touhuavat kotitöitä ym.

mä en halua lihoa,mutta koska normaalisti syön vähäkalorisesti ja vähärasvaisesti niin voin vetää napaan kasan herkkujakin.
muutamat on ihmetellytkin miten voin olla tän kokoinen vaikka syön niin paljon.
en laihdu,mutta en kyllä lihoakkaan.
kyllä jokainen itseään lihomaan saa jos vaan syö enempi kun kuluttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja oikeassa olet:
...vielä jatkan, että nämä ihmiset ovat myöskin yleensä touhukkaita ja kävelevät autolla menemisen sijaan ym. Koska se on heille elämäntapa, he eivät edes itse sitä huomaa kuinka paljon touhuavat kotitöitä ym.

Ihan totta, eivät osaa jotenkin suhteuttaa sitä että mitä enemmän tekee sitä enemmän tarvitsee ravintoa jotta paino pysyisi samana ja vielä enemmän jotta se nousisi edes vähän.

:ashamed:

Tämä rasvan ja sokerin suurkuluttaja ja laiskamatojen laiskamato ei todellakaan saa painoaan nousemaa, vaikka tietoisesti yrittäisikin.

*mussutti juuri kaksi isoa viineriä välipalan välipalaksi*

yleensä naiset näyttävät olevan sellaisia jotka valittavat syövänsä paljon mutta todellisuudessa eivät syökään..

mut mun mies on oikeasti sellainen että vaikka syö tosi tosi paljon kaloreita päivässä niin ei silti liho.. hyvä aineenvaihdunta josta olen kateellinen! :D

Alkuperäinen kirjoittaja Disaronno:
mmmmmmmm. Minä syön roskaruokaakin ja töissä ravinto-opin mukaista ruokaa ja mulla todennäkösesti lihoo vaan verisuonet.

Juu, ja tämän saman kuulen oikeastaan ihan jokaisen kaverini suusta, mutta se totuus on heillä aina toinen. Osa syö hirveän vähän määrällisesti tai ravintosisällön kannalta, osa syö ehkä normaalisti mutta toisaalta kuluttaa päivittäin niin paljon energiaa, että se kaloritarve olisi reilusti suurempi jotta se paino nousisi.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:

Tämä rasvan ja sokerin suurkuluttaja ja laiskamatojen laiskamato ei todellakaan saa painoaan nousemaa, vaikka tietoisesti yrittäisikin.

Niin, mun toinen siskoni juo välillä kermaa ruokajuomana (ihan tosissaan!) ja syö aivan järkyttävällä tavalla. Ja on erittäin hoikka. Vaikka syö tuollaista mättöä, syö kuitenkin niin vähän että paino pysyy koko ajan hänen normaalilla liikuntamäärällään sopusuhtaisena, ja hän on aina ollut hoikka. Korvaa normaalia ruokailua juuri jollain viinereillä ja poppareilla, mutta edelleen, jos katsotaan koko päivän kalori- yms määriä niin ei syö liikaa.

Mun tuttuni aina valittaa että syö muka mitä vaaneikä liho, on ihan hitsin laiha. Mut hän syö 1-2 levyä suklaata, juo kahvia ja röökaa, EI MUUTA!!!! Vaikka suklaassa on 550kcal, niin kun ei muuta vedä, ei todella liho.

Mutta helvetin epäterveellistä se on.

Tää muija nauttii laihuudestaan ja haluaa olla laiha, joten hän oikeastaan tehostelee sillä ettei muka liho millään. Hän on 41v ja omasta mielestään upean näköinen, onhan hän laiha, meikkaa joka pv,, käy solkussa ja matkoilla ruskettumassa ,hampaat valkaistu jne, mut muutama vuosi vielä, niin kamala on näkymä noilla elämäntavoilla. :o

Alkuperäinen kirjoittaja Sipuliina:

Niin, mun toinen siskoni juo välillä kermaa ruokajuomana (ihan tosissaan!) ja syö aivan järkyttävällä tavalla. Ja on erittäin hoikka. Vaikka syö tuollaista mättöä, syö kuitenkin niin vähän että paino pysyy koko ajan hänen normaalilla liikuntamäärällään sopusuhtaisena, ja hän on aina ollut hoikka. Korvaa normaalia ruokailua juuri jollain viinereillä ja poppareilla, mutta edelleen, jos katsotaan koko päivän kalori- yms määriä niin ei syö liikaa.

Niin, yhden viinerin kaloreillahan ei enää sitten syödä kovin paljoa koko päivänä, mikä on taas tosi epäterveellistä pitkässä juoksussa. Jos syö muutenkin vähän, pitäsii olla tosi laadukkaita kaloreita eli vihanneksia, marjoja, täysjyvää ym. että saa kaiken tarvitsemansa.

Syön aamiaisen, lounaan ja välipalaa lasten kanssa, suklaalevyn jossain nurkan takana, jotain mähellystä illalla, saatan juoda litran tuoremehua tai limua, en polta, en liiku, en liho.

Alkuperäinen kirjoittaja Tämäkin Menee Ohi:
Mun tuttuni aina valittaa että syö muka mitä vaaneikä liho, on ihan hitsin laiha. Mut hän syö 1-2 levyä suklaata, juo kahvia ja röökaa, EI MUUTA!!!! Vaikka suklaassa on 550kcal, niin kun ei muuta vedä, ei todella liho.

Mulla on yksi samanlainen ystävä, useimpina päivinä ruokavalio saattaa olla juuri vaikka sitten 2 suklaalevyä, porkkanaa, kahvia ja omena. Ja kuitenkin käy salilla, lenkkeilee, urheilee. En kyllä ymmärrä että millä voimilla, minä olisin ihan raato jos söisin vain suklaata :D

Anteeksi, mutta mitä pahaa siinä nyt on jos ei liho? Terveellisen kuuloinen ruokavalio tuo ap:n mainitsema vaikka määrät ehkä hiukan pieniä onkin. Mutta jos ei koe oloaan nälkäiseksi niin miksi pitäisi syödä enemmän?

Sama meininki täällä..

Ja mä söin just omar -suklaalevyn.. :snotty:

Muoks. Kävin myös tutkimuksissa tän takia. Kaks viikkoo pidin tarkkaa ruokapäiväkirjaa ja kun lääkäri näki sen ruokamäärän mitä mä olin vedelly, se luuli eka et mä kusetin.. Ja sit ihmetteli.. Verikokeet jne katottiin mut mitään ei löytyny.

Syön aamiaisen, lounaan ja välipalaa lasten kanssa, suklaalevyn jossain nurkan takana, jotain mähellystä illalla, saatan juoda litran tuoremehua tai limua, en polta, en liiku, en liho.

Joo, mutta ei toi kerro mitään sun syömästä ruokamäärästä.

Jos mä sanon, että vedän aamiaisen, lounaan, välipalan, iltapalan, suklaalevyn, niin ei toi kerro vielä yhtään mitään siitä että kuinka paljon mä syön. Kilokalorimäärä voi esimerkiksi olla ihan mitä tahansa välillä 1200- 4000.

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Anteeksi, mutta mitä pahaa siinä nyt on jos ei liho? Terveellisen kuuloinen ruokavalio tuo ap:n mainitsema vaikka määrät ehkä hiukan pieniä onkin. Mutta jos ei koe oloaan nälkäiseksi niin miksi pitäisi syödä enemmän?

No ei helvetissä ole terveellisenkuuloinen. Missä proteiini tai rasva? Lähinnä hiilaria on tommosessa ruokavaliossa.

Mä syön tosi epäterveellisesti (roskaruokaa, paljon makeeta, paljon limuja, aivan liikaa suolaa ja rasvaa ) en liiku läheskään tarpeeksi mutta en vaan liho.
Näin olen elänyt käytännössä aina, mutta vasta lasten syntymän jälkeen mun paino on kaikkien indeksien mukaan ollut jatkuvasti alipainon puolella.

Alkuperäinen kirjoittaja vv:

Tarkoitinkin näitä ihmisiä, jotka valittamalla valittavat että eivät saa painoaan nousemaan. Osa siksi, että heille on jäänyt jotenkin sellainen maneeri, voi että minua kun voin vetää mitä vaan eikä paino nouse vaikka olen tällainen possu. Yleensä tällainen ihminen ei kuitenkaan määrällisesti syö paljon. Samoin kuin moni ylipainoinen valittaa, että paino nousee heti kun syön yhden sipsin viikossa, vaikka todellisuudessa se päivittäinen kalorimäärä on liian suuri ja ruokaa mättää liikaa oli sitä sipsiä tai ei.

Osa toki on vielä normaalipainoisia ja jos olo on hyvä niin ei painoa tarvitsekaan nostaa, ja jotkut valittavat vaikka painoa eivät haluaisikaan nostaa. Mutta minulla on alipainoisia läheisiä ja ystäviä, jotka aina valittavat sitä että kun paino ei millään nouse, ja kun sen painon pitäisi nousta, vaikka sitten terveyden tai muun kannalta, milloin mistäkin syystä. Ja sen huomaa, ettei näillä ihmisillä kuitenkaan se kalorimäärä ole riittävä, vaikka he itse varmaan ihan aidosti kuvittelevat että syövät hirveitä määriä ja kaikenlaista mättöä.

...aamupalaksi yksi hedelmä, lounas on salaatti, välipala on hedelmä ja rasvaton sokeriton jogurtti, päivällinen on kevyt kasviskeitto ja iltapala taas jotain kevyttä...

Pliis, sanokaa ettei kukaan oikeasti kuvittele tuon olevan terveellinen ruokavalio? :o

tottakai bulimikot haluavat sanoa niin, kun he uskovat että ihmisen arvo on laihuudessa. kyllä se on yrjöämällä tai syömättömyydellä yleensä alipainoiset hankkineet.huom.yleensä

Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
...aamupalaksi yksi hedelmä, lounas on salaatti, välipala on hedelmä ja rasvaton sokeriton jogurtti, päivällinen on kevyt kasviskeitto ja iltapala taas jotain kevyttä...

Pliis, sanokaa ettei kukaan oikeasti kuvittele tuon olevan terveellinen ruokavalio? :o

No en minä kuvittele ainakaan :)

Yhteistyössä